Der Untergang: Berørings-angst.

Der Untergang

26/09-05Berørings-angst.
Anonym
Denne film er så bange for at give udtryk for sympati, at Hitler´s karakter bliver fuldt ud en-dimensionel. Det gør for mig at den tyske tosse fra første klip er en uinteressant filmisk hovedperson. Jeg har på ingen måde en sympati med ham som en filmisk person, og det gør altså at jeg ikke kan leve mig ind i ham som et menneske der har hovedrollen i en filmisk fortælling. At hitler var en stakkels mand er vel kun ganske få uenige i, men det er kedeligt når en hovedkarakter i en film ikke er andet, og ikke udvikler sig. Man nærmer sig ganske kort noget med træet i haven, hvorunder han tilsyneladende kan opleve noget smukt menneskeligt, men man tør ikke give los og tilegne ham noget menneskeligt og livs-nærende, som i denne sammenhæng ville gøre hovedkarakteren endnu mere grufuld og interessant.

22/10-05Du har ret!
Anonym
...jeg kan følge dig i mange af dine betragtninger!!

25/12-10Berørings-angst.
Øhh...hvad? Man fristes til at tro du har set en helt anden film end omtalte. Der er bred konsensus om, at netop den meget sympatiske skildring af Adolf Hitler er med til at gøre denne film til et mesterværk. At du så ikke kan finde denne ultra-personlige opførelse af der Führer fra Bruno Ganz udlevende, er nok en gåde du skal finde svaret på i dig selv. Hvis det er klassisk karakter-opbygning du efterspørger, så tror jeg det er udeladt med vilje, da det er en karakter vi i forvejen har et kendskab til, mere eller mindre indgående, og skulle filmen favne alt, ville den ha' varet det dobbelte.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.