Enter the Void: - Nullernes hovedretter -

Enter the Void
Film Enter the Void
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Debat
Side 3KeyserSöze
LortefilmSLAPPERFAP
Svimlende efterdødstrip i neonoply...Bjarke, Filmsk...
Mirza
- Til Kanten og Længere ud -wrathcoil
Filmiske referencersandmand
Side 2KeyserSöze
First look...Mirza
Indlæg Se alle indlæg (9) Se mere

28/12-09- Nullernes hovedretter -
Mit bud på de 10 største film gennem 00’erne.

#10 DER UNTERGANG
Oliver Hirschbiegel, 2004, Tyskland
Jeg blev skudt i skår og stumper af denne klaustrofobiske, vejrtagende og underbare intense filmpatron.

#9 CACHÉ
Michael Haneke, 2005, Frankrig, Østrig

#8 MÜNCHEN
Steven Spielberg, 2005, Frankrig, Canada, USA
Efter 9/11, begyndte et æra af film om Bush-adminstrationens krig mod terrorismen, der ikke kan anses som velsignet af Hollywood. Det blev starten på en lang række politiske film, som kan være spændende at skrive om, men som for længst er blevet kedsommelige at se på, og ensformige i kritikken. Ingen havde dog næppe troet at Steven Spielberg skulle lave filmen der tog emner som terrorisme, og kritik af USA’s udenringspolitik til et stadie vi ikke har set før. ”München” gør op med sin thrillergenres konfliktløsninger. Helt exceptionelt manifesteret, ser vi at gengældelse ikke er en mulig løsning. Kun en blindgyde. Mord og drab er nyttesløst; man vinder kun hævnen som avler lidelse og sorg, og vi ender alle som tabere i den evigkørende cirkel bygget på hævn. Der er ingen vindere i ”München” - kun tabere. Det er gennem vores følelser at Spielberg slår sine pointer fast, hvilket giver en uforglemmelig potens.

#7 SYNECDOCHE, NEW YORK
Charlie Kaufman, 2008, USA
Endnu et vendepunkt i filmfortælling var Kaufmans debutfilm ”Synecdoche, New York”. Som et følelsesstriptease klædte Kaufman overfladen og facaden af, og gav os et indblik i vores fragile mørke og pessimistiske tilgang til formålsløsheden, angsten, ensomheden og kærlighedshungren. Det er næppe fortalt ærligere eller mere rammende end i Kaufmans unikke bidrag til filmopfattelsen.

#6 A Single Man
Tom Ford, 2009, USA

#5 MULHOLLAND DRIVE
David Lynch, 2001, USA, Frankrig
Lynch mønstre stemninger, en uhyggelig farvebombe af en atmosfære og en gådefuld historie om mayas slør i vore dage. Og det er altsammen syre fra bedste syrehoved, i et - over al fornuft - filmisk mesterstykke.

#4 THERE WILL BE BLOOD
Paul Thomas Anderson, 2007, USA
Som at mærke Kubricks ånde i nakken, fortaber man sig i Paul Thomas Andersons episke film om familie, velsignet grådighed, fundamentalisme og andre centrale grundtanker, rullet ud i storsmukke billeder, vitriolske toner og præstationsmirakler. Anderson har vist sig som en epokedannende auteur.

#3 ANTICHRIST
Lars Von Trier, 2009, Danmark
I noget blottet for tid og rum, af en ukendt størrelse, leveres en storm af billeder, der i sig selv er mange belåste tanker og fordybelser værdige. Dens perspektiv på følelser i meningsløshedens krypt er - beskedent sagt - enormt flot skildret. Enestående. Afskyelig. En uudslettelig konfrontation.

#2 DOGVILLE
Lars Von Trier, 2003, Danmark
Udover en varm fornemmelse og en ægte eufori over en nybagt filmfortællings virtuositet, er det svært at beskrive ”Dogville” og dens natur. Eller hvad den fænomenalt formår at gøre ved den, der tør lytte til den.

#1 IRRÉVERSIBLE
Gaspar Noé, 2002, Frankrig
Uretfærdighed, tab, tid, hævn, dominans, nydelse, fornuft, moral, meningsløshed, kærlighed. Mange kritikere mente i sin tid, at skar man blot lidt ind til benet, så var ”Irréversible” en banal hævntogtshistorie. Undertegnets opfattelse blev derimod sparket langt længere hen ad analysebanen. Med et tungt udvalg af symbolske og karaktervægtige detaljer, en dybsindig filosofisk tilgang og pege-finger-morale samt en milepæl i sin udtryksform, er ”Irréversible” den optimale filmoplevelse.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.