Benjamin Buttons forunderlige liv: Oscar-nomineringerne 2009

Benjamin Buttons forunderlige liv

31/01-09Oscar-nomineringerne 2009
Det er tydeligt at mange brugere på scope - ikke mindst mig selv inklusiv - har en holdning til årets oscarnomineringer, så hvorfor ikke samle alle indvendinger på et sted? Jeg foreslår at det er her, det sker.
Jeg vil selv lægge ud med at lette mit hjerte mht. hvad jeg p.t synes om akademiets valg af nomineringer i år, uden at have set film som 'Doubt', 'Milk', 'Frost/Nixon' og 'The Reader:




På plussiden er det...:

- først og fremmest fedt at se, at minimum tre ypperlige skuespilspræstationer er belønnet i den mandlige birolle-kategori, nemlig Heath Ledger, Robert Downey Jr. og ikke mindst Michael Shannon, der fuldkommen tog pusten fra mig i 'Revolutionary Road'.

- desuden også fuldt fortjent at Merisa Tomei og Mickey Rourke har opnået anerkendelse for deres uhyre intense præstationer i 'The Wrestler'.

- sidst, men ikke mindst herligt at se en fuldblodig og ukunstlet underholdningsfilm som 'Slumdog Millionaire' opnå en overordentlig mundfuld nomineringer, særligt når der er tale om en så go' en af slagsen.



På minussiden er det derimod...:

- helt forrykt at begge de to forholdsvise hovedkategorier, 'Bedste Film' og 'Bedste Instruktør' har styret uden om klassefilm (og tillige superbe filmmagere) som 'The Dark Knight', 'The Wrestler' og 'Revolutionary Road', særligt når underlegne film som '... Benjamin Button' og 'Slumdog Millionaire' er valgt til fordel for de nævnte tre.

- en skam af den uforståelige slags at Bruce Springsteen ikke er nomineret for sin smukke sang, 'The Wrestler', skrevet særligt til filmen af samme navn.

- intet mindre end en joke at Leonardo DiCaprio er fravalgt til fordel for Brad Pitt, der i sin mildt uspændende optræden blegner i forhold til Leo's storspil. Måske akademiet bare har haft en gennemgående surmule som svar på 'Revolutionary Road'? Thomas Newmans fabelagtige score til filmen er nemlig gudhjælpemig HELLER ikke nomineret. Har galskaben nogen ende i år?


Der skal naturligvis nok ske opdateringer, som 'Milk', 'Frost/Nixon og 'Doubt' inden længe bliver set.

31/01-09Oscar-nomineringerne 2009
"- en skam af den uforståelige slags at Bruce Springsteen ikke er nomineret for sin smukke sang, 'The Wrestler', skrevet særligt til filmen af samme navn."

Selv den var jeg også meget, meget overrasket. Et er, at Bossen gjorde det gratis og skrev sangen mens han var på tourne, noget andet er, at den fuldstændigt bjergtagende opsummerer filmen til slut. Den er simpelthen et led og en stor del af knugende, smukke filmoplevelse man får. Det kan, men det burde det ikke, have noget at gøre med, at gode Springsteen allerede har en Oscar for sit soundtrack til "Pihilidelphia".

31/01-09Oscar-nomineringerne 2009
God ide.

Svært at sige noget til det, når man ikke har set så mange film/præstationer. Men som vi har snakket om før, så er jeg skuffet TDK ikke er valgt. På plussiden er det selvfølgelig glædeligt, at Ledger er nomineret.

Christian Bale har også givet udtryk for stor utilfredshed. Se bare her:

http://www.youtube.com/watch?v=L1OYuRUMnO4

01/02-09Oscar-nomineringerne 2009
Ud over at jeg også savner "The Dark Knight" i tre store kategorier, så er jeg indtil videre mest overrasket over Brad Pitts nominering. Pitt er en glimrende skuespiller, men Benjamin Button er altså en utroligt stillestående rolle, som han nærmest spiller med samme ansigtsudtryk i hele filmen. I den kategori har jeg en darling i Ben Kingsley, som spiller forrygende i "Elegy". Men jeg tror også, at DiCaprio og Eastwood har grund til at føle sig snydt (har ikke set "Revolutionary Road" endnu).

01/02-09Shannon/Ledger
Lad mig i øvrigt lige høre folk, der har set 'Revolutionary Road', om også de fandt en forbløffende lighed mellem Michael Shannons rolle og Heath Ledgers joker? - lige fra stemmeføring, kropsholdning og til det isnende grin. Jeg var selv lige ved at skælve, da tanken først strejfede mig.

Både Ledger og Shannon ville desuden være en værdig oscar-vinder.

01/02-09Oscar-nomineringerne 2009
Jeg havde en oscarrunde med Thomas i weekenden, hvor vi var inde at se "Milk", efterfulgt af private snigpremierer på "The Reader", "Doubt" og "The Wrestler" (i dvd-kvalitet Gott, hi hi). Det er helt ufatteligt, at "The Reader" er med i front - en bagatel af en film, som nogle måske har bemærket, jeg gav sølle 2 stjerner. "The Wrestler" burde klart have været indstillet til bedste film, mens "Milk" var en lille skuffelse for mig trods åbenlyse kvaliteter. Skal snart i biffen og se både Revolutionary Road og Button, så jeg vender også frygtløs tilbage.

01/02-09Oscar-nomineringerne 2009
Fik også set The Wrestler i går (i absolut nydelig kvalitet), og jeg må melde mig blandt dem, der synes, det tenderer mod en forbrydelse, at filmen ikke har fået nomineringer i de helt tunge kategorier. Det er en filmisk bedrift af de store, og det er befriende at se Aronofsky på hjemmebane - hvis han da har sådan en - efter den i mine øjne noget oppustede "The Fountain".

Efter at have set "The Wrestler" synes jeg dog stadig, at Leonardo DiCaprio har leveret årets stærkeste skuespilspræstation, og det er mig komplet uforståeligt, hvordan akademiet har båret sig ad med at snyde ham for en nominering. Jeg glæder mig imidlertid til at opleve Sean Penn i "Milk" en af de næstkommende dage.

