U-Turn

Bobby Cooper (Sean Penn) sidder i sin Ford Mustang 1964 på vej til Californien med 13.000 dollars. Han har fået klippet 2 fingre af og bliver han mere forsinket mister han endnu flere. I byen Superior får han imidlertidigt motorstop og må se sig fanget i et kafkask helvede. Forført og manipuleret af den smukke unge indianer Grace (Jennifer Lopez) og hendes mand Jake (Nick Nolte), er der tilsyneladende ingen vej ud af byen - andet end mord. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama, Thriller
Instruktør Oliver Stone
Medvirkende Sean Penn, Nick Nolte, Jennifer Lopez, Powers Boothe
Spilletid 125 min.
Biopremiere 23.01.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Sean Penn

Trods mange filmroller var Sean Penn i 1980’erne mest kendt som det aggressive brushoved, der var gift med Madonna. Han var dog et hit som stenet tjalder i ungdomsfilmen ”Øl, fis og rockmusik” (1983). I 90’erne har han for alvor markeret sig som skuespiller i "Dead Man Walking" (1995) og Woody Allens ”Dur & Mol”...

Anmeldere

Scope
Ved vejs ende

Oliver Stones nye film "U-Turn", baseret på John Ridleys bog "Stray Dogs", er voldelig underholdning, der søger at retfærdiggøre sig selv. Men Oliver Stone kan noget med varme tørre steder og vold og billeder, så hvad filmen savner i indhold og plot, det har den i sanseindtrykkene.

Bobby Cooper har en gæld der skal betales snart. For hver uge der går og han ikke betaler, klipper russiske gangstere én af hans fingre af. Han har allerede mistet to, men de har ladet ham beholde fingrene for uge 3 og 4, for han er jo på vej med de 13.000 dollars. Men så bryder hans Mustang fra 1964 sammen.

Mens han er tvunget til at vente på at en uduelig idiot af en mekaniker, Darrell (Billy Bob Thornton) får ordnet bilen, møder han den unge, smukke og indladende Grace McKenna (Jennifer Lopez). Desværre glemmer hun lige at fortælle Bobby, at hun er gift med den noget hårdtslående ældre herre Jake (Nick Nolte), der også er byens lokale ejendomsmæglerkonge.

Han ser hende gerne død, for hun er ham utro, og han tilbyder derfor Bobby en sum penge for at skaffe hende af vejen. Nok har Bobby ofte krydset lovens grænse, men han er ingen morder og takker nej. Skæbnen vil dog, at Bobby selv bliver røvet, og uden penge, ingen bil. Ingen bil, ingen udvej. Bobby er pludseligt fanget i et spindelvæv af løgne, spundet af Jake og Grace, og hans desperation stiger proportionalt med at lillebyen Superiors psykopatiske indbyggere gør situationen værre og værre.

Volden som løsning
Oliver Stone er kendt for sine voldelige film, der provokerer og vækker debat. Her tager han endnu engang fat i USAs grimme side, og er ikke mindre blodig af den grund. Superior, Arizona, er blot en af de mange flækker i amerikansk ingenmandsland, hvis indbyggere er "poor white trash", der enten er desperate for at slippe væk som f.eks. Jenny (Claire Danes), eller bare desperate som hendes sindssyge machokæreste TNT (Joaquin Phoenix). Handlingen er som en række dominobrikker af vold, der vælter hinanden, og vold virker som den eneste løsning på problemerne. Det er det bare ikke, og selvom Stone forsøger at få publikum til at forstå, at vold er en del af den menneskelige psyke, så er volden skildret som en acceptabel form for selvtægt, som nok ville kunne tolereres i gamle western- og gangsterfilm, men som ikke kan retfærdiggøres i et moderne samfund, uanset hvor forskruet det er.

