En verden udenfor: Nr 1 på IMDB's Top 250

En verden udenfor

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Denne film plejer at ligge som nummer 2 på imdb's liste over verdens 250 bedste film. Dette bliver også nævnt adskillige gange herinde på Scope men her for nylig så jeg at den nu ligger på førstepladsen. Den eneste film som gik for at være bedre end den var The Godfather men nu har de byttet plads. Jeg har læst at der er flere herinde som ikke synes at den fortjener at ligge som nr. 2 men jeg har nu intet imod at den ligger som nr 1. The Shawshank Redemption, Saw og The Perfect Storm er de bedste film jeg nogensinde har set så jeg synes at den fortjener den nye placering.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Kan du så ikke lige forklare mig hvorfor filmen er så god, at den kan indtage den placering?

I Sight & Sounds 2002-afstemning fik filmen ikke én eneste stemme af 100 kritikere og 100 instruktører, der hver måtte stemme på 10 film, dvs. 0 ud af 200 mulige stemmer.

http://www.bfi.org.uk/sightands...php?list=films

Er forskellen på filmnørder og den brede befolkning blevet så stor, er det et spørgmål om alder og erkendelse eller om Hollywood vs. Indie/Europa eller hvad?

Det er en sød film og jeg har intet imod at andre begejstres af den, men derfra og så til denne officielle hæder er der altså mega langt.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Tror svaret ligger i, at den ikke deler vande (eller gjorde i sin tid). Det er en kvalitativ og god film, der selv om den ikke når helt op med de store værker, ikke har stødt ret mange fra sig og dermed har opnået mange høje stemmer på IMDb og få lave, som meget god kunst kan gøre. Ved siden af, så tror jeg også det er en film der appellerer meget til det store amerikanske mainstream publikum af den mere film interesserede slags. Ved ikke om det forholder sig sådan, det er heller ikke et forsvar af filmen, men blot en mulig forklaring.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
'The Shawshank Redemption' burde slet ikke være på The Internet Movie Database's liste over verdenens 250 bedste film, ifølge mig. At der kun er én europæisk film på dens top 10 er heller ikke det største signal på at man bør tage den (listen) alt for seriøst. Tanken om at USA bare er de bedste til at lave film, og at forklaringen ligger dér, er næppe tilfældet.

Siden bliver besøgt af over 57 millioner hver måned, at filmenes rating skulle bestå af mainstream-stemmer, er en mulighed.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Arrrrh Mirza... Hvem skal så vurdere (og være overdommeren) hvilke film der skal stå på listen? Dig? Mig? I så fald falder vi tilbage på subjektive meninger uanset, hvilket næppe er en forudsætning for en "universel sandhed".

Selvfølgelig kan man altid snakke om filmen En Verden Udenfor, og jeg har da også ment den var lidt overvurderet, omend god nok. Jeg er fuldstændig enig med Thomas. Det er en film de fleste elsker og ganske få hader (hvis nogen?), og derfor kan placeringen måske forsvares. At mange godt kan lide den, behøver ikke være en dårlig ting. Imdbs top250 består også af amerikanske mainstream film af den gode kvalitet, film som appellerer bredt og film som folk kender. Vil man se alternative lister, så skal man nok lede efter andre sider.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Der er sjovt nok skrevet en bog om det hype som filmen skabte

http://www.amazon.com/Shawshank.../dp/0851709680

Sjovt nok skrevet af en ligeså forundret Sight & Sound-skribent.

Måske bliver man klogere af at læse den. Vil overveje det som sommerlæsning.

Det svarer jo til at Herfølges mestre 2000 kåres som all times bedste fodboldhold herhjemme.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Om Mirza læser ud af det jeg skriver at jeg forsvarer at usa er bedre til at lave film ved jeg ikke, det rager mig egentlig også hvad han mener, men det skrev jeg nu ikke. Hvad jeg mente med at meget god kunst kan dele vande, var at de store mesterværker ville kunne få mange høje stemmer og en hel del lave stemmer, mens en som den her måske ikke får mange lave, da den rammer bredt, mere bredt end de fleste film jeg har set (kunne se det ikke fremgik tydeligt nok at det var det jeg mente). At den ligger så højt er fordi det er en rigtig god film, kort og kort, som næppe mange almindelige dødelige vil have noget imod. Og enig Gott, det er en fin liste på mange måder. Om man er mere til lister i sight & sounds, IQMM, BOMB eller andet, må folk jo selv om. Den ene liste kan være lige så god eller ringe som den anden og at påstå at en liste er bedre end en anden hænger jo mest sammen med ens personlige smag og ikke en skid andet.

Personligt ville jeg ikke placere den så højt, ikke engang på min top 20, men det er dog en film jeg holder meget af.

Sandy, det giver ikke mening det med Herfølge. Du efterlyste et svar på hvorfor, men laver nu mit svar om til et forsvar af filmen og det er ikke fair. Herfølge har jo ikke mange med sig og få imod sig, mens vi slet ikke stemmer på denne måde på fodbold hold, så en afstemning om alle tiders bedste hold herhjemme ville næppe ende med Herfølge, på samme måde som en enkelt afstemning om bedste film faktisk ALDRIG ender med 'En Verden Udenfor'.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Thomas

Jeg synes du giver et ret godt bud på filmens succes, og jeg synes ikke du forsvarer filmen, men forklarer succes'en.

Jeg spørger jo med bagtanke, for jeg forstår det ikke.

Herfølge: Den middelmådige tekniks triumf. Kan det være mere rammende? Det var da megasejt at de vandt DM, men de har aldrig lavet mål som Zuma. Men man kunne snildt vælge at hylde fighterholdet på bekostning af det flotte spil.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Suk

Det jeg skrev var ikke i forholdt til det du skrev, Thomas. Det var respons til Carsten (sandmand). Og så skift da lige tone, frøken.

Gott: Jeg siger ikke at listen skulle afgøres af mig, men af et lidt bredere publikum. Smagsmæssigt. Ja, alle filmsider med lister har deres fejl og mangler, jeg siger da heller ikke andet. Du mener så at IMDB’s liste udelukkende består af gode og stærke film, hvor jeg så mener det modsatte, og det er vel nok der min kritik ligger.

”Hvem fanden gider også se små og ligegyldige europæiske film, når amerikanerne er bedre, når de virkelig strammer ballerne”

Hvor tit er det lige de strammer ballerne? Da ikke mere end europæerne.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Helt enig med Thomas i hans forklaring af 'Shawshank'-populariteten. Det er en gennemført sympatisk og medmenneskelig film, der (helt logisk) har nået og rørt en masse seere - og den slags måske mere kantet og knap så udfordrende, filmkundskab tæller hverken som mere eller mindre end stor kunst i mine øjne. Jeg holder også selv meget af filmen, selvom den stille og rolig er gledet ud af erindringen. Muligvis pga. den manglende kant, der brænder sig fast på nethinden (som den kunstneriske ujævnhed, der giver og tager, a lá Herzog).

Og står det til mig, så er amerikanerne verdensmestre i at lave film. Måske navne som Bresson, Kurosawa og Bergman for fremtiden vil få mig på andre tanker, men p.t. ved jeg ikke bedre :)

Og til sandmand: Tak for et fremragende link, som jeg har ledt efter i årevis!

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Mirza:

Så du mener ikke imdb repræsenterer det brede publikum smagsmæssigt? Det er verdens største filmside og alle kan stemme, selvom dette så også er et af problemerne finder jeg.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Mht. IMDB-listen, er det udelukkende et spørgsmål om marketing og intet andet. Den amerikanske filmindustri sætter standarden, fordi alle de store mediekonglomerater, Time Warner, HBO og Disney (og dermed, alle de store produktionsselvskaber) ligger i USA. Det er en industri, som der investeres x antal billioner kr. i om året - ergo tillader deres distributioner, licenser og budgetter, at de rammer et langt, langt større publikum end nogen andre. Se bare på Indien. Selv hvis Hollywood udelukkende spyttede lortefilm ud fra nuaf og til år 2025, ville de stadig være at finde over alt på kloden. Det har ikke en skid med standarden at gøre!

