Salò (Salò o le 120 giornate di Sodoma)

I de afsluttende dage af Anden Verdenskrig kidnapper fire dekadente og pervaterede personer en række unge mænd og kvinder. I en isoleret villa bliver ofrene udsat for en uskøn blanding af voldtægt, udspekuleret tortur og mord. © Scope

Produktionsår 1975
Genre Drama
Instruktør Pier Paolo Pasolini
Medvirkende Paolo Bonacelli, Giorgio Cataldi, Umberto Paolo Quintavalle, Aldo Valletti
Spilletid 117 min.
Biopremiere 10.05.1976
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Brugere

08/02-10Film-duel
"Destruction, hence, like creation, is one of Nature's mandates."

MIRZA
Vi skal endnu en gang battle, Jarl! Emnet er nu "Salò" (Salò o le 120 giornate di Sodoma). En film jeg elsker, og som du hader. Reglerne er de samme. Dog kommer jeg lige med én ny. På intet tidspunkt må ordet "kunst" anvendes i denne diskussion. Det er en smule ironisk, at det faktisk var dig som anbefalede filmen til mig i sin tid. Hvilket jeg stadig er dig taknemmelig for. Men pludselig gik din karakter fra 6 stjerner til blot 2. Til den dag i dag, er jeg stadig lidt rundtosset over dit radikale skift. Specielt eftersom, at der er tale om en film, af en potens næppe set af samme skuffe. Som du nok også kan høre på mig, er det vel næppe nødvendigt at påpege, at du skylder noget redegørelse? "Salò o le 120 giorna...

05/03-09 2

05/09-06Et surt men dog mindeværdigt opstød 3
Jeg opfatter filmen som en kraftig politisk replik rettet mod de fascister, som man aldrig rigtig gjorde op med i Italien, og som derfor på ingen måde har følt sig plettet af Mussolini-æraen, OG som derfor har præget italiensk politik i efterkrigstiden, hvor disse bevægelser var sat entydigt i skammekrogen i det øvrige Europa.

Za Kannushis filmiske tolkning finder jeg retfærdiggjort (tak for den!). Jeg kunne dog ikke helt befri mig fra tanken om, at der måtte ha' siddet en meget vred mand i instruktørstolen til denne film, som fremstår langt mere frastødende og konsekvent hæslighedsdyrkende end Pasolinis øvrige værker.

Derfor sad jeg også med en blanding af fascination over kompromisløsheden (alle andre flygtede ud af salen i løbet af filmen!) og tomhed over filmens totale fravær a...

30/08-06Det modbydelig menneske 7
Pasolinis ”Salò” er modbydelig. Det er kynisme og nihilisme i deres yderste konsekvens. Det er menneskets grimmeste sider. Det er ubehageligt, men samtidig tvinger det publikum til at tage stilling til det mørke i mennesket, som de fleste film forsøger at undgå med illusioner og happy ends.

Filmen er baseret på Marquis De Sades ”De 120 dage i Sodoma”, men Pasolini flytter den til Mussolini-tidens nord-Italien i byen Salò. De fire højtstående fascister i området indfanger 18 unge mennesker. De tager dem op til et stort og smukt palads med store flotte sale fyldt med fin moderne kunst og raffineret design. Her bliver de smukke unge mennesker behandlet med, som var de mindre værd end dyr. De er legetøj for de dekadente fascister, der keder sig.

Fire gamle prostituerede fortæller hve...


Fakta

Medvirkende
Greven Paolo Bonacelli
Biskoppen Giorgio Cataldi
Magistraten Umberto Paolo Quintavalle
Præsidenten Aldo Valletti
Signora Castelli Caterina Boratto
Signora Vaccari Hélène Surgère
Pianisten Sonia Saviange
Signora Maggi Elsa De Giorgi
Slavepigen Ines Pellegrini
Vagt Rinaldo Missaglia
Bag kameraet
Instruktion Pier Paolo Pasolini
Produktion Alberto De Stefanis, Antonio Girasante, Alberto Grimaldi
Manuskript Pupi Avati, Roland Barthes, Maurice Blanchot, Sergio Citti, Marquis de Sade, Pierre Klossowski
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Politisk drama
Nøgleord Fascisme, Kidnapning, Perversion
Premieredatoer
Biograf 10.05.1976
Øvrige oplysninger
Alternativ titel Salò eller de 120 dage i Sodoma
Land Frankrig, Italien
Produktionsår 1975
Spilletid 117 min.

Se også...