Kvinden uden samvittighed: Mange fine detaljer

Kvinden uden samvittighed
Film Kvinden uden samvittighed
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Debat
Mange fine detaljersandmand
Tillykkesandmand
Sort GuldAnonym

20/12-06Mange fine detaljer
SPOILERS

Der er mange fine detaljer i dette stilskabende mesterværk, som stadig holder.

Ilden, der bruges til at tænde andre personers cigaretter eller cigarer, er gennemgående. Den "ejes" af Walter og Phyllis, indtil den sidste scene, hvor det er Keyes, der tænder Walters cigaret. Ilden er tilbage hos den retskafne, den retfærdige, ordenen er genoprettet.

Bemærk hvordan Phyllis' ankelkæde, som tiltrækker Walters opmærksomhed i starten, nærmest stikker op i ansigtet på ham efter at han har dræbt hende. En fin måde at lade ankelkæden håne ham. Den er et symbol på hans drifts- og sexstyrede ambitioner i filmen og derfor også en slags årsag til hans fald. Derfor optræder den igen til sidst i så markant en rolle.

Psykologien mellem Phyllis og Walter er uovertruffen, en omvendt Macbeth kunne man sige. Det er Walter der går i sort efter drabet på manden. Han kan ikke håndtere Phyllis. I want the sin but not the sinner, kunne ikke være flottere ramt end i deres efterfølgende deroute. Læg mærke til at Walter begynder at se Lola. Lola repræsenterer uskyld, mens Phyllis repræsenterer den skyld, som Walter i virkeligheden ikke kan leve med.

Og så giver Wilder os Stanwyck i hendes allerbedste rolle, hvor hun i sin luskethed og farlighed i denne film i hvertfald overstråler Monroe og Hayworth. Bemærk at hun konstant bærer hvidt tøj, hvilket skal understrege, at hun spiller et spil, har en facade på udadtil i forhold til Walter, men i virkeligheden har slemme skjulte motiver.

Personkarakteristikken af den intellektuelle undermåler Walter er enkelt. Han har ingen arbejdsmæssige ambitioner og afviser ligefrem en forfremmelse som chefen tilbyder. Han er Lady Macbeth i denne film, manden der ikke kan leve med gerningen, mens Phyllis er Macbeth, der indtil sidste pistolskud tror på forehavendet og på at der er en vej ud for dem sammen.

Et mesterværk om at miste sig selv.

27/12-06Mange fine detaljer
Uforskammet blæret genial film!
Film Noir-genren er efterhånden så kopieret og skamredden, at det kniber for mig at glæde mig over de gamle klassikere. Men Double Indemnity er så overlegen, så vidunderligt fortalt (voice-over) i det pureste Raymond Chandler-Wilder-guld, at det bare er at overgive sig.

Jeg kan egentlig meget godt lide din Macbeth-analyse, men jeg syntes også, du slår ned på den eneste ting, der klingede lidt falsk i filmen:
SPOILERS:

Mordet på Phyllis, der, temmelig umotiveret efter min mening, pludselig opdager, at hun elsker Walter - og derfor ikke kan affyre det dræbende skud.
Det var en lidt besynderlig udvikling efter, at vi lige har hørt, at Phyllis har udnyttet Walter gennem hele historien. Ironisk udvikling måske, men noget umotiveret. Så derfor har jeg svært ved at se, at Phyllis, som du skriver, gennem hele historien tror på, at de nok skal klare den - når hun efter eget udsagn bevidst har udnyttet Walter.

28/12-06Mange fine detaljer
Ja, det er en vigtig scene du nævner der. Og den er ret besynderlig.

Måske skyldes den besynderlige udvikling i scenen den dagældende film code, at man ikke kunne vise en kvinde der slog ihjel.

Tematisk er den svær at sluge, enig. Måske virker den, hvis man konstruerer hendes mentalitet således, at hun også er en sucker for romantik. Husk at Sharon Stone pullede the same trick i Basic Instinct.

29/12-06Mange fine detaljer
måske, men jeg kan nu bedst lide, at tingene giver mening, når man ser filmen i stedet for, at man efterfølgende skal lede under overfladen efter mere eller mindre "konstruerede" forklaringer. Kald mig bare doven :-)

Og helt befriende, at du ikke har svar på alt :-)

Mesterværk, nevertheless

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.