Slutteligt bliver jeg nødt til at udtrykke min frustration over, at "Revolutionary Road" er blevet totalt forbigået. Det er en mesterlig film.

Nå, det var første omgang Oscar-reaktioner fra min side - der kommer forhåbentligt flere som de nominerede film bliver set! :)

01/02-09Shannon/Ledger
Rasmus:

Jeg har ikke tænkt over det, men der er faktisk noget om det. Der er noget med deres personligheder og sprog, der godt kan sammenlignes, selvom jeg overhovedet ikke havde troet, at de to film kunne sammenlignes.

Og jeg vil give dig helt ret i de begge er værdige som vindere :)

05/02-09Milk
Spoilers forude:


Nu har jeg så set 'Milk', og jeg er stadig lidt splittet omkring den. Lige efter at have forvildet mig ud af biografmørket var jeg fanget et sted mellem 4 og 5 stjerner - og derfra er jeg ikke kommet særligt meget videre.

For der er virkelig mange ting i den her film som jeg elsker. Jeg elsker Gus Van Sants måde at lave film på. Jeg elsker måden han dyrker sit auteur-agtige brug af filmtekniske virkemidler, når han fletter brudstykker af slowmotion og hjemmevideo-optagelser (scenen i bilen med Harvey og Scott mindede mig forunderligt meget om de fantastiske skater-scener fra 'Paranoid Park') ind i sin film. Jeg elsker måden han udtænker og filmer sine scener på måder, der er simple og sindrige på en gang - som da vi i én lang indstilling ser Harvey tale med en politibetjent via glas-reflektionen fra et par solbriller, der er tabt på jorden.
Og sidst, men ikke mindst elskede jeg den himmelråbende smukke musik i 'Milk', der vekslende besad af psykedeliske flimrer-toner (igen a lá 'Paranoid Park') og guddommelig korsang. Ypperligt.

Men Gus Van Sant disponerer ikke helt sine fantastiske evner optimalt i denne film. Gennem dele af filmen savnede jeg lidt mere det fabulerende og sanselige filmsprog, han har vist sig at mestre - og da jeg endelig IKKE savnede det, og snarere frygtede dets tilstedeværelse, gav Gus den hele armen i den wannabe-poetiske mordscene, hvor Harvey skydes i ekstremt indbydende slowmotion, falder på knæ og kigger ud i luften, mens den vidunderlige musik gør sit indtog. Havde scenen været brat og lydt noget i retning af "... no... no... NO! - *BANG*" så havde det med garanti gjort uendelig langt større indtryk på mig.

Skuespillet var dog absolut udsøgt, og både Brolin og Penn har helt og holdent fortjent deres nomineringer. Skulle sidstnævnte endda løbe med statuetten ville det - kan jeg næsten med garanti sige - ikke være ufortjent.

06/02-09Milk
Jep, han har fat i den lange ende, men vover sig aldrig derud, hvor det er rigtig sjovt. I virkeligheden er det jo et samfundspolitisk testamente, van Sant her efterlader. En reminder med advarslen om hvor åndsfattige "vi" var for bare 30 år siden. Den er jo pisse vedkommende for en stor gruppe mennesker, men det er bare ikke tæt nok på for den gennemsnitlige dansker her i tolerancens højborg (selvsom selvsamme tolerance har taget et væsentligt dyk det sidste årti, desværre).

15/02-09Oscar
Da jeg havde fornøjelsen af "Frost/Nixon" i går, og jeg endelig fik mig taget sammen til at se "The Visitor", har jeg nu oplevet samtlige nominerede for bedste mandlige hovedrolle i aktion.

Jeg forestiller mig, at min bedømmelse af de forskellige præstationer er den tilnærmelsesvis diametralt modsatte af oscarakademiets. De to bedste præstationer i feltet skal i mine øjne findes i "The Visitor" og "Frost/Nixon", hvor henholdsvis Jenkins og Langella yder formidable præstationer.

I den sublime "The Visitor" leverer Richard Jenkins et dybtfølt portræt af en grå og kedelig lektor ved navn Walter, der møder et ungt afrikansk indvandrepar i hans gamle lejlighed. Jenkins portrætterer sublimt Walters følelsesmæssige udvikling fremkaldt af den mandlige indvandrers afsmittende livsglæde og ditto musik. Da manden fængsles for at opholde sig illegalt i landet, besøger Walter ham regelmæssigt, mens han samtidig sørger for både morens og kærestens ve og vel. Da Walters tunge facade nedbrydes en gang for alle i et følelsesladet vredesudbrud, er man ikke tvivl om, at Jenkins levere en minde- og oscarværdig præstation.

På sin vis er det lidt svært for mig at vurdere Langellas præstation, grundet mit begrænsede kendskab til Nixons person og tid som præsident. Der hersker dog alligevel ingen tvivl om, at Langella levere en kraftpræstation i Ron Howards fængslende dokudrama, da han er dybt overbevisende i hver en bevægelse, han foretager. Hvor tæt det ligger på den rigtige Nixon, skal jeg ikke gøre mig klog på, men som et portræt af en presset mand, der, plaget af fortiden, beslutter at se det personlige nederlag i øjnene, er Langella mere end overbevisende.

Tilbage er der hermed de to storfavoritter Rourke og Penn. Af dem foretrækker jeg sidstnævnte, der leverer feltets mest udfordrende præstation i sit portræt af bøssepolitikeren Harvey Milk. Rourke er også fremragende i den sublime "The Wrestler", selvom jeg reelt har svært ved at få øje på de kvaliteter, der skulle gør ham fortjent til statuetten. Med både en BAFTA og en Golden Globe i baggagen ligner han dog det bedste bud på en vinder d. 22. februar.

Det eneste jeg vil sige om Brad Pitt i denne forbindelse er, at det er en skandale, at han er nomineret.
Det samme kan i øvrigt siges om hans kone, der i mine øjne heller ikke er oscarværdig i sin indsats som desperat mor i "Changeling".

Hvad angår oscararrangementets hovedkategori er jeg endnu ikke nået frem til et endeligt bud på en vinder. Jeg har indtil videre kun haft fornøjelsen af tre film i feltet - "Frost/Nixon", "Benjamin Button" og "Milk" - hvoraf Ron Howards stærke drama utvivlsomt er den bedste. "The Reader", som jeg ikke får set inden showet, har jeg afskrevet totalt, hvorimod "Slumdog Millionaire" efterhånden er blevet gjort til storfavorit efter sejrer ved Bafta- og Golden Globe-uddelingen. Jeg er imidlertid langt fra sikker på, at den ligeledes trækker det længste strå ved oscaruddelingen, hvorfor jeg vil gemme min forudsigelse, til jeg har oplevet den i Imperial umiddelbart inden showet.

20/02-09Oscar
Uha hvor dykkede oscaren i værdi i det øjeblik, jeg trådte ud af biografsalen i går oven på et længe ventet møde med hr. Button. Fint nok hvis den bliver hædret for sin flotte make-up og CGI, men at denne jævne forestilling kan være med helt i front er mig en gåde. Blot endnu en pind på Dark Knight-bålet og en konstatering af et sjældent svagt felt i den store kategori, hvor jeg personligt er harm over, hvor gennemkonservativ den er i år, når det sker på bekostning af film som The Wrestler, TDK, ja Revolutionary Road for den sags skyld. Og Pitts nominering for bedste mandlige hovedrolle er jo helt wack.

20/02-09Oscar
Fuldstændig enig Emil. Både filmen og Pitt har intet at lave i de store kategorier.

20/02-09Oscar
Helt enig. Benjamin Button er en udmærket film, men heller ikke mere. Jeg syntes endda ikke, at dens CGI var så fantastisk igen. Og Pitts nominering er helt skæv.

Ud over Dark Knight bliver jeg også mere og mere harm på vegne af WALL-E, som i min optik burde have været nomineret som bedste film foran flere af de faktisk nominerede.

20/02-09Oscar
Der er i hvert fald ti gange mere hjerte i "Wall-E" end i Button.

Mere spændende ser det ud i den mandlige hovedrolle efter at have set dem alle nu. Hvis vi ignorerer Pitt er det dælme fire stærke præstationer. Selv under jeg hellere end gerne Jenkins den, som rammer karrierens højdepunkt i "The Visitor", men mon ikke det bliver en kamp mellem Penn og Rourke.

20/02-09Oscar
Ud over hjerte er WALL-E en børnefilm, der er lige så relevant for voksne, den er pisseflot rent teknisk, og hvor mange af de andre film kan præstere en halv time, hvor en medrivende handling fortælles uden replikker?

Bedste skuespiller er helt sikkert Penn mod Rourke - og den af de større Oscars, jeg synes er sværest at forudsige. Men jeg ville faktisk heller ikke protestere, hvis Langella fik den. Ud over Pitt er det virkelig nogle fremragende præstationer, der er nomineret (har ikke set "The Wrestler", men tror på alle de gode anmeldelser).

20/02-09Oscar
For mig at se, så er det det svageste opløb i mange mange år for bedste film. Nu har jeg ikke set Slumdog Millionaire endnu, men om den så skulle ende som en af mine all-time favoritter, så kan det ikke ændre på mit samlede indtryk af, at jeg aldrig har set så mange middelmådige film samlet i den kategori. Af dem jeg har set, så er The Reader klart den mest ligegyldige, kan slet ikke se hvad den laver der. Men det kan jeg heller ikke med Benjamin Button, så blot er en gang gennemsnitlig Hollywood banaliteter med jævnt skuespil. Frost/Nixon var et fint lille kammerspil¨, uden at være prangende, men sgu ikke en Oscar kandidat. Milk er den bedste af dem jeg har set og den ville jeg ikke tildele mere end de 4 stjerner, for at udtrykke klart hvor lavt et indtryk filmene har gjort på mig.

For bedste mandlige hovedrolle måtte Mickey Rourke gerne vinde for min skyld, selv om Penn også er en værdig kandidat trods alt. Frank Langella er god og også rigtig god, men ikke god nok i min bog dog. Pitt's nominering er direkte latterlig og Jenkins har jeg stadig til gode. Men hvor pokker er Leo for hans pragtpræstation i R.R.??? En mindre skandale der!

For Bedste kvindelige hovedrolle finder jeg at Streep gerne måtte vinde at dem de har nomineret. Håber ikke at Winslet gør for sin rolle i The Reader og hvorfor er hun indstillet for den og ikke for sin langt stærkere præstation i R. R.??? Giver nul mening. Jolie er god i Changeling, men ikke til en Oscar finder jeg. De to sidste har jeg ikke set.

Bedste mandlige birolle må og skal gå til Heath Ledger, men skulle Josh Brolinvinde, så lever jeg også med det trods alt.

Bedste kvindelige birolle er svær finder jeg. Men Marisa Tomei gjorde det egentlig ganske godt. På den anden side, så gjorde de andre det også fint. Håber dog ikke det bliver Taraji P. Henson, for Benjamin Button har ikke fortjent priser der ikke er af teknisk art og måske ikke engang dem.

For bedste instruktør håber jeg næsten, uden at have set filmen endnu, at Danny Boyle vinder. Finder ikke de andre nominerede helt leverer varen til en Oscar.

Og hvor pokker er TDK og Nolan i disse tunge kategorier???? Jeg må undre mig!

20/02-09Oscar
Sådan Thomaso, bravissimo og enig mht. de film/præstationer jeg selv har set - indtil videre.

Angelina synes jeg heller ikke er til en oscar, selvom hun gør det overbevisende, så er det stadig lidt standard skuespil.

Leonardo har jeg ikke set i aktion, men han plejer at være fremragende, men de har jo garanteret fravalgt ham pga. hans senere nomineringer - vil jeg tro.

Mht. Wall-e og TDK, ja....hvad skal man sige?

21/02-09Oscar
Jeg er fuldstændig enig med jer allesammen.

