Sort kat, hvid kat (Crna macka, meli macor)

Den fladpandede svindler Matko Destanov vil bortgifte sin søn Zare til forbryderen Dadan Karambolos grimme dværg af en søster for at afvikle gammel og ny gæld. Men Zare er forelsket i sigøjnerpigen Ida, som elsker ham tilbage, men for øvrigt er lovet væk til Dadan. Samtidig leder den gamle storgangster Grga Pitic efter en kone til sin uduelig søn, der ikke vil gifte sig, før han møder kærligheden ved første blik. Matkos gamle far, Zarije, har ikke tænkt sig at lade sønnen spolere sønnesønnens liv så let, og med sin gamle harmonika har han en plan. Der er lagt op til de helt store svindelnumre når alle snyder alle for at score kassen og blive gift med den rigtige. © Scope

Produktionsår 1998
Genre Komedie
Instruktør Emir Kusturica
Medvirkende Bajram Severdzan, Srdjan Todorovic, Branka Katic, Florijan Ajdini
Spilletid 129 min.
Biopremiere 16.07.1999
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Emir Kusturica

(INSTRUKTØR)
Eksjugoslaveren Emir Kusturica er mest kendt som instruktør, selv om han også har stukket sit store krølhårede hoved indenfor som skuespiller i sin egen ”Underground” og Patrice Lecontes fatalistiske periodedrama ”Enken fra St. Pierre” (2000). Bag kameraet har han været sværere at overse, og Kusturica er blevet synonym...

Anmeldere

Scope
Trut i hornet

Emir Kusturicas kaotiske komedie "Sort kat hvid kat" er en rodet og uoverskuelig affære, men også morsom og sært charmerende.

I disse for Jugoslavien så svære tider er det rart, at i det mindste nogle af borgerne kan holde deres tanker fra krig og propaganda og beskæftige sig med noget langt mere vigtigt, nemlig film. Sarajevo-fødte Emir Kusturica brød igennem med "Malik - far er på forretningsrejse", der i 1989 vandt guldpalmer i Cannes, en succes Kusturica gentog med den tvetydige "Underground" i 1995. Med to af filmkunstens fornemmeste priser i rygsækken er Kusturica er en af sværvægterne, men med "Sort kat hvid kat" har han valgt at forlade "Underground"s dystre toner og kaste sig over et grotesk, humoristisk modbillede. Resultatet er ujævnt.

Mere på spil
Kusturicas film inviterer til tolkninger: Persongalleriet er så omfattende og iscenesættelsen så hæsblæsende mættet, at der hele tiden er mere på spil end en simpel historie. Problemet er bare, at det sjældent er klart, hvad der er på spil. "Underground" var tydeligvis en allegori over Jugoslaviens undergang, men præcis hvor den ville hen med alle sine mange billeder, forvirrede de fleste kritikere, og Kusturica blev da også fortørnet over modtagelsen. Filmen blev nogle steder læst som et forsvar for Milosevics politik. De samme problemer vil "Sort kat hvid kat" sikkert løbe ind i, for Kusturica er først og fremmest billedskaber, mens det mere intellektuelle indhold er særdeles rodet. Man skal da tage "Sort kat hvid kat"s allegori over Jugoslaviens umulige 'fornuftsægteskab' med et gran salt og i stedet nyde den, for det den først og fremmest er: Et absurd og trompettruttende kometnedslag af en komedie.

Små og store svindlere
Det vil på forhånd være en umulig opgave at genfortælle handlingens mange krinkelkroge, men den groteske historie handler mest om ægteskab og penge: Den fladpandede svindler Matko Destanov vil bortgifte sin søn Zare til forbryderen Dadan Karambolos grimme dværg af en søster for at afvikle gammel og ny gæld. Men Zare er forelsket i sigøjnerpigen Ida, som elsker ham tilbage, men for øvrigt er lovet væk til Dadan. Samtidig leder den gamle storgangster Grga Pitic efter en kone til sin uduelige søn, der ikke vil gifte sig, før han møder kærligheden ved første blik. Matkos gamle far, Zarije, har ikke tænkt sig at lade sønnen spolere sønnesønnens liv så let, og med sin gamle harmonika har han en plan. Altså er der lagt op til de helt store svindelnumre, når alle snyder alle for at score kassen og blive gift med den rigtige.

