Snuff (Tesis)

Den unge mediestuderende Angela (Ana Torrent) vil skrive en afhandling om fascinationen ved splatterfilm. Vejlederen dr. Figuera tilbyder at finde et par stykker frem til hende, men mystikken breder sig, da Angela finder ham død ved videomaskinen. Angela snupper båndet, hvis indhold tilsyneladende har skræmt Figuera ihjel. Sammen med splatterfilm-freaken Chema ser hun båndet, som indeholder en ægte snuff-film, dvs. en optagelse af et menneske som slås ihjel. Men hvor kommer båndet fra? Angela skal absolut spille detektiv, og snart er hun i fare for at blive det næste offer. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Drama, Thriller
Instruktør Alejandro Amenábar
Medvirkende Ana Torrent, Fele Martínez, Eduardo Noriega, Rosa Campillo
Spilletid 125 min.
Biopremiere 25.10.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Alejandro Amenábar

(INSTRUKTØR)
Spanske Alejandro Amenábar fik sit gennembrud med thrilleren 'Abre los Ojos' (1997), der bærer den engelske titel 'Open Your Eyes' og havde Penélope Cruz en en af hovedrollerne. Den blev genindspillet med Tom Cruise i hovedrollen som 'Vanilla Sky' (2001). Amenábars filminstruerede herefter Tom Cruise eks-kone Nicole Kidman i sin første amerika...

Anmeldere

Scope
Skræmt til døde

Alt afhænger af øjnene der ser, i Alejandro Amenabars mesterlige gyser "Snuff".

Den unge mediestuderende Angela får et chok, da S-toget pludselig stopper. Hun bevæger sig ud på stationens grå gulv, og ser sig forvirret om. Hvorfor stoppede toget? "Der er intet at se". Passagererne drives ud af tog-kontrollørerne, og dirrigeres mod udgangen. En mand er blevet kørt over af toget, og ligger nu i to dele på skinnerne. "Der er intet at se" råber kontrolløren igen, og forsøger med ordene at vende de nysgerriges blikke bort. Angela bevæger sig mod udgangen, men føres som af en usynlig hånd imod ulykkesstedet. Hun vil ikke se, men hun må!

Så pågående og medrivende starter Alejandro Amenabars spanske "Snuff" ("Tesis" på spansk, dvs. 'speciale'), og holder én på yderkanten af biografsædet i samtlige to timer. Angela (Ana Torrent) skriver på et universitetsspeciale om "Vold i audio-visuelle" medier. Hun skriver om den selvsamme blanding af skræk og nydelse, som fik hende til ubevidst at ville se den døde på togstationen, og som får folk til at se vold, mord og ulykker på tv og på film: Splatterfilm, gyserfilm, "Liv og død"-programmet, alle de ting hvis væsentlige kerne er ønsket om at "se det ske". Hvad er det for en lyst, som får os til at se skræmmende ting, der kan fylde os med fysisk væmmelse? Angela stiller spørgsmålet, og vi kan stille det til os selv, når vi ser "Snuff". Den er drevet af den samme lyst: "Snuff" er både fascinerende og skræmmende. Det er en ægte gyser.

Den ægte død
Angela interesserer sig for splatterfilm, men har aldrig set ret mange. Hendes vejleder dr. Figuera (Miguel Picazo) tilbyder at finde nogle stykker i universitetets arkiv, og i kantinen kontakter hun den mystiske medstuderende Chema (Rafael Martinez), som byder hende hjem for at se hans samling. Angela springer dog fra i sidste øjeblik, da Chema virker for mærkelig. Næste dag finder Angela dr. Figuera i gennemsynsrummet foran en snefyldt skærm. Han er død, tilsyneladende af skræk. I stedet for at tilkade hjælp følger Angela, igen, en pludselig indskydelse og snupper båndet i videomaskinen. Hvilke rædseler på båndet har dog skræmt dr. Figuera ihjel? Angela tør ikke se båndet, men henvender sig igen til Chema, for at de kan se det sammen.

På båndet er en ægte snuff-video, dvs. en optagelse af et menneske som bliver slået ihjel for kamera-øjets skyld. Angela og Chema stirrer i ophidset rædsel på de makabre optagelser, selv ikke den garvede Chema har set noget lignende. Men hvor kommer det bånd fra, hvilke djævle har optaget det, og hvad gjorde det i universitetets bånd-arkiv? Pigen på båndet viser sig at være en tidligere studerende som pludselig forsvandt, og da Angela pludselig møder pigens tidligere kæreste Bosco (Eduardo Noriega), som selv filmer ivrigt med et kamera, tilspidses intrigen. Men hvad véd den charmerende Bosco, og har Chema rent mel i posen? Hvem kan Angela stole på i en verden af voyeuristiske galninge?

