En nations fødsel: Forfærdeligt mesterværk

En nations fødsel

22/10-07Forfærdeligt mesterværk
D.W. Griffith skabte med ”The Birth of a Nation” filmhistorie ved at bruge helt nye teknikker indenfor klipning og kameraarbejde. Men til gengæld var filmen dybt racistisk og fuldkommen forkert i forhold til nutidens værdier og menneskesyn. Dermed er den svær at forholde sig til som filmelsker. Jeg respekterer den på den ene side for at være så veludført og innovativ for sin tid. Men på den anden side kan jeg ikke acceptere det værdisæt, som den er skabt ud fra.

Derfor er ”Birth of a Nation” ud over det filmhistoriske aspekt mest interessant, hvis man ser den som et historisk dokument om verdensopfattelsen i 1915. D.W. Griffith er opvokset i tiden efter den amerikanske borgerkrig, som han her skildrer. Hans forfædre har alle været vant til sorte som slaver. Det har været naturligt for dem at se de sorte som en laverestående race, der bør stå uden for en indflydelse, som de ikke kan håndtere.

Første del af den tre timer lange film er om velhavende familier, der involveres i borgerkrigen. Der er nogle fantastiske scener af krig og kamp. Og selv i de mindre dramatiske scener skaber Griffith filmhistorie ved at lege med closeups og andre nye spændende ting.

Den anden halvdel er mindst ligeså innovativ med stærk dramatik, da flere scener klippes sammen. Det har været umådeligt nyt og spændende for datidens publikum. Det er det ikke i samme grad i dag, da den type klipning og kamerabrug er indkorporeret som standardværktøjer.

Filmen er også berygtet for at have genstartet ku klux-klan, der dengang ellers var opløst. Den anden halvdel af filmen skildrer nemlig rekonstruktionstiden, hvor carpetbaggers fra nord til sydpå for at udøve indflydelse. Ifølge filmen manipulerede de med de dumme og naive sorte eksslaver. Men de kan ikke håndtere demokratiet. De drikker ved byrådsmøder og snyder ved stemmeurnerne. Og så får de nogle liderlige blikke i øjnene efter de hvide kvinder, da de vedtager en lov om intermarriage. Uhyggelige mennesker. Ku klux-klan fremstilles som store helte, der stopper de sortes indflydelse.

Det har gjort denne film til både en stor filmhistorisk præstation og en skamplet i amerikansk historie. Som film er den i dag ikke så interessant foruden det filmhistoriske og historiske aspekt. Men det i sig selv er god nok grund til, at film og historieinteresserede ikke må undgå filmen.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.