Fargo

Bilforhandleren Jerry Lundegaard er i økonomiske vanskeligheder. For at løse problemet hyrer han to forbrydere til kidnappe sin egen kone. Da hans svigerfar er stenrig, så håber Jerry, at han kan få en klækkelig løsesum. Snart viser det sig at han har allieret sig med to af Minnesotas mest uduelige fyre. Det bliver ikke bedre for Jerry, da den snarådige politkvinde Marge Gunderson begynder at kigge på sagen. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Komedie, Krimi
Instruktør Joel Coen
Medvirkende William H. Macy, Frances McDormand, Steve Buscemi, Peter Stomare
Spilletid 97 min.
Biopremiere 09.08.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Joel Coen

(INSTRUKTØR)
De amerikanske auteur-brødre Joel og Ethan Coen har siden midten af 1980erne arbejdet sammen om en række film, der er fyldt med skæv sort humor samt talrige referencer og kommentarer til både specifikke film og klassiske amerikanske genrer. Omdrejningspunktet i deres film er oftes en forbrydelse som ikke går helt efter planen. Joel er krediter...

Anmeldere

Scope
Far and Away

Brødrene Joel og Ethan Coen har endnu engang begået en film, der udforsker sære og skæve eksistenser

Fargo er navnet på en lille bitte flække "in the middle of nowhere", nærmere bestemt Minnesota og rammen om en virkelig begivenhed, der fandt sted i 1987. Brødrene Joel og Ethan Coen, mændende bag særprægede film som "Millers Crossing", "Barton Fink" og senest "Det store spring", har henholdvis instrueret og produceret filmatiseringen af denne yderst foruroligende historie.

Jerry Lundegaard (William H. Macy) har, af ikke nærmere beskrevet grund, gældsat sig og allierer sig med det suspekte gansterpar Carl og Gaer (Steve Buscemi og Peter Stormare) for at kidnappe sin egen kone. Hans svigerfar er stenrig, og Jerry er sikker på, at han gladeligt vil betale en klækkelig løsesum, stor nok til betaling af både gangsterparret og gælden.

Blodspor i sneen
Historien er særdeles makaber, og selve handlingsforløbet er fra første scene determineret mod den altoverskyggende katastrofe. Alt, hvad der kan gå galt, går galt, og da vi på intet tidspunkt tror på en lykkelig afslutning, kunne man argumentere for at "Fargo" er en forudsigelig omgang. Og, ja det er den, men Coen-brødrene har en helt speciel "flair" for at få store øjeblikke ud af ingenting. Og som det fremgår af filmens plakat med teksten "A lot can happen in the middle of nowhere", er det netop denne forudsigelighed og vores forventninger om samme, som Coen-brødrene leger med.
På dette underlige sted, højt oppe i det nordlige USA, er befolkningen lige så speciel, som vinteren er lang og nådesløs. Og Coen-brødrene udnytter til fulde både folk og natur. De store snedækkede arealer danner en surrealistisk og, ja i symbolsk forstand, iskold atmosfære. Blodspor bliver bemærkelsesværdig tydelige i sneen, og historiens grumhed forstærkes.

Persongalleriet er en guldgrube. Skæve personligheder, den ene mere sindsyg end den anden. Jerry Lundegaard er en kikset, konfliktsky vatnisse og hans hjerteløse samarbejde med de to "maniacs" er dømt til at mislykkes. Da politikommisær Marge Gunderson (Frances McDormand) gør sin entré, er det svært at afgøre, hvem der har mest brug for professionel hjælp. Hun er i syvende måned og hendes færden rundt i snedriverne, iklædt adskillige lag tøj ud over kæmpemaven er absurd. Hendes opklaring af sagen er stort set tilfældig, hvilket hun selvfølgelig ikke selv bemærker, og da vi ser hende glad og tilfreds efter endt arbejde, liggende foran "fjerneren" med sin lident intelligente husbond, får man lyst til at ændre moralen fra "forbrydelse betaler sig ikke" til "hvis man er så uheldig at støde ind i Gunderson, så betaler forbrydelse sig ikke".
Man må håbe, at Marges person er opfundet af Coen-brødrene, for tanken om hendes virkelige eksistens i politikredse er stærkt foruroligende.

Det er følelsen af afmagt og forvirring, der karakteriserer Coen-brødrenes film. Og "Fargo" er endnu en af deres mærkelige mesterværker, hvor man er prisgivet, og på brødrenes betingelser bliver vidne til skæve eksistenser og situationer

Brugere

14/11-08Mesterværker der skuffede? 63
Jeg faldt for nylig over et forum på IMDB, hvor emnet lød på, hvilke film brugerne skammede sig mest over at indrømme, at de ikke brød sig om. Sandt at sige, har jeg slukket DVD'en og gået ud af biografens mørke med min fair share af skuffelser og stillet mig selv spørgsmålet, om jeg mon havde misforstået noget, alle andre tilsyneladende havde fået ind på lystavlen? Ikke alene viste det sig at være en både interessant og sjov debat, men folk fik også en legal mulighed for at få en sten fra hjertet, uden at føle sig flove eller i risiko for at få en gange brænde i hovedet, så jeg ville lige dele min personlige liste over højt agtede ”mesterværker”, som jeg ikke har brudt mig synderligt om – i håb om at I også tør dele ud af jeres pose:


1. Fargo

Af alle Coen-brødrenes finurlige på...

