Kill Bill Volume One: Dårlig stil

Kill Bill Volume One

30/10-11Dårlig stil
Kill Bill Volume 1 hører, som alle andre af Tarantino's værker, til den gruppe film som prioriterer stil frem for substans. Det er der i og for sig ikke noget galt i. Mit eneste krav er at stilen som bliver anvendt, skal tiltale mig positivt.

Kill Bill er desværre præget af en meget dårlig stil og filmrytme. Den springer frem og tilbage i tid, den er kapitelopdelt og den blander seriøsitet med en særpræget men mislykket useriøsitet. Alt dette kan bruges fornuftigt (undtagen kapitelopdelingen), men Kill Bill bliver ofte forvirrende og rodet.

Visuelt bliver den til tider direkte latterlig. Her tænker jeg på animationssekvensen og sort-hvid-