The Descent: Førsteklasses nervepirring

The Descent

25/02-07Førsteklasses nervepirring
Eftersom gysergenren de sidste par år er blevet mere hærdet, mere brutal og mere blodslysten, kan den syntes at finde større prestige i at give sin seer en dårlig mave frem for et godt gys. Her falder "The Descent" på et tørt sted, som en film der evner at gøre begge.

Endelig har vi nemlig at gøre med en film, der rent faktisk er "uhyggelig". Skulle nogle have glemt hvad lige netop det ord betyder, ridser "The Descent" det op for en hver, stråleklart og effektivt formørket som en bidsk sammensætning. Skulle nogle have forgabt sig over horrorfilmens helt basale og misbrugte træk, gør den engelske instruktør, Neil Marshall, en fornem indsats i at ære dem og vække dem til live på ny. Panik, angst, klaustrofobi og den grundlæggende frygt der lurer i alle mennesker har han begået en hamrende effektiv film om, der som en tvingende understrøm tager os med ned til et gensyn med gyserfilmens mørkeste kroge. Og gensynsglæden er lige så ubehagelig som man kunne ønske.

Seks veninder beslutter sig for at tage på huleekspedition og begiver sig ned i en fugtig grotte et sted under Englands skovbund. Fra det øjeblik pigegruppen planter deres fødder i grotten, tager Neil Marshall fordel af sin klaustrofobiske legeplads ved at vise os kvinderne i de alt, alt, alt for smalle bjerggange med lygtelyset som eneste håb. "The Descent" er en gyserfilm med blod på tanden, og har man blot så meget som fået færden af Marshalls forrige film, "Dog Soldiers", er man klar over, at manden er lidt af en blodig køter. Derfor er det vel helt selvsagt at "The Descent" eksploderer i et manisk voldsorgie som en maveplasker i et blodbassin, hvor alt godt fra grotten vendes til egen fordel.

I sin anden halvdel frådser filmen sig altså i diverse ulækre sager, gerne givet i sindssyge mængder fra den langt fra sparsomme Marshall, da en flok blodtørstige bæster kryber frem for mørket. Men i stedet for at køre "The Descent" ud på et skråplan af ligegyldig splat, skruer filmens voldsomme drejning tempoet og ikke mindst intensiteten op på et overvældende stadie, når specielt vores førende hovedpersons hæmningsløse overlevelsesinstinkt gør livet surt for flokken af Gollum-lignende væsener. Men bedst af alt er vi fastholdt. Konstant øger "The Descent" sin egen varmblodige puls og sætter sig rivende fast med et tag, der nægter at give sig.

Neil Marshalls "The Descent" er altså både særdeles klam og skide uhyggelig på samme tid, og føles som et vitamintilskud til en noget blegnet genre.

25/02-07Udflugt med Gollum
Ikke meget negativt du har at sige om denne fremragende film. Hvordan ender du på "kun" fire stjerner, når du stort set intet negativt nævner ved filmen?

25/02-07Udflugt med Gollum
Historiemæssigt var den lige lovlig primitiv, syntes jeg, og skuespillet var heller intet at skrive hjem om. Disse ting syntes jeg næsten skal være på plads, for at den kan få den sidste stjerne i hus.

For det andet har gys aldrig været min favorit-genre (i modsætning til din, Slat) så den femte stjerne får den altså heller ikke i den subjektive begejstrings navn, selvom jeg var meget begejstret trods alt for denne film.

26/02-07Udflugt med Gollum
Helt fair, synes bare at din anmeldelse virkede så positiv ;-)

26/02-07Slat
Hvordan var showet så, Slat? Var detv fedt i Emperial? Selv var jeg meget tilfreds med nattens forløb.

Fuldt fortjent at "The Departed" vandt for den vigtigste pris, "Bedste film", selvom jeg gerne havde set "Babel" vinde én af de to fornemmeste priser. Den måtte jo "kun" tage til takke med sin fremragende score, og det syntes jeg ærligt talt var lidt syn.

Nu har jeg jo ikke set "Pans Labyrint", men at "Children of Men" ikke vandt for sine blændende billeder, ja det har jeg svært ved at fatte. Ligeledes forstår jeg ikke, at Rinko Kikuchi eller mest af alt Adriana Barraza fra "Babel" ikke var beretiget en pris.

26/02-07Rasmus... og Oscar
Det var ganske glimrende i Imperial, om end det er knapt så glimrende, når man sidder på arbejde den næste dag og er klatøjet…

Jeg fik desværre ikke hilst på Thomas og Emil eller andre Usual Suspects, men med ca. 1000 mennesker i en halvmørk sal ville det også næsten være mere held end forstand. Håber at de også havde en god aften.

Aftenen åbnede smukt med den senere tredobbelte vinder Pans Labyrinth. En utrolig smuk og magisk film, men samtidig også en overraskende hård og brutal film genren taget i betragtning. Et perfekt vælg til at sparke festen i gang. Den kan virkelig anbefales på det kraftigste.

Tilfredsheden med selve uddelingerne er også stor hos undertegnet helt overordnet set. Endelig fik Scorsese sin Oscar og fedt at en så god film vinder begge de store priser. Som du nævner er Babel også en suveræn film, men skal jeg pege på en af de to, må det være Departed.

