Gosford Park

England, 1932. Sirl William McCOrdle og Lady Sylvia har inviteret en række venner til jagtselskab på deres landsted. Det er en alsidig forsamling med blandt andet en grevinde, en krigsveteran, et matineidol og en amerikansk filmproducent, samt deres personlige tjenestefolk. Under den pæne og festlige overflade viser der sig at være en række hemmeligheder, og pludselig står selskabet midt i et mordmysterium. © Scope

Produktionsår 2001
Genre Drama, Komedie
Instruktør Robert Altman
Medvirkende Kristin Scott Thomas, Michael Gambon, Stephen Fry, Emily Watson
Spilletid 137 min.
Biopremiere 08.02.2002
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Robert Altman

(INSTRUKTØR)
Efter at have gjort tjeneste i luftvåbnet i slutningen af anden verdenskrig, indledte Altman sin karriere med at lave dokumentar-, reklame- og undervisningsfilm. Fra midten af halvtresserne og de følgende ti år arbejdede han indenfor tv, hvor han instruerede serier som 'Combat!' (1962-67) og 'Bonanza' (1959-73). Gennembruddet kom med den sort...

Anmeldere

Politiken
Filmen er i al diskretion en djævelsk morsom sædeskildring med spids social brod.

Berlingske Tidende
"...en lidt løs og flimrende, men veloplagt ironisk og ofte vittig film, som balancerer hårfint mellem kynisme og medfølelse. "Gosford Park" er underholdende i sin spændstige uberegnelighed og frydefuld som en generøs opvisning i ædel skuespilkunst, når den er allerbedst."

Jyllands-Posten
"Der medvirker en frygtindgydende mængde store skuespillere i filmen, og de er alle værd at se. Ingen kan som Robert Altman håndtere en stor stab."

Information
"Altmans virtuositet som iscenesætter af et myldrende ensemble har aldrig været så ubesværet som her, hvor et halvt hundrede personer ubesværet glider ind og ud af billedet."

Ekstra Bladet
"...den er sprudlende veloplagt og helt eminent instrueret af den gamle mester, der har samlet alt, hvad der kan kravle og gå af britiske stjerner.".

B.T.
"Han vender vrangen ud på alle de diskrete og glatte kostume-dramaer, vi er så vant til at se udspille sig netop i så stadselige saloner med netop så brillante britiske skuespillere som dem, han benytter."

Kino
"I Robert Altmans nye epos Gosford Park folder en perlerække af skuespillere sig ud. Vi møder både Emily Watkins, Helen Mirren og Stephen Fry - for ikke at nævne Jeremy Northam og Maggie Smith - indbegrebet af kølig engelsk overklasse med nedladende øjenbryn, kalkunhals og paraderne på plads."

Bogart
"I Gosford Park glider de bedste engelske skuespillere ud og ind i mellem hinanden med udsøgt elegance. Nogle af dem har kun ganske få replikker, men de er der og de har karakter, og alt falder på plads på det smukkeste i denne udsøgte film."

Cinemazone
"De mange, eminente engelske skuespillere funkler i deres respektive roller, hvad enten det er Kristin Scott Thomas%u2019 kølige elegance, Michael Gambons dyriske charme eller Maggie Smiths ringeagtende blik."

Brugere

07/09-07Det mangelagede overklasseløg
At "Gosford Park" blev rost til skyerne af diverse anmeldere da den i sin tid fik biografpremiere er ikke op til diskussion - men var det rimeligt? Eller var dette blot en cementering af den evige relevans i H.C. Andersen-eventyret "Kejserens Nye Klæder"?
Efter at have spenderet omkring to timer og et kvarter af sin dag på "Gosford Park" må svaret umiddelbart siges falde på sidstnævnte mulighed. Efter at have nydt et par gode skuespillere, et par pikante ordvekslinger fra den engelske overklasse og en række stemningsrige billeder står man nemlig overraskende tomhændet tilbage med ”Gosford Park”, som en film der hverken gør til eller fra.