Stenet
Grænsen mellem underholdning og samfundskritik i Oliver Stones film er udflydende, og på mange måder genbruger denne film temaerne fra "Natural Born Killers" (1994). En ung pige misbruges, en viis indianer, eksplicit vold, mennesker på samfundets bund, der nyder at pine andre. Hans stil er umiskendelig. Sean Penn spørger på et tidspunkt om alle i byen er på stoffer. Til tider ser det ud til at alle bag kameraet er. Billederne går så tæt på, at man næsten kan lugte svedige kroppe og dårlig ånde. Klippene er vilde og hurtige, ligesom de slanger og skorpioner, der lever i ørkenen, og naturen viser sig som et utæmmeligt element i billeder af jagende skyer over himlen, skygger, der hastigt lægger sig over bjergene og fuglenes hæse skrigen. Musikken af Ennio Morricone understreger ørkenens vildskab, og med en blanding af countrymusik og rock'n'roll, skaber den en støvet lovløs western-stemning, der ikke er til at tage fejl af.

Rundkørsel
Alt i alt er "U-Turn" en velfungerende film. Der er en logisk rækkefølge på hændelserne, personerne er interessante, om end en anelse sindssyge, og filmen er bestemt ikke kedelig. Sean Penn er i sit rette element som tough guy (og en skorpion tatoveret på skulderen) og Jennifer Lopez er tilstrækkelig sexet og magnetisk til at bære rollen som filmens femme fatale. Både Nick Nolte og Jon Voigt (den viise indianer) spiller dog lidt for professionelt og rutinepræget på trods af, at de er sminket til ukendelighed.

Desværre er der intet overraskende i filmen for plottet er så fortænkt, at det fratager personerne deres troværdighed og det skuffer, at Oliver Stone ikke kan slippe temaerne fra "Natural Born Killers". Men ligesom "Natural Born Killers" er den spændende at se, for billederne er flotte, musikken god og skuespillerne seje.

Brugere

18/04-08Grotesk god
Skal ærligt indrømme, at jeg har lidt ambivalente forhold til denne lidt oversete Stone-film, som er blevet gemt lidt af vejen, da den nok er for skæv til den almindelige filminteresserede. Men det fortjener den nu ikke, selvom den faktisk ikke er for sarte sjæle, og ikke videre appellerende til en munter filmaften trods mange karikaturiske fremhævninger.

Bobby (Sean Penn), er på vej gennem Arizonas imponerende øde områder, for efter planen at havne i Las Vegas, for at gøre op med et mellemværende. Bilen går til i varmen, og for at få skiftet ny slange, må han gennem den lille flække Superior. Opholdet bliver noget længere end planlagt og udvikler sig til noget af et mareridt.

Vi kender ham alle. Denne joviale type, der agere udfra alt efter om det bliver papir, saks eller sten. Ha...

02/04-05U-Turn (1997): Oliver Stone
Da jeg var yngre ved jeg at den var blandt de cooleste film på den tid, og det var bl.a. Kids, Dobberman, Hackers, Pulp Fiction, Naural Born Killers, Mars Attacks, The Doors, Reservoir Dogs, Joe's Apartment etc. Har da også set U-Turn mere end et par gange. .. Det er helt sikkert!

Jeg er ellers stort set enig med de andre respektive anmeldere - Godt skrevet. Den har nemlig klart noget at byde på, med bl.a. skuespillet hvilket er sublimt, hele det visuelle aspekt, og ikke mindst stemningen der er helt eminent, simpelthen! Det er ikke en af Oliver Stone's allerbedste, helt enig, men den er dog stadig seværdig, original og fascinerende vil jeg mene. Selv idag virker den, efter min opfattelse, stadig lige vellykket.

Ja, og så er jeg ellers bare en af dem der ikke har haft chancen, for...

01/04-05©Herligt persongalleri©
Efter min mening en af Oliver Stone´s bedre. Det er rart at se ham diske op med et emne, som ikke er lige så "tungt", som man er vant til fra hans side.

