We Own the Night: Light As A Feather

We Own the Night

25/11-07Light As A Feather
SPOILERS

Filmen er et sublimt krimidrama af bedste skuffe med en fed og elegant subtext, som det lykkes at holde de krævede 2 centimeter under overfladen hele tiden. Filmen er desuden galgenhumoristisk, cool og har en rigtig god visuel side.

Filmen fanger den veltilpassede og søde Bobby midt mellem familien og politistyrken på den ene side og på den anden side en halvkriminel verden og en lykkelig tilværelse i følelsesmæssig kontakt med sig selv og med sin kærlighed, Amada. Derfor de mange kærtegn i starten (og det der er bedre). For at vise styrken i denne kærlighed.

Men næsten som i Arven fanges Bobby under gangsterkrigen i New York i et dilemma mellem familie og kærlighed, og da han vælger at hjælpe familien i et forsøg på at beskytte faderen og bevise sin loyalitet og kærlighed til familien, går det ironisk nok helt galt, hensigterne backfirer og faderen bliver dræbt - den selvsamme skæbne som Bobbys indsats skulle forhindre. En rigtig fin pointe.

Bobby siger selv han føler sig "light as a feather" og det er en nøglereplik fordi hans problem netop er, at han ikke har styrke eller intelligens til at fastholde en position midt mellem den spændende, følelsesorienterede halvgangsterverden og politiets følelseskolde, næsten umenneskelige disciplin. Allerede i starten forudser faderen at han må vælge side og det går da heller ikke værre eller bedre end at Bobby - i tospartisystemets eget moderland - ender med at blive opslugt af den ene side, politiet, disciplinen and all that stuff. I en fin slutreplik bekendtgør hans bror, der bestemt ikke er i følelsesmæssig kontakt med sig selv, at han agter at skifte job og vie mere tid til familien, mens det går op for den vantro Bobby hvad han har gjort ved sit eget kærlighedsliv. Slutningen giver stof til en mulig tragedie af Arven-dimensioner. At Amada dukker op til Bobbys nominering, (der i øvrigt refererer til Donnie Brascos slutning), er ikke noget ubetinget godt tegn. Bobby er placeret ved siden af broderen, Amada er placeret på 8. række, langt nede i salen, nedprioriteret. Det er så fint lavet.

Hvor Donnie Brasco fandt den rigtige familie i gangsterverdenen, afsiger Vadim i sin egen dødsscene dødsdommen over vendekåben Bobby, der forrådte vennerne for et liv uden kærlighed, mojitos, guldsofaer og dansegulvets blinkende lys. Man kan sige at Bobby blev moden på den hårde måde og endte med at opleve den kærlighed i familien han altid havde levet uden, men samtidig lurer der en usund binding til faderen, familien og en manglende evne til at fastholde ikke blot oprøret mod faderen men også den selvstændighedsproces som er nøglen til en lykkelig tilværelse. Da brødrene siger jeg elsker dig til hinanden til sidst, kan man ikke lade være med at gyse lidt. Det er altid trist at se en flyvefærdig fugl blive til fem fjer og falde til jorden.

I sandhed en god film med nogle herlige replikker. Hvad med "Rather judged by twelfe than carried by six".

25/11-07sandmand
Amada dukker ikke op til sidst. Han tror, han ser hende sidde der, men det er en anden.

Jeg satte også mere pris på den her, end jeg regnede med jeg ville. Intens, grum og medrivende.

25/11-07sandmand
Tak, wow, men det gør jo bare filmen endnu bedre.

01/05-08Light As A Feather
Hvorfor laver du kun kommentare og aldrig anmeldelser, Sandman?

02/05-08Light As A Feather
Korrekt. Hun dukker ikke op. Han har mistet kvinden, men vinder sin bror.

02/05-08Light As A Feather
Hvilken salig byttehandel!

02/05-08Light As A Feather
Sad happy ending var de ord der slog mig da rulleteksterne kørte.

Bobby er en for splittet person til at kun ville en ting i livet.