Genial debutant
Den kun 24-årige instruktør Alejandro Amenabar har selv skrevet manuskriptet til sin debutfilm "Snuff", og han har begået en lille genistreg. Oplysningerne bliver videregivet med en djævesk intensitet, så man som tilskuer hele tiden vil se mere, og hele tiden har nye ubesvarede spørgsmål. Fortællestilen er neddæmpet, til tider mareridtsagtig, og universitetets grå betonmure er den perfekte ramme til den dystre historie. Der er ingen spektakulære effekter, intet blod der sprøjter, for Amenabar véd, at fantasiens kraft er mægtigere end noget andet. Vi vil se, dét der skræmmer os, men det mest skræmmende er selve lysten til at se. "Snuff" er en overmåde intelligent gyser, på linje med "Rosemarys Baby" eller "Peeping Tom".

Humoren er sort som graven, og "Snuff" kan ikke fremvise samme lune som f.eks. "Nattevagten", så nogen vil måske finde den kold og fortænkt. Men Amenabar gør det kolde og intelligente til en dyd, og forstærker virkningen ved en moraliserende slutning. "Snuff" retter både en kritik imod volds-fascinationen i vor billedskabte virkelighed, men er samtidig drevet af lysten ved skrækken. Det er den dobbelthed, som peger tilbage på tilskueren selv og gør "Snuff" til en fantastisk oplevelse.

Brugere

07/11-15
Der mangler ikke engagement eller teknisk snilde i Alejandro Amenábars debutfilm, han lavede som kun 24-årig. Snuff skinner af lyst til at fremvise sin filmiske kunnen, for at bevise pladsværdighed i faget. Og det starter heller ikke dårligt ud i historien om en filmstuderende kvinde, der falder over de infamøse snuff-film. Amenábar åbner sin film intelligent, hvor han driller til menneskets trang til at kigge på det morbide. Instruktøren har tydeligvis noget på hjerte angående vold på film, men det kommer hurtigt til føles hult og åbenlyst. Og når Amenábar lader sin småkedelige suspense-film udfolde sig klichetungt og uden spænding, føles tematikken som en ugennemtænkt katalysator for marinerede plottwists i en total standardiseret genrefilm uden reel personlighed. Hvis man skal se en f...

05/01-05Spansk thriller
Rigtig underholdende og ubehagelig spansk thriller som går i kødet på myten om snuff film.
Eller er det nu også en myte?

Filmen holder hele tiden en på kanten af sædet (Eller sofaen) og er overraskende nok på højde med de thrillere vi ser fra Hollywood.

Selvom filmen for det meste forgår på en skole, så når den dog aldrig at forfalde til den typiske teenage slasher movie.

Får man ikke nok af denne film, så kan man jo altid følge op med Joel Schumacher´s "8mm", som har Nicolas Cage i hovedrollen og som berører samme emne.

Instruktøren Alejandro Amenábar gik senere hen og instruerede "Abre los Ojos", som senere hen blev lavet i en amerikansk udgave med Tom Cruise i hovedrollen, nemlig "Vanilla Sky". Han var også manden der instruerede Cruise´s ex-kone Nicole Kidman i "the Othe...


Fakta

Medvirkende
Ángela Ana Torrent
Chema Fele Martínez
Bosco Eduardo Noriega
Yolanda Rosa Campillo
Ángelas mor Rosa Ávila
Figueroa Miguel Picazo
Sena Nieves Herranz
Ángelas far Francisco Hernández
Jorge Castro Xabier Elorriaga
José Luis Cuerda
Bag kameraet
Instruktion Alejandro Amenábar
Produktion José Luis Cuerda
Manuskript Alejandro Amenábar, Mateo Gil
Fotografi Hans Burman
Klip María Elena Sáinz de Rozas
Scenografi Wolfgang Burmann
Musik Alejandro Amenábar, Mariano Marín
Genrer og relationer
Genre Drama, Thriller
Premieredatoer
Biograf 25.10.1996
Øvrige oplysninger
Land Spanien
Produktionsår 1996
Spilletid 125 min.
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 2.422
Selskab Sogepaq
Biodistributør All Right Film

Se også...