Sling Blade

Karl Childers slog for 25 år siden sin mor og dennes elsker brutalt ihjel med en le og har siden været under psykiatrisk forvaring. Nu er han erklæret rask og kan modstræbende vende tilbage til en verden, han ikke er fortrolig med. Han møder drengen, Frank, og dennes mor og får for første gang en "rigtig" familie. Desværre har moderen en kæreste, der arbejder på at blive manden i huset. Og derudover er han den inkarnerede ondskab. Det gør Karl meget ked af det. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Drama
Instruktør Billy Bob Thornton
Medvirkende Billy Bob Thornton, Dwight Yoakam, J.T. Walsh, John Ritter
Spilletid 135 min.
Biopremiere 21.11.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Billy Bob Thornton

(INSTRUKTØR)
Den let furede og lurvede Billy Bob har siden midten af halvfemserne manifesteret sig som en af amerikansk films mest karismatiske personligheder, der ofte skildrer skæve eksistenser, knoldsparkere, småforbrydere og andre outsidere. Som barn boltrede Billy Bob sig i den lille by Alpine Arkansas og dyrkede sine interesser for musik, skuespil...

Anmeldere

Scope
Alt det slemme skal gemmes til dem, der er voksne

Billy Bob Thorntons "Sling Blade" er en god film, der desværre forspilder chancen for at blive glimrende. Måske har Thornton villet være for mange steder på én gang?

Som hovedpersonen Karl Childers forklarer, er "a sling blade" den lokale betegnelse for en le, selvom han nu personligt vælger at kalde det "a Keyser blade". En le er også det redskab, hvormed han slog sin mor og hendes elsker ihjel som stor dreng for mange år siden. En forfærdelig forbrydelse, der rystede lokalsamfundet på det tidspunkt, men bestemt en forbrydelse med formildende omstændigheder. Den noget retarderede Karl blev af sine forældre betragtet som en straf, opdraget som hund og gemt væk i et skur i baghaven. Her var den eneste opmærksomhed, han modtog fra sine forældre, de gange, hvor de læste op af Biblen eller blot tævede gudsfrygtighed ind i ham. Ikke mindst forældrenes fanatiske gudssyn og afsløringen af deres dobbeltmoral lå til grund for den ellers så blide Karls blodrus.

Den nyfødte

Siden dobbeltmordet har Karl tilbragt 25 år i forvaring på et psykiatrisk hospital. En dag bliver han erklæret rask, og før han ved af det, er han blevet sat af bussen i sin fødeby uden anden bagage end et bundt bøger i en læderrem. Således står han så at sige som en nyfødt - helt alene i en verden, der er alt for stor og en hel del for ond. Med stive, usikre bevægelser lærer han langsomt, hvad det vil sige at være borger i verden uden for behandlingssystemet. Han får et manuelt arbejde, som han har snilde for. Og han bliver venner med drengen Frank og dennes mor, der lader ham bo i deres garage. Således går alt udmærket - Frank ser en faderfigur i Karl, og Karl finder i Frank en ven på den alder, han selv havde, da han begik mordet, og som han mentalt stadig har. Lokalsamfundet ser ud til at have tilgivet forbrydelsen og tillader Karls integration som samfundsborger.

Naturligvis må Karl i denne store verden møde intolerance og ondskab, og det gør han da også i skikkelse af Franks mors kæreste, den småpsykopatiske Doyle. Skulle der i et leksikon være et portræt ud for opslaget: "white trash", skulle det være Doyles. Ingen er specielt begejstrede for Doyle, heller ikke moderen, men nu er han der, er svær at slippe af med, og lægger en konstant dyne af frygt og glædesløshed over huset. Efterhånden som Karl overværer, at Doyle bliver mere og mere aggressiv, kommer en gentagelse af fortidens tragedie uafvendeligt nærmere.

Enfoldig morder

"Sling Blade" er på mange punkter en amerikansk pendant til Hans Alfredsons "Den enfoldige morder". Der er den samme stemning af den ejegode tumpe, der ser på verden med barnets øjne, møder megen ondskab på sin vej og tvinges til handling. De er gode fortællinger, som bevæger én dybt. Men at sammenligne med det sublime er heller ikke fair, og det ville da heller ikke falde ud til "Sling Blades" fordel. Set isoleret er "Sling Blade" en rørende film om det familieliv, der kan være så forfærdeligt, og de barndomme, der ikke må mishandles. Som det siges i en af filmens mange fine scener, så burde: "alt det slemme gemmes til dem, der er voksne". Men sådan er verden desværre ikke indrettet. Børn og barnlige sjæle som Karl må ofte alt for tidligt miste deres uskyld på brutal vis. Og dermed blive en del af en ondere og mere beregnende virkelighed.

Det er birolleskuespilleren Billy Bob Thorton, der har skrevet manuskript, instrueret og tildelt sig selv hovedrollen som Karl. Indtil videre har det gjort ham til et kendt navn og givet ham en Oscar for bedste orginalmanuskript. Der er næppe heller nogen tvivl om, at man kommer til at se ham i store roller igen også i andre instruktørers film. Og således må man sige, at han har taget sin karriere i egne hænder og ændret sin status i branchen radikalt. Der er heller ikke for undertegnede anmelder tvivl om, at det er et godt stykke arbejde Thornton har præsteret. Det er en god historie, som er godt skrevet, udmærket spillet og nogenlunde iscenesat.