Mit eneste håb er blot, at det minimale sejrer. Lad os se en Marisa Tomei og Mickey Rourke ses op på scenen, især Rourke. Jeg fandt ham uafrystelig i The Wrestler.

Selv er jeg stadig forpint over, at Dark Knight er blevet forbigået. Har lige skrevet et langt skriftligt projekt i skolen om den, og jeg er stadig ligeså betaget på trods af tre gensyn på fire dage. Sublim underholdning uden sidestykke.

21/02-09De vinder
Nogen, der vil være med til lidt gætteleg? Jeg tror, at priserne falder sådan her:

Bedste film: Slumdog Millionaire
Bedste instruktør: Danny Boyle
Bedste skuespiller: Sean Penn (men jeg hepper på Rourke)
Bedste skuespillerinde: Kate Winslet
Bedste mandlige birolle: Heath Ledger
Bedste kvindelige birolle: Penélope Cruz
Bedste originalmanus: Dustin Lance Black, for Milk
Bedste adapterede manus: Simon Beaufoy, for Slumdog Millionaire
Bedste fotograf: Anthony Dod Mantle, for Slumdog Millionaire
Bedste musik: A.R. Rahman, for Slumdog Millionaire
Bedste animationsfilm: WALL-E
Bedste fremmedsprogede film: Waltz with Bashir

21/02-09De vinder
Gode bud Car, og jeg tror heller ikke det kan være ret meget anderledes. Alle disse du nævner er mere eller mindre favoritter. Men svært at give et retfærdigt bud, når man ikke har set meget. Men under Cinematography tror jeg sagtens vi skal regne med Wally Pfister (TDK), selvom han tidligere har været nomineret for både Batman Begins og The Prestige, men vandt ikke.

21/02-09De vinder
Bedste film: Slumdog Millionaire

Bedste instruktør: Gus van Sant (Milk)

Bedste skuespiller: Mickey Rourke (The Wrestler)

Bedste skuespillerinde: Kate Winslet (The Reader)

Bedste mandlige birolle: Heath Ledger (The Dark Knight)

Bedste kvindelige birolle: Taraji P Henson (Benjamin Button)

Bedste originalmanus: Dustin Lance Black (Milk)

Bedste adapterede manus: Peter Morgan (Frost/Nixon)

Bedste fotograf: Anthony Dod Mantle (Slumdog Millionaire)

Bedste musik: A.R. Rahman (Slumdog Millionaire)

Bedste animationsfilm: WALL-E

Bedste fremmedsprogede film: Waltz with Bashir

22/02-09De vinder
Jeg vil da også være med til at oddse!:)


BEST PICTURE
Jeg tror: Slumdog Millionaire
Jeg håber: Milk


BEST ACTOR
Jeg tror: Sean Penn
Jeg håber: Sean Penn


BEST ACTRESS
Jeg tror: Kate Winslet
Jeg håber: Angelina Jolie


BEST SUPPORTING ACTOR
Jeg tror: Heath Ledger
Jeg håber: Josh Brolin

BEST DIRECTOR
Jeg tror: Danny Boyle
Jeg håber: Gus van Sant


BEST ORIGINAL SCREENPLAY
Jeg tror: Milk
Jeg håber: Milk


BEST ADAPTED SCEENPLAY
Jeg tror: Slumdog Millionaire
Jeg håber: Doubt


BEST CINEMATOGRAPHY
Jeg tror: Slumdog Millionaire
Jeg håber: Benjamin Button


BEST EDITING
Jeg tror: Slumdog Millionaire
Jeg håber: Frost/Nixon el. TDK


BEST COSTUME
Jeg tror: Australia
Jeg håber: Benjamin Button


BEST ORIGINAL SCORE
Jeg tror: Benjamin Button
Jeg håber: Benjamin Button el. WALL-E


BEST SOUND
Jeg tror: Benjamin Button
Jeg håber: Benjamin Button

22/02-09De vinder
Hmm, håber på Anthony Dod Mantle, så har Oscaren da et dansk islæt, ellers håber jeg at få et glimt af nogle af LAs smukke gamle spøgelser, der by chance har forvildet sig derhen.... Ville give min højre arm for at se f.eks. Jessica Harper gøre sin entré, gerne sammen med Udo Kier, med en Suspiria-replik som "If you just let me in and I will explain"...

23/02-09De vinder
Er lige kommet hjem fra Imperial, og den første reaktion fra min side må unægteligt være: Fuldt fortjent at Slumdog Millionaire blev nattens store vinder - det er et rendyrket mesterværk.

23/02-09De vinder
Et meget underholdende show. Og så var der indtil flere Oscar momenter.

Sean Penn holdt en dejlig tale, selvom jeg gerne havde set Rourke deroppe. Penn fortjener stadig statuetten og han er nu blandt de allerstørste. Det var han også forinden.

En anden ting jeg også gerne havde set oppe på scenen var Werner Herzog. Petit lavede dog et fornemt punktum.

Alt i alt et underholdende show, hvor især Jackman var i sit es.

23/02-09De vinder
God underholdning, og Jackman var fantastisk som vært.

Mange favoritter vandt, og der var ikke de store overraskelser. Er dog glad for Benjamin ikke vandt. Skuffende at TDK ikke engang formåede at vinde for de mange tekniske priser. Den har komiteen nærmest slagtet, føler man. Men fedt for Ledger - han har vundet alt der kunne vindes for hans præstation som jokeren.

23/02-09De vinder
Sikke en nat. Jeg er helt enig, Rasmus. Helt klart en fortjent vinder. 'Slumdog' var fantastisk. Scoren og fotografien syntes jeg dog lå bedre i anden film, men ellers var filmens priser velfortjente. Også pisse fedt at det blev Penn som vandt, uden tvivl ren retfærdighed.

Men årets film var uden tvivl 'The Dark Knight'. Men 'Slumdog Millionaire' ligger helt klart også i toppen.

23/02-09De vinder
Uden at have set 'The Reader' må jeg blankt erkende, at 'Slumdog Millionaire' var den suveræne frontløber for sit felt. Særligt ved gensyn i Imperials ramme bugnede den af ægte oscar-kvalitet.

