Capote: hyldevare

Capote

12/04-06hyldevare
SPOILERS

Der er så meget indhold i denne film, at der er frit valg på alle hylder. En nydelse at overvære.

Man kan fokusere på idealisten Capote, der går til grunde da han indser, at hans humanistiske projekt er fortabt. Eller hans navlepillende evne til at se sig selv som offer. Eller forfatteren, der i starten udnytter virkeligheden til egne formål og til sidst knuses af samme virkelighed.

Filmens styrke er under alle omstændigheder at den ikke forklarer tingene, men at vi får chancen for selv at danne os en mening om filmens budskab.

Jeg selv fokuserede på Warhol-referencen i den opstillede Campbell-konserves på hylden i supermarkedet. Det desperate forsøg på at skabe mening, som Warhol så fint fanger, forsøget på at indlæse mening i noget der er ultimativt meningsløst, er også Capote og hans forgæves, fatale forsøg på at finde mening med drabene, at finde en retfærdiggørelse af mordernes menneskelighed. Og så alligevel twisten, at selvom Capote ikke kan restore their humanity, bliver Capotes detour alligevel en restoration af deres menneskelighed, fordi den nøgne ondskab også er en del af menneskeligheden. Det kunne idealisten Capote bare ikke acceptere.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.