Her er det blevet til en lille off-beat film med de sædvanlig Stone trademarks, såsom klipningen. Indimellem kan det dog virke forstyrrende og formålsløst i modsætning til f.eks. "Natural Born Killers", hvor der var en mening med galskaben. Her er det til tider unødvendigt og virker som om, at det bare er for at vise sig. Han har ihvertfald benyttet sig meget af de samme elementer siden "The Doors" og især "Natural...".
Det er dog ikke nok til at ødelægge denne lille skæve filmoplevelse.

Penn havner i en lille flække, som udfra indbyggerne må betegnes som "hell on earth". Sjældent har man set en flok så belastende "mennesker" saml...

04/11-03glat film noir
Anonym
Helt uden den dybde og variation som f.eks. klassikere som "Double Indemnity" og den oprindelige "The Postman Always Rings Twice" har. Venstrehåndsarbejde, et trivielt og overfladisk drama, der er lavet meget bedre før.

Men jeg er ikke enig i at filmen ikke har nogen mening.

Det er netop en klassisk film noir. To utilpassede typer finder sammen i et ønske om seksuel tilfredsstillelse: Den potentielt utro kvinde, femme fatale, der tilintetgør andre og til sidst sig selv i sin egoisme. Manden eller fluen, der indfanges af spændingen pga. sin svage karakter.

Når Stone bruger den gamle læst, der går på krykker i Santa Monica, burde han da i det mindste føje noget nyt til.

03/11-03groteskt
Anonym
Oliver Stone er en ret god visuel instruktør, som med held har blandet det med gode og velmente historie. Dette forekommer ikke her, hvor historien er ret syret, og man gider ikke rigtig følge med, for det hele er så langt ude. Det er godt lavet, scoret og klippet, og skuespillerne gør det også udemærket. Jeg har altid fundet Sean Penn seværdig, men dette er læangtfra hans bedste rolle. Jennifer Lopez er dejlig og viser skuespillerkunst, noget vi ikke har set i de senere film fra hendes side.

Oliver Stone er i et sugt filmisk humør, som man har svært ved ikke at finde charmerende, men som man alligevel ikke optages af.

29/01-03Totalt Stoned
Anonym
Desperat mandsperson (Penn) på vej til Las Vegas for at betale gæld, strander i lille flække befolket med sære mennesker (er de ikke altid det?). Her møder han en smuk kvinde (Lopez), som han tager med hjem. Desværre bliver de overrasket af hendes far/mand (ja, han er begge dele)(Nolte), som senere tilbyder penge for at få sin datter/kone slået ihjel, og så kører intrigerne ellers.

Typisk “anderledes” og dybt forudsigelig “uforudsigelig” film. Handlingen er en frastødende, voldelig sag uden mening, og det er en typisk film for en instruktør som vil lave en artfilm, men glemmer sit mål. Det er ikke fordi jeg mener at der skal være en morale, eller dybere menig med en film. Når en kunstner arbejder, så skal hans arbejde vække følelser i os, ikke nødvendigvis and...


Fakta

Medvirkende
Bobby Cooper Sean Penn
Jake McKenna Nick Nolte
Grace McKenna Jennifer Lopez
Sherif Virgil Potter Powers Boothe
Jenny Claire Danes
Toby N. Tucker Joaquin Phoenix
Darrell Billy Bob Thornton
Blind mand Jon Voight
Ed Bo Hopkins
Flo Julie Hagerty
Bag kameraet
Instruktion Oliver Stone
Produktion Dan Halsted
Manuskript John Ridley
Fotografi Robert Richardson
Klip Hank Corwin, Thomas J. Nordberg
Scenografi Victor Kempster
Musik Ennio Morricone
Genrer og relationer
Genre Drama, Thriller
Premieredatoer
Biograf 23.01.1998
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1997
Spilletid 125 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 18.790
Selskab Phoenix Pictures
Biodistributør Nordisk Film

Se også...