Djævelens advokat (The Devil's Advocate)

Kevin Lomax er en ung lovende forsvarsadvokat fra bøhlandet, der bliver headhuntet af et kæmpe New York-advokatfirmas karismatiske leder John Milton. Milton tilbyder Lomax et spændende job, en kæmpelejlighed, masser af penge - og der er bare begyndelsen. Det lyder næsten for godt til at være sandt ... og det er det også! © Scope

Produktionsår 1997
Genre Thriller
Instruktør Taylor Hackford
Medvirkende Keanu Reeves, Al Pacino, Charlize Theron, Jeffrey Jones
Spilletid 142 min.
Biopremiere 09.01.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Al Pacino

Alfredo James Pacino er trods sin ringe fysiske størrelse noget af en kæmpe i amerikansk film. Efter at have gjort sig bemærket på teatret debuterede han på celluloid i 1969 og slog igennem i 1972 med "The Godfather". Han havde nogle meget magre år i 80’erne og skrabede bunden med ”Vi vandt Amerika” (1985), der kastede Pacino ud...

Anmeldere

Scope
Se filmen før dens forfilm!

En ung advokat fra bøhlandet tror han har fundet Paradiset i form af et nyt job i New York - han bliver klogere!

Den lidt kryptiske overskrift er oprigtigt ment: "Djævlens advokat" bliver, om ikke ødelagt, så i det mindste væsentligt mindre spændende hvis man har set dens forfilm (så hold nallerne fra linket til du har været i biografen!) - de chokerende erkendelser hovedpersonerne får i løbet af filmen, overrasker ikke den velforberedte tilskuer, der derfor går glip af hovedparten af filmens spænding og til gengæld må "nøjes" med at læne sig tilbage i sædet og nyde filmens flotte billeder og ikke mindst Al Pacinos veloplagte skuespil (der i sig selv er en biografbillet værd).

Så for de læsere, der ikke har set forfilmen (og evt. for dem, der ikke forstod forfilmens solide vink med en vognstang), tilbyder Scope en unik mulighed for at forblive i lykkelig uvidenhed om filmens hemmelige plot, samtidigt med at man kan få lidt forbrugeroplysning: bare lad være med at læse de dele af denne anmeldelse, som indledes med ordet "SPOILER"!

Ind med 4-toget

Kevin Lomax (Keanu Reeves) er en ung forsvarsadvokat i Gainesville, Florida (bøhlandet efter amerikansk målestok). Han er ikke bare god til sit job, han er simpelthen ubesejret i samtlige de sager han nogensinde har ført - ingen kan som han læse en jury og få den til at gøre som han vil. Og som om det ikke var nok, har han endda en smuk hustru (Charlize Theron) der elsker ham - what more could a man want?

Faktisk ser det ikke så godt ud for Kevin i filmens start: han står tilsyneladende foran sin karrieres første nederlag - hans klient er en temmelig usympatisk matematiklærer, som alle (inklusiv Kevin) er overbevist om, har forgrebet sig på en af sine elever. Skal Kevins flotte række af succeser virkelig stoppe her? No way! Kevin lader sin forfængelighed veje tungere end retfærdigheden og vælger at flænse offerets vidneudsagn i småstykker - hvilket resulterer i hans klients sensationelle frikendelse - og kort efter i et overraskende tilbud fra et New York-advokatfirma, der vil hyre Kevin til at hjælpe dem i en sag.

Han løser opgaven så godt, at han bliver inviteret til et møde med firmaets chef John Milton (Al Pacino), en lille venlig og rar mand med en intens karisma, der på toppen af en skyskraber (en fantastisk scene) tilbyder ham et drømmejob i firmaet, inklusiv en kæmpe lejlighed lige ved Central Park - kun et fjols ville sige nej og Kevin Lomax er ikke noget fjols ...

Velkommen til Paradiset ... og æblet

Kevin og hans hustru Mary Ann flytter til New York, ind i drømmelejligheden og op af den sociale rangstige - Kevin kaster sig ud i sit nye arbejde, mens Mary Ann entusiastisk giver sig i lag med at indrette lejlighed og lærer at shoppe - kort sagt: de bliver succesfulde 90er-yuppier.

Men mens Kevin stortrives med udfordringerne i det nye arbejde og i den venlige opmærksomhed fra hans mentor John Milton, begynder Mary Ann at blive frustreret - dels ser hun ikke meget til sin kære ægtemand, dels kan hun ikke finde sig til rette i livet som yuppie. Efterhånden begynder hun at se mærkelige ting - både virkelige hændelser (hun er vidne til et brutalt mord på en af Kevins overordnede) og halluciationer (bl.a. dæmoner). Mary Ann bliver snart så mærkelig at Kevin ikke ser andre muligheder end at lade hende indlægge på et psykiatrisk hospital, da han ikke både kan være hjemme hos hende og passe sit tidskrævende job.

Kevin begynder at forstå at der er noget helt galt i sin nye drømmetilværelse - men han er slet ikke klar over hvor galt det egentlig står til ...

SPOILER

Undervejs i filmen begynder det at gå op for os (og til sidst også for Kevin) at hans chef John Milton ikke er nogen helt almindelig mand, faktisk er han heller ikke helt så rar og venlig som han umiddelbart virker - han er nemlig den faldne ærkeengel Satan, Lucifer, Memnoch ... kært barn har mange navne, og da han har været her siden tidernes morgen og overraskende nok er temmelig kær, har han utallige navne - nu kalder han sig John Milton (sandsynligvis efter den engelske digter der i "Paradise Lost" gav en fantastisk beskrivelse af Satan og hans legioners fald fra Himmelen), og er vel ganske logisk blevet en uhyre magtfuld advokat, der har en finger med i alle de beskidte spil. Men overraskende nok er han faktisk også en særdeles charmerende person, der foragter Gud for hans ophøjede distance til de jordiske begivenheder - mens Milton selv er en særdeles aktiv deltager i de jordiske glæder. Den evige kamp mellem Gud og Satan står han efter egen mening til at vinde, men han skal bruge Kevin for at sikre sejren.

Hvis man vil være en intellektuel snob og grave lidt i symbolikken bag Pacinos navn, John Milton, i "Djævlens advokat" kan man finde mange interessante ting i filmen - lige fra Pacinos cirkelrunde kontor med en evigt brændende pejs, der påfaldende minder om den historiske Miltons beskrivelse i "Paradise Lost" af Helvede, over hans rekruttering af Kevin på toppen af en skyskraber (når der nu ikke er nogen bjergtoppe i New York), til hans brug af Kevins forfængelighed - den samme svaghed der fik Satan smidt ud fra Himmelen.

Pacino i sit es

Det er tit sjovere at se en rigtig god skurk end en rigtig god helt - en helt bliver nemt for god, mens en skurk dårligt kan blive for grum - hvis skurken får lov, kan han nemt stæle filmen fra helten - hvilket nøjagtig er hvad der sker i "Djævlens advokat". Ikke fordi Keanu Reeves spiller dårligt (han er faktisk væsentlig bedre end i hovedparten af sine film), men her er han oppe mod en af de absolutte sværvægtere indenfor kunsten "at stjæle lærredet" (det er vel kun Jack Nicholson der kan udtrykke mere med et hævet øjenbryn end Pacino) og når Pacino så endda får de bedste replikker og lukker fuldt op for charmen er der intet at gøre - filmen tilhører Pacino.

Selv hvis man på forhånd kender historiens hemmelighed kan man stadig nyde Pacino for fuld udblæsning - resten af filmen er heller ikke dårlig, der er masser af gode præstationer både foran og bag kameraet (ikke mindst filmens dekorationer, der er spektakulære), men ikke noget, der løfter den helt op i særklasse. Hvis ambitionen til dels har været at gå i fodsporene på en vis Roman Polanski film, må man nok konstatere at det ikke helt lykkes - men der er under alle omstændigheder kommet en ganske seværdig film ud af anstrengelserne.