19/07-07Højt til loftet, tæt på bunden 3
I et tilsyneladende relativt harmløst, temmelig trivielt og totalt snedækket skodområde i Minnesota, forekommer der nogle noget bizarre hændelser, der indbefatter ubehagelige begreber såsom blodsprøjt og massemord. Uskyldige, såvel som mindre uskyldige, bliver dræbt i hobetal af to infame kraftidioter, den ene lav og kringlet, Carl Snowalter, den anden stor og bogstaveligt talt urokkelig, Gaear Grimsrud. Deres antipatiske handlinger skyldes et tilbud fra Jerry Lundegaard - en løgnens mester i kraft af hans erhverv som bilforhandler – der af enfoldige og næsten uforklarlige grunde befaler sin kone kidnappet, så han kan gufle nogle af sin stinkende rige svigerfars potentielle ”bidrag” i skrutten. Den plan er dog dømt til at forkludre, og Jerry synker længere og længere ned mod afgrundens d...

25/06-07Kulsort 1
Fargo er godt nok noget af det sorteste humor der findes. Også foregår den i så utrolig langsomt tempo, at den nogen gange er på rangen til at blive kedelig men det bliver den dog aldrig. Ikke med alle de forskellige personer der er i filmen. Dem kan man ikke andet end at elske. Specielt Peter Stormare's figur.
Men er man til Joe Cole og Ethan Cole's film, er den her sikkert også noget for en, da de ikke har lavet sådan en slags film før.

02/01-07Coen brødernes touch
Fargo foregår i et usædvanligt langsomt tempo, med en usædvanlig sjov form for humor, med en usædvanlig vitterlig men samtidig barsk historie - det er Coen brøderne, det er filmkunst i særklasse, om man kan lide det eller ej...

03/02-06Woodchopper!!!
Uha den scene er simpelthen sjov og dybt chokerende og tragisk på samme tid. Fargo er en film som kun Coen brødrene kan formå at lave. Simpelthen genial.

01/12-05Ikke Coens bedste
På trods af at Fargo nok er den mest kendte af Coen-brødrenes film, og det var den film, der for alvor gav dem berømmelse i hjemlandet (med Oscar for Bedste Manuskript som kulminationen), er den ikke deres bedste.

Fargo er en sort humoristisk krimi, der koncentrerer sig om en række skæve eksistenser. Det sjove ved filmen er ikke de ellers velskrevne replikker, men derimod netop valget af persongalleri og de helt rigtige skuespillere til at portrætere dem. Selve handlingen er flydende og kører bare derud af i et roligt og kontrolleret tempo, som gør, at filmen minder om noget, Wim Wenders kunne have fundet på.

Jeg er personligt mere til O Brother, Where Art Thou og Barton Fink, men Fargo er bestemt ikke nogen dårlig film. Bare man ikke forventer, at den er et mesterværk, og at den e...

01/12-05Det er en om'er! 4
...........

05/01-05- Enkeltbillet til Coen-land -
Besynderlig men stærkt fascinerende krimi.

Endnu en skæv men svært attraktiv beretning fra Coen-brødrene. Denne gang dog mere end nogensinde før (og siden?). Mere stemningsoriginal end nogen anden film jeg før har oplevet, er dette en bizar og tragiskkomisk fortælling, som kun Coen-brødrene kan gøre det.

Instruktørerne er denne gang i deres rette element, bogstaveligt talt, eftersom filmen udspiller sig i deres egen hjemstavn Minnesota. Vi kommer derfor helt tæt på områdets tilhørende mentalitet og miljø, og brødrenes åbenlyse nærvær midt i alt dette er vel egentlig også det, der gør ”Fargo” til et særsyn. Ligeledes er det helt fantastisk at opleve den uomtvistelige affektion, Coen-brødrene givet føler for deres karakterer i filmen. I øvrigt glimrende koloreret med mesterligt spil ...

05/01-05Der er nok Emil til alle
Om jeg begriber, hvorfor nogen skulle få lyst til at tage parti for mig under mit navn - nedenstående er ikke skrevet af mig. Men tak for støtten hvem du så end er (selvom jeg nu vil foretrække, at du fandt dit eget navn og e-mail til næste gang).

Hvad Storaro og Sandmand skriver, må jeg indrømme, jeg også har hørt i tiden efter, min anmeldelse var skrevet. Men dermed ikke sagt, at det ikke kunne have fundet sted, det er jo bare om at kigge et par mordopklaringsdokumentarer fra de mørke kroge igennem, og så har du bizart materiale til adskillige spillefilm.

Uden dog at sige, at kunsten kan gøres efter denne her. Fargo er en stor og unik filmoplevelse – autentisk eller ej.

03/01-05Emil
Anonym
Det er sikker Peter Gjerlev, der er på spil med et forsøg på at få indført tvangs-login.




Fakta

Medvirkende
Jerry Lundegaard William H. Macy
Marge Gunderson Frances McDormand
Carl Snowalter Steve Buscemi
Gaear Grimsrud Peter Stomare
Jean Lundegaard Kristin Rudrüd
Wade Gustafson Harve Presnell
Scotty Lundegaard Tony Denman
Stan Grossman Larry Brandenburg
Norm Gunderson John Carroll Lynch
Lou Bruce Bohne
Reilly Diefenbach Warren Keith
Bag kameraet
Instruktion Joel Coen
Produktion Ethan Coen
Manuskript Ethan Coen, Joel Coen
Fotografi Roger Deakins
Klip Ethan Coen, Joel Coen
Scenografi Rick Heinrichs
Musik Carter Burwell
Genrer og relationer
Genre Komedie, Krimi
Undergenre Sort komedie
Nøgleord Kidnapning
Premieredatoer
Biograf 09.08.1996
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1996
Spilletid 97 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 47.880
Selskab Working Title Films, Gramercy Pictures, PolyGram Filmed Entertainment
Biodistributør All Right Film
Priser Cannes 1996, Bedste instruktion
Oscar 1997, Bedste kvindelige hovedrolle
Oscar 1997, Bedste original manuskript
Bodil 1997, Bedste amerikanske film

Se også...