Chokhouse: Visuel chokbehandling!

Chokhouse
Film Chokhouse
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Debat
Livet er en gyserfilm!sandmand
Visuel chokbehandling!pinhead
AngstskrigAnonym
BallethekseneZa Kannushi
SandmanForceoffive

12/01-09Visuel chokbehandling!
Aldrig har jeg set en film, der i den grad kombinerer atmosfære, grafisk modbydelighed og bizarre scener i en så uhyggelig blanding som i Argentos Suspiria.

Filmen tilbyder måske ikke det store på historiefronten. Men som visuelt ubehag finder man næppe noget bedre (udover Kubricks Shining)

Anmeldelse følger snarest efter gensyn. Måtte bare have luft for mit førstehåndsindtryk

12/01-09Visuel chokbehandling!
Right there with ya.

Jeg blev så bange, jeg måtte slukke efter 10 minutter. Så den først færdig i fjerde forsøg.

Har også prøvet med en anmeldelse op til flere gange. Men aldrig noget der på nogen måde gør filmen retfærdighed...

Held og lykke ;)

03/03-09Visuel chokbehandling!
Så har jeg også fået mit første møde med Argento, og det var satme syret! Gyselig stemning og visuelt stimulerende brug af farver mikset sammen med de hidtil ringeste eftersynkroniseringer jeg har hørt - wow, det var skidt udført. Ikke engang Fellini, Leone eller Herzog kan være med i bundstriden på den front.

Det overraskede ligeledes, hvilke markante dødperioder filmen løb ind i gennem sine blot 95 minutter. Det var virkelig forbløffende tydeligt, at Argentos interesse lå gemt i de effektive momenter af uhygge, frem for at fastholde en form for kvælningsatmosfære gennem de mange, nødvendige perioder af ren kontinuitet.

Jeg vil derfor særligt huske 'Suspiria' for dens uforglemmelige første og sidste 10-12 minutter, hvor der virkelig skæres tænder i det audiovisuelle horrorshow. Og nå ja, så ikke mindst det rædselsvækkende soundtrack, der med garanti er det mest uhyggelige, jeg nogensinde har hørt. Det samme kan dog ikke heeeelt siges om den ellers vældigt stemningsmættede film, der må se sig slået af mine egne tre, regerende rædsels-favoritter: 'The Shining', 'Funny Games' (1997) og 'High Tension'.

03/03-09Visuel chokbehandling!
Så kan jeg se at vi begge fik nogenlunde det samme ud af den efter jeg fik genset den i weekenden.

Første gang faldt jeg helt i svime over det billedlige farvemareridt og den helt suveræne lydside. Det er rigtigt at filmens force skal findes i sine gysermomenter (og hold kæft Goblins musik er suveræn i disse)

Thumbs up til kritikken af eftersynkroniseringen :-)

04/03-09Visuel chokbehandling!
Jeg ved godt I sikkert har læst mine anmeldelser, men jeg synes I går lidt let hen over noge af filmens centrale temaer:

Angst
Hvad er det der slår folk ihjel i filmen? Det er deres egen angst. Det er i hvert fald hvad Argento efter min opfattelse prøver at vise. Det er derfor hunden angriber sin herre. Den kan mærke han bliver bange og så spreder angsten sig. Tilsvarende med hånden gennem ruden. Hun er bange, og hun bliver ved og ved med at kigge ud i (ind i) mørket. Derved opstår den "dødbringende" angst. Jeg synes jo det er fine billeder på, hvad der ødelægger vores muligheder for at få noget ud af livet - angsten. Spiraler dræber, men vi ser aldrig morderen, der jager hende gennem det høje vindue. Det er Hitchcock i postmoderne farvechok. Ren Planet Terror pastiche. For Argento gør jo grin med horrorgenrens virkemidler samtidig, i og med han bruger dem så effektjagende. Ikke noget tilfælde, at Ted G mener man burde spare sammen til at den remake, der er på vej, bør instrueres af De Palma:
http://www.filmsfolded.com/movi...light=suspiria

Fascismen
Filmen foregår i Tyskland med bierstube og dans på bordet og nazi-arkitektur.

Suzys valg
Valget står mellem årsag og symptom. Helena Marcos er årsagen. Den døde pige hun fremmaner for Suzys øjne er symptomet. Hvor svært det kan være at skyde den rigtige fjende ned. Hvor tidligt man skal stå op for at argumentere mod Bent Falbert og Dansk Folkeparti, så andre end en selv forstår hvad man mener.

Og så alle de andre fine ting. Lyttetemaet, både mht hvad pigen der var på vej ud af døren sagde og skoenes gang. At hun må gøre alting selv. Jessica Harpers rynken på panden. Måden Joan Bennett udtaler sine ord på. Måden Udo Kier og Jessica Harpers hår flagrer på mens de taler, som om der er ånder til stede, osv osv osv

Værket over alle værker efter min opfattelse.

Og så den spirende seksualitet, som Za Kannushi og Ted G nævner, ligesom i The Exorcist, men her kommer monsteret bare ikke indefra.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.