Måske kunne filmen godt have været en anelse kortere uden at det havde gjort noget (bl.a. en sidehistorie med Delroy Lindo som Voodoo-præst), men på den anden side er det ganske rart med en amerikansk mainstreamfilm, der bruger tid på at fortælle små sidehistorier.

Satan i "Djævlens advokat" er en ganske fascinerende person - ikke blot det Onde selv, men også en særdeles menneskelig person. Nogle af hans udtalelser om Guds forhold til os er både blasfemiske og ganske tankevækkende.

Brugere

17/02-06God Sleeps Late... 2
Fremragende thriller bygget over Andrew Neidermans roman af samme navn.

Keanu spiller den unge ubesejrede forsvarsadvokat Kevin Lomax, der uventet bliver bødt om at deltage i ien juryudvælgelse i et af de største advokatfirmaer i verden.

Kevin gør et hurtigt indtryk og møder snart efter firmaets leder John Milton (Pacino), en karismatisk og forførende mand der har store planer med Kevin, og snart bor Kevin og hans kone Mary Ann fast i New York, men luksuslejligheden, de mange penge og den store sociale omgangskreds har sin pris og pludselig er Kevin og Mary Ann viklet ind i et mareridt der ikke er sådan at vågne op fra igen.

Historien tager fra første minut fast i os, og på trods af den lange spilletid formår det stærke plot at holde vores interesse indtil sidste billede. Dette ...

10/10-05FUCKING GOD!
Anonym
Den er sgu det bedste, og på min top 5!

14/07-05"Inside information on God"
Helvede kammer bogstaveligt talt over i The Devil´s Advocate
En underholdende lille film, der fra the word go regeres uden forbehold af the mean and lean Al Pacino, alt i mens fårehovedet Keanu Reeves er knap så pinlig som det ellers ALT for ofte er tilfældet med ham. Charlize Theron er derudover ganske dejlig, som altid. Intet mere, intet mindre.

Filmen holder en lige over middel eller medium-god standard hele vejen og roder kun rundt i et par enkelte tåbelige klicheer.
Den er overraskende nok næsten bedre ved gensyn.
Det syns jeg i det mindste.

Instruktøren Taylor Hackfords generalieblad indeholder så jævne film som Richard Gere-pigefilmen Officer and a Gentleman, Stephen King-filmatiseringen Dolores Claiborne og den røvsyge thriller Proof of life.

Men samtidig også acce...

11/05-05Vanity
En ung lovende advokat Lomax (Reeves) bliver hyret af den karismatiske Milton (Pacino) i sit store advokatfirma...i starten ser det ud til at være lykken med den store lejlighed og alle pengene, men langsomt og sikkert krakalerer idyllen og intet er hvad det ser ud til at være

Der er ingen tvivl om at Al Pacino nyder at boltre sig i en så maskulin rolle, jeg kom ufrivilligt til at tænke på hans præstation i Duft Af Kvinde. Hvad der kan forbavse mig er at Reeves dog ikke bliver spillet i baggrunden, en af hans bedste præstationer... Der er kommet liv i stenansigtet (:

Filmen er meget seværdig og en usædvanlig film, en blanding af retsagsdrama og gys er interessant... Der er også brugt gode special effects og historien er dybt original

En af mine favoritter- elsker slutningen

"...

05/01-05Paint it black
Underholdende og anderledes film. En blanding af "the Firm" og "Rosemary´s baby" men uden babyen (*GG*)

Det forbløffede mig, da jeg kom ud af biografens mørke, hørte folk sige, at de var overraskede over, at filmen var overnaturlig. Hvad andet kan man forvente af en film med titlen "Djævlens advokat"?

Taylor Hackford har igennem tiden givet os nogle solide kærlighedsdramaer som "Officer og Gentleman" og "Against all odds". Hans bedste film til dato er efter min mening dog "Blodets brødre (Blood in, Blood out)". Som til trods for svingende skuespil præstationer og ligheden med "American Me (En barsk verden)", er utrolig mindeværdig.

