The Tango Lesson

Sally Potter spiller sig selv som en filminstruktør, der har problemer med at færdiggøre et manuskript. Hun vil lave kunst, men tosserne i Hollywood vil heller have en kassesucces. I stedet kaster Sally sig over tangoen og møder tangomesteren Pablo Veron (der ligeledes spiller sig selv): Sally bliver en dygtig danser under Pablos instruktion, men de to har svært ved at holde privatliv og arbejde adskilt: Hvem skal føre hvem i livets dans? © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama
Instruktør Sally Potter
Medvirkende Sally Potter, Morgane Maugran, Katerina Mechera, Géraldine Maillet
Spilletid 102 min.
Biopremiere 10.07.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
Tango Jalousie

Sally Potters "The Tango Lesson" er en lektion i kærlighed, en film om hvilke trin, kønnene træder i deres parringsdans.

Tangoen er Argentinas forførende nationaldans; i dens dramatiske trin fremstilles kærlighedens mystiske skuespil, her gnistrer den seksuelle magtkamp mellem mand og kvinde. Tangoen er på én gang kunst og liv, for der kræves både stor teknisk kontrol og umiddelbar hengivelse i dansen. Tangoen er ikke sexet, men snarere forførelsens formaliserede udtryk: den er skønhed.

Ingen svedige rosenknopper
Ligesom så mange andre gumpetunge nordeuropæere er den engelske filminstruktør Sally Potter tiltrukket af tangoens charme, så meget endda, at hun har lavet en film om det. Men da Potter er en original og personlig instruktør, er hendes "The Tango Lesson" dog fjernt fra Hollywoods svedige billede af tangoens hormonale puls: I "The Tango Lesson" er der ingen roser mellem tænderne, ingen dramatiske kast med hovedet, ingen "duft af kvinde". Og dog: selvom Potter kæmper mod Hollywoods skabeloner, er det lykkedes hende at få klemt et par inderlige 'latin lovers' og en portion sydamerikansk livsglæde ind i filmen. Resultatet er underholdende, flot og forførende, men får hen imod slutningen en tand for meget 'livsvisdom' og 'dybde'.

Selvbiografi eller film?
Sally Potter har sig selv i hovedrollen som sig selv, en midaldrende, single filminstruktør. Filmen møder hende midt i manuskriptskrivningsfasen til en ny film: Hun kæmper med et plot om tre fotomodeller der myrdes under højst mærkværdige omstændigheder, som vises med små meget flotte klip fra 'filmen i filmen'. Filmen skal vistnok udtrykke noget med skønhedens undertrykkelse, men Sally kan ikke få manuset til at fungere, og pengemændene (m/k) i Hollywood er ikke tilfredse: de synes det med mordene er fedt, men resten preller af på jakkesættene. Ved et tilfælde møder Sally tangomesteren Pablo Veron (spillet af ham selv) og tager en lektion hos ham.

Hun fascineres af den flotte latinamerikaner, men har endnu meget at lære, så da hendes lejlighed skal sættes i stand, ved hun, hvor hun skal hen: Argentina. Her får hun danset tango, så balkjolen står hende om ørerne, og kan vende tilbage som en ny kvinde: stilfuld og en mesterlig tangodanser: Pablo tiltrækkes nu af hende, og de indleder et forhold - men er det som lærer og elev eller som kærester? Skal man blande arbejde og privatliv? Det kan man måske kun, hvis man også vender forholdet rundt: så Sally begynder at planlægge en film med Pablo som tangodanser, så det nu er hans tur til at 'føres' af hende. Og den film er jo nok "The Tango Lesson". Men kan Pablo og Sally finde den rigtige balance mellem kønnenes poler, så de kan indgå i et ligeværdigt forhold?

En ganske særlig type
Sally Potter er en mærkværdig type, både som instruktør og skuespiller. Hendes seneste film var den mærkværdige "Orlando" (1992), der fulgte den samme persons liv gennem firehundrede år - først som mand og siden som kvinde. Hovedrollen blev perfekt spillet af den androgyne Tilda Swinton, og hun kunne faktisk også have spillet Sally i "The Tango Lesson", for de to kvinder ligner hinanden meget: Sally Potter er en uudgrundelig rødhåret og blodfattig kvinde med øjne, der udstråler lige dele fravær og intelligens. Hendes krop er spinkel og mandig, ikke lige frem nogen sexbombe. Men når hun først danser tango, så drages mændene til hende. Det postulerer filmen i hvert fald, og hun er da også ret god til at styre parketgulvet.

Det er svært at sige, hvor meget af filmen der er 'personlig', og hvor meget der er 'film'. Sally Potter som filminstruktør glider lige over i Potter som rolle i filmen. Derfor er der da også elementer i filmen, der er lidt svære at sluge: romancen med den drønflotte Pablo virker utroværdig, og filmen antyder da også, at han i starten kun underholder hende for at komme med i en film. Og netop fordi Potter selv er instruktør på filmen og selv spiller sig selv, virker hun da også en tand for selvforelsket. Hun er den misforståede kunstner, som føler og forstår, og hendes kvaler med kærligheden er åh så interessante.

Filmen fungerer bedst i den første halvdel, hvor den bestræber sig meget på at fortælle visuelt om filmskaberens kreative kvaler og tangoens fascination. Det gøres flot, og man får lyst til sporenstregs at fare hjem og slå op på de gule sider for at melde sig til tangoundervisning. Senere i filmen begynder Potter at tage sig selv og sit arbejde lidt for alvorligt, hun tilføjer en række religiøse træk, lader Pablo og Sally tale om Gud og Livet, og giver Pablo corny replikker som "Jeg valgte ikke tangoen. Tangoen valgte mig".

Samtidig er der mange sjove og smukke dansenumre, som heldigvis sætter liv i handlingen og giver filmen karakter. Potters leg med kønsrollerne fungerer fantastisk, når hun holder sig til visuelle udtryk, men når dialogen lige skal have de bageste rækker med, så bliver resultatet lidt krampagtigt: Det er præcis som med tangoen, man skal bare gøre det og ikke tænke så meget over det.


Fakta

Medvirkende
Sally Sally Potter
Rød Model Morgane Maugran
Blå Model Katerina Mechera
Gul Model Géraldine Maillet
Modedesigner David Toole
Fotograf George Yiasoumi
Syerske Michele Parent
Pablo Pablo Verón
Gustavo Gustavo Naveira
Fabian Fabián Salas
Bag kameraet
Instruktion Sally Potter
Produktion Christopher Sheppard
Manuskript Sally Potter
Fotografi Robby Müller
Klip Hervé Schneid
Scenografi Carlos Conti
Musik Fred Frith, Sally Potter
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 10.07.1998
Øvrige oplysninger
Land Argentina, Frankrig, England, Tyskland, Japan
Produktionsår 1997
Spilletid 102 min.
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 17.435
Selskab Adventure Films
Biodistributør Camera Film

Se også...


Man Who Cried
2000
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Orlando
1992
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Wilde
1997
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Munterhedens hus
2000
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Taboo
2000
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk