The Dark Knight: Bedste batman

The Dark Knight

13/01-11Bedste batman
Christopher Nolan er fantastisk. Aldrig har en batman film haft så stærk og gennemført en filmisk stil!

13/01-11Bedste batman
Hvilken stil taler du om?

13/01-11Bedste batman
Fotografen (Wally Pfister) har jo virkelig tryllet her. Der er en mørk tone i hele filmen som passer perfekt til filmens historie. Det er fotografisk stil

13/01-11Bedste batman
Med risiko for at være pertentlig, har TDK ingen "fotografisk stil". Dét du taler om, er scenografien. Wally Pfister (og Nolan selv, for den sags skyld) er stilløs.

13/01-11Bedste batman
Batman Returns vil altid være min Batman-favoritfilm. Jeg tror ikke Nolans stramme stil nogensinde vil kunne give sig udslag i en Batmanafilm, der kan overgå Burtons coole "looseness". Men det er jo bare et spørgsmål om man vil have sin drink shaken eller stirred.

Velvet, du mener ikke at Nolan er en auteur?

14/01-11Bedste batman
Ingen af hans film har et konsistent el. personligt udtryk, så jeg må melde "nej" :)
Mener du, at han er?

15/01-11Bedste batman
Ja, det vil jeg mene, for så vidt begrebet altså efterhånden overhovedet eksisterer længere. Det er både visuelt og narrativt.

Den døde kvinde, skyldfølelsen, spaltningen, den labyrintiske kamp for at blive hel igen og finde mening. Jeg synes hans og Wally Pfisters billeder er blandt de allerbedste i øjeblikket i bigfilm branchen.

https://theses.ncl.ac.uk/dspace/handle/10443/961

Men ellers er jeg enig i at man skal på god afstand af Hollywood for at finde noget der fanger interessen.

16/01-11Bedste batman
Det der gør ham spændende (i mine øjne), er hans alsidige retorik, der dog ikke altid fungerer lige godt. "The Prestige" er et mesterværk udi dramaturgi, mens "Inception" var noget værre rod.

Visuelt er han dog hverken særlig opfindsom eller nyskabende, til samligning med nogle af de store, amerikanske stillister som f.eks Jonathan Demme, Lynch eller Gus van Sant. Hans film har naturligvis klare, tekniske kvaliteter, men hans billeder ligner alle andres og laves med en typisk sløset-lad opportunisme, der efterhånden kendetegner contemporary Hollywood.

16/01-11Bedste batman
...

17/01-11Bedste batman
Nolan er netop ikke stilren, i det hans principper på fotograferingens område er de samme som alle fra USA. Stil er ikke separeret fra filmens tema, så der er intet "lir" eller "gejl" hos hverken Lynch eller van Sant. Burton er dekoratør og rendyrket æstetiker (og en dygtig én af slagsen), i højere grad end stillist. Jo, han trækker tydelig inspiration fra de gamle tyske ekspressionister, men der er lang vej endnu... og Gott, hvis ikke du kan genkende en Demme-film, ved du ikke hvad du skal kigge efter ;)

Jeg ved ikke hvad der kvalificere Pfister til værende en genial fotograf. Jeg synes ikke han er noget særligt. Han kan sit håndværk, men er hverken særlig innovativ eller udfordrende. Det præller af.

17/01-11Bedste batman
...

17/01-11Bedste batman
Det jeg skrev i sin tid, var ironiserende. Og underdrejet. Troede det gik igennem. Jeg har ikke skiftet mening.

Nolan har ingen stil. Der er ingen konsistente, fotografiske virkemidler (som jeg har opdaget), der understøtter filmens drama eller tema.

Demme's film er derimod nogle af de mest stiliserede der findes. Kig efter lav dybdeskarphed i karakterpsykologiske scener, brydninger af den fjerde væg, ligesom hans linsevalg og format altid er det samme.

18/01-11Bedste batman
...