Penns oscar var i mine øjne også fuldt fortjent, selvom Frank Langella nok i sidste ende var min endegyldige favorit. Men sikke en fornem tale, og så kan man da næsten ikke andet end at give den venlige hr. Søren Høy (som jeg i øvrigt var så heldig at hilse på og sniksnakke med i to hektiske minutters tid :)) ret: Penn hører til blandt de absolut største nu.

Og 'wow' for en åbning på showet - virkelig velovervejet koncept og sikke en udførelse.

Det ærgrer mig blot, at 'Milk' ikke vandt den score-oscar som den så afgjort havde fortjent. Den musik var vidunderlig. Og for én gangs skyld lykkedes det mig netop dér, at få den entydige 'Slumdog Millionaire'-hyldest galt i halsen.

23/02-09En evaluering
Jeg så Oscar-showet live fra BioCity i Odense (hvor b.la. Emil og Thomas Nielsen også var at finde) og må dog sige, at det nye koncept ikke tiltalte mig specielt meget. At showet er blevet forkortet og at al glimmeren og glamouren er blevet klædt af, ødelægger lidt af Hollywood-sjælen, der i mine øjne indkapsler essensen af stautetten. Showet i sig selv havde også et par tekniske fejl og det var tyndt med rigtige Oscar-moments. Hugh Jackman klarede sig dog fremragende, de 3-4 gange han kom ind på scenen.

Derudover, må jeg dog melde pas på folks begejstring over TV2's lille debat-klub. Det er øregas og varm luft fra ende til anden, at værterne lukker ud - og specielt fra Søren Høye a.k.a hr. selvfed's side. Ikke alene jokkede han i spinatten et par gange, men hans kommentarer er selvhøjtidelig kulturradikalisme i én lang smøre.

BEST ACTRESS IN A SUPPORTING ROLE
Som altid, et lettere overset felt, hvor der dog huserede nogle fantastiske skuespillerinder. Jeg havde personligt gerne set Marisa Tomei vinde.

BEST ACTOR IN A SUPPORTING ROLE
Ja, den lå lige til højrebenet:) Set med et par funktionalistiske briller, kunne det jo næppe også have været bedre - og uanset hvad, et epokegørende og fantastisk portræt fra hr. Ledgers side. For at være besværlig, havde jeg dog hellere set Josh Brolin vinde, for sin perfekte og hudløse præstation som en ødelagt og desperat mand, i rollen som Dan White.

BEST ACTRESS IN A LEADING ROLE
En skæg kategori i år, hvor der var noget i enhver afstøbning. På den ene side, en veteran som Meryl Streep - der dog sikkert var ligeglad med hvorvidt hun vandt eller ej. Hendes ærefrygtindgydende omdømme i og udenfor industrien kan næppe blive mere legendarisk, end hvad det er i forvejen. På den anden side, en usleben diamant som Melissa Leo, i en lille independent-produktion - Det var godt, at hun var nomineret:) Fint at Kate Winslet endelig fik en kompensation og sagt tak med en god tale.

BEST ACTOR IN A LEADING ROLE
Aftenens Oscar-moment for mig! Det fryder mig, at den kære Sean Penn trak karrierens anden statuette hjem, for sit mageløse, minutiøse portræt af Harvey Milk! Han er i liga med de tunge drenge nu og der hører han også til.

BEST DIRECTOR
Ja, jeg havde jo gerne set statuetten gå til Gus van Sant:) Manden er en alsidig auteur af dén slags, der snart er ved at uddø. Bestemt er Danny Boyle en kompetent og dygtig herre, men dér har han stadig et par skridt at gå i min bog. Af feltets optog, er Fincher dog stadig dén mand der mest fortjener, at have en stautette stående over kaminhylden - men ikke for den film!

BEST PICTURE
Jeg så "Slumdog Millionaire" på forpræmiere, inden showet og den er kort sagt en mærkelig skikkelse; Hollywood møder Bollywood, i en kalejdoskopisk og teknisk overvældende ramme! Fantastisk, men tiltider også affekteret film, der ikke er en bedste picture værdig i mine øjne. Jeg havde, både politisk og filmisk, hellere set "Milk" tage prisen hjem.

Alt i alt, står Oscar 2009 tilbage som et lunkent show i år. Aftenen var middelmådig og feltet var ret uskarpt. Store og fantastiske film ("Revolutionary Road", "The Dark Knight", "Changeling", "The Wrestler", "Doubt") blev overset i de tunge kategorier og det er en skam.

23/02-09En evaluering
Evigt skønne og kontroversielle Jarl. Hvordan kan du synes det om Søren Høy, der absolut var den bedste af dem alle og vil være det. Jeg fandt ham ganske interessant at høre på.

Desuden dejligt med en posthum award til Ledger. Død eller ej, så fortjener han den mere end nogen anden i år - har ikke set Shannons præstation endnu.

Men ja, kære Jarl, jeg finder det også lidt sært med priserne endnu. Jeg har en uendelig bitterhed over at Dark Knight blev overset, ligeså med Changeling, som gav mig mareridt af en sådan ubehagelig grad, at det varede tre dage i træk. Slutningen, afdæmpet melodramatisk, hvor Clinten lige luner vores hjerter efter en forurolignende omgang, der skar dybere end jeg troede.

Oscar momentet i år for mig, var også klart Sean Penns tale - og De Niros til ham. Lige siden jeg så ham i "21 gram" har jeg fundet ham den største og mest talentfulde skuespiller levende på jord - vi ser selv borte fra den mytologiske Daniel Day-Lewis. men forhelvede, så I hvordan Mickey Rourkes hænder rystede, da han blev præsenteret for sin nominering? Det var sgu gåsehuds fremkaldende.

23/02-09En evaluering
Haha, Klausen ;)
Tja, måske er Hr. Høye en smagssag. Jeg havde en sludder med ham, dengang jeg var på EFC, og han er da også mere afdæmpet face-to-face!

Er helt enig i din holdning til "Changeling" - den hører til blandt Clinten's og årets bedste film, og er sammen med TDK det mest oversete mesterværk i lange tider. Synd og skam.

