Dead Man

Den unge bogholder, William Blake, tager vest på, da han er blevet lovet et job i en lille flække. Han får det ikke, forelsker sig i den forkerte, bliver dødeligt såret, dræber den forkerte, og møder en indianer, der leder ham til de evige jagtmarker. © Scope

Produktionsår 1995
Genre Drama
Instruktør Jim Jarmusch
Medvirkende Johnny Depp, Gary Farmer, Lance Henriksen, Michael Wincott
Spilletid 116 min.
Biopremiere 21.02.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Movie Monday

Jim Jarmusch

(INSTRUKTØR)
Jim Jarmusch er født i Ohio, men er af tjekkisk-tysk-fransk-irsk herkomst. Han debuterede i begyndelsen af 1980’erne med den noget anstrengte lavbudget-film "Permanent Vacation" og brød igennem med ”Stranger Than Paradise” (1984), stadig et af de bedste eksempler på Jarmuschs helt egen minimalistiske, underdrejet humoristiske st...

Anmeldere

Scope
Jarmusch drager vestpå

"Dead Man", Jim Jarmuschs ironiske western, er et eksempel på, hvad der sker når minimalister vælger mainstream. De bliver kedelige.

Vanskæbnen kan ramme alle. Selv Jim Jarmusch. At det skulle overgå instruktøren bag firser-mesterværker som "Stranger than Paradise" og "Down by Law", således på nedværdigende vis at blive gelejdet udenom en dansk biografpremiere og kastet direkte ud i videomarkedets hurtige glemsel, havde vel de færreste ventet. Men just sådan er det fat med den underdrejede humors maestro, minimalisten Jarmusch´s seneste film "Dead Man", ihvertfald indtil Huset s Biograf og Øst for Paradis besluttede sig for at importere filmen.

Odyssé mod døden
"Dead Man" er fortællingen om den bebrillede bogholder William Blakes (en mut og fåmælt Johnny Depp) møde med det vilde vesten, de forskellige farer og den død han skaffer sig på halsen derude mellem cowboys og én indianer. Blake kommer nemlig tidligt i filmen i skæbnesvanger karambolage med en revolverkugle og fra det øjeblik er han faktisk døende. Filmen former sig herefter som en lang rejse mod det uafvendelige, en rejse, der også er en flugt fra lejemordere og lovens mænd, og baggrunden for en slags venskab med omtalte enlige indianer. Det kan lyde sentimentalt. Er der imidlertid noget filmen ikke er, så er det dét. I stedet går Jarmusch smågnækkende i gang med at pille i westerngenrens klicheer og konventioner. Ikke som en Mel Brooks med brask og bram, men i en, for de små bevægelsers mand, karakteristisk underdreven skævvridning.

Western à la Jarmusch
Filmens éne indianer, Blakes trofaste følgesvend og senere guide til de evige jagtmarker, som helst vil tituleres "Ingen", er stor fan af den engelske poet og maler William Blake (han opfatter Depp som en inkarnation af ham) og lider, som alle filmens øvrige personer af kronisk tobaksunderskud. Ligeså atypisk fremstillet er filmens cowboys, der bryder det ene genretabu for brovtende machismo efter det andet ved fx. at sove med teddybjørne og drømme sødt om at bage kager med mor, småfilosofere eller generelt ævle, hvad seriøse cowboys bare ikke gør.
Og hvad ville den konservative western-fan sige til homofile pelsjægere (Iggy Pop i kyse og kjole !) med cockney-accent, eller et råt mandfolks pinligt ærlige indrømmelse af, at whisky giver tyndskid?
Men det er netop denne drilskhed, der er "Dead Mans" egentlige kvalitet. Synes man den slags er sjovt er man nogenlunde underholdt.
Nogenlunde.

At gabe med Jarmusch
Der mangler nemlig stadig noget.
Det skyldes sikkert, at Jarmusch med "Dead Man" fortsætter sin tilnærmelse til mainstream filmsproget og alt hvad det fører med sig. Han giver ganske enkelt køb på sit særpræg. Elskede man "Stranger than Paradise"´s langt udtrukne scener, der vibrerede af ligesom indebrændt humor, elskede man Jarmuschs evne til at klippe og især ikke-klippe så det fik en ren rytmisk kvalitet, som en art klipningens musik, ja, så er der ikke meget at elske i "Dead Man".
Det nedtonede og afdramatiserede og den spartanske stil Jarmusch står som eksponent for, er der godt nok stadig elementer af i "Dead Man", men det er som om evnen til at dvæle i en scene, hvori der på overfladen ikke sker noget særligt, ikke har den samme virkning her. "Dead Man" rummer alt for mange næsten ordløse scener med en lidende/døende Blake. Scener, hvori der på overfladen ikke sker noget særligt, desværre bare i et helt ordinært filmsprog. Uden intensitet, fx. ved hjælp af klipningen og ladede undertoner i dialogen, fuser alle disse scener uden ydre handling ud og bliver lumsk kedelige gentagelser.
Grunden til den truende gaben kan altså være, at Jarmusch stilistisk har bevæget sig væk fra den stramme minimalisme og henimod en mere (men ikke helt) traditionel stil.
Hvor man før i selskab med Jarmusch fnes over måden intet eller meget lidt skete på, lægger man "Dead Man" fra sig med et diskret gab, medens man stille mumler: "I biffen kan alle høre dig gabe".

Brugere

23/02-07Gode nyheder til Jarmusch fans! 2
Er det kun mig der er oppe og ringe over, at Criterion har udgivet Jarmusch første 6 spillefilm herhjemme?