18/01-11Bedste batman
Den var ironiserende. Kan ikke huske tråden, men du må gerne linke den! :)
Nu snakker jeg om brugen af lav dybdeskarphed som et stiludtryk, til fordel for at skabe en underfundig, visuel effekt. Langt de fleste instruktører bruger det idag opportunistisk og omsonst; fordi det anses som værende "pænt". Nolan inklusiv. Han bruger det ikke stillistisk. Ja, jeg snakker aspect ratio. Og bredformatet har heller ikke noget med stilen at gøre; man skyder altid i bredformat på 65mm. Hvorfor tror du tilgengæld at Demme vælger ikke at skyde anamorfisk? Han kunne sagtens, men gør det ikke.

Et andet perfekt eksempel, for at skabe noget perspektivering, er van Sant's "Elephant" eller "Paranoid Park". De var begge skudt i 1.37-format (til fordel for 1.85 eller 2.35, som 99.9% af alle instruktører ville vælge til 4-perf) og uden brug af anamorfisk linse. Der kan du tale om et personligt udtryk.

Men du har ikke nævnt noget konkret, gennemgående stiludtryk hos Nolan?

18/01-11Bedste batman
....

18/01-11Bedste batman
...

18/01-11Bedste batman
Har læst tråden nu. Synes det fremgår meget tydeligt, at jeg er ironisk og underdrejet - som jeg jo ellers sjældent er.

Okay, så vi er enige om at han ingen fotografisk stil har? :>

Som du selv nævner, er det i virkeligheden blot en typografisk selvfølge hvilket format der vælges af henholdvis Nolan og Demme til deres film; det var derfor jeg spurgte. Enhver storfilm fra USA (bør) skydes på 2.35:1. Dertil egner en film som "Philadelphia" sig ikke. Mange instruktører går dog efter den bedste opløsning og det bredeste format, uden tanke til om filmens visuelle side kan bære dette ("Memento" *host*)..

Iøvrigt kan man skyde både anamorfisk og ikke-anamorfisk på 1.85, såfremt man vil. Det er to forskellige ting.

18/01-11Bedste batman
...

18/01-11Bedste batman
Jeg var ironisk. Det var et forsøg på at ironisere over folks valg af film. Old story is old.

Jeg mener om filmens billeder retfærdiggøre brugen af bredformat. Det synes jeg ikke "Memento" gjorde. Nej, jeg tror ikke Nolan tænker på det i stillistisk sammenhæng, for han er ikke stillist. Kan kun komme på van Sant og Kubrick, der fra USA i nyere tid har skudt på Academy-formatet (1.37:1).

Digitaliseringen - der jo på mange måder er et kunstnerisk knæfald - gør hele omtanken bag mere eller mindre ligegyldigt, idet du kan omformaterer på fjernsynet såfremt kameraets objektiv tillader det. Derfor vælger de fleste instruktører bredformatet med anamorfisk linse, fordi det giver den bedste billedkvalitet og pæneste dybdekomposition.

18/01-11Bedste batman
Det er altså ikke længere en diskussion mellem uoverensstemmende holdninger og kontrære tilgange. Det her er - for længst - blevet et spørgsmål om omløb i hovedet, frem for et spørgsmål om vinkel. Hammer-ærgerligt, synes jeg.

18/01-11Bedste batman
...

18/01-11Bedste batman
...

18/01-11Bedste batman
Jeg mener da bestemt, at jeg ellers gerne skulle mene, at jeg da netop lige har bidraget.

19/01-11Bedste batman
"Following" er ikke skudt på academy format.

1.37 (academy formatet) er et 35mm-format. "Following" er skudt på 16mm. Ergo, er det en omformatering han har lavet i post-production, af uvisse årsager. Nu kunne jeg selvfølgelig lade tvivlen komme ham til gode og tro at det var et æstetisk valg; men 1.37 er et egnet aspect ratio valg til omformatering af standard 16mm. Havde han haft budgettet og skudt på super 16, ville han højst sandsynligt have valgt 1.85.

Jeg mener, at man ødelægger mulighederne for personligt udtryk og leg med mediet. Nogle film egner sig bedst, til at skydes i et mere kompakt format, med en flad linse eller på smallere film.

19/01-11Bedste batman
dobbelpost.

19/01-11Bedste batman

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.