Jeg så også godt Rourke's hænder - arme mand! Men fedt at du, tiltrods for at have Rourke som favorit, fandt Sean Penns tale som aftenens moment. Han er også, i mine øjne, den eneste levende skuespiller der kan give Daniel Day-Lewis konkurrence!

23/02-09En evaluering
"Han er også, i mine øjne, den eneste levende skuespiller der kan give Daniel Day-Lewis konkurrence"!

Det er da noget sludder at lukke ud. Selvfølgelig er han ikke den eneste der giver konkurrence. Der er så mange dygtige skuespillere, både de unge stjerner (Bale, Depp, Leo, Hoffman, Dawney jr. mf.), så vel som nogle af de ældre. Og hvad med Ledgers historiske præstation, som overgår alt og satte nye standarder? Ingen tvivl om Penn altid har været fremragende. Men okay, det er vel som man ser på det.

24/02-09En evaluering
'...Og hvad med Ledgers historiske præstation, som overgår alt og satte nye standarder?'

What!? Jeg håber satme at det var 'overdrivelse fremmer forståelse'-idéen, der blev taget i brug der.

Ledger spillede rollen sublimt, men mindst 50 % af rollens uimodståelige karisma udgøres altså af det fantastiske make-up- og skrivearbejde, der ligger til grunde for figuren. Og Michael Shannon beviste sågar i 'Revolutionary Road', at det faktisk ér muligt at spille på lige fod med Ledger uden sminke og one-liners.

24/02-09En evaluering
Lige præcis. Plus Ledgers rolle er meget mere karikeret. Den er jo ikke nogle kompleks karakter, men blot indrammen af den sandhed, Jim Gordon, Batman og Harvey ikke vil høre om hele filmen igennem.

Det bliver til gengældt også gjort til perfektion, men nogle Daniel Plainview er det trods alt ikke. På det område, så ligger der for meget i det ydre.

24/02-09En evaluering
Ja, det mener jeg Rasmus, har du problemer med det? Hvad snakker du tilgengæld om? Makeup har intet med sagen at gøre. Det giver så slet ingen mening at du har lovprist ham så meget, med tanke på det du siger her? Selvfølgelig er skrivearbejdet også i orden, og den vejledningen Ledger har fået. Alt det følges ligesom ad. Men indsatsen og udførelsen må vi vist kun takke Ledger for.

Klausen:

Det komplekse i Joker-rollen er ligesom også det fysiske skuespil, altså kropssproget. At spille så uforudsigeligt og psykopatisk, som han gør, må jeg betragte hans præstation som noget af det bedste jeg har set på film.

Lewis som Plainview synes jeg gentager hans tidligere rolle, som han også sine steder har fået kritik for, men god er han da. Og det er heller ikke fordi vi nu skal sammenligne. Hvem man finder bedste og mest genial er altid en vurderingssnak. Jeg ville blot kommentere Jarls lidt firkantede udmelding.

24/02-09En evaluering
Mimikken er altid halvdelen af skuespillet, som jeg ser det. Det er der ligeså meget i en Daniel Plainview, som i Jokeren. Men du har da ret, det er nok meget en vurderings smag og hvad der tiltaler én som person.

Og tage ikke fejl, jeg fandt Ledgers Oscar mere end fortjent. Han er formidabel og fremragende, i sådan en grad at det nærmest blev Jokerens film frem for Batmans.

Jeg finder det blot en større kunst, at kunne fortælle et følelsesstormvejr gennem øjnene, som i Plainview, end følelserne og ærligheden malet uden på det lilla jakkesæt, Jokeren bære og hele hans aura.

24/02-09En evaluering
Ej, nu må jeg be: Christian Bale og Johnny Depp? Karakterskuespillere af den mest forstokkede skuffe, sorry to say.

Snakker vi levende, aktive skuespillere, ligger Lewis og Penn i den absolutte top. Blandt andre store mænd, kan nævnes Phillip Seymour-Hoffman og Gary Oldman. Her kan Ledger, med eller uden Joker, ikke få et ben til jorden! Dertil, er deres talent og alsidighed af en anden verden. Jeg må iøvrigt melde mig enig i, at store dele af Ledger's Joker, ligger i make-upen. Resten er stortset karikeret mimik og kropsprog, samt en forandring af hans stemme. Ikke dermed sagt, at helhedsindtrykket ikke var fantastisk!

Kontrasten imellem f.eks Lewis' portrætter i f.eks "A Room with a View", "Eversmile", "My Left Foot", "In the name of the Father", "Gangs of New York" og "There Will be Blood", står stadigt uovertruffen i filmhistorien. Hertil har vi Penn i "Casualties of War", "Fast Times at Ridgemont High", "State of Grace", "Dead Man Walking", "Sweet and Lowdown", "21 Grams", "Mystic River" og nu "Milk". Jeg kan, on the top of my head, ikke huske nogle nyere, mandlige skuespillere på markeredet, der kan hamle op med de to herreres cv.

24/02-09En evaluering
Ja, det er flot Jarl. Du ridser da flere gode titler op, og det samme kan jeg gøre med alle dem jeg har nævnt. Oldman synes jeg ikke har været for lovende i mange år, men så fik han endelig rettet op på det i hans rolle som Gordon i Batman film. Derudover kan jeg også tilføje folk som Nicholson og Tom Wilkinson som stadig holder niveauet.

24/02-09En evaluering
Try me.

24/02-09En evaluering
Jamen, behøver jeg ridse det hele op for dig? Jeg kan ikke sige andet end det jeg sagde før om de skuespillere jeg har nævnt, som har gode roller/præstationer på deres cv. Det kan du søge dig til. Jeg vil dog tilføje at en som Ledger viste storspil i både Brokeback Mountain og Candy, og så selvfølgelig TDK, hvor alle tre roller er forskellige. At du så kun hæfter dig ved Lewis og Penn, er jo din sag og står vel for din egen regning, for der er altså andre klasse skuespillere.

