There Will Be Blood: Mærkværdigt mesterværk

There Will Be Blood

18/02-08Mærkværdigt mesterværk
Med ”There Will Be Blood” sætter Paul Thomas Anderson, Jonny Greenwood, Daniel Day-Lewis og co. nye standarder for en enkelt films maksimale effekt. Det fik jeg at føle på egen krop med min mærkværdige oplevelse af filmen, som jeg havde urimeligt høje forventninger til, og som jeg tilnærmelsesvis allerede hyldede som et mesterværk inden aftenen ved Imperials eksklusive forpremiere. Historien var den, at jeg simpelthen – tro det eller ej – forlod instruktør Andersons prægtige familiesaga med en slem og tung skuffelse over, at der ikke var mere. At filmen undervejs havde ændret drastisk kurs fra højtråbende, storladent blærerøvsteknik, klaustrofobiske minegravninger og blodtørstige dødsfald til minimalistisk dialog og tungsindig tragik. Skuffet udvandrede jeg altså fra biografen, mundlam blev jeg kørt hjem og lagde mig ærgerlig i min varme, bløde seng. Jeg havde netop besluttet mig for at fortrænge denne skuffelse for en stund og i stedet fokusere på de resterende oscarkandidater, der nok burde være bedre. Problemet var bare at ”There Will Be Blood” ikke ville give slip på mine tanker. Den pinte mig derimod til at holde mine øjne åbne og tvang mig stædigt til at tænke tilbage på min skuffende oplevelse – gang på gang. Og i mine turbulente tankestrømninger voksede filmen sig stor og stærk, fra et fremragende, men noget overvurderet drama til ren og skær filmpoesi – et fuldblods mesterværk!

Så kompleks og uforståelig var min første konfrontation med mesterinstruktøren Paul Thomas Andersons flerlagede, episke storværk. Anderson slog i sin tid igennem med ”Boogie Nights” – et indblik i den udelikate pornoverden (som instruktøren selv har udforsket minutiøst igennem årene). Efter succesen med denne, lavede han det Altman-inspirerede drama, ensemblefilmen ”Magnolia”, der er en ubeskrivelig smuk, små-religiøs skæbneberetning om en flok fortabte individer på forfaldets rand. Derefter tog han sig et velfortjent frikvarter med den herlige humørbasker ”Punch-Drunk Love”, der virkede som en noget nær perfekt optakt til instruktørens formodentlige tilbagevenden til de mere ambitiøse værker, han er kendt for at producere.

Andersons filmiske ”retorik” er karakteriseret af et konstant bevægeligt kamera, som føres så lækkert at en hver filmelsker må salve ved synet af det. Således er det også med åben mund og opspærrede øjne, at man kan bevidne instruktørens mesterskab i hans nyeste skud på stammen, ”There Will Be Blood”, hvis første time er en cinematografisk tour de force med underskønne panoreringer over det golde westernlandskab, intense nærbilleder af selvopofrende minearbejdere, samt instruktørens karakteristiske, stilfulde kamerabevægelser på kryds og på tværs af den uortodokse scene. Det bjergtagende billedsprog suppleres tilmed af Radiohead-guitarist Jonny Greenwoods ubeskrivelige musik. Med et afvekslende repertoire udgjort af mere eller mindre typisk filmmusik, minimalistiske trommelyde og en gennemgående brug af hysteriske strengeinstrumenter, kreerer han et af årets suverænt bedste og mest virtuose soundtracks. Det er med andre ord enhver filmelskers paradis, når denne overdådige musik kolliderer med Robert Elswits bjergtagende billeder, og de skaber i fællesskab en knivskarp og indtagende stemning, der lidt efter lidt udformer sig til den pureste lyrik.

Og så er der jo Daniel Day-Lewis. Skuespilleren, der i sin tid hev sin første og hidtil eneste oscarstatuette hjem med sin præstation i ”My Left Foot”, spiller ikke sin karakter, Daniel Plainview. Han ER Daniel Plainview. Ingen fordømmende fingre kan sættes på hans mesterlige fortolkning af den misantropiske oliemand, og han er således hovedårsagen til, at man som tilskuer aldrig opdager, at man befinder sig i en biograf, omringet af en kæmpe, til tider små-snakkende forsamling af malplacerede mennesker (hvis det skulle være tilfældet). Specielt hen imod slutningen, hvor Anderson tildeler ham mere plads at røre sig på, imponerer Day-Lewis i det, der må være en af filmhistoriens stærkeste præstationer. Selve hans skikkelse er i virkeligheden også en af årsagerne til at ”There Will Be Blood” vokser sig så stor i tilskuerens erindring – fordi hans portræt af en ondsindet og afskyelig mand, er så dybtfølt, realistisk og betagende, at man tvinges ind i det kyniske, frysende kolde oliehelvede og med billedet af Daniel Plainviews svært fortolkelige grimasser fastklistret på nethinden fundere over filmens tematiske vinkler og egentlige mening. En ubeskrivelig præstation, der med garanti bliver hyldet d. 24 februar i The Kodak Theatre.

