Rumrejsen år 2001: Ud over himmel og jord

Rumrejsen år 2001

30/12-08Ud over himmel og jord
Kubricks, ”Rumrejsen år 2001”, er en størrelse af en film, man dårlig nok begriber. Fra dens omfattende diskussion i hvorvidt filmen er mere end blot en stor neon skærende og visuelt perfekt meningsløshed – et værktøj til datidens narkotika dyrkende flippere – eller om Kubrick simpelthen søgte ind der, hvor man dårlig nok selv kan begive sig hen. At Kubrick med ”Rumrejsen år 2001” tager fat i noget af en så stor kosmisk størrelse, at det er tæt på at tilte ud over den grænse hvor vores fatningssans slutter. Uanset hvad man hengiver sig til, så er ”Rumrejsen år 2001” science-fiction, og film for den sags skyld, man aldrig har set før - original i ordets dybeste klang.

Hvor ”Star Wars” som sci-fi film har rødder fra genrer som western og adventure, ”Blade Runner” med sit futuristiske noir fundament og ”Alien” som en gyser – hvor fremtiden som tid bruges, som afsæt for selve gyset, er Kubricks rumvision renskåret sci-fi. Da sci-fi kan siges at være en formidabel iscenesætter til andre genre som action og drama, for at give det hele et nyt mystificerende lys og dimension, er den på egen hånd forbavsende uhåndgribelig dramamæssigt. Bort set fra den glødende intense slutning og astronauternes nervepirrende kamp mod computeren, HAL-9000, er Kubricks rumrejse glippet for drama og spænding. Men i Kubricks hænder får det fragmenteret handlingsforløb, fra menneskets fødsel til forretningsrejser til månen, en glans af helhed med sin sammensmeltning via symfonisk og klassiske musik og bjergtagende land- og planetpanoreringer.

”Rumrejsen år 2001” emmer af nøgtern perfektion i hvert eneste billede og klipning i hypnotiserende overensstemmelse med lydsiden. Den siger alt uden at tale, og rejser flere spørgsmål end den gider at svarer på. Kubrick skabte med andre ord i 1968 – endda året før Neil Amstrongs første skridt på månen – et tidløs værk, som på imponerende vis visuelt overgår mange af de bombastiske og dyre filmproduktioner der bliver udgivet i dag. Alene det er nok til en velfortjent definering som et styks filmhistorie, men den er på mange måder også meget mere, end blot billedlir og banebrydende special-effects. Og så kan der også være hold i at sige, at Kubrick printet billedrealiseringen af det store uendelige univers.

Var Kubrick, blot en filminstruktør der tog sig udbytte af tidens præg af en psykedeliske trang til det store og uforklarlige ingenting, blandet godt op med hallucinationsfremkaldende narkotika? Eller var han i virkeligheden en filmisk og poetisk pioner af kosmiske dimensioner, som forstod at stille spørgsmål, som selv ikke de fjerneste afkroge af den humane hjerne kan svarer på? Det er svært at sige, for ”Rumrejsen år 2001” er på mange måder et stort rungende og betagende spørgsmål, som kræver masser af timevis studering, diskussion og analyser, for måske aldrig at nå frem til et endegyldigt svar. Dette understreger blot, at der engang var en filminstruktør, som om nogen så fremtiden og prægede den, ja måske trådte ubevidst ind i den. For det er næsten lige det, ”Rumrejsen år 2001” gør.

Min hjemmeside: http://kulturanmelderen.blogspot.com/

30/12-08Udover himmel og jord
Yes! Sådan - lige den anmeldelse jeg havde ventet på til 'Rumrejsen år 2001'.

Du analysere ikke filmen men forklare alligevel så meget, så godt. Du får sat ord på de ting som Kubrick mestrer rent visuelt og enhver ved at det kræver sin sag. Du gjorde det, og det er jeg dig taknemmelig for.

Way to go, champ.

30/12-08Udover himmel og jord
Jeps, virkelig god og nuanceret anmeldelse endnu engang, Kristian. Og jeg var heller ikke i tvivl om, at du langt fra ville gå helt galt i byen med dette mesterværk.

Jeg kan lidt fornemme på dig, at filmen somme tider virker en smule for 'kunstig' og stilliseret (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl), og det kan jeg på sin vis godt føle dig i. Ikke at jeg er enig, for jeg er selv hovedløst opslugt af filmen hver gang jeg ser den, uden tid og tankeplads til at kunne beklage mig. Men da jeg for nyligt genså 'Once Upon a Time in the West', som jeg stadig holder rigtig meget af, var jeg nok præget en smule af samme opfattelse som du er her. Jeg følte næsten, at filmen svælgede i FOR mange æstetisk orienterede kamerabevægelser, og det var næsten lige før at Leone syntes at holde en liiiiiiille smule for meget af sin egen filmiske kunnen til at kunne kontrollere den i sin iver.
Nuvel, det var kun i perioder, ikke overordnet, hvor filmen stadig er en nydelse at spise sig igennem. Men det var det væsentlige præg af det over-stilliserede, der endnu engang fratog 'Once Upon a Time in the West' en plads i mesterværkernes rækker. Måske 'Den gode, den onde og den grusomme' ter sig bedre ud på den front?

Men lad mig på egen personlig regning endelig opfordre folk til ikke at forsøge 'Rumrejsen år 2001' analyseret til døde. Jeg sætter stadig mine penge på, at filmen i langt højere grad end et megamåltid af al slags analysestof (som den vel sikert også er) er en film der reflektere og drømmer sig helt ud på sansernes yderpunkter - og der er det jo som regel svært at forklare noget som helst. Den skal først og fremmest nydes og sanses, hvis det er mig det står til.

30/12-08Udover himmel og jord
"Den skal først og fremmest nydes og sanses, hvis det er mig det står til."

Og det er vel egentlig også filmens (altså film generelt) første mål? Jeg var ikke ked af, at Kubricks til tider overstiliserede brug af kameravinkler og hvad der dertil hører, men mere at han er fræk nok, til at lade filmens reelle start, først starte efter to egentlige begyndelser. Det er meget vovet, og selvfølgelig trækker kødbensklippet og den underskønne planet- og jord panorering meget op, men det retfærdiggøre ikke helt, at man som publikum må slæbe sig en smule igennem de to første kapitler, som stort set af renset for intensitet eller spænding.

For mig at se, efter at have læst en del på IBM, så er filmen meget åben for fortolkningsmuligheder. Alt fra en reference til en af Nietzhes værker, som går på teorien om, at mennesket er fanget mellem dyr og så overmennesket - som astronauten bliver til sidst.

For mig vil det nok altid være et mysterium, men stadigvæk et betagende et. For mig at se, er filmen noget større end jeg kan begribe. Det lyder måske i sig selv bundidiotisk - for det er bare film. Ikke desto mindre er det, det jeg føler.

Så kan man måske undrer sig over, at den ikke får topkarakteren, nu hvor den er så stor, som jeg antyder. Jeg føler at den som filmoplevelse er et mesterværk i sine sidste to kapitler, men de dramaforladte forrige trækker ned. Selvom "Dawn of Man" er meget interessant, og godt klippet da aben/mennesket lærer at bruge våbnet.

Og desuden tak til jer begge. :)

31/12-08Udover himmel og jord
Jeg burde snart gense denne film, som jeg i første omgang fandt rigtig god, da den både var spændende, fascinerende og filosofisk på samme tid, men også langtrukken til min smag, som nok er mit største problem med filmen. En svær film at dømme egentlig.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.