24/02-09En evaluering
Jeg kender ikke meget til Gary Oldman, men jeg fandt ham mageløs i León, hvor han perfekt afviger fra overspil.

Bale kan jeg sagtens se din mening i, men uanset hvad er han en forstokket karakterskuespiller, der nær kan faget til perfektion. Det samme med Depp. Dog synes jeg Depp mestrer mere nuanceret roller. De to er dog stadig to herre, jeg nyder at folde sig ud på lærredet. Det er så svært at adskille himmelhøje giganter fra sande guder. :)

Det der adskiller dem, som jeg ser det, er hvordan Penn kan ændrer sig så radikalt og så alligevel gennemfører et så mesterligt resultat. Både Penn og Day-Lewis kan bare nå den ekstra, nærmest sygelig dybde i deres roller.

24/02-09En evaluering
Nuvel, isåfald står jeg fast.

Johnny Depp har, i mine øjne, ikke leveret noget specielt i hele sin karriere. Han er en middelmådig karakter-skuespiller, der har været MEGET heldig med sine roller og han gør sig klart bedst i de skæve portrætter. Hans eneste formfulde præstation skal findes i Jack Sparrow. Se f.eks realistiske og underspillede roller i "Donnie Brasco" eller "Nick of Time" igen - det er pinefuldt dårligt skuespil.

Og Christian Bale er sgu et karpefjæs alá Keanu Reeves, sorry Klausen. Selvom han tager det fysiske afspekt af method actingen til nye højder, er han ret endimensionel. Fælles for ham og Depp, er dog stadig, at deres karisma alene, er nok til at sætte et personligt præg på karakterne. Men det er sgu semi-blasfemisk, at sætte dem toe-to-toe med virtuose genier som Day-Lewis og Penn.

24/02-09En evaluering
Hér lægges der da alt for meget vægt på Ledgers makeup og kostume. Uden det teatralske outfit ville indtrykket have været ligeså stort. For mit vedkommende var Ledger på vej til at blive den nye Daniel Day-Lewis og efter at have set hans præstationer i 'Brokeback', 'Dark Knight', 'Monster Ball' og 'I'm Not There' var han den bedste skuespiller i sin generation. Det han laver i 'The Dark Knight' er uforglemmeligt og eksemplarisk. Jeg ved ikke med jer, men jeg mener kraftedme ikke at man kan spille psykopat med et fingerknebs, på den måde som Ledger formår. Den unge mand var et naturtalent af stærkeste kaliber. Ikke engang Jack Nicholson kunne finde ud af at spille Jokeren, det er en meget svær rolle at spille, og tomheden i Ledgers øjne, den kyniske latter og de alsidige udtryk i fjæset er kun noget de allerbedste kan.

Så kan man sgu tørre røven med kostumet.

24/02-09En evaluering
Gott og Klausen:
Jeg vil anbefale jer at gense scenen på verandaen fra "Mystic River". Den kan ses her:

http://www.youtube.com/watch?v=...e=channel_page

Det er en scene, hvor karakterens handling og behov går op i en højere enhed, og står tilbage som noget af det mest minutiøse og geniale skuespil i mands minde. Giv sådan en scene til Bale, Depp eller co. og se dem skide grønne grise - selv under Clinten's instruktion.

Mirza: Njahh... Ledger's præstation var jo meget teatralsk, men en del af helhedsindtrykket skyldes også karakterens ramme. Men selvfølgelig var hans præstation intet mindre end fantastisk og jo, han var den bedste unge skuespiller på markedet. By far.

24/02-09En evaluering
Præcis Mirza, og godt sagt. At spille så psykopatisk er jo skræmmende. Har du set Ledger i Candy?

Velvet:

Ja, Depp er bedste i de skæve roller, men kan altså også godt spille andet. Donnie Brasco, f.eks. Men blandt hans bedste roller er jo fra film som Pirates 1, Fear and Loathing in Las Vegas (selvom jeg ikke ku lide filmen), Finding Neverland. Edward Saksehånd og Sweeney Tood har jeg ikke set endnu. Han er en herlig skuespiller.

Mht. Bale, så har jeg set alle hans film. Lige fra den eminente børnepræstation i Spielbergs film. Derudover er han vel mest imponerende i American Psycho og The Machinist, især den sidste, hvis du har set. De er pragtpræstationer, som er på ligefod med de største. Udover disse, så har han flere andre fede præstationer, og en skuespiller der både kan spille den gode, skurken og meget mere. Mere komplet fås det da ikke.

Også Leo, som virkelig er blevet fantastisk med årene, og er stort set eftertragtet hos ALLE store instruktøre. Så jo, der er skam mange gode, og der er endnu flere jeg kan nævne, som måske ikke laver så meget godt i øjeblikket, men som har fantastiske cv. De Niro og Pacino, f.eks.

Jeg har godt set Penn i Mystic River, så ingen grund til at du skal skære tingene i pap. Jeg har filmen, og har set ham, da du legede med legoklodser :-) ahh så gammel er jeg heller ikke...:-)

24/02-09Gott
Jeg har ikke noget 'problem' (på den badass-måde som udtrykket vel skal fremstå som) med det du siger om Ledger, men jeg tvivlede da stærkt på, at det skulle formidles SÅ entydigt og SÅ kraftfuldt som det du skrev. Det er simpelthen, slet og ret, den største skuespilpræstation du nogensinde har været vidne til? Hvis svaret er ja, så betragt mig bare som uforstående - for nu at sige det mildt(!).

Jokeren er, uden tvivl, en fantastisk karakter - og jeg vil, som jeg også gjorde i min anmeldelse, gå så langt som at sige, at det sku ér ham, der hiver filmen op i dens uforlignelige særklasse. Han er psykotisk. Han er vild. Og så ser han altså - set fra et skurkeperspektiv - vold-hamrende blæret ud. Kameraet elsker ham, se bare en håndfuld af filmens bedste billeder hvor han så uvurderligt poserer sig vej lige i en hver filmæstetikers hjerte (billedet i starten hvor han med ryggen til kameraet holder sin klovnemaske, på politistationen efter bomben er sprunget, på hospitalet i sit afsindige outfit osv.). Nolan danner den über-fantastiske ramme om figuren og Ledger står for den sublime levering. Men det er satme også et vellidt setup og en brillant række karaktertræk han har i ryggen.