Så nu er chancen der ENDELIG for at få klassikere som Down By Law, Mystery Train, Stranger Than Paradise, Night On Earth, Dead Man og Permanent Vacation hevet hjem til samlingen.

05/01-05Jarmusch og Depp
Jeg fatter ikke anmeldelsen fra Scope anmelderen. Har han set samme film som mig?

Igen bliver vi lukket ind i Jim Jarmusch forunderlige univers og selvom den hører under kategorien "western", så tænker jeg ikke på denne sort/hvid film, som en western.

Johnny Depp er suveræn og Lance Henriksen og Michael Wincott ses i nogle morsomme bi-roller i denne Jarmusch film, som sammen med "Down by Law" er min yndling.

Tak for at vi stadig har intruktører som Jim Jarmusch og Coen brødrene. De gør filmverdenen et bedre og mere interessant sted at færdes i.

16/11-04\'¨
Anonym
Meeega fedt..?!

29/09-04Udviklingssaga Uden Udvikling
Anonym
SPOILERS

I sin anmeldelse af Dead Man i 1996 i filmtidsskriftet Kosmorama, roser anmelderen filmen for sine stiltræk, men anfører samtidig at han ikke aner hvad filmen handler om. Noget af en falliterklæring for et filmtidsskrift. Og Dead Man er ikke så svær at analysere.

Selvfølgelig drages man af den måde Jarmusch nyfortolker westerngenren på. Anvendelsen af sort/hvid-film, musikken, rejsen osv.

Men filmens tematik er jo selvfølgelig det interessante.

William Blake har mistet sine forældre og drager ud til et job han tror han har fået. Han er ung og umoden og slet ikke parat til at stå ansigt til ansigt med verden endnu. Eller også er han traumatiseret af tabet af forældrene. Uanset hvad, er han skrøbelig af sind.

Han kan ikke forestille sig at jobbet ikke står klart til...

03/08-04Bedste western
Anonym
Der er heldigvis langt (ned) til "Danser Med Ulve" og lign. "popwesterns".
Keder man sig, så sluk da og se "Lille Doktor På Prærien" i stedet. Og hør George Zamfir i stedet for Niel Young.
Bare ikke for højt.

15/12-03Who killed Bambi ?
Anonym
Dengsen godt nok er kommet på glatis i den virkelige verden.

"Do you insist on speaking to Mr Dickinson?" er vel filmens mest rammende spørgsmål til Depp, der gentager det efterhånden som det går op for ham hvad det vil sige, at man er nødt til at insistere på tingene her i livet.

"You're going home, William Blake"

"Do you mean Cleaveland ?"

Jim Jarmusch kører Bambi rundt på isen i timevis for til sidst at tøjre det stakkels dyr til en cirkuspæl. Sødmælkskalven i os alle doomed.

12/12-03Enig
Anonym
Den er drøn kedelig og død syg! Læs selv Scopes egen anbefaling.

12/12-03DØD SYYYYYYYYYYYG!!!!!!!!!!!!!
Anonym
........JEG ØNSKER IKKE AT UDTALE MIG!!!!!!!........

21/05-03Fremragende
Anonym
Efter at hans forlovede har vraget ham til fordel for en anden og begge hans forældre er gået bort, bestemmer bogholder William Blake at forlade Celeveland for at drage vest på. Turen går til byen Machine, jernbanens endestation - at the end of the line, som det så profetisk hedder. Her er han blevet lovet en stilling på byens metalværk. Det bliver der nu imidlertid ikke noget af, for stillingen er besat til anden side, da han endelig kommer frem. Efter ud på natten at være blevet rodet ind i en fatal duel, flygter William, dødeligt såret, ud i vildnisset. Her møder han den bemærkelsesværdige indianer Nobody, der straks forveksler William med den visionære, engelske digter med hvem han deler navn, men om hvem William aldrig har hørt – endsige læst. Imidlertid viser det sig, at William un...

29/04-02Jim Jarmusch når han er bedst!
Anonym
Jim Jarmusch' Dead Man har i mange år været en af mine absolutte favoritfilm. Alt i denne yderst smukke sort/hvid film er gennemført. Lige fra Robby Müllers cinematografi til Neil Youngs stemningsunderbyggende score. Vi ser endnu engang, ligesom i Ed Wood, at Johnny Depp nærmest ER i sort hvid, og samtlige biroller fungerer ligeså godt. Fedt at Gary Farmer gentog sin rolle i Ghost Dog. Læg mærke til Steve Buscemi i en ukrediteret rolle, som bartender. Dead Man går desværre ikke i nogle biografer i Kolding, men heldigvis er den på DVD


Fakta

Medvirkende
William 'Bill' Blake Johnny Depp
Nobody Gary Farmer
Cole Wilson Lance Henriksen
Conway Twill Michael Wincott
Thel Russell Mili Avital
Salvatore "Sally" Jenko Iggy Pop
fyrbøder Crispin Glover
Johnny "The Kid" Pickett Eugene Byrd
Nobody's kæreste Michelle Thrush
Marvin (ældre marskal) Jimmie Ray Weeks
Charles Ludlow 'Charlie' Dickinson Gabriel Byrne
John Dickinson Robert Mitchum
Bag kameraet
Instruktion Jim Jarmusch
Produktion Demetra J. MacBride
Manuskript Jim Jarmusch
Fotografi Robby Müller
Klip Jay Rabinowitz
Scenografi Robert Ziembicki
Musik Neil Young
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 21.02.1997
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1995
Spilletid 116 min.
Link Officielt website
Solgte billetter 6.645
Selskab Miramax Films, JVC Entertainment, Pandora Filmproduktion, Newmarket Capital Group
Biodistributør Øst for Paradis

Se også...