Inside Man: Spike Lee goes to comedy, not Hollywood

Inside Man

23/04-06Spike Lee goes to comedy, not Hollywood
SPOILERS

Billy Wilder gjorde det, Coen-brødrene gjorde det. Og nu Spike Lee, der laver en komedie i den søde/bittersøde ende af skalaen.

I bund og grund er det en film, der fint tematiserer to dobbelte modsætninger nemlig frihed vs. fangenskab og maske vs. det sande ansigt.

Der er mange ting omkring filmen, som man skal gøre sig klart før man kritiserer den. For det første laver Spike Lee en film om et angiveligt bankkup, der viser sig ikke at være et bankkup, for så til sidst alligevel at være et bankkup. Tilskueren snydes hele tiden i sin opfattelse af røvernes hensigt. For det andet er det jo Spike Lees mening at lave en komedie ud af en film om et bankkup. Resultatet må og skal blive en god gang absurd humor, og dette resultat synes jeg at Spike Lee til fulde når.

Spike Lee er jo alternativ og bestemt ikke Hollywood, og derfor insisterer han i trods f.eks. på Pepsi-reklamerne som et modstykke til Coca-Colaen som amerikansk kulturbrand.

Spike Lee elsker bestemt ikke politiet. Han lader politiet overreagere ved at beskyde gidslerne på vej ud af banken. Hans sympati er klart med bankrøverne, og filmen slægter Altman på i sin beskrivelse af menneskenes kynisme, hvilket når sit noget konstruerede klimaks da hovedpersonen vælger at beholde den kostbare juvel han fik af en af bankrøverne. For Spike Lee er alle mennesker lige rådne, men han foretrækker trods alt dem, der kan føle noget for andre.

Ikke en mindeværdig joint fra mesterrulleren dog. Dertil er der efter min smag for mange konstruerede twists & turns på vejen til retfærdighed.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.