Oldboy: Old boys on the block

Oldboy

02/12-05Old boys on the block
Park Chan-wooks anden film i hans hævn-trilogi er den mest velkendte efter at have vundet en af de store priser ved Cannes, da Tarantino var formand for juryen. Den er også blevet umådelig populær rundt omkring i verden. Den er under alle omstændigheder bedre end den første del, ”Sympathy for Mr. Vengeance”, der ikke sagde mig så meget med sine mange karakterer og rodede plot.

”Oldboy”, der er baseret på en japansk manga af samme navn, har også mange plottwists, men den holder fokusset på hovedpersonen Oh Daesu (Choi Minsik), der spærres inde i et hotelværelse i 15 år uden at vide hvorfor. Da han slipper ud, er han arrig efter hævn. Hans situation gøres dog mere kompleks ved at han forelsker sig i sushikokken Mido (Kang Hye-jeong). Mens han søger hævn, finder han langsomt ud af, hvorfor han er blevet spærret inde, men det hele er ikke så enkelt, som han troede.

Filmens plotudvikling er enormt spændende at følge, og Choi Minsik giver en pragtpræstation, når han står på grænsen til at lukke sit indre monster ud. Det sagt, så er det lidt for billig en løsning at bruge hypnose som plotinstrument. Det svarer jo næsten til, at det hele er en drøm. Klimakset burde også bunde mere i Daesus personlighed fremfor den skumle skurks. Den skumle skurk udvikler sig heller ikke så meget i løbet af filmen, og han har ikke så mange dimensioner at spille med heller. Dette gør filmen til lidt af en konstrueret leg med det ekstreme, frem for et nuanceret blik ind i menneskets indre mørke.

Med hensyn til det mørke tema som filmen leger med (ud over det åbenlyse hævntema, der smukt vendes 180 grader), så er dette portrætteret langt bedre og mere interessant i for eksempel Imamura Shoheis ”The Pornographers”. I "Oldboy" er temaet mest af alt et instrument for plottet. Men som sagt så er det et enormt spændende plot at følge, og ”Oldboy” er en fænomenalt flot voldsfilm.

Filmen har i hvert fald ikke dæmpet min interesse for Park Chan-wooks film, og jeg vil da også inden længe tage ind og se "Sympathy for Lady Vengeance", den tredje del af trilogien, der kører i japanske biografer for tiden.

30/04-06Old boys on the block
Kan du forklare mig hvordan det kan være den først kommer her nu? Den er jo flere år gammel, en Cannes vinder og tredje kapitel i hævn trilogien (Lady Vengeance) så jeg for et halvt år siden i England.
Jeg kan forstå at mere specielle udgivelser som Three Extremes ofte kommer lidt sløvt i distribution herhjemme, men Oldboy? Come on...

What gives?

03/05-06Old boys on the block
Det er også helt sort i min bog, men der gik også flere år før Ju-On f.eks. udkom på DVD herhjemme og A Tale of two sisters er jo som bekendt ikke kommet endnu.

05/05-06Old boys on the block
Distributionen af asiatisk film i DK er en underlig fisk. Sidste aar blev en japansk film, "19", som absolut ikke har faaet nogen opmaerksomhed eller positiv omtale hverken i Japan eller paa filmfestivaler, og den blev sandsynligvis ikke set af nogen. Jeg kunne have fundet hundrede japanske film, der baade er bedre og lettere at markedsfoere, og sikkert til samme pris, med mindre de havde faaet den film gratis.

Nu er der endelig nogen, der med Kim Kiduk har faaet oejnene op for at koreansk film kan finde et publikum i Europa. Det er sandsynligvis foregaaet igennem festival-vejen. "Oldboy" derimod ser mere ud til at vaere kommet af bagvejen igennem amerikansk succes. Det er lidt soergeligt at se Danmark spise resterne af den store filmverdens maaltid. Det smager sikkert af det samme, men det havde vaeret sjovere, hvis man selv kunne vaelge fra menukortet. Desvaerre er der nok alt for mange filmdistributoerer, der kun kan laese et menukort, hvis det er skrevet paa engelsk med amerikansk accent.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.