The Wicker Man: det underdanige, mandlige individ

The Wicker Man

31/12-08det underdanige, mandlige individ
Jeg må med skam i sinde ærligt bekende, at jeg endnu ikke har set den oprindelige The Wicker Man, der i hænderne på den debuterende og lidet produktive instruktør Robin Hardy efter sigende skulle være en genuin kultklassiker. Det var derfor med åbent sind og begrænset med pre-viden, at jeg satte den amerikanske genindspilning i dvd-maskinen, og hvilken forbløffende og psykologisk skræmmende lille perle, der rullede sig ud foran mine benovede øjne. Nicolas Cage er hovedmanden bag opdateringen, og han har bragt den anerkendte og selvstændige independent-instruktør Neil LaBute ind som hovedsansvarlig. LaBute er hovedsagligt kendt for kvindemisantropiske og pessimistiske værker som In the Company of Men og Your Friends and Neighbors, der med et velartikuleret og analytisk blik nærstuderede manden som den overlegne race. Med The Wicker Man har han vendt kritikken og selvudleveringen indad, og filmen er en allegori for det maskuline køn og dennes gradvise destruering af selvopfattelsen som denne.

Cage spiller selv hovedrollen som den lettere passive og gumpetunge politimand Edward Malus, der introduceres i færd med at købe et selvhjælpsbånd betitlet Everything Is Okay. Et forvarsel for tværtimod det modsatte, og allerede fra begyndelsen af er man suget ind i det depressive univers, hvis kynisme langsomt kryber ind under huden på sin tilskuer. Cage udleverer ikke sin bedste præstation, men der er store kvaliteter at finde i hans portrættering af en nedsunket mand, der ikke har andet end sin selvopfattelse som livsholdepunkt. Efter et fatalt, og senere historiesignifikant, biluheld, drager han længere ned i depressionens bundløse sump, men da han får et brev fra en ekskæreste, der appellerer til hans maskulinitet ved at agere hjælpeløs pige, drager han genoprejst ud til en isoleret ø, hvor en fanatisk sekt bestående af kvinder lever i deres egen verden med selvkørende økologi og opofrelse til guderne for god livsførelse. The Wicker Man præsenteres som et mysterium i form, hvor Cage skal finde ekskærestens forsvundne datter (og sin egen oprejste selvopfattelse), men i indhold omhandler filmen kvindens retsmæssige dominans over manden. På øen er manden kvindens slave, der bruges som avleredskab, hvilket Cage ikke kan indfinde sig med. Efter talrige spændingsstigende eftersøgningssekvenser, falder den pilleafhængige Cage ned i kaninens hul, hvor virkelighed og dagsillusioner ikke længere kan skilles fra hinanden (med et Brazil-inspireret trick indikerer LaBute ydermere, at hændelserne faktisk kun foregår op i hovedet på hovedkarakteren). Cage ved ikke, hvem han er, men han forsøger desperat og ultimativt fallerende at hænge fast i sin facade som mand. Utallige kvinder er modtager for hans rekylsatte næve, der i frustrationens magt kastes rundt uden trolig afsender eller modtager. I en meget sigende og symbolsk innovativ sekvens forklæder Cage sig i et bjørnekostume for at infiltrere den psykotiske sekt. Bjørnen er jo en af dyrerigets store konger (bemærk i han-form), men dette inkognito-forsøg er på forhånd kapituleringsdømt. I en led kalkuleret og publikumsoverrumplende program, har hele hans lange odysse været planlagt på forhånd af de intelligente medlemmer (ført and af en sublim Ellen Burstyn i en fremragende skrevet rolle), der har leget rundt med ham, grint af hans latterlige forsøg på at opretholde en facade, for slutteligt fuldstændig at de-maskulinisere ham. Dette forekommer, da ekskæresten har taget kuglerne fra pistolen, så Cage ikke kan forsvare sig, han er blevet impotent. Pistolens kugler er evident et symbol for Cages mandige kugler, og han må nu, kønsløs og psykisk forslået, opofres til guderne i en scene så ubehageligt nærværende og gysende overraskende, at jeg sent vil glemme den.

The Wicker Man pendulerer eminent mellem det analytiske og det regulært underholdende. LaBute har en ferm håndsføring over de mange suspense-scener, der fylder filmen til bristepunktet, og gyset kommer chokerende, veltimet og uforventet. Især Cages indifferente forsøg på at genfinde pigen (de mange løbescener i filmen indikerer Cages målløse jagt på sig selv), hvilket leder ham ind i dronningens hule, har rystende sekvenser, hvor en spedalsk mand ligger seksuelt fastspændt i en seng og en ung kvinde er overbefængt af bier, der suger menneskets ”honning” ud af hende for at livet kan gå videre. Det er fremragende og genrestærkt iscenesat, og kompromiser har der ikke været på tale. Æstetisk set er filmen også en afdæmpet nydelse, hvor den klare belysning bare illustrerer, hvor kompetent en gyserinstruktør LaBute egentlig er. Når man i fuldt dagslys skræmmes, så er man i godt selskab.

The Wicker Man er en lille perle af en film og den er et klokkeklart bevis på, at genindspilningerne ikke altid blasfemisk overfor den originale. Jeg har ikke tænkt mig at se Hardys version, for det første fordi den ikke kan være andet end inferiør sat op imod LaBute visionære bud, og for det andet fordi jeg ikke vil have min glimrende oplevelse med den nye ødelagt. En stærk og uforbeholden anbefaling fra mig. Tæt på de seks stjerner.

