Copycat

Helen Hudson er kriminalpsykolog med speciale i seriemordere. Da hun efter en forelæsning nær bliver offer for en af slagsen, dropper hun sin ekspertvirksomhed og befæster sig i hjemmet. Måneder senere opsøges hun af en detektiv for at hjælpe med at opklare en række nye drab. En morder er ifærd med at kopiere de kendte seriemordere ned til mindste detalje, og Helen spiller en ikke uvæsentlig rolle i morderens iscenesættelse. © Scope

Produktionsår 1995
Genre Thriller
Instruktør Jon Amiel
Medvirkende Sigourney Weaver, Holly Hunter, Dermot Mulroney, William McNamara
Spilletid 119 min.
Biopremiere 12.04.1996
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Sigourney Weaver

Sigourney Weaver har indtaget sin plads i filmhistorien som Ripley i de fire "Alien"-film, men den høje brunette har mange andre varierede roller på sit cv. Hun holdt skansen blandt larmende special effects i de to 'Ghostbusters'-film og blev Oscarnomineret to gange på samme år for 'Gorillaer i disen' og 'Working Girl' (1988), hvor hun var en rig...

Anmeldere

Scope
Gys i kopimaskinen

En seriemorder kopierer seriemordere - hverken mere eller mindre.

Her forleden dag var jeg i biografen for at se Brad Pitt og Morgan Freeman spille forvirrede detektiver i filmen %u201CSeven%u201D. Pragtfuld film. Det glade, religiøse vanvid. Mums! %u201CSeven%u201D har noget af det dér 'kornede' og usminkede nærvær, som ellers er relativt sjældent i gysere, og det alene gør den usammenlignelig med instruktøren Jon Amiels bidrag til genren. %u201CCopycat%u201D vil så gerne være sofistikeret. En dyb psykologisk indånding med nerverne spændt ud mellem en morder og et offer. Dét med nerverne kommer efterhånden, resten forbliver i posen.

%u201CCopycat%u201D er som sådan en elementært spændende film, der kombinerer hovedideerne i %u201COndskabens øjne%u201D med en seriemorders forskruede ambition om at kopiere tidligere morderes mesterværker. Sigourney Weaver spiller den fortabte ekspert i seriemordets kunst, Helen Hudson, der har en plads i enhver galnings hjerte. Som kriminalpsykolog kender hun dem alle, deres metoder og sociale profil, og udgør derfor naturligt nok den store gevinst blandt branchens ærgerrige englemagere. Helen er en rigtig præmiegris, og har i erkendelse heraf udviklet en slem omgang paranoia.

Da gamle kendinge fra mordets socialhistorie begynder at dukke op i nye udgaver, drages Helen ind i politiets undersøgelser af detektiven Monahan. Hun spilles af Holly Hunter, og vil man vide, hvorfor Hunter hentede en Oscar hjem for sin præstation i filmen %u201CThe Piano%u201D, skal man holde sig langt væk fra %u201CCopycat%u201D. Med en sukkersød maske ligner hun en fejlplaceret skolefrøken, der har fået stillet et svært spørgsmål af klassens slemme dreng. Derfor minder filmen også om en tv-serie de første 45 minutter, mens Hunter smiler bekymret over morderens indledende manøvre.

Ondskaben øjnes efterhånden
Weavers filmgennembrud som Ripley i %u201CAlien%u201D gjorde det obligatorisk for hende i film at spadsere rundt i undertøj. Tradtionen holder ved i %u201CCopycat%u201D, og man kan derfor nyde synet af den indtagende skuespillerinde iklædt en ganske ærbar silkenatkjole, mens hun via sit befæstede hjems tre computere kommunikerer med resterne af hendes omverden. Den teknologiske tidsalder spiller en dominerende rolle gennem Helens computere, men som dagligdags hjælpemiddel virker det endnu for aparte på film. Helens brug af multimedia og internet er i cinemascope ikke særlig spændingsbefordrende.

Når det er sagt, vil jeg gerne holde fast ved de kvaliteter, som %u201CCopycat%u201D vitterlig bærer med sig. Den ér spændende, ikke helt som %u201COndskabens øjne%u201D, men nok til at jeg måtte udfolde et par særdeles ærlige gisp under den afsluttende halve time. Når Amiel skifter tv-dokumentaren ud med psyko-thrilleren skifter filmen niveau, og bliver til et lukket univers med knive i alles hænder. Dér svinger jagten på 'copy-katten' sig op til et solidt gys, hvor man som påkrævet føler sig narret til det sidste. Og det er i denne sammenhæng ikke det mindste, man kan forlange.

Brugere

21/06-07Forudsigelig Film
Forudsigelig film, og jeg har set mange film, der er langt bedre end den her. Dog rimelig spændnings niveau.

05/12-02Blot en lille smule god......
Anonym
Den har sine gode momenter, men den har flere dårlige. En halv tam thriller, som dog aldrig formår at være rigtig god. Så lad os holde den på den middelmådige grænse.

Forudsigelig film, og jeg har set mange film, der er langt bedre end den her, når man netop taler om den her genre.

04/08-02Solidt Håndværk
Anonym
Pænt uhyggelig, men også rimelig elementær og forudsigelig thriller, hvor det meste er set før og bedre. Men typisk solidt Hollywoodhåndværk.


Fakta

Medvirkende
Helen Hudson Sigourney Weaver
M.J. Monahan Holly Hunter
Reuben Goetz Dermot Mulroney
Peter Foley William McNamara
Daryll Lee Cullum Harry Connick Jr.
Quinn J.E. Freeman
Nicoletti Will Patton
Andy John Rothman
Susan Schiffer Shannon O'Hurley
Pachulski Bob Greene
Bag kameraet
Instruktion Jon Amiel
Produktion Arnon Milchan, Mark Tarlov
Manuskript Ann Biderman, David Madsen
Fotografi László Kovács
Klip Jim Clark
Musik Christopher Young
Genrer og relationer
Genre Thriller
Undergenre Seriemorderfilm
Premieredatoer
Biograf 12.04.1996
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1995
Spilletid 119 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 109.509
Selskab Warner Bros., Regency Enterprises, New Regency Pictures
Biodistributør Sandrew Metronome

Se også...