Big Eyes

Billedkunstneren Margaret bliver skilt fra sin mand i 1950'ernes USA. For at bevare forældremyndigheden over sin datter siger hun ja, da den flamboyante Walter Keane frier til hende. Margarets kitschede malerier af børn med enorme øjne bliver en lukrativ forretning for parret. Men det er Walter, der signerer billederne og tager hele æren for sin kones arbejde - indtil den dag, hvor hun får nok og sagsøger ham. © Scope

Produktionsår 2014
Genre Drama
Instruktør Tim Burton
Medvirkende Amy Adams, Christoph Waltz, Krysten Ritter, Jason Schwartzman
Spilletid 106 min.
Biopremiere 05.03.2015
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Tim Burton

(INSTRUKTØR)
Tim William Burton brugte sin ungdom på at tegne, se gamle gyserfilm og læse Edgar Allen Poe. I 1980 vandt han et stipendium fra Disney, og gik i lære som animator i deres studie. 80’erne var en stille periode for Disney og Burton havde masser af tid til at arbejde på sine egne ideer. I 1984 færdiggjorde han kortfilmen 'Frankenweenie', om e...

Anmeldere

Politiken
"...ligner ikke så meget en Tim Burton-film som noget fra skuffen med kasserede Coen-projekter. Fornøjelig nok, men heller ikke mere."

Berlingske Tidende
"Det er en grundlæggende god historie, der endda er sand. Det er også en udmærket film, der dog på ingen måde skiller sig ud som et værk af den ellers så letgenkendelige og originale Tim Burton. Og det er en smule skuffende, at den visuelle mester ikke kan få mere originalitet ud af en historie, der handler om billedkunst."

Jyllands-Posten
"...en underholdende svindlerkomedie, men den mangler de originale penselstrøg, der giver filmen kunstværkets aura."

Weekendavisen
"Stoffet ligger godt for Burton, som selv har fået skyld for at sløre grænsen mellem kunst og kitsch. Resultatet er en skarp, let film med en overdådig scenografi, som passer perfekt til tidsbilledet."

Information
"...god og underholdende en film; man fornemmer, at der er noget på spil under den kulørte overflade i de mange malerier, der udspringer af Margaret Keanes fantasi og underbevidsthed."

Ekstra Bladet
"Burton formår heller ikke at formidle sin fascination af Keanes generiske, sentimentale billeder, og man har derfor som tilskuer svært ved at investere noget i personerne, så ' Big Eyes' ender som en overraskende traditionel og lidt uvedkommende filmoplevelse."

B.T.
"...visuelt er filmen en fornøjelse. Men fra instruktør Tim Burtons side kunne man godt efterlyse lidt mere spræl."

Cinemazone
"I sidste ende fremstår Big Eyes derfor mest af alt som en forspildt chance for Tim Burton. To fremragende skuespilpræstationer af Amy Adams og Christoph Waltz kan nemlig ikke forhindre portrættet af Margaret og Walter Keane i at ende som en hurtigt glemt affære."

Ekko
"... i en film, der udfolder sig inden for virkelighedens stramme rammer, er netop persontegningen afgørende, hvis vi som publikum skal fænges. Her dumper Burton, fordi den person, 'Big Eyes' egentlig handler om, ikke er nær så interessant som hendes modstander."

Brugere

07/08-15Skuffelse så stor som Rundetårn 7
Tim Burton har lavet sin mindst personlige film med "Big Eyes". Jeg kan i hvert fald ikke mindes at have set ham lave en så kreativt fattig film. Det gør mig næsten bekymret, for selvom flere af hans værker i mine øjne falder til jorden, så er netop kreativiteten aldrig fraværende.

Med undtagelse af en enkel sekvens, hvor vores hovedpersons virkelighed pludselig smelter sammen med sine kunstværker, så er der ingen Burton’ske elementer i "Big Eyes". Ingen. Og jeg efterspørger ikke gotisk arkitektur eller en mørk tone. "Big Fish" er eksempelvis et glimrende eksempel på, at Burton ikke behøves mørket for at skabe filmmagi. Men magien udebliver helt her. Dette er ikke en Tim Burton-film.

Og det ikke fordi, setup’et fejler noget med en kuriøs historie hentet fra virkeligheden. Der er ma...

03/11-14Hmm
Tja, bum, og hvor vil han så hen med det ....?

En rigtig independent produktion.

Minder ikke umiddelbart om temaer i andre af hans film.

Men spørgsmål om skabelse og udnyttelse af kunsten er jo eviggyldige - hvem der får ideen og hvem der tjener på det - i sidste ende. Så vi er nok ovre i noget ide vs. profit-stuff. Og om værdifastsættelsen af kunst afhænger af, hvem der er kunstneren.

Eller også kvindens frigørelse fra mandens dominans, som han jo håndterede med elegant tvetydighed i Alice In Wonderland.


Fakta

Medvirkende
Margaret Keane Amy Adams
Walter Keane Christoph Waltz
DeeAnn Krysten Ritter
Ruben Jason Schwartzman
Dick Nolan Danny Huston
John Canaday Terence Stamp
Enrico Banducci Jon Polito
Marta Elisabetta Fantone
Dommer James Saito
Dino Olivetti Guido Furlani
Bag kameraet
Instruktion Tim Burton
Produktion Scott Alexander, Tim Burton, Lynette Howell, Larry Karaszewski
Manuskript Scott Alexander, Larry Karaszewski
Fotografi Bruno Delbonnel
Klip JC Bond
Scenografi Rick Heinrichs
Musik Danny Elfman
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Biografifilm, Retsalsdrama
Nøgleord Baseret på en virkelig historie, Kunstmaler, Retssag, Ægteskab
Premieredatoer
Biograf 05.03.2015
Dvd 09.07.2015
Øvrige oplysninger
Land USA
Sprog Engelsk
Produktionsår 2014
Spilletid 106 min.
Trailer Eksternt site
Censur Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Selskab Weinstein Company, The, Silverwood Films, Tim Burton Productions, Electric City Entertainment
Biodistributør Scanbox
Dvd-distributør Scanbox

Se også...