02/05-08Light As A Feather
Det er jo kun godt han slipper af med hende, for hun gider ham jo slet ikke. Hun er kun interesseret i fest og farver, i "the image not the man", og når den normale og mere grå hverdag melder sig og det gør den (!!!!!!), så skrider hun. Længere er den ikke, så drop de pladderromantiske aspekter og om han har måtte vælge, vinde og tabe, at hun sidder på række 8 og min bare røv. Han taber hende, men det var jo sket alligevel. Han tror han ser et glimt af hende, som et symbol på det liv han har "tabt", men faktisk har han hverken enten eller. Han er jo kommet ud af det skidt han var på vej ind i, for blot at ende i noget der ikke er ham. Trust me, mere ligger der ikke i det. Det passer også på scenen med røgen i marken, han famler i blinde (skrev jeg virkelig det?).

03/05-08Light As A Feather
Godt han slap af med hende? Thomas altså. Grå hverdag er en ting, men at risikere sit liv er noget andet. De elskede hinanden, derfor de meget sensuelle indledningsscener - for at slå deres kærlighed fast. Hun tændte også på hans liv, hans status, ja. Men det var fordi det afspejlede hans coolness. IMO.

03/05-08Light As A Feather
Jamen det skal du da have lov til at mene, selv om det naturligvis er forkert (ifølge mig!). Åbningsscenen er jo næsten mere kønslig end egentlig sanselig hvis du spørger mig og et udtryk for, at hun er der på højdepunkterne og når det er spændende, et fint billede af hendes lyster (fest og farver). Scenen hvor hun er smuttet hjem til sin mor, beviser jo med al tydelighed hendes uansvarlige opførsel, der kan bringe dem begge i fare (hun søger spændingen!). Alt det andet pladderromantisk pis om kærligheden, de elskede hinanden osv giver jeg ærligt ikke en skid for, det hører til i et ugebladsroman.;o)

03/05-08Light As A Feather
hehe

Hvis han havde tænkt på hende, passet på hende og på deres kærlighed, var hun jo ikke flyttet. Det er ham der bringer det hele i fare først fordi HAN er splittet.

Det er altså en tragedie. For de elsker hinanden.

Kødlig, ja, men det er sgu da en ret stor del af kærligheden.

03/05-08Light As A Feather
Nu skrev jeg så kønslig og ikke kødelig og at det er en del af kærligheden har jeg aldrig benægtet, det var faktisk et argument jeg har brugt mod dig. Men nu er det film og vi snakker symbolik og ikke realisme, og der er åbningen et symbol på (det kaldes vist kunst) at de er bundet sammen af det fysiske fra hendes side. Ja han tror han elsker hende, tiden må vise om han bliver klogere, nu er han endelig sluppet af med hende. Det bedste der kunne ske for ham i den retning. Hun kan jo slet ikke bære det ansvar det er at have et normalt hverdagsforhold. "havde han passet på hende og deres forhold", sikken dog en gang rosenrødt gejl. Skal vi endelig snakke om at han er splittet, så er det jo fordi han inderst inde godt ved det forholder sig sådan med hende, han er bare for svag til at erkende det eller blind overfor følelsen og derfor handler han som han gør. Længere er den vist ikke, så medmindre du kan komme op med noget særligt, så er jeg borte.

03/05-08Light As A Feather
Åbningen skal vise at de også er forelsket i hinanden fysisk. At kærligheden er så omfattende.

At hun ikke kan holde til hvad der sker og flytter, er jo helt forståeligt. Det er jo ikke hendes flytning/reaktion, der er forkert.

Filmen handler slet ikke om hans erkendelse af svaghederne i forholdet til hende, men om at han splittes mellem loyaliteten til familien på den ene side og kærligheden på den anden side, og at han ikke er stærk nok til at fastholde kærligheden og gøre kærligheden til overskriften i sit liv, ikke fordi kærligheden ikke er skærk nok, men fordi han ikke er. Det er i hvert fald mit udbytte af filmen. Hvorfor tror du ellers han ser et fatamorgana af hende til sidst? Det er fordi det går op for ham hvad han har gjort ved sit liv.

