Strange Days

I dagene op til nytårs aften år 2000 pusher Lenny Nero (Ralph Fiennes) "clips", opkoblinger til andre folks hjerner, og forretningen går strygende i et Los Angeles på vej til den totale opløsning. Lenny kommer dog i klemme i en dødsensfarlig intrige. Vennen Mace (Angela Bassett) træder til og prøver at redde Lenny ud af kniben. © Scope

Produktionsår 1995
Genre Science Fiction, Thriller
Instruktør Kathryn Bigelow
Medvirkende Ralph Fiennes, Angela Bassett, Juliette Lewis, Tom Sizemore
Spilletid 120 min.
Biopremiere 17.05.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Ralph Fiennes

Den karismatiske Ralph Nathaniel Fiennes bærer sit elegante og aristokratiske look med en skødesløs selvfølgelighed. Efter at have givet den som Heathcliff i 'Stormfulde højder' overfor Juliet Binoche blev han introduceret for det store publikum som den sadistiske lejrkommandant i 'Schindlers Liste' (1993). Rollen som det dumme svin blev beløn...

Anmeldere

Scope
Verden ifølge en billed junkie

Sci-fi thrilleren "Strange Days" er Kathryn Bigelows fremragende, overvældende og energi-mættede billede af L.A. ved årtusindskiftet

"It's not TV only better. It's life" - det er Lenny Nero's varedeklarationen på de "clips", digital opkobling på andre folks oplevelser, han sælger til overflod i et Los Angeles på randen af sammenbrud lige før årtusindeskiftet. Lenny sælger alverdens fantasier og drømme hentet fra virkelighedens verden. At være "wired" er en sikker måde at bevæge sige ud i et følelsesmæssigt grænseland. På sikker afstand af begivenhederne men samtidig som at være der selv. En verden af voyeurs er til fals for Lennys soft-ware liv.

"Strange Days" smider brutalt og effektivt publikum ud i et såkaldt wire-trip fra filmens start. Hæsblæsende og nervepirrende er vi koblet på en røvers hjerne. Vi ser og hører begivenhederne igennem hans sanseapperat. I hvad der synes som en lang suggestiv og klaustrofobisk subjektiv kamerabevægelse, drøner vi med ham igennem gange og korridorer på flugt med adrenalinen og angsten pumpende i kroppen. I fuldt firspring over byens tage, med politiet i hælende, prøver vi i vores værts krop at forcere gabet mellem to bygninger. Men uheldet er ude. Vi falder og falder mens bevidsthen om det dødelige udfald jager igennem kroppen. Billedet kortslutter og forvandles til en larmende elektronisk snestorm. Så er der ikke mere for den 25-øre. Et "snuff-clip" har voldtaget vores sanser.

Det er sin sag at gøre et "wire-trip" til en troværdig og overvældende affære, men instruktøren Kathryn Bigelow overbeviser med stor filmisk overlegenhed. Hun behersker filmsproget til en sådan perfektion, at det "er som at være der selv". At være film-junkie eller "clip"-junkie kan i Bigelows kyndige hænder komme ud på et. Man opsluges af en andens univers med samme iver og lyst, hvad enten man sidder placeret i en biograf-stol eller er iført en såkaldt SQUID (clipsene's optage og afspilningsudstyr) i filmens univers. "Strange Days" byder på den ene billed- og lydeksplosion efter den anden. Klippet råt og hektisk. Filmens soundtrack er motiveret og udvalgt med fabelagtig situationsfornemmelse. Tricky's og P. J. Harvey's lyd-universer blander sig smukt med billedernes, for blot at nævne nogle enkelte.

Morgendagens nutid
Som alle gode fremtidsfortællinger leger "Strange Days" med allerede problematiske begreber fra vores nutid, der er løbet af sporet i en nær fremtid. Los Angeles som en by i undtagelsestilstand er som bekendt ingen fjerntliggende tanke. I film-noir forklædning lukker et voldeligt, hektisk og larmende Los Angeles ved nattetide sig om os. Et Los Angeles på flugt fra sig selv og årtusindskiftet, men med ingen steder at løbe hen. Lenny hutler sig igennem det paranoiaramte storbylandskab som en opdateret udgave af en brugtvogns-forhandler. Han færdes i de ydre cirkler af den aggressive hard-core underholdnings-industri. Pusher sine hjerne-clips og prøver at slippe helskindet igennem bilrazzias og vrede bodyguards.

Lenny Nero spilles fremragende af den bredt favnende engelske skuespiller Ray Fiennes. Fiennes fremstiller Lenny som en sær blanding af en følsom plattenslager og elskelig egocentriker. "Strange Days" eneste normale menneske med moralen i behold er vennen Mace, spillet af Angela Basset, der har specialiceret sig i at være kombineret chauffør og livvagt. Hun viser sig at være en sand ven i nøden, da Lenny rodes ind i en politisk sprængfarlig intrige.