Basunengle på overarbejde
Filmen er forvirrende og ikke halvt så snurrigt intelligent, som den bilder sig ind at være, men Kusturicas evne til at skabe groteskt festligt kaos hæver mange scener op på et sublimt niveau. Man skal sent glemme den kokainsniffende Dadans adrenalinpumpede dansenumre til elendig eurodance eller den ultrafede sigøjnerkvinde, der kan hive søm ud med røven. Filmen er fyldt af disse overlæssede scenerier med horder af forvirrede gæs, et evigt tonsende hornorkester og dansende bryllupsgæster. "Sort kat hvid kat" lever på de overdådige løjer, men problemet er måske lidt, at den evige fest sådan set er mindst lige så vellykket i "Underground", som også havde meget andet at byde på. Selvom karaktererne er charmerende og energien upåklagelig, forekommer "Sort kat hvid kat" lidt tynd, og den allegoriske tråd tabes halvvejs og erstattes af en lidt tilfældig og ironisk happy end. Det er sjovt, men ikke helt sjovt nok.

Brugere

14/02-07Vild energi - en film i 7/16-dele!
Her fåes en underfundig historie med en logik og energi hentet i sigøjner-kulturen og dens liv på Balkan. Her er fanden-i-voldskhed hævet til et intensivt plateau, der ikke efterlader andet end glæde, selvom man lige er blevet svindlet af sin kammerat! Jeg kommer til at tænke på bandet Gogol Bordello - en værdig substitut, hvis du trænger til et skud roma-livskraft!

18/01-05Bondeknoldenes revolverbryllup
Denne blanding af folkekomedie og grotesk karrikeret skildring af livet som bondeknold og knold-inde (for der er ingen "glansbilleder" i denne film) ved Donau skulle efter sigende være Emir Kusturicas mest letbenede film til dato. Det tror jeg gerne på!

Jeg skal indrømme, at mit kendskab til både sigøjnerlivet og de landlige egne af Jugoslavien (nu Serbien og Montenegro) er helt utilstrækkeligt til at kunne vurdere, hvorledes filmen virker på folk, som KENDER til det.

Men med uden andet kendskab til landet end den rent makrohistoriske havde jeg en fornøjelig - og lad mig bare sige "eksotisk" - filmoplevelse. For sigøjnerlivet omfatter også den noget kulturfremmede begivenhed kaldet "tvangsægteskab", som kan være svært at fatte betydningen af, men som udgør omdrejningspunktet i denn...

22/09-03originaltitlens underfundighed
Anonym
Dansk er et fattigt sprog, der ikke kan videregive originaltitlens tvekønnethed.

Selv tyskerne kan:

Schwarze Katze, weißer Kater

13/04-02Fantastisk
Anonym
Jeg har netop genset Sort Kat Hvid Kat på Tv og den er intet mindre end en fantstisk sprudlende eventyrsperle af en skæv og magisk kærlighedshistorie. Det undrer mig temmelig meget at Lars Hvidberg finder filmen rodet - tværtimod er den temmelig stramt komponeret - intrigen og kærlighedshistorierne smelter smukt sammen i et festfyrvækeri af et bryllup. Billederne og skuespillerne er inspirende anderledes og forrygende oplevende på deres egen groteske facon.


Fakta

Medvirkende
Matko Destanov Bajram Severdzan
Dadan Karambolo Srdjan Todorovic
Ida Branka Katic
Zare Destanov Florijan Ajdini
Sujka Ljubica Adzovic
Zarije Destanov Zabit Memedov
Grga Pitic Sabri Sulejman
Grga Veliki Jasar Destani
Bulgarsk toldofficer Stojan Sotirov
Præst Predrag Lakovic
Bag kameraet
Instruktion Emir Kusturica
Produktion Karl Baumgartner
Manuskript Emir Kusturica, Gordan Mihic
Fotografi Thierry Arbogast
Klip Svetolik Zajc
Scenografi Milenko Jeremic
Musik Vojislav Aralica, Dr. Nele Karajlic, Dejan Sparavalo
Genrer og relationer
Genre Komedie
Premieredatoer
Biograf 16.07.1999
Øvrige oplysninger
Land Frankrig, Tyskland, Grækenland, Østrig
Produktionsår 1998
Spilletid 129 min.
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 15.251
Selskab CiBy 2000

Se også...