Bronson: Filmnørden anmelder Bronson

Bronson

24/07-09Filmnørden anmelder Bronson
Der bliver i øjeblikket sagt og skrevet meget om Nicolas Winding Refns nyeste film. Nogle ser den som et voldspornografisk stykke skrald, andre som et yderst abstrakt mesterværk og enkelte ser den som begge dele. Så hvad er det egentlig den danske instruktør har bedrevet her?

Walisiske Michael Gordon Peterson (der har døbt sig selv Charles Bronson) er navnet på manden der med tiden er blevet kaldt en af Englands farligste kriminelle. I 1974 begik Peterson/Bronson et klodset røveri mod en tobaksforhandler - han fik ca. 260 kr. ud af det, men blev fanget. Han blev egentlig dømt til syv års fængsel, men hans straf er blevet forlænget igen og igen, fordi han konstant har lavet ballade, såsom diverse gidseltagninger og på grund af hans konstant ekstremt voldelige opførsel. Han sidder stadig i fængsel.

Som absolut første punkt på dagsordenen, skal der uddeles skamros til hovedrolleindehaveren Tom Hardy. Denne prægtige skuespiller bærer hele filmen med samme muskuløse flair og energi, som selve karakteren Charles Bronson oser af hele filmen igennem. Det er et overvældende one-man-show, der bør skyde Hardy op i filmverdenens mest glorificerede kredse. Han fortjener at blive en stjerne! Godt gået!

Men lad os så sætte tænderne i det som de fleste biografgængere nok vil rynke næse af: Historien og fortælleteknikkerne.

I den seneste tid har vi set en hel del film baseret på "ægte historier". Public Enemy No. 1 der handler om den franske gangster Jacques Mesrine. Public Enemies der handler om den amerikanske gangster John Dillinger. Der Baader Meinhof Komplex der handler om Rote Armee Fraktion. Alle film der så realistisk og faktuelt korrekt som muligt forsøger, at genfortælle deres historier og afbillede der hovedpersoner - ingen af dem med særligt stort held.

Refn har samme udgangspunkt, men han går i den direkte modsatte retning. I stedet for at skabe en faktuelt detaljeret film om Michael Peterson, så har han lavet en abstrakt og konceptuel film i stedet. Realisme blandes med drømmesekvenser der igen blandes med ekstrem vold og hele molevitten serveres så man ikke er i tvivl om, at Refn er stærkt inspireret af både Bertold Brechts fortælleteknikker og Antonin Artauds Grusomhedens Teater. Det er med andre ord en orkan af mere eller mindre bizarre ekstremiteter og man føler sig godt og grundigt rusket igennem, når filmen er færdig. Man bliver underholdt, forskrækket og grebet, men mest af alt udfordret. Og det er her folks meninger om filmen deler sig i to.

Filmen kan groft sagt opleves på to måder. Ser du filmen uden at være villig til at analysere og tænke videre i den, så vil du synes det er noget bras. Hvis du derimod er villig (og er i besiddelse af nok teoretisk viden) til at analysere filmen og dens hæmningsløse virkemidler, så er Bronson en intellektuel guldgrube, der kan afføde timelange diskussioner.

Med andre ord skal de fleste nok ha' lidt hjælp til at forstå Bronson - såfremt man naturligvis har lyst. Derfor er her et par hurtige artikel-forslag, som du vil nyde gavn af at have læst, inden du ser filmen:

- En artikel om Brechts distancerings-effekt (verfremdungseffekt): http://en.wikipedia.org/wiki/Distancing_Effect

- En artikel om Antonin Artauds Grusomhedens Teater: http://en.wikipedia.org/wiki/Theatre_of_Cruelty

- Og en artikel om absurd teater: http://en.wikipedia.org/wiki/Theatre_of_the_Absurd

Bronson byder sikkert på mange flere teatervidenskablige aspekter, der kan uddybes nærmere, men læs ovenstående og du er godt på vej.

Men tilbage til selve filmen, for er en film der kræver at man læser op på 1900-tallets teatervidenskab virkelig en god film? Se, det kan også diskuteres, men jeg mener uden tvivl, JA! Bare fordi man ikke forstår sproget, betyder ikke at det ikke er godt. Men her reagerer folk alligevel meget forskelligt. Nogle trækker sig tilbage og peger tommelfingeren nedad, hvis de konfronteres med et stykke kunst de ikke forstår. Andre har det med i stedet at blive mere nysgerrige og begynde at søge forklaring på, hvad der ligger til grund for udformningen af det kunstneriske udtryk, for senere at kunne bedømme det på et ordentligt grundlag. Bronson er netop et stykke kunst, der stiller de fleste tilskuere i sådan en situaion.

