Primal Fear

Den succesfulde advokat Martin Veil påtager sig at forsvare en ung mand, der hævet over enhver rimelig tvivl har begået et blodigt mord på en biskop. Efterhånden som sagen skrider frem bliver det dog mindre og mindre klart, hvem der har myrdet biskoppen og med hvilket motiv - der er også politiske interesser på spil. Sagen tager pludselig en ny drejning da nye kendsgerninger kommer på bordet, og Veil må tage afgørende stilling til sin fortsatte håndtering af sagen. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Thriller
Instruktør Gregory Hoblit
Medvirkende Richard Gere, Laura Linney, John Mahoney, Alfre Woodard
Spilletid 131 min.
Biopremiere 05.07.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Richard Gere

Richard Gere var som barn interesseret i musik og mestrede en række instrumenter. Efter at have læst filosofi forlod han University of Massachusetts for at forsøge sig som skuespiller. Han fik hurtigt en af de større roller i en London-opsætning af "Grease" i 1973, og snart begyndte han også at få filmjobs. Gennembruddet kom med Paul Schraeders "...

Anmeldere

Scope
Retten er sat

Hvis man kan lide retssalsdramaer byder "Primal Fear" på god underholdning

En ung knægt, Aaron Stampler (Edward Norton), bliver fundet umiddelbart efter et bestialsk mord på ærkebiskoppen i Cook County. Han virker temmelig sølle, som han sidder sammenkrøbet og stammende under en bro indsmurt i biskoppens blod. Sagen synes ganske klar: Den stakkels, ikke alt for kvikke Stampler har myrdet biskoppen.

Martin Veil (Richard Gere), en rig og berømt advokat med medietække, bestemmer sig imidlertid for at føre Stamplers forsvar - i første omgang mest af prestigemæssige årsager. Efterhånden fatter han imidlertid sympati for Aaron, ligesom flere ting sår tvivl om, at han rent faktisk skulle have begået mordet. Anklageren i sagen er Martins gamle kæreste Janet (Laura Linney). Hun arbejder tilmed for Martins gamle arbejdsgiver, en af byens spidser, med hvem Martin ikke ligefrem skiltes i fred og fodragelighed i sin tid.

Sagen er alt i alt mere speget end et første øjekast lader ane, og pludselig dukker et helt uventet vendepunkt op i sagen, og Martin må revurdere sit forsvar. Hans beslutning og fremgangsmåde får tungtvejende konsekvenser både for den konkrete sag og for hans samvittighed.

"Primal Fear" er en retssalsfilm, meget af fornøjelsen ligger i at følge de juridiske finter og finurligheder, der er våbnene for Martin og Janet. I en god rolle som dommer ses Alfre Woodward - hun har en velgørende humoristisk-kynisk holdning til hele forestillingen. At forsvareren og anklageren på det personlige plan er tiltrukket af hinanden føjer en ekstra dimension til kampen, ligesom Martins sympati for Aaron resulterer i en god persontegning i filmen.

Hvis man ikke bliver træt af Richard Geres elegante, nonchalante stil, og ikke på forhånd stejler over retssalsgenren, er "Primal Fear" et udmærket bud på en film der leverer underholdningen, men lige med den kant så det ikke ender med det rene popcorn for hjernen. Et ekstra point gives således for den fine slutning.

Brugere

05/01-05Solid underholdning
En anderledes krimi og retssagsdrama som må have gjort John Grisham grøn af misundelse.

Der lavet så mange af denne type film og derfor er der rart når en skiller sig ud.

Jeg er ikke den største Gere fan, men han klarer det dog udmærket. Det som løfter denne film er helt klart Edward Norton, der i sin debut måske leverer sin hidtil bedste præstation. Det var uhyre svært at se denne film og så senere hen forestille sig, at han skulle udfylde en så anderledes rolle, som den han udfylder i "American history X". Det lykkedes dog bravt og ingen tvivl om, at han nok skal få sin Oscar på et tidspunkt.

En overraskende god film.

05/01-05Jep
Jeg vil give Faust ret i, at det er nogle lidt spøjse detaljer du vælger at lægge vægt på i en film som denne Jesper.

For nu lige at slå to fluer med et smæk, så kunne jeg heller ikke rigtig se din pointe under "Scarface" med, at "Filmens største svaghed er, at man aldrig ved hvor langt fremme man er i tiden" og at den springer fra Bolivia til han overdynger sin bank med penge".
Så har vi ikke set den samme film, for Brian De Palma har gjort meget ud af det historiske aspekt af filmen, med de cubanske flygtninge der ankommer til Miamis havn og vi får hele tiden at vide, hvor i verden vi befinder os. Hvadenten det er Miami, Bolivia eller New York og filmen foregår i kronologisk rækkefølge uden at hoppe i tiden.

Nu skal vi også huske på, at i "Blow" er der tale om en rigtig person, ...

05/01-05Scope
Som Jepser siger i sit indlæg....bare slet indlægget med overskriften "Jep" fra min side, hvis I får tid.

05/01-05Jesper
Som du skriver til Faust:
"Ja, jeg havde gættet alt det jeg skrev i mit første indlæg, undtagen plottet (den ros skal filmen dog have), og det forekommer lidt som et chok at du og visse andre, åbenbart ikke havde. Forstå mig ret, jeg havde ikke gættet at Aaron var morderen. Men at hovedemnet var pædofili, og at Aaron var indblandet, den var næsten for nem."

Som du selv skriver, så er det jo ikke plottet og Faust nævnte også tidligere, at det primære i filmen da er, hvorvidt Norton er skyldig eller ej.
Filmen lægger jo ikke op til, at det skal være svært at gætte sig frem til, hvad det er, der har foregået hos biskoppen. Det kan de fleste nok regne ud, at det har været noget i den retning.