Al Pacino som sædvanlig i en rolle, som gør ham overlegen overfor sine kolleger og Keanu Reeves som hotshot advokat. Det er ok, men selv om jeg er bl...

05/01-05Jeps
Ja jeg synes det er suverænt. Der er noget meget sørgmodigt over nummeret, som også gør, at det har passet så godt til de krigsfilm, det har medvirket i.

Jeg tror, at det er på top 10 over mine yndlingsnumre nogensinde og jeg kan lide alle genrer indenfor musik.

05/01-05Ikke god nok...
Underholdende film med gode skuespiller præstationer af henholdsvis Keanu Reeves, Al Pacino & Charlize Theron. Den starter godt med at Kevin (Reeves) nedbryder et vidne i retten, og man får et indtryk af, at han ikke bukker under for noget eller nogen, for enhver pris. Hans tid med jobbet i New York, og de mange nye spændende mennesker, virker efter min mening godt, og man får også et indtryk af at han nu er med i eliten. Et stort minus ved filmen er at Mary Ann (Theron) reagerer og opfører sig som hun gør. I starten er hun en pige med medvind i ryggen, intet skal stoppe hende og hun er ligeglad med om at folk kan lide hende, selv Kevins mor er hun kold overfor. Men til sidst er hun et nervevrag, fordi der sker et par ting. Filmen kan godt minde lidt om Fight Club, en person flytter, mød...

23/05-04Jaaaa
Anonym
Synes du også at Paint It Black er et af Stones bedste. Sådan har jeg det også, et rigtigt fedt nummer, med en dyster stemning, der ganske godt beskriver en sindstilstand jeg godt kan nikke genkendende til.....

06/12-03Til Das Gott
Anonym
Reeves er da ikke et symbol på Gud, men et menneske der står i en åndelig kamp og fristes af Al/satan...

06/12-03Overlegen Reeves! Satan Al
Anonym
Reeves (Kevin) den unge succesfulde forsvarsadvokat, som er ubesejret i retten.

Vi lægger ud i retten med en retssag om en matematiklærer, som anklages for voldtægt og mishandling af små børn. Han bliver pudsigt nok frikendt af advokaten Kevin.

Fortællekunst kunne det have været, hvis historien ikke ændrede retning. Hele filmens forløb finder slet ikke sted, det er blot en indbildning og drøm, som den succesfulde advokat har. En drøm om magt, penge og ensomhed, er den unge advokat er meget rig mand, som har alt. Og hvad giver man manden der har alt? Vi går meget i dybde med person skildringer, især Kevins kone som føler sig ensom i tilværelsen, og mangler kærlighed. Kevin er tidspresset og egoist, som er optaget af sit tidskrævende job, at han ikke opdager, at hans kone er syg. H...




Fakta

Medvirkende
Kevin Lomax Keanu Reeves
John Milton Al Pacino
Mary Ann Lomax Charlize Theron
Eddie Barzoon Jeffrey Jones
Mrs. Alice Lomax Judith Ivey
Christabella Connie Nielsen
Alexander Cullen Craig T. Nelson
Jackie Heath Tamara Tunie
Leamon Heath Ruben Santiago-Hudson
Debra Monk Debra Monk
Bag kameraet
Instruktion Taylor Hackford
Produktion Anne Kopelson, Arnold Kopelson, Arnon Milchan
Manuskript Jonathan Lemkin, Tony Gilroy
Fotografi Andrzej Bartkowiak
Klip Mark Warner
Scenografi Bruno Rubeo
Musik James Newton Howard
Genrer og relationer
Genre Thriller
Nøgleord Advokat, Det okkulte, Djævlen, New York City
Premieredatoer
Biograf 09.01.1997
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1997
Spilletid 142 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Selskab Warner Bros.
Biodistributør Sandrew Metronome

Se også...