03/05-08Light As A Feather
Spoiler:

Du bruger jo blot din normale skabelon, som du holder dig til i 95% af alle analyser og så tilpasser du den filmen. Den mistanke får jeg i hvert fald stærkt. Der vil du altid have at det skyldes "manden" har dummet sig, er for svag og al det shit og af han af den grund mister den "store evige kærlighed" (gaaab og pladderromantisk lamt hvis du sprøger mig!!!). Scenen i starten burde du måske se igen så, fordi der ser man jo også hun leger med sig selv (intet galt i det og ikke unormalt i den virkelige verden måske, men nu snakker vi kunst og symbolik) og det er jo et tydeligt udtryk for, at han slet ikke kan tilfredsstille hende. Han havde mistet hende alligevel, uanset hvad og det er faktisk en fin pointe hvis man skal få det til at lyde analytisk. Du hopper så i ifølge mig, med begge ben og køber straks det mere melodramatiske (og det er ikke sagt uvenligt, så du ved det). Noget andet er, så forholder du dig overhovedet slet ikke til at han faktisk "vinder" sin familie tilbage, altså sin bror. Selvfølgelig har det en pris, han mister blandt andet sin far, men livet har en pris, sådan er det. Det vælger du passende at ignorere for at tilpasse filmen din skematiske analyse, hvor du kan argumentere røven ud af bukserne på enhver. Det gør det bare ikke mere rigtigt eller sandt! Færdig herfra, ingen grund til at koge mere suppe på en film så ordinær!

03/05-08Light As A Feather
Enig, det var kun det udbytte jeg fik ud af filmen. Det var derfor jeg tændte på den.

Gray laver ikke mange film. Prøv at se hvem der har spillet med i hans to første film. Det er ret imponerende. Så ordinær er nok ikke lige prædikatet. Desuden er han meget inspireret af F. F. Coppola, hvilket IMO kommer til udtryk i denne film der efter din opfattelse handler om en unsupportive kvinde :-)

Tak, den bror kunne jeg godt undvære. Han er jo moden til at overtage præsidenthvervet i National Rifle Association efter Heston.

Og nej, han havde eddermanme ikke mistet hende alligvel. Men det er jo kun en påstand fra min side.

Enig, vi er nået til argumenternes ende. Jeg sender lige Gray en oversat kopi af vor diskussion, så kan han afgøre vores tvist!

03/05-08Light As A Feather
Der var sku ingen kærlighed der, blot fest og farver, som TN korrekt siger. Hun støtter ham jo ikke engang når han vælger at gøre det rigtige. Hun forsvinder. Hun søger sikkert "action" andre steder. For hun havde et rigt og festeligt liv med ham til at starte med, men han er bare ikke den samme mand længere. Han ser et glimt af hende til sidst, men hun er gone baby gone.

03/05-08Light As A Feather
sandmand siger et sted noget vigtigt: At kvinden vel nok bare afspejler hans coolness som i bund og grund er fest og farver.

Jeg har ikke selv set filmen, men jeg kan forstå at historien er en moderne version af den bibelske fortælling: "Den fortabte søn." Og kender man ellers lidt til sin bibelhistorie, så vil man også vide at den ene af brødrene tager ud "og lever livet" indtil heldet er sluppet op, og han længtes hjem.

Så nej Gott, du har ikke ret!

04/05-08Light As A Feather
Gott for satan, kuglerne fyger om ørene på hende.

04/05-08Light As A Feather
Øhh okay Pete. Det siger vi så. Det lever jeg fint med. Men hvor seriøst skal man tage din kommentar, når du ikke engang har set filmen.. Du har ikke set filmen, og kære Sandy har misset filmens slutning. Det er lidt morsomt.

04/05-08Light As A Feather
Det kunne være spændende at se din karrakter når det kommer til stjerner.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.