31/12-08It's hard to be a wicker-man
"Cage ved ikke, hvem han er, men han forsøger desperat og ultimativt fallerende at hænge fast i sin facade som mand. (...) I en meget sigende og symbolsk innovativ sekvens forklæder Cage sig i et bjørnekostume for at infiltrere den psykotiske sekt. Bjørnen er jo en af dyrerigets store konger (bemærk i han-form)..."

"...for slutteligt fuldstændig at de-maskulinisere ham. Dette forekommer, da ekskæresten har taget kuglerne fra pistolen, så Cage ikke kan forsvare sig, han er blevet impotent. Pistolens kugler er evident et symbol for Cages mandige kugler"

"...og en ung kvinde er overbefængt af bier, der suger menneskets ”honning” ud af hende for at livet kan gå videre."

...og Cage er allergisk overfor bier i filmen, så han må jo så være.....allergisk over for livet..... Come da fuck on! Det må sgu være årets overanalyse. Hatten af for et underholdende forsøg på at give denne film nogen som helst kvaliteter, men i guder for en sjælden omgang vrøvl fra din side. Selv hvis det altsammen var sandt, er det stadig en elendig gyser, så hvor du vil hen, fatter jeg ikke. Selv Cage forsvarer du, som vel nok er filmens største skavank.

Og nej, min respekt for dig er på ingen måde mindre Donski, det er faktisk den der gør at jeg reagerer, men det her er....det...det......WHAT?!?

31/12-08It's hard to be a wicker-man
Jeg finder det er en fantastisk anmeldelse Don og den giver mig ærligt lyst til at se filmen igen. Faktisk glæder det mig, for selv om jeg ikke fandt filmen mesterlig dengang, så havde jeg følelsen af, at der lå mere i den end jeg fik fat i og det har du lige sat ord på, så mange mange tak!

Til Emil: For en der påstår han respekterer den andens holdning og mening, der finder jeg godt nok du lyder lidt hård. At du ikke lige fanger filmen og dens kvaliteter som Don gør, betyder jo ikke at de ikke er der og fanger man dem, så kan filmen måske virke skræmmende. Jeg fandt jo f.eks selv at den var mere uhyggelig end du gjorde den til.

31/12-08well....
Jeg er dog også en smule overrasket over din vurdering her, men ikke desto mindre er der tale om en umådelig flot og gennemtænkt analyse. Du tilføjer også lidt nytænkning, og ikke blot gentager dig selv i dine analyser, og det er ret flot, du formår det. Og så er det bare go' læsning don, og fuldt ud på højde med andre analyser her på siden til de mest oplagte film i historien, som brugerne her står i kø for at analysere - så er det jo dejligt at du tager udgangspunkt i en mindre populær film. Respekt da.

31/12-08well...
Jeg fandt det underholdende (hvad jeg også skrev), så god læsning kan vi sådan set godt blive enige om, men derfor må jeg vel godt sige, jeg ikke synes det holder en meter. Hvis Don kalder "The Wicker Man" tæt på mesterværk, så er det vores opgave, os der holder af ham, at sørge for han får hjælp hurtigst muligt ;-)

Noget jeg så til gengæld ikke har respekt for er, at man kategorisk afviser at se forlægget til noget, man er så meget oppe at ringe over. Så lyder det nemlig netop som om, man ikke vil se filmen i andet lys, end det man, her nærmest slavisk, har sat sig for den skal være i.

31/12-08well...
Nu er du fræk at høre på:o) Men jeg syntes du skal prøve at se filmen igen og med nye briller, altså med Don's tolkninger i baghovedet, så vil du opdage at der ligger mere i den. Jeg har lige tjekket lidt af den ud og mange ting giver straks mere mening og fremstår derfor langt bedre og mere skræmmende. Det er jeg også sikker på du vil mene, jeg ved jo hvor åben du er for den slags og gerne indrømmer en fejltagelse. Så se den nu igen Emil, så kan vi tage snakken. Jeg kan i hvert fald ikke vente på at få set resten.

31/12-08well...
Jamen det havde jeg faktisk tænkt mig (tro det eller ej), deraf respekten for manden. Men nogle gange må man bare komme med sin uforbeholdne reaktion på tingene og lige få afløb for, hvad der går gennem ens forundrede hoved.

This ain't over... ;-)

31/12-08well...
Som Stallone siger 'It ain't over till is over' ha ha ha

31/12-08well...
....and still after that, it ain't over :-) Hell, it's never over

05/01-09Fem stjerner til analysen
... Men det KAN det da ikke blive til selve filmen??!

Jeg er målløs. Bevares, jeg fik ikke selv samme analytiske åbenbaring, men jeg synes heller ikke metaforerne formidles yndefuldt eller intelligent. Og det er vel også filmens, eller instruktørens ansvar at formidle og ikke kun op til seeren?

Jeg husker selv kun den forfærdelige slutscene, hvor den patetiske Cage ofres foran de hævnhungrende kvinder på den mest usmagelige måde. Resten må jeg have fortrængt for at skabe plads til bedre indtryk i min lille hjerne.
Indrømmet, Cage har aldrig været min kop the, efter han surmulede og sukkede sig vej gennem City of Angels (Leaving las Vegas klær ham langt bedre), men generelt kan jeg ikke tage den her film seriøst som en gyser. Som en parodi på en gyser måske. Puhada.

06/01-09Cage
Rørende enig. Cage er slet og ret rædsom her - en af mandens tyndeste og mest ligegyldige præstationer i en, bekymrende, stime af slagsen.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.