Hans oscar var fuldt fortjent, men jeg havde det på samme måde med Heath Ledger, som jeg havde det med Sean Penn - var prisen tilfaldet en af mine to andre favoritter i kategorien, så var jeg ikke blevet skuffet. Var Frank Langella eller Mickey Rourke løbet med prisen så havde der under INGEN omstændigheder rullet hoveder hvis det stod til mig. På samme måde havde det - i min optik - ikke været bare den mindste smule ufortjent hvis oscaren var tilfaldet enten Josh Brolin eller Michael Shannon.

Ledgers signaturrolle skal i mine øjne stadig findes i 'Brokeback Mountain', hvori han yder en præstation, der er rørende af en anden verden. I den rolle fandtes et præg, jeg aldrig ville kunne forestille mig genskabt eller udført af en anden. Det kan for mit vedkommende ikke siges om Joker-rollen, for var den i sin tid røget i hænderne på Michael Shannon, så havde han et mindst lige så utroligt stykke psykopat-arbejde. Se 'Revolutionary Road' og lad dig forhåbentlig overraske over, at jeg har ret.

24/02-09Gott
Ledgers præstation hører blandt de største jeg har set, ja. Om det er DEN største, er jo ret svært at svare på, og kan heller ikke stilles sådan op. Men han har gjort et stort stort indtryk på mig. Du må sågar undre dig alt det du vil, selvom der egentlig ikke er meget at undre sig over der, synes jeg?? Og for at vende tilbage til "rammerne" for Ledgers joker-rolle, som du taler om, så synes jeg stadig skriveprocessen og alt det Nolan har gjort for ham, følges ligesom ad. Det er et team work. Derfor er både filmen og præstationen fed, og ikke bare én af delene. Jeg er dog enig med dig vedr. Brokeback, hvor Ledger spiller med store følelser og dybde.

Jeg har ikke set Michael Shannon i aktion, heller ikke Brolin. Men nu du selv siger oscaren var fortjent, så er der jo ikke meget jeg skal give dig ret i? DBåde Shannon og Brolin er sikkert rigtig gode, og hvad så mener du? Det betyder jo ikke automatisk, at Shannon kunne gøre det ligeså godt hvis han fik rollen som jokeren? Man har knap nok hørt om ham, og regnes heller ikke for noget som helst. Jeg har stadig R.Road til gode. Nu faldt rollen til Ledger, og gudskelov, og nu behøver man ikke spekulere på hvordan andre ville have spillet den. Jeg kan ikke være mere ligeglad.

24/02-09Gott
Hvis du skulle være i tvivl, så er det altså ikke bare for at pege på et lovende skuespilstalent at jeg nævner den ganske vist forholdsvist ukendte Michael Shannon i min sammenligning med Heath Ledger. At se Shannons rolle som en delvist mentalt forstyrret ung mand er vitterligt som at se Ledgers joker i ukulørt forklædning. Kropsholdning, stemmeføring, brugen af bizar og chokerende humor stemmer alt sammen overens - og den opfattelse er jeg altså ikke ene om: http://www.imdb.com/name/nm0788...nest/126048141

Læg dertil at Shannon har omkring 10 minutters intensiv screentime at gøre godt med, og du har en præstation, der lægger sig på linje med Ledgers kraftpræstation i psykotisk spil. Se det er altså også klasse :) Glæder mig dog meget til at høre din mening, når du får set filmen.

Ps: Desuden er jeg meget enig med dig i, at Jack Nicholson hører til i det absolut tungeste selskab af hardcore-skuespils auteurs, hvor blandt andre Penn, DeNiro og Day-Lewis regerer. For lige at runde dén af vil jeg sige må jeg sige, at de tre største præstationer jeg mindes at have set kommer fra netop de kredse - med henholdsvis D.D. Lewis i 'There Will Be Blood', DeNiro i 'Raging Bull' og Jack Nicholson i 'Gøgereden' på podiet, hvorpå sidstnævnte når alt kommer alt nok må tage førstepladsen. Folk som Christian Bale og Johnny Depp skal der skam heller ikke kimses af, for de er topprofesionelle og dygtige folk, og uden dem havde været mange spændende historier foruden.

25/02-09Gott
Jeg glæder mig skam også til at se Shannon i aktion, nu du skriver så godt om ham. Og filmen. Har personligt ikke hørt roser fra andre, men jeg er da åben. Jeg har dog set ham før på film, dog uden det helt store.

Er glad for du også taler godt om Bale og Depp, og jeg er da også enig i at Nicholson (ham med 12 oscar nomineringer og 3 wins :-) er fantastisk i Gøgereden, og det samme er De Niro i Raging. Jeg har dog også Pacino på min top liste. Men svært at lave en all-time liste sådan 100%. Der er jo så mange mindeværdige præstationer igennem tiderne.

25/02-09En evaluering
Øv, det er så ærgerligt at komme for sent ind i en debat, men dejligt med en skuespil-diskussion på siden. For mig personligt er Day Lewis den største, ingen har "walked the walk" som han har. Ellers er feltet er jo efterhånden opremset. Helt rigtigt at Gott nævner Leo også, igen i "Revolutionary Road" brager han gennem lærredet - sky is the limit for den mand. Og old Jack vil altid stå mit hjerte nær.

Og oscaren....Slumdog sejrede fortjent, det gjorde de fire vindende præstationer i skuespillet også. Jeg er i øvrigt helt enig med dem, der fandt den nye stil forfriskende. Intimitet og personlighed er ikke ligefrem noget oscaren havde overflod af i forvejen, så det pyntede. Svært at anklage Jackman for ikke at være veloplagt, men jeg håber nu, vi får nogle knastørre jokes næste år. Dem savnede jeg. Ikke noget mindeværdigt show men en storsmilende Boyle der takker fra bunden af hjertet var et flot punktum.

I alt 73 fundet.
Side [1] 2 > »
Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.