Amerikanerne laver blot let-fordøjelige allemandsfilm og "The Shawshank Redemption's" popularitet er et fremragende eksempel på dette. Vi europærere er lidt mere excentriske, når det gælder vores greb om mediet - men vi er også langt mere spændende. Herregud, derover mener de jo, at Scorsese er indbegrebet af en stor filmkunstner.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Gott: Jeg udtrykte mig vist også lidt forkert. Jeg mente folk med en bredere smag. For selvfølgelig repræsentere IMDB den brede smag. Men den brede smag, har bare ikke en særlig bred smag.

Det er dét der kan være lidt ærgerligt.

Mht. en løsning på ”problemet” har jeg faktisk én. Du skal såmænd gå ud på toilettet, stikke dit hoved ned i lokummet og skylle. Derefter skal du ringe 112 og bestille en lesbisk ostemad.

;-)

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Hvad bygger du så det på? Du kan jo næppe vide, hvem der stemmer på imdb, og hvem folk er, og hvad smag de har?? Derfor holder din kritik ikke helt. Jeg synes da bestemt siden indeholder mange forskellige slags film/genre, hvilket er indikator for bred smag.

Til dit forslag:

Du må vist tale af erfaring :-) Men når man ikke har prøvet det, kan man ikke vide det :-) Jeg er desværre ikke alt for god til at tage chancer i livet, så jeg springer over :-)

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Gott: Jamen, gott, jeg behøver jo ikke engang at lægge to og to sammen. Jeg kigger bare på hvilke film der er inde på listen. And there I have it. De udlandske film der findes på siden, er jo også lige dem som Hr. og Fru. Hansen kan nyde til kaffen.

Skabere som Pasolini, Noé, Trier, Herzog, Tarkovsky eller Amenábar skal man jo desværre lede længe efter.

11/06-09Jarl
Så kom han lige med en til.

Så Martin Scorsese er ikke en stor filmkunstner?

Det kræver da sit, at skabe film som "Taxi Driver" og "Goodfellas". :)

11/06-09Jarl
Tjahh Mirza. Du taler stadig ud fra dine egne præferencer til filmmediet. Ergo har du fat i noget, du ikke kan argumentere for rent objektivt, udover at fortælle mig hvad du personligt mener, og det kan jeg som sådan ikke bruge til ret meget, andet end give dig ret/ uret.

I øvrigt, så består listen altså KUN af 250 film. Man kan sgu ikke have alle film på fra hele kloden. Jeg mener nu stadig listen har (ud fra 250 mulige pladser) ret fornuftigt udvalg af populære film, hvor hovedparten faktisk regnes for klassikere.

11/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Mirza, mit svar var heller ikke rettet til dig, men en uddybning af mit egent, da jeg fandt det kunne misforstås og ikke vidste om du så havde misforstået det, så find selv en anden tone paranoide klaphat;o) Og hvis du føler dig fornærmet over at din mening rager mig, så lad mig omformulere det til, at det er heller ikke så vigtigt hvad du troede:o) Kan du klare den....Selvfølgelig kan du det, jeg ved hvor du bor;o) Du har ret i at listen ikke afspejler den smallere filmkunst i væsenlig grad, hvad den heller ikke behøver. Det er der så mange andre der gør.

Velvet: Det er jo en måde at se på det på. Personligt foretrækker jeg de amerikanske film ret så ofte og når de er bedst, så er de ifølge mig bare bedre og den mening tæller nu engang lige så meget som alle andre. Jeg er ikke vokset op med små franske, sære tyske eller skæve spanske. Min filmforståelse og smag er hovedsagligt formet af folk som John Ford, Steven Spielberg, George Lucas, Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Sam Peckinpah, Howard Hawks, John Sturges og mange mange andre (eller udlændingene i Hollywood som Hitchcock, Curtiz, Kazan og andre). Der har været både gode tyske, franske, italienske, spanske, japanske og andre landes film indover, men jeg kommer ikke udenom, at de film jeg faldt for fra de lande, ofte har været dem der netop var 'inspireret' af Hollywood's gyldne tidsalder.