Nu er dette jo en anmeldelse og derfor bør jeg nå til en konklusion, men eftersom filmen vil skabe helt individuelle oplevelser hos folk, vil det være uretfærdigt at generalisere den ned til en punchline. Istedet kan jeg beskrive min personlige oplevelse, men må samtidig understrege, at der er ret stor chance for, at du ikke vil føle det samme:

Igennem Refns brug af alle de førnævnte virkemidler, samt en himmelråbende sej præstation fra Tom Hardy, endte jeg som tilskuer med et både uhåndgribeligt og soleklart billede af manden Charles Bronson. Et resultat som ingen af de film jeg nævnte i starten formår at opnå, med deres respektive hovedpersoner. Det synes jeg er både imponerende og meget, meget spændende og derfor synes jeg, at Bronson er en rigtig god film.

Filmnørdens karakter:
Min hjerne er punkteret, men det var godt.

http://www.filmnoerden.com/

24/07-09Filmnørden anmelder Bronson
God anmeldelse!

Men jeg vil nu påstå, at man godt kan forstå/analysere, hvad Winding Refn har gang i, og alligevel ikke være superbegejstret. Jeg synes ikke, at det lykkes ham at samle sine virkemidler til en slagkraftig helhed, og derfor var "Bronson" en mærkelig oplevelse, hvor jeg syntes, mange scener og detaljer (også tekniske) var rigtig fede, men det samlede resultat var for rodet.

24/07-09Filmnørden anmelder Bronson
Og så lidt flueknepperi og en gentagelse af en pointe fra en anden tråd her på siden. :-)

"Public Enemies" er *ikke* et forsøg på at genfortælle John Dillingers historie realistisk og faktuelt korrekt. Hvis Michael Mann tror det, ved han ikke, hvad realisme og fakta er (og eftersom jeg har ganske stor respekt for Mann, tror jeg, han udmærket er klar over, at han romantiserer).

"Public Enemy Number One" og "Der Baader Meinhof Komplex" er derimod film, der temmelig nidkært forsøger at genfortælle historierne, som de skete i virkeligheden.

24/07-09Filmnørden anmelder Bronson
Hej Car:

Hvis du ser på Mann's The Insider og måske også Ali, så er de jo meget realistiske, og de holder sig også pænt til fakta. Mht. hans andre film, så indeholder de da også en vis form for realisme, men de er ikke autentiske, da Mann også vil underholde i stor stil.

Mht. Public, så kan jeg blive i tvivl. Ingen tvivl om Mann tager udgangspunkt i en virkelig historie, og den stil han vælger indikerer også, at han satser på at gøre den troværdig. Men man kan heller ikk komme uden om, at Mann gerne overdriver i form af vilde skuddueller og lign.

25/07-09Filmnørden anmelder Bronson
Altså, jeg ved godt, at jeg flueknepper på dette punkt. :-)

Men hos mig er der bare forskel på at lave 'ægte' realisme og den romantiske stil, som Mann ofte bruger. Der er som sådan ikke noget galt med at lave romantisk realisme; i min verden har man så bare et helt andet sigte med sine film.

Jeg er i øvrigt helt enig i, at "The Insider" virker som det mest virkelighedsnære, Mann har lavet, og jeg påstår absolut ikke, at Mann ikke kan lave realisme. Det er bare ikke det, han er ude på i "Public Enemies", som fx indeholder voldsomme omskrivninger af Pretty Boy Floyd og Baby Face Nelsons dødsscener.

25/07-09Filmnørden anmelder Bronson
Enig i, at der er forskel på ægte og romantisk realisme. Og jeg er da også enig i, at The Insider er den mest realistiske af hans film, som jeg fik genset for nylig, fantastisk film. Og jeg kan ærge mig over Mann ikke længere kan holde topniveauet.

Mht. Public, så ved jeg ikke hvor meget der er omskrevet. Så du har nok ret. Og det er nu heller ikke en autentisk skildring Mann er interesseret i, men det skulle man jo tro når han satser på at optage den på den måde. Men jeg betragter den bare som ren underholdning.

Mht. The House On The Left, så vil jeg da tjekke den ud - bliver nok på disk, medmindre den kommer til de mindre byer.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.