Lennys faste clip-leverandør, den prostituerde Iris, forsvinder sporløst og efterlader sig kun sine sidste clip-optagelser. Iris forsvinden falder umærkeligt sammen med mordet på den sorte rapper og politiske leder Jeriko One. Umiddelbart efter Iris forsvinden modtager Lenny anonyme clips, hvor en sindsyg morder og voldtægtsforbryder er på spil, og hvor Iris viser sig at være hans offer. Alt i alt hård kost for den illusionsløse Lenny, der hellere vil leve i fortiden og svømme hen i gamle clip-optagelser af sig selv med eks-kæresten Faith, spillet af Juliette Lewis. Men som det 20. århundrede går på held og en blanding af rædsel og forventning suser igennem de overfyldte gader, tvinges Lenny med Mace's hjælp til at tage konsekvenser af den viden, han sidder inde med."Memories are ment to fade away, they are designed that way for a reason", siger "Strange Days" sande heltinde Mace til erindringsmisbrugeren Lenny.

Hvad der er drivkraften i sci-fi thrilleren "Strange Days" er egentlig ikke manuskriptet, kriminal-historien, som James Cameron, Terminator-filmenes skaber, er ansvarlig for. Den febrilske og rå stemning af dødsforagt, hårdtpumpet energi og rastløshed er allestedsnærværende i det imponerende filmiske rum instruktøren Kathryn Bigelow så kompromisløst har skabt. Det er det, der gør "Strange Days" til et mindeværdigt og imponerende bud på en fremtids-film. Et lyd og billed orgie af de helt store. Det er det tætteste man kommer på en "kold tyrker", når rulleteksterne kalder publikum tilbage til virkeligheden.

Brugere

19/10-07sci-fi thriller
plottet er som sådan godt og udmærket fortalt

personligt savner jeg lidt flair for behandlingen af filmmediet og det visuelle som jeg synes halter en anelse

dette skal dog ikke overskygge helhedsindtrykket af en gedigen sci-fi thriller som stadig holder

lydsiden er krydret med noget af det bedste undergrundsrock fra tiden, hvilket for nogle helt sikkert vil være et pluds

27/06-05"Right here - right now?"
Ralph Fiennes, som mest er set i engelske kostume-dramaer af mere eller mindre sirupsdryppende karakter spiller denne gang hovedrollen som cyber-charlatan, der har fået en særdeles effektiv salgsvare op under neglene: Et "hårnet", som optager/afspiller folks oplevelser set med deres egne øjne. Det går selvfølgelig galt. Heldigvis har vor lidt passive frontmand Angela Bassett i rollen som tapper chauffør og alenemor til at passe på sig, herunder at gi' bøllebank til de mange slemme drenge, som jagter ham og snartsagt alle, som har set noget, de ikke skulle (politivold) via ét af disse famøse hårnet.

Filmens helt store force er billedsiden. Cameron leverer hér varen ligeså mindeværdigt som altid. Lydsiden forsøger at underbygge millennium-kaoset og samtidig vha. indlagte hiphop-inspirer...

05/01-05Visuelt fantastisk flot
Den kvindelige Kathryn Bigelow ses tit i samarbejde med James Cameron, som også har været inde og runde denne film, på samme måde som han var det med Bigelow´s underholdende surfer-action "Point Break" med Swayze og Keanu Reeves. Derudover Stod Bigelow også bag den dystre og anderledes vampyr film "Near Dark" med bl.a. Lance Henriksen og Bill Paxton (To skuespillere som sammen med Michael Biehn har optrådt i de fleste Cameron film. Henriksen i Terminator og Aliens. Paxton i Terminator, Aliens, Livsfarlig løgn, Titanic og Ghosts of the Abyss og Biehn i Terminator, Aliens og Dybet.

Så det er næsten en lille familie de har fået skabt der, Cameron og Bigelow.

Dette er dog det mest ambitiøse projekt, som Bigelow har kastet sig over og selvom historien indimellem føles som om, at den går...

26/03-03Dyster Fremtidsfilm
Anonym
Nero (Fiennes) er forhenværende politimand, der nu lever af at sælge illegale “clips”, som er digitale indspilninger af virkelige hændelser, optaget direkte fra hjernen. To døgn før nytårsaften år 99/2000 bliver han opsøgt af en veninde, som vil fortælle han noget vigtigt, men hun når det ikke, og kort tid efter får Nero tilsendt en “clips” hvor hun brutalt bliver voldtaget og myrdet.

Spændende sci-fic thriller med en fortættet noirstemning, flot fotografering og gode skuespillere. Historiens aktuelle og uhyggelige pointer om vores trang til “ægte” Tv-underholdning leveres flot, uden at overtage filmen og ødelægge gyset.

Så alt i alt en vellykket, flot og velproduceret film, hvis eneste svaghed er, at den har enkelte passager hvor den af uransa...


Fakta

Medvirkende
Lenny Nero Ralph Fiennes
Lornette "Mace" Mason Angela Bassett
Faith Justin Juliette Lewis
Max Peltier Tom Sizemore
Philo Gant Michael Wincott
Burton Steckler Vincent D'Onofrio
Jeriko One Glenn Plummer
Tick Richard Edson
Palmer Strickland Josef Sommer
Iris Brigitte Bako
Bag kameraet
Instruktion Kathryn Bigelow
Produktion James Cameron, Steven-Charles Jaffe
Manuskript James Cameron, Jay Cocks
Fotografi Matthew F. Leonetti
Klip Howard E. Smith
Scenografi Lilly Kilvert
Musik Peter Gabriel, Graeme Revell
Genrer og relationer
Genre Science Fiction, Thriller
Premieredatoer
Biograf 17.05.1996
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1995
Spilletid 120 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 12.517
Selskab Lightstorm Entertainment
Biodistributør United International Pictures

Se også...