Sandy...Fair nok og fint med bagtanker (den tager jeg på mig!). Din metafor med Herfølge kunne også være fin nok og som du skriver den her, er den jo passende, hvis man mener at 'En Verden Udenfor' vinder på primitiv fight fremfor forfinet teknik. Man kan også med rette sige, at den vinder på et fint kollektiv som EM92 holdet, men hvor der mangler folk der stikker ud som gode gamle Lerby, Elkjær og andre. Godt være de intet vandt, uden vores hjerter, men dem vandt de så også bedre end de fleste. Så på den måde er jeg så enig med dig, kan du læse.

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Gott: Pasolini, Noé, Trier, Herzog, Tarkovsky eller Amenábar er da nogle herrer som da klart skiller/skilte sig ud fra de andre filminstruktørers værker inde på listen. Men i bund og grund er det min egen personlige smag, det har du da fuldstændig ret i. Og den er ikke bedre end andres, og det har jeg heller ikke påstået at den var. Jeg kan jo kun snakke ud fra min egen mening, ligesom dig. Det er jo også derfor at vi diskutere.

Listen består ganske vist af 250 film. At der ikke kunne være plads til bare én god anderledes eller atypisk film, ærgrer mig. Og det gælder også mht. filminstruktører. Og jo, jeg har endnu bedre forslag til ”løsningen”. Du skal finde dig en prostitueret. Og hun SKAL hedde Gitte. Så skal du tage hende med hjem, og rive den af til hende, mens at hun går i bad med en lesbisk ostemad.

Thomas: ”Om Mirza læser ud af det jeg skriver at jeg forsvarer at usa er bedre til at lave film ved jeg ikke, det rager mig egentlig også hvad han mener,”

Ja undskyld mig, men det lugtede altså en anelse som en intro til en ordentlig omgang flueknepperi, men at dét ikke var tilfældet er jeg glad for.

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Mirza...Det ved jeg jo du elsker, altså at kneppe fluer;o)

Muligt der burde have været et par andre film på listen, men det vil vi jo altid mene med en sådan. Man skal jo bare undgå at tage den for mere end den er, så derfor gør det mig mindre, at der kan være film jeg elsker som ikke er at finde der, uanset hvor store (som i mainstream) eller små (som i små mere svært tilgængelige værker) de så er....

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Så hopper jeg lige ned i bunkepulet..

Klausen: Inden vi starter en ny køllekamp, så lad mig påpege, at jeg har kolosal respekt for Scorsese og mener han er blandt de bedre og mest solide instruktører gennem tiderne, men han har stadig et stykke vej at gå i min bog, før han når de helt store! Han forstår mediet og leverer kvalitet hver gang, men han tænker aldrig out-of-the-box, selvom amerikanerne gerne vil tro at han gør, med al hans visuelle finesse og socialrealistiske temaer; "Taxi Driver", "Raging bull" og "Goodfellas".

Thomas: Sådan tror jeg, at mange har det - hvilket nok også er grunden til, at listen nu engang ser sådan ud. Det er muligt, at folk som Reed, Ford og Cukor har sat deres præg, men de flestse europæiske filmfolk, træder oftest i sporerne på den franske nybølge, Dreyer eller Bergman.

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
For mig er der ingen tvivl om, at IMDB's topliste er forudindtaget på tre punkter:

- For det første er engelsksprogede film overrepræsenteret, fordi det er et engelsksproget site med engelsktalende brugere.

- For det andet er nyere film overrepræsenteret, fordi brugerne i sagens natur er unge nok til at være på nettet i dag. De bedste nye mainstream-film drøner tit ind på listen. Jeg synes dog også at se en tendens til, at der kommer flere gamle klassikere på listen, i takt med at flere brugere åbenbart får set/stemt på dem.