Filmens forudsigelighed eller uforudsigelighed kan man bare ikke bedømme udfra, at det er de...

05/01-05Jesper
Faust har allerede svaret for mig :o)

05/01-05Jesper
Ok, jamen så må filmen jo være lavet til læger. Forstår ikke helt din tankegang.

For det første mener jeg ikke, at filmen lægger op til at man skal sidde og gætte. Hvis man ser en film af denne type og svarene på alle spørgsmålene kommer til en, så fair nok. Eller hvis en film bare er forudsigelig som f.eks. "the Patriot". Jeg har også set mange film og det sker da også for mig. Hvis man derimod gør det til en vane at prøve og sidde og gætte sig igennem hele filmen, så misser man filmen efter min mening, hvilket var tilfældet for mange som gjorde det for vane, at skulle side og prøve at gætte hvem der var Keyser Soze i "the Usual suspects".

Derudover omhandler samtalerne med Richard Gere og assistent netop dette emne. Om hvorvidt han er skizofren eller ej og om de kan få det frem....

05/01-05- Undervurderet frygt -
Ung kordreng (Norton) anklages for brutalt mord på biskop, og mastodont-advokaten Martin Vail (Gere) påtager sig rollen som forsvarer.

Ganske god retssalsthriller der fænger fra start til slut uden de store armbevægelser. Faktisk er filmens tempo næsten en anelse for stilfærdig til, at man kan kalde den en decideret thriller, men dette skal opfattes positivt, eftersom det bestemt ikke er kedeligt det her. Vi får et par sidehistorier fra privaten oveni, og selvom det måske ikke er af største betydning, giver det alligevel en god finish. I og med retssalsscenerne langt fra er i overvægt, virker det godt at få input andetsteds.

Og så skal vi heller ikke glemme det gode skuespil, som i den grad styrker filmen. Gere er god i en kærkommen rolle som stor kanon i advokat-imperiet, men en...

05/01-05Den holder ikke...
Advarsel: Spoilers.


Havde ingen rigtige forventninger til denne film. Bare en af de slags der forekommer som forholdsvis anonyme, og som bare skal ses fordi den kommer i fjerneren.


Men hvor om alting er, så var jeg en anelse negativ efter filmen sluttede, for som overskriften siger: Den holder ikke. Hvorfor opsøger Martin ikke nogle af Aarons kordrenge kollegaer? Det virker fuldstændigt tåbeligt at han ikke går ind i biskoppens hus, leder efter en evt. adressebog, og derefter undersøger hver af eleverne. Specielt da Aarons kammerat Alex, knalder ind i Matins kollega Tommy, og der stadigvæk intet sker, virker filmen noget tynd. Som om at instruktøren ikke har fået det hele med, og ikke ville tage konsekvensen af at få en længere film.


En anden ting der irreterede mig græns...

05/01-05Til Faust...
Det er iorden at være uenig, ellers ville verden være et kedeligt sted...


Jeg har igennem hele mit liv set tonsvis af film, i fjerneren, i biografen, lånt af venner osv. Når man har set så mange som jeg har, så slår man mange gange meget hårdere ned på ting som "uvidende" ville finde bagateller. Det er bl.a. ting som at en film er: Forudsigelig, langtrukken, urealistisk, tynd osv. Hvis der er noget jeg hader mest af alt, så er det hvis instruktøren glemmer noget. F. eks. i en film som "Farligt begær", med Michael Douglas. I filmen bor Douglas rolle og hans familie i lejlighed, og har en hund. Senere i filmen flytter de ud på landet, og så er hunden væk!! Bare sådan uden videre. Sådan noget irreterer mig i den grad, for hvis hunden havde været der, ville Glenn Closes rolle ikke kunne...

12/06-04Norton's Overbevisende Debut
Anonym
Advarsel: Mulige (meget små) spoilers:

Ung mand (Norton) anklages for at have myrdet en præst, og hot-shot advokat (Gere) påtager sig at forsvare ham.

Hæderligt lavet thriller af instruktør Hoblit, for hvem dette blev hans første biograffilm, efter at have arbejdet indenfor Tv i en årrække, og det er er der kommet en stabilt spændende retssagsfilm ud af, uden at den heldigvis foregår alt for meget der.

Handlingen fortælles fint, selv om jeg følte der var et par løse tråde der ikke blev fulgt op på (måske jeg ikke fulgte ordentlig med?). Der skal også sluges et par af de sædvanlige klicheer indenfor denne genre, og retssagen følte jeg lige ensidig nok, hvor Gere selvfølgelig kæmper imod alle odds, men det er ikke blæst ud af propatioer som man ellers før har set i sådanne film ...




Fakta

Medvirkende
Martin 'Marty' Vail Richard Gere
Janet Venable Laura Linney
John Shaughnessy John Mahoney
Dommer Miriam Shoat Alfre Woodard
Dr. Molly Arrington Frances McDormand
Aaron Stampler Edward Norton
Offentlig anklager Bud Yancy Terry O'Quinn
Tommy Goodman Andre Braugher
Joey Pinero Steven Bauer
Martinez Tony Plana
Bag kameraet
Instruktion Gregory Hoblit
Produktion Gary Lucchesi
Manuskript Steve Shagan, Ann Biderman
Fotografi Michael Chapman
Klip David Rosenbloom
Scenografi Jeannine Claudia Oppewall
Musik James Newton Howard
Genrer og relationer
Genre Thriller
Premieredatoer
Biograf 05.07.1996
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1996
Spilletid 131 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 40.826
Selskab Paramount Pictures, Rysher Entertainment
Biodistributør United International Pictures
Priser Golden Globes 1997, Bedste mandlige birolle

Se også...