There Will Be Blood: Bedste filmfotografering - top 10

There Will Be Blood

17/09-09Bedste filmfotografering - top 10
(i vilkårlig rækkefølge)

There Will Be Blood
No Country for Old Men
The Thin Red Line
Zodiac
Seven
The Dark Knight
A Clockwork Orange
Rumrejsen år 2001
Irréversible
Spejlet


Boblere: Heaven, Apocalypse Now, Magnolia, Once Upon a Time in the West, Days of Heaven, Barry Lyndon, Paranoid Park, Delicatessen, Repulsion, Reservoir Dogs, Raging Bull, Antichrist

Andre bud? :)

17/09-09Bedste filmfotografering - top 10
Den er ond :-) Der er sku mange.

Wally Pfister (ham der arbejder på Nolans film) synes jeg er eminent.

Mange af de film du nævner er helt klart toppen. Ellers har jeg Watchmen, 300, Gladiator og sådan ca. million andre. Umuligt felt :-)

17/09-09Bedste filmfotografering - top 10
(også i vilkårlig rækkefølge)

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Antichrist

Barry Lyndon

Zodiac

The Passion of the Christ

Amadeus

Schindler's List

Irréversible

No Country For Old Men

Jean de Florette

Boblere: Fanny og Alexander, Un long dimanche de fiançailles, O Brother Where Art Thou?, There Will Be Blood, Apocalypse Now, Spejlet, Pianisten

17/09-09Bedste filmfotografering - top 10
Arven

Heat

The Insider

Quantum of Solace (hvorfor ikke)?

Fargo

18/09-09Bedste filmfotografering - top 10
Far er skuffet.

Undskyld Jonas og Rasmus, men "Irréversible" var da i højere grad et manifest på computer-animationens og klipningens illusoriske facetter, end det var et studium i virtous fotografering. Resultat var sandt nok spændende og banebrydende, men indenfor de fysiske spektrum af billedmageri (råmaterialet) var den alt andet end imponerende. Og ja, Wally Pfister og alle de andre HD-vidunderbørn må da siges at være dygtige, til at sætte et par lamper og et kamera op :)

Udover Kubrick og Tarkovsky, kan jeg nævne en håndfuld favoritter:

Manhattan
Ran
Psycho
Som i et spejl
Blå
Good Night, and Good Luck
Capote
Saving Private Ryan
There Will be Blood

18/09-09Irréversible
Jarl: Måden kameraet hopper og danser rundt i filmens første halve time og senere fordyber sig i de mere grundige og sælsomme kameratrackings kan da ikke modargumenteres, ja måske endda benægtes, med en skeptisk overbevisning om computer-efterarbejde. Desuden har fotografering jo i mange år været tæt forbundet med teknologiske efterbehandlinger. At Gaspar Noé har håndteret sine 16-mm kameraer med stor, stor virtuositet og bagefter færdiggjort sin visuelle vision via. efterbehandling med et fantastisk resulatet (farverner, ikke mindst, kommer helt blændende til udtryk !) synes jeg sagtens kan forsvare filmen som suverænt velfotograferet. Eller må du selv definere rammerne for, hvad filmfotografi er, og indvige os andre i sagerne.

18/09-09Irréversible
Tror ikke det er en subjektiv holding, hvad filmfotografi er :-)

http://da.wikipedia.org/wiki/Filmfotograf

Og her er Fight Club en sand vinder :-)

18/09-09Irréversible
Inden for filmens stil, og de dunkle farvenuance-indtryk som bevidst sættes i stand, så er filmens fotografi - mildt sagt -vanvittig flot. Og i filmens enkle scener, hvor kaos ikke står på, oplever man også hér hvor smukt filmens fotograf kan gøre det.

18/09-09Irréversible
Det er i højere grad special-effects teamet der har gjort "Irreversiblé" til den kaotiske helveds-karrusel, som filmens første time må siges at være, end det er fotografen. De lange (og flotte, ja) master-shots er hovedsageligt skabt digitalt eller sublimeret med raffineret 1 frame-klipning (tænkt "Fight Club", apropos), der praktisk talt ikke er den store udfordring, for én med rette budget og et moderat kreativt sind. Filmfotografering per definition i min bog, er misé en scene som udgangspunkt - ikke brudstykkeoptagelser og computergrafiksfusioner. Ligeså, er der forskel på at tage billeder som Kevin Carter og skabe en grib med photoshop, agree? - også hvis sidsnævnte er pænere. Men det er en evig diskussion. Jeg håbede blot på lidt mere værdsættelse og overvejelse af filmsfotografiens funktionalitet, fra scope-gutternes side, nu hvor emnet var fotografering og ikke "pæneste produkt".

http://www.youtube.com/watch?v=y-PnrL-uw0w

Iøvrigt er det, dog med min begrænsede viden, meget få etablerede fotografer der colorgrader eller efterarbejder deres egen råfilm.

