Den "uskyldige" Morder (Lolo)

Lolo levet et fredeligt liv med sin familie i en forstad til Mexico City. På vej hjem fra hans arbejde på en frabrik over faldes han og frarøves sin løn. Dan han udskrives fra hospitalet en uge senere, er han blevet fyret. Uden job har han mistet sit faste holdepunkt i tilværelsen, og langsomt mister han evnen til at skelne mellem rigtigt og forkert. Under et indbrud overraskes han af husets ejer og i en blanding af frustration og blodrus, dræber han hende. © Scope

Produktionsår 1992
Genre Drama, Thriller
Instruktør Francisco Athié
Medvirkende Roberto Sosa, Lucha Villa, Esperanza Mozo
Spilletid 88 min.
Biopremiere 20.09.1996
Scope-score Afventer stemmer
Anmeldere
Brugere Afventer stemmer
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
Æstetik på samfundets bund

"Den "Uskyldige" Morder" er en af disse små ætsende film, som tør lege med billeder og lyd og fortæller en barsk historie med væmmelige realistiske virkemidler.

Lolo (Roberto Sosa) bor i en forstad til Mexico City sammen med sin familie og lever et stilfærdigt liv. Han er med til at forsørge familien med sit job på en fabrik. En aften overfaldes han og frarøves sin løn, og da han en uges tid efter kommer ud fra hospitalet, bliver han fyret. Med ét er hans faste holdepunkt i tilværelsen revet væk. Han bliver rodløs, hans moral smuldrer, og da han under et indbrud tages på fersk gerning, dræber han, i frustration og blodrus, en ældre kvinde.

Det der er interessesant ved filmen er ikke så meget historien - den er fortalt før - men derimod måden den fortælles på. Der springes i tid og rum, og fremstillingen af Lolos sammenbrud er anderledes voldsomt og påtrængende, end man normalt ser. Med overvægt af nærbilleder og en markant lydside, bliver Lolos desperation og krakelerede virkelighedsopfattelse tilskuerens. Billederne er våde og dunkle og på sensuel vis undersøger kameraet stofligheden i for eksempel menneskekroppe og tings overflade.
Under mordet, der vises i al sin gru, lyses Lolos ansigt op af røde farver og blandet med billeder af blodpølen fra et kvindehoved, der smadres, er tilskueren i højere grad et passivt vidne til smukke changerende farver og bevægelige former. Her er realismen så væmmelig og nøgternt beskrevet, at man et øjeblik lukker for følelserne, og billeder og lyd vurderes gennem kølige æstetiske briller.

Filmen prøver ikke at dømme eller på anden måde at moralisere, og som den danske titel i sig selv antyder, er Lolo blot en stakkel, for hvem det går grueligt galt. At der ligger en tydelig samfundskritik i den stereotype fremstilling af autoriteter versus unge rebeller, viser filmens ambition om at brede historien ud fra portrættet af enkeltpersonen til portrættet hans trøstesløse omgivelser. Således placeres skylden selvfølgelig - men det er stadigvæk, og heldigvis, Lolo der er central.

"Den "Uskyldige" Morder" er dejlig uprætentiøs. Dens historie er spinkel og får lov at være det. Balancen skabes af den gennemtænkte sammenstilling af lyd og billede. Et lille værk på grænsen af tableau og levende billeder.

Brugere

07/10-03lorte film
Anonym
den klammets film der er lavet


Fakta

Medvirkende
Lolo Roberto Sosa
Dona Rosario Lucha Villa
Esperanza Mozo
Bag kameraet
Instruktion Francisco Athié
Produktion Gustavo Montiel Pagés
Manuskript Francisco Athié
Fotografi Jorge Medina
Klip Tlacateotl Mata
Scenografi Juan Cristóbal Pérez Grobert
Genrer og relationer
Genre Drama, Thriller
Premieredatoer
Biograf 20.09.1996
Øvrige oplysninger
Land Mexico
Produktionsår 1992
Spilletid 88 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 178
Biodistributør Miracle Film

Se også...