- For det tredje er brede film overrepræsenteret, fordi en film skal have et vist antal stemmer for at kunne komme med, og den formel, IMDB benytter, belønner film med mange stemmer (klassisk bayesisk logik = mange stemmer giver en mere troværdig score). Der har smalle kunstfilm altså en naturlig udfordring i forhold til listen.

Men når det er sagt, synes jeg, at listen giver et glimrende bud på toppen af den brede (populistiske) filmsmag. En hurtig optælling viser, at jeg i skrivende stund har set 215 af de 250 film - og langt, langt de fleste af de 215 er altså rigtig gode film i min vurdering.

Og lidt flueknepperi @Velvet og andre: Husk nu lige at at skille engelske film ad fra amerikanske. Den engelske filmtradition er på mange punkter mere beslægtet med europæerne end amerikanerne. Carol Reed var fx englænder og lavede de fleste af sine film i England - og hans "Odd Man Out" trækker fx tydelig inspiration fra Dreyer og de tyske ekspressionister i fotograferingen.

Det er også sjovt, at du nævner den franske nye bølge i den sammenhæng, for ét af kendetegnene ved den var jo netop, at nybølge-folkene hentede deres inspiration fra amerikanske instruktører som Ford, Hawks og Walsh.

(Og nej, jeg synes heller ikke, "The Shawshank Redemption" har fortjent at ligge nr. 1. Men det er sgu en fremragende film).

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Carcajou: Det er én vigtig pointe, for der er trods alt foreskel på amerikansk og engelsk film :)

Men hvis jeg må have lov til at lade debatten gå den anden vej, kan du have ret i at Ray og Kazan tog de første spadestik til den postklassiske hollywood-æra og romantismens sammenbrud på det store lærred, men teknisk set, har den gængse opfattelse af mediets visuelle sider her i Europa, stadig sin rod hos Godard og co. - og de revolutionerede uafhængigt af Hollywood. Selvom det er stuerent at hævde, at deres indgangsvinkel er inspireret af amerikanerne, mener jeg stadig at det er løgn.

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Øh? Den nye bølges oprindelige teoretikere (som Bazin og Truffaut) pegede da netop på bl.a. Hitchcock, Welles, Ford og Hawks som sande auteurs?

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
1 - 0 til Klausen. Og helt rigtigt påpeget Carajou.

12/06-09Nr 1 på IMDB's Top 250
Det synes jeg også!

14/06-09HAHAHAHA!!
HAHAHAHAHA - The Shawshank Redemption, Saw og The Perfect Storm

14/06-09Keyser
Kunne du forklare hvad det sjove er? I stedet for at håne, kunne du måske argumentere for hvorfor disse film er specielt grinagtige? I min bog er The Usual Suspects lige så ringe som ... Saw.

TrueOgre's 3 yndlings-film repræsenterer jo bare den gængse biografgængers smag. Den selv samme biografgænger der fik Shawshank stemt ind som #1 på IMDb.

Så ja, vi er vist tilbage til starten på diskussionen nu.

PS. 2004 = 21. århundrede... ahem.

14/06-09Jada
Det er meget muligt, men diskussionen lå i deres inspirationskilde. Måske nogen har læst for mange Ebert-anmeldelser eller wikipedia-artikler? :>
Deres visuelle rod findes stadig hos europæerne selv; prøv at ligge mærke til fotograferingen i en Méliès-film. Lur mig om ikke han slog Orson Welles med en del år, før dennes udkårede revolution af mediet med 'touch of evil'. Eller temaerne hos Visconti, Rosselini og de andre efterkrigstids-instruktører fra Sydeuropa. Det er realisme, oprør og samfundskritik på præcis samme formel - og som Ingmar Bergman sagde det: A fucking bore!

15/06-09Keyser
Jamen man kan ikke altid bare argumenterer. Hvordan vi end vender og drejer det: hvad har du imod The Usual Suspects?

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.