19/09-09Irréversible
Jeg erkender, at du vist har fat i den lange ende, Jarl.

”Jeg håbede blot på lidt mere værdsættelse og overvejelse af filmsfotografiens funktionalitet, fra scope-gutternes side, nu hvor emnet var fotografering og ikke "pæneste produkt"”

Hvordan det? :o) Vi har jo at gøre med mangel på bedre viden, om et særtilfælde. Som du selv siger, så er det meget få etablerede fotografer der colorgrader eller efterarbejder deres egen råfilm.

Jeg vil i øvrigt hurtigt indskyde, at du i min bog ikke har en begrænset viden!

19/09-09Irréversible
Jarl:

Det ER en subjektiv vurdering hvad man finder, er godt arbejde/filmfotografi. Ligesom alt muligt andet med film. Fint nok du vil diskutere dette, men det forbliver en smagssag.

"Det er i højere grad special-effects teamet der har gjort "Irreversiblé" til den kaotiske helveds-karrusel, som filmens første time må siges at være, end det er fotografen"

Som det link jeg opgav fortæller, så er det en af opgaverne for fotografen at finde frem til en overordnet stil, vinkler osv.

19/09-09Bedste filmfotografering - top 10
Kommer lige med en hurtig indskydelse:

Hvad synes I så om Ken Loachs film? Jeg fandt personligt 'Sweet Sixteen' formidabelt fotograferet, da den gennem matte og grålige farver, får skitseret Liam's (den femtenårige hovedperson) håbløse skæbne i betonbyen Glasgow - tror jeg det er.

Ellers er Barry Lyndon nok det flotteste, som mange af jer også nævner, jeg nogensinde har set. Så malerisk og fortryllende.

20/09-09Klausen
Jeg husker desværre ikke 'Sweet Sixteen' så godt, at jeg i specifik grad kan udtale mig om dens billedside. Men skidt var det da i hvert fald ikke :)

To film jeg desuden glemte: 'The Consequence of Love' og 'Code Unknown'. Begge film, der desuden begge er fabelagtigt gode, leverer noget nær topmålet af moderne filmfotografi.

20/09-09Jonas
Jonas: Bare for at uddybe, var det mest for at skelne imellem en værdig bestræbelse og noget, der i det professionelle arbejdes natur, kan se godt ud. Det er en gammel sandhed, at meget lort kan reddes i post-produktionen, og et trænet øje kan godt se hvor den store fortjeneste ligger. Når det er sagt, lever vi også i en digital tidsalder, hvor film som "Sin City" og "300" bliver flere og flere - film, der fotografisk set er utrolig fordringsløse, men hvis billeder stadig har en æstetisk kvalitet. Tak for de pæne ord, iøvrigt :)

Gott: Ikke for at bolle en flue, men det er hovedsageligt instruktørens opgave at bestemme den visuelle stil og udtryksform, mens fotografen med sin erfaring skal eksekverer det i overenstemmelse med dennes vision. Derfor er det lidt forkert, når du siger at "det en af opgaverne for fotografen at 'finde frem' til en overordnet stil, vinkler osv." :)
Men du har fuldstændig ret i, at hvad der er pænt at se på, er et spørgsmål om ens individuelle smag. Men måske har jeg misforstået diskussionen.

20/09-09Jonas
Velvet: Jeg forholder mig bare til det link jeg fik lagt ind.

"Filmfotografen og filminstruktøren arbejder meget tæt sammen i løbet af hele forløbet. Før produktionen af en film, i den indledende planlægningsfase (Forproduktion), vurderer filmfotografen den tekniske og økonomiske del af billedsiden, er med til at finde de bedste, råfilmsmateriale, lyssætning og billedvinkler samt til at vurdere den overordnede stil"

Det er jo et tæt samarbejde, og jeg tror da at instruktøren har det endelige ord, men ikke nødvendigvis de første/bedste ideer/forslag.

Ved ikk om du har misforstået debatten, tror bare vi ser lidt forskelligt på det.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.