Trods ”There Will Be Blood” altså i første omgang skuffede mig, har den i mine stille tanker hypnotiseret mig på en måde, som ingen film før har gjort det, mens den lige nu og her synes at have erobret en flot topplacering på listen over de bedste film, jeg endnu har set. Nu glæder jeg mig blot til et tiltrængt gensyn, hvor jeg forhåbentligt får bekræftet at mine reflekterende tanker vejer tungere end min umiddelbare indskydelse. En enkelt film har i hvert fald aldrig rumsteret så voldsomt i mit hoved som ”There Will Be Blood”, og jeg kan kun anbefale alle og enhver at stifte bekendtskab med Anderson, Greenwood og Day-Lewis’ filmhistoriske opvisning. Det er et mesterværk uden lige, og en film, der som ingen andre tager form og udvikler sig i erindringens komplekse verden.

18/02-08Mærkværdigt mesterværk
Det er jo ren kreds så fyldige og topprofessionelle anmeldelser der er dukket op under denne formentlig fantastiske film. Fremragende skrivearbejde du her selv har begået, RFriis, og muligvis dit bedste på scope til dato. Det' satme godt gået!

Angående Andersons konstant bevægelige kamera var det ligeledes noget jeg bed stærkt mærke i med "Magnolia", hvis filmsprog - suppleret af de lange, stemningsfulde stykker musik - var et af det mest medrivende i mands minde. I øvrigt en stil, der i billeder og lyd kan sammenlignes med Christopher Nolans.

18/02-08Mærkværdigt mesterværk
Tusind tak, Rasmus :). I og med jeg havde en så mærkelig oplevelse med filmen, som tilfældet var, havde jeg i sagens natur svært ved at beskrive mine følelser og meninger om filmen. Derfor er jeg selvfølgelig glad for, at du alligevel brød dig om det.
Jeg så forresten nogle af de scener, som jeg i første omgang fandt skuffende, igen, og her fandt jeg dem vitterligt fantastiske. Så min anmeldelse skulle være nogenlunde holdbar! :)

Og jo, Andersons kameraarbejde er vitterligt fantastisk i både "There Will Be Blood", "Punch-Drunk Love", som du nævner "Magnolia" og givetvis også i "Boogie Nights". Han kan bestemt godt sammenlignes med Nolan, hvis film også udstråler teknisk virtuositet i hver en lille simpel kameradrejning og -vinkel, mens de forrygende soundtracks altid tages flot i brug. Det er altid en fornøjelse at lægge ører og øjne til de to instruktørers som regel fremragende værker.

Ellers ses vi jo på søndag! :)

18/02-08Mærkværdigt mesterværk
Jep, for skulle du få øje på to 15-årige drenge, hvor af den ene bærer briller (jeg selv) så kom da endelig hen og hils. Nu har jeg jo ikke selv et ansigt at gå efter, så bolden er hermed givet op til dig ;)

18/02-08Mærkværdigt mesterværk
Hold da kæft en anmeldelse, Friis :-) glæder mig godt nok vildt meget til denne film og nu må vi se om den hiver nogle statuetter på søndag, skal selv se uddelingen i en bif i London så glæder mig som en hest

Ellers god Oscar-nat til samtlige brugere her på scope

19/02-08Mærkværdigt mesterværk
Anonym
Rigtig godt skrevet, Friis og jeg er 100 % enig fra start til slut:)

19/02-08Mærkværdigt mesterværk
Fremragende Rfriis! Dit (film)sprog er så kulørt og flydende at det næsten er opstemmende og meget inspirationsgivende at læse!

Med hensyn til på søndag, så bliver det godt nok spændende var? :)

19/02-08Mærkværdigt mesterværk
Først og fremmest mange tak til jer allesammen for de rosende ord. I ved de er gensidige! :)

Til dig, Jarl, kan jeg jo passende returnere rosen, i og med din egen anmeldelse af "There Will Be Blood", er noget af det allerbedste, jeg mindes at have læst på siden! :)

Pinhead og Klausen: Ja, det bliver sandelig noget af en aften med en oscarfestival, der tegner til at blive den bedste i lang tid. Jeg glæder mig vanvittigt meget til at overvære det! :)

19/02-08Mærkværdigt mesterværk
Så er vi to, hehe.

Det er faktisk kun min anden Oscarfestival jeg skal se. :)

19/02-08Mærkværdigt mesterværk
Anonym
Tak, Friis :D, det er jeg glad for at kunne tage på min kappe!

Mht. oscarfestivalen, må jeg melde mig til blandt de der ser frem til den med stor spænding. Jeg skal da også være den første til at indrømme, at den kære Hr. Lewis er min personlige favorit til Best Actor-Statuetten, men alt i sol og måne peger da også i retning af ham, så jeg bliver næppe skuffet.

Til Rasmus & Pinhead: I kan rolig glæde jer og jeg venter spændt på en anmeldelse fra jeres side!:)

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.