Til at starte med gælder det om at holde tungen lige i munden, når filmens instruktør, Robert Altman, slynger et omfangsrigt persongalleri i synet p...

23/04-07Engelsk over- og underklasse
Robert Altman har med 'Gosford Park' skildret den engelske over- og underklasse anno 1932, hvor uligheden er enorm, skandalerne mange og respekten fraværende både internt og på kryds og tværs af klasserne, mens de vedkommende personers kompromisløse adfærd skaber konflikter i hobetal på landstedet hvor grupperne er samlet. I sandhed et frygteligt og - fra top til tå - et rendyrket engelsk mareridt fyldt med fremragende engelske skuespilleres aldeles suveræne præstationer.
Men selvom alle rammer er sat for en regulær filmisk triumf, er det aldrig hvad vi - i ’Gosford Park’ - bliver vidner til.

Det starter ellers ganske lovende, da vi i fællesskab med Maggie Smiths afskyelige og ekstremt snobbede grevinde, Constance Trentham, begiver os ind på det grå landsted, Gosford Park, hvor ejer...

12/01-05Elegant engelsk entertainment
Robert Altmans ensemblefilm om den engelske overklasse i 1930'erne er elegant og underholdende. De lækre detaljer springer i øjnene fra starten. Om end der er mange plot og dramaer, så er Kelly MacDonalds (”Trainspotting”) rolle som den nybegyndende tjenestepige den karakter, der kommer tættest på at være en hovedperson. Vi følger hende, da hun ledsager hendes frue til et jagtselskab. På vej til selskabet banker fruen på ruden til forsædet, og beder tjenestepigen stige ud af bilen i øsende regnvejr for at hjælpe hende med at åbne en termokande. Det centrale og sjove i filmen er netop, hvordan vi får overklasseverden at se igennem tjenestefolket. Butlere, kammertjenere, tjenestepiger og kokkepiger. Alle følger med i overklasseverdensfolkets problemer. Det viser sig faktisk, at alle har ...

28/06-04Kedelig ?
Anonym
Jeg havde besvær nok med at følge med i alle trådene i handlingen. Det var som at overvære 4 vidneforklaringer på en gang i retten.

Der var så mange bolde i luften på en gang, så ærlig talt, Gott.

27/06-04Den er bare kedelig!
Anonym
Typisk oscarvinder-film, som anmelderne elsker at rose. Filmen henvender sig til en lille håndfuld stræberfolk, der elsker at tolke en masse ud af film.

Filmen er dræbende langsom og utrolig langtrukken, holdt i en ofte dyster gammeldags stil. Filmen er simpelthen for langsom i optrækket, og jeg har kedet mig ihjel, og når en film keder mig, så kan alt det andet være ligegyldigt, hvor skønt det end må være.

Instruktøren har efter min mening haft så travlt med at lave noget intellektuelt og ukommercielt, at vedkommende har glemt, om det var værd at følge med i. Jeg er bedøvende ligeglad med, om filmen var et forsøg på at lave noget kunstnerisk, men det her er kedsomhed og atter kedsomhed, og jeg vil ikke engang anbefale filmen til at slå tiden ihjel.

Trods kritikken, så har film...

26/02-04indrømmet!
Anonym
Der har været et par enkelte gange, hvor jeg fik nok af folks nederdrægtigheder og besluttede mig for at prøve selv at hade. Det var sjovt, sålænge det varede, men jeg er enig i at det ikke er så modent. Og det er bestemt undtagelsen. Så lad venligst være med skrive "altid", når du åbenbart ikke har læst alle mine saglige anmeldelser. Ellers kan man jo heller ikke tage DIG alvorligt.

26/02-04yes
Anonym
"Andre må mene præcis hvad de vil. Jeg kræver ikke de skal mene som mig. Men jeg vil til gengæld have lov til at sige hvad jeg mener om deres meninger. Og de om mine. Ellers er alt jo meningsløst."

- det har du selvfølgelig ret i. Jeg syntes bare altid, at din respons til andres meninger handler om, at folk er dumme, overfladiske (ingen hjerne, kun jern) etc.

Og DET er gudhjælpemig meningsløst!

Iøvrigt indeholder Gosford en mageløs scene (mordscenen, der er en helt igennem betagende og fortryllende scene - ja, det lyder mærkeligt, men se selv efter), der er hele den fine film værd.

26/02-04Thomas Nielsen
Anonym
Netop. Folk træner jern, men ikke hjerne. Det er samfundets problem.

Og jeg skal kæmpe mig vej gennem sådanne folks ydmygende ord for at nå frem til noget der bare har antydningen af eftertanke, som hos dig f.eks. Hvor træls er det ikke ? På sitet for Campions In The Cut er der en der er sluppet afsted med at skrive Cunt. Hvor er vi så henne ?

Andre må mene præcis hvad de vil. Jeg kræver ikke de skal mene som mig. Men jeg vil til gengæld have lov til at sige hvad jeg mener om deres meninger. Og de om mine. Ellers er alt jo meningsløst.

12/02-04Ole Sandmand i øjet
Anonym
Hvorfor er det lige så vigtigt for dig at alle andre skal mene det samme som dig og elske de film du gør, kan du ikke bare være glad for du selv gør det. Indrømmet, mange af dem du elsker er svære at komme udenom som film af høj kvalitet, men derfor skal alle jo ikke kunne lide dem og måske netop ikke. Sådan har det altid været, at mange film der fik stor ros af kritikerne, og det gør mange af dem du elsker jo, netop ikke altid har fundet deres publikum. Husk også på, at mange mennesker ser film for at glemme en trist og grå hverdag og ikke for at blive intellektuelt udfordret, hvor skønt det end må være.

11/02-04Det var dråben
Anonym
der fik bægeret til at flyde over. Et elegant krimidrama ydmyget af ignoranter, der hellere vil se Rejseholdets ulideligt overspillede pseudo-realisme. Jeg tager til Havanna. The snob is leaving this country.

Når jeg kommer hjem er Lykketoft statsminister, A.P.Møller nationaliseret, FCK ligger nr. 1 og Bob Dylan-koncerten i Ålborg bekræftet. The times they are a-changin'.




Fakta

Medvirkende
Lady Sylvia McCordle Kristin Scott Thomas
Sir William McCordle Michael Gambon
Inspektør Thompson Stephen Fry
Elsie Emily Watson
Henry Denton Ryan Phillippe
Probert Derek Jacobi
Constance, grevinde af Trentham Maggie Smith
Ivor Novello Jeremy Northam
Jennings Alan Bates
Mrs. Wilson Helen Mirren
George Richard E. Grant
Anthony Meredith Tom Hollander
Mary Maceachran Kelly Macdonald
Bag kameraet
Instruktion Robert Altman
Produktion Robert Altman, David Levy
Manuskript Julian Fellowes
Fotografi Andrew Dunn
Klip Tim Squyres
Scenografi Stephen Altman
Musik Patrick Doyle
Genrer og relationer
Genre Drama, Komedie
Premieredatoer
Biograf 08.02.2002
Dvd 11.11.2002
Øvrige oplysninger
Land Tyskland, USA, Storbritannien
Produktionsår 2001
Spilletid 137 min.
Link Officielt website
Trailer Eksternt site
Censur Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Solgte billetter 90.861
Selskab USA Films, Sandcastle 5 Productions, Medusa Produzione, Film Council, Capital Films, Chicagofilms
Biodistributør Angel Films
Priser Oscar 2002, Bedste original manuskript
Golden Globes 2002, Bedste instruktør
Robert 2003, Årets udenlandske film (amerikanske)

Se også...