Håndbog i figurarbejde

Men det synes dog også at være et problem, der gennemstrømmer filmen, at det er Thornton, som står for alle tre dele. Manuskriptet er bygget over figuren Karl Childers, der har været en del af Thorntons figurgalleri siden 1985, og som han derfor kender til bunds. Men måske kender han ham i virkeligheden alt for godt. Som Thornton selv spiller ham, lugter det langt væk af en håndbog i figurarbejde for skuespillere. Karl har et fast og meget konsekvent register af tvangshandlinger med hænderne, faste sproglige vendinger og en ufravigelig fysisk fremtoning med duknakkethed og underbid. Hans figur ligger simpelthen så betonfast, at der faktisk ikke er så stor spændvidde i spillet. Den overrasker ikke. Her ville en instruktør udefra måske kunne have pisket nogle overraskende facetter ind i Karl-figuren, og have fået skuespilleren Billy Bob Thornton til at hoppe ud på lidt dybere vand. Karl Childers er nok rørende og interessant, men man føler som tilskuer, at figuren indeholder et kæmpe potentiale, som ikke rigtigt forløses. Således også med historien, der er så centreret om Karl-figuren, at den faktisk forspilder sin chance for at blive rigtigt overraskende og vedkommende.

Dermed ikke sagt, at det ikke er en seværdig film, for det er den bestemt. Der er mange gode og rørende øjeblikke i filmen, og mange fine skuespilpræstationer - ikke mindst J. T. Walsh som ravende afsporet psykopat på det psykiatriske hospital. I det hele taget er "Sling Blade" langt bedre end de fleste amerikanske film, vi får lov at se herhjemme. Det, man bare må ærgre sig over, er, at den ikke er blevet meget bedre. Det havde den fortjent.

Brugere

16/07-10Vellykket drama
Det er svært ikke at elske denne film. Hvis du kan lide ”I am Sam” så står denne film også til at blive set. Skuespillet er fabelagtigt og yderst troværdigt. Det er en lille rejse ind i det menneskelige sind. På godt & ondt. En meget rørende fortælling som du hurtigt vil forelske dig i.

11/01-05©Fantastisk performance©
Billy Bob Thornton har aldrig imponeret mig synderligt med sit skuespil. Det har mere imponeret mig, at han har været sammen Angelina Jolie privat og løbet af med æren af at lave de hotte scener sammen med Halle Berry i "Monster´s Ball". Ak ja, hvad de ikke må gå igennem de skuespillere!

Måske har det fakta, at han tit har fået tildelt den samme type rolle haft noget med sagen at gøre. Han har næsten altid spillet den der lidt bøvede fyr fra Sydstaterne. Dog i en mere ekstrem og morsom udgave i "U-Turn".

Så ser man pludselig "Sling Blade" og sidder tilbage og ligner et spørgsmålstegn. Er det virkelig den samme skuespiller?

Efter derefter at have overværet "U-Turn" og "The Man who wasn´t there" har jeg fået øjnene op for mandens talent.

Billy Bob Thornton gør det helt suverænt...

17/07-04Dårlig film !
Anonym
Noget fis ! Se Gøgereden istedet.

18/02-04stærk drama
Anonym
Billy Bob Thornton er et multitalent i Hollywood, og udover at være en alsidig skuespiller, så skriver han også manuskripter (blandt andet The Gift) og instruerer enkelte film. Med Sling Blade har han fungeret både som manuskriptforfatter, instruktør og skuespiller, og det er virkelig et prisværdigt og enestående resultat, han har givet os. Filmen er baseret på Thorntons egen kortfilm, hvor en tidligere morder og svagt begavet bliver løsladt og opsøger hans gamle by. Filmen er rystende og gribende på samme tid. En af filmens første scener er det lange one-shot, hvor Thorntons karakter forklarer, hvorledes han skulle begrave sin nyfødte, døde lillebror. Den tragiske, men alligevel livsbekræftende stemning er lagt for døre, og således går det hele filmen igennem. Selvom vi får et par klich...


Fakta

Medvirkende
Karl Childers Billy Bob Thornton
Doyle Hargraves Dwight Yoakam
Charles Bushman J.T. Walsh
Vaughan Cunningham John Ritter
Frank Wheatley Lucas Black
Linda Wheatley Natalie Canerday
Jerry Woolridge James Hampton
Mr. Childers Robert Duvall
Bill Cox Rick Dial
Scooter Hodges Brent Briscoe
Frostee Cream Boy Jim Jarmusch
Bag kameraet
Instruktion Billy Bob Thornton
Produktion David L. Bushell, Brandon Rosser
Manuskript Billy Bob Thornton
Fotografi Barry Markowitz
Klip Hughes Winborne
Scenografi Clark Hunter
Musik Clark Hunter
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 21.11.1997
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1996
Spilletid 135 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 4.868
Selskab The Shooting Gallery
Biodistributør Nordisk Film
Priser Oscar 1997, Bedste adapterede manuskript

Se også...