Shutter Island: Shutter Island

Shutter Island

04/03-10Shutter Island
Martin Scorsese er efterhånden manden bag så stort og komplekst et arkiv af fantastiske film, at forventninger til ham som instruktør er så utroligt høje at intet mindre end det absolut bedste, er acceptabelt. Han er efter min overbevisning den dygtigeste amerikanske filmager, som stadig laver film. Han har lavet film i et hollywood, hvor film stadig var en kunstform, og ikke et redskab til økonomisk succes. Hele hans udvikling gennem hans egen tid, er så betydningsfuld og vigtig for hvad der kommer ud af ham i dag.

Shutter Island er på den tekniske side, fuldstændig fejlfri. Det er perfektioniske kameravinkler, og utroligt smukke billeder, af ellers almene locations der pryder lærredet. Det jeg er mest begejstret for, er den måde Scorsese som en aldrene mand, stadig formår at udvikle sig, og lave lige så originale scener som han gjorde da han begyndte.

Med det sagt, har jeg også en fornemmelse af at netop hans alder, eller aldrene synspunkt på filmproduktion, er svagheden ved netop Shutter island. Selvom filmen har meget nyt og spændene at byde på, følte jeg til tider en anelse gammeldags beskrivelse af historien og handlingen i Shutter Island. Jeg ved udmærket godt at filmen forgår i efterkrigstiden i halvtredeserne og situationerne derfor, ud fra et mordene synspunkt, automatisk vil virke gammeldags. Dette er jeg afklaret med, og hvis dialogen handlemåderne ikke havde været gammeldags, ville filmen heller ikke være troværdig. Jeg følte dog at der var puttet for mange klichéer ind i filmens dialog, som jeg frygtede der ville være. Det er forståeligt nok, da der altid har været den form for dialog i Scorsese's film. Jeg mener dog at vi er i en ny tid, også hvad der angår film, og vi derfor også bør tage vores gamle brug af filmiske virkemidler, til betragtning.

Når det er sagt, så er Shutter Island stadig et vidunderligt stykke filmkunst, som skinner af at være lavet af genier. Leonardo Dicaprio spiller endnu engang fremragende i samarbejdede med Scorsese. Filmen er spændene til det sidste, og den indeholder et meget overraskende twist og en slutning, der gør at filmen bliver trukket op i helt andre højder. Shutter Island er den bedste film, som har haft premiere i 2010, og alle skylder sig selv at se den.

15/03-10Shutter Island
"Shutter Island er på den tekniske side, fuldstændig fejlfri. Det er perfektioniske kameravinkler, og utroligt smukke billeder"

Du har tilsyneladende ikke sans for filmisk æstetik. Det er en af de mest fejlfyldte film i lang tid, og det er pinligt at vi har med Scorsese, mesterfotografen Robert Richardson og mesterklipperen Thelma Schoonmaker, at gøre når de levere så dårligt håndværk. Filmen er spækket med uskarpe billeder og utallige kontinuitets fejl i klipningen. Lige fra første scene hvor DiCaprio og Ruffalo står på båden. Der er fejl i blikretningerne, hvor deres hænder befinder sig, hvor deres cigaretter befinder sig, afstanden imellem dem osv. Dette fortætter igennem hele filmen.

Eller ok film

15/03-10Shutter Island
*spoiler*

Men foregår åbningsscenen andre steder end i DiCaprios fantasi?

Og selv hvis man tager den som første scene i psykologens 'teaterstykke', er de visuelle referencer til Hitchcock dér så tydelige, at jeg vil vædde med, at samtlige kontinuitetsfejl er lavet med vilje.

26/03-10Shutter Island
Jeg var fra start opmærksom på de eksempler du giver mig. Jeg er dog på ingen måde enig med dig. Jeg tror ikke at du har forstået filmen, som den er ment til at skulle forstås. alle klip og vinkler er nøje planlagt, og fortaget 100% med vilje. Det hele er en afspejlning af vores hovedpersons virkelighed, og det er grunden til de skæve vinkler. Jeg kan forstå på dig at du har opfattet det som fejl, men set i et større perspektiv når filmen er slut, burde du sagtens være i stand til at se meningen med filmen. Jeg tror derimod at det er dig som har svært ved at opfatte de kunstneriske symbolikker i film. det kan også godt være du bare har haft en dårlig dag, og var lidt langsom på det givne tidspunkt.

Mvh Kristian Arnoldi.

Eksempel: Da de i startscenen står på båden og Dicaprio fortæller at hans kone som brændte inde, drejer kameraet mod vandet, hvilket virker ret besynderligt, men i større perspektiv kan sættes i sammenhæng med hendes druknedød.

28/03-10Shutter Island
SPOILER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

der er en ting jeg ikke forstår. til sidst i filmen siger dicaprio,
hvad er værst? at leve som et monster, eller dø som en god mand?
hvad er det hans mening med det?

29/03-10Shutter Island
SPOILER!!!
Han opfatter tydeligvis sig selv som et monster, efter hvad han har gjort mod sin kone. jeg tror at han nærmest giver en forklaring på hans personlighedsskifte. Altså han fortæller at han hellere vil leve som en anden person, end den han i virkleigheden er.

Der er tydeligvis noget symbolik gemt bag det, men for mit vedkommende tror jeg at dette er hvad han mener.

23/04-10Shutter Island
Pointen er at han ville blive psykologisk udslettet, hvis han skulle leve med identiteten som drabsmand - samt bibeholde erindringen om tabet af børnene. Det er meget almindeligt at psykens immunforsvar i sådanne ekstreme tilfælde etablerer en hukommelsesspaltning (som siden udvikler sig til f.eks. skizofreni).

Iøvrigt enig i at kontinuitetsfejlene er lavet med overlæg; jeg forventer at Scorsese dén vej rundt ønskede at etablere en fornemmelse af at noget (andet end at nogen er forsvundet etc.) er helt galt, allerede tidligt i filmen.

30/06-10Shutter Island
@ len9 og evt. andre
Jeg tror ikke han falder tilbage til sin opfundne identitet igen, men at han derimod blot lader som om:
Først siger han "Der er noget galt med den her ø, vi slipper væk herfra" eller noget i den dur.
Derefter siger han så: "Hvad er værst? at leve som et monster, eller at dø som en god mand?"
Med første citat får han overbevist Chuck om, at han er blevet sindssyg igen, men andet citat vidner om, at behandlingen har hjulpet, og at han lever i virkeligheden. En virkelighed han dog ikke kan holde ud, og derfor vælger han til slut hjerneoperationen.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.