Uden at have set skrigeballonen Jennifer Hudson i Dreamgirls ærgrer jeg mig også over, at Adriana Barraza ikke fik Oscar for sin eminente præstation i Babel. Det synes jeg, hun havde fortjent ud fra hendes præstationen isolerert set. Måske overgår Jennifer Hudson Dreamgirls, men jeg var træt af hende i det sekund hun gik på scenen. Og som det sikkert også kan anes ud fra mit bitre indlæg er jeg ikke så stor fan af musicals og ikke mindst amerikanernes forkærlighed for genren. Men lad det nu ligge…

Selvom Pans Labyrinth er ualmindelig smuk, havde jeg også Children of men som personlig favorit. Ærgerligt at så fed en film bliver totalt forbigået, ligesom det også er tilfældet med The Prestige. Øv og øv herfra.

Et stort øv skal også lyde i relation til bedste birolle på herre-siden. Havde virkelig gerne set Djimon Hounsou, da jeg synes, at han er helt forrygende i Blood Diamond. Dog kan det samme selvfølgelig være tilfældet for Alan Atkin i Little Miss Sunshine...

I øvrigt synes jeg, at Ellen var en ualmindelig god vært. Sjov og aldrig pinlig og langt bedre end jeg turde håbe på. Hvad er andres opfattelse af hende? Og af Oscarshowet i det hele taget?

26/02-07Rasmus... og Oscar
Yes. Ellen var skide morsom, og gjorde hele showet mere interessant. Hun fik mig ihvertfald til at grine højlydt mange gange. Til gengæld var vores 3 gæster i studiet pinlige.

Og så vandt Departed og Scorsese, og det er jo superfedt. Havde kun set den og Babel, så jeg kan ikke sige om det er 100% fortjent, men han vandt, så det må vel være retfærdigt. Departed er også en klasse film.

Men underholdende show, med flere morsomme situationer.

Slat:

Jeg havde også set Djimon Hounsou vinde, men sådan skulle det ikke gå.

26/02-07Pinlige værter
Nu du siger det. Værterne var pinligt ringe og amatøragtige. Et er at Jeppe Kaas decideret sad og nedgjorde nogle af filmene.. noget andet er, at tv2 sætter tre mand i studiet, som end ikke har set halvdelen af de nominerede film. De burde de fandme forlange af folk i studiet. Under alt kritik.

26/02-07Pinlige værter
Ja mon ikke om de danske værter var pinlige. Værst (for min part) var den selvhøjtidlige og højrøvede Tomas Villum Jensen

Så kunne jeg faktisk bedre lide DR 2's dækning af showet

27/02-07Pinlige værter
Jeg syntes ikke værterne var decideret pinlig, men meget skuffende, ja. Alle tre virkede uoplagte, og også hende Cosmopolitan-redaktøren der sammen med Uffe Buchard glukkede kjoler, kunne virkelig også få mig op af stolen!

Jeg havde virkelig også håbet på at folk som Søren Høy og Søren Frellesen havde taget styringen, to herre som jeg så uendelig meget hellere ville have lyttet til.

27/02-07Pinlige værter
Tja, synes at de klarede det ok. men ja, det kunne også have været meget bedre... Lidt for dumt at de ikke havde set alle de nominerede spillefilm, det er jeg selvfølgelig helt enig i, de burde jo være eksperterne på eftenen og have styr på deres shit... Selve Oscar-showet var som sagt Meget vellykket, efter min mening.


Jeg skrev igår - "DiCaprio og Djimon Hunsou var begge fantastiske i "Blood Diamond", ærgeligt at sidstnævnte ikke fik den helt store anerkendelse, han havde ellers fortjent den... Das Gott glæd dig rigtig meget til at se den, jeg er Næsten helt sikker på at det er lige en film for dig, også, meget brutal og realistisk, men i kontekst m. en relevant og meget medmenneskelig historie. Det er så min mening." - Sidste part, til dig Das Gott, var selvfølgelig lidt åndet da du allerede har set og anmeldt filmen og alt muligt. Jeg havde bare set at der stod 23/2 når der i virkeligheden stod d. 23/1, derfor regnede jeg ikke m. at du havde set den endnu, doh.

27/02-07Pinlige værter
Helt enig. Pilgaard var en ok vært, men som helhed håndterede DR begivenheden langt bedre end TV2 gjorde i går. Jeg savnede også Høy og Frellesens skarpe kommentarer og store indsigt. At se Villum Jensen og Kaas var en ren farce - hvorfor i alverden inviterer man "eksperter" ind, der ikke engang har set filmene? Til grin.

Min mening om nattens strabadser er i øvrigt lige skrevet under "The Departed", hvis nogle skulle være interesseret.

28/02-07El niño
Yes, har set Blood Diamond. Stærk film, og superfede præstationer. Om Leo var bedre i The Departed, ved jeg ikke, det er ærligt en smagssag, men jeg synes han var fantastisk i Diamond, men han var også god i Departed, så den er svær.

Nu må vi håbe de finder bedre værter næste år. Ja, det kan sku kun blive bedre :-)

28/02-07Das Gott
Så er vi cool? ...Cool! :-)

Vi kan jo bare læne os tilbage og be en Stor bøn om at de lære noget til næste år, ellers må vi overtale Scope til at byde på rettighederne eller noget så der kan komme styr på showet. For vi har da mange gode komentatorer her.

01/03-07Das Gott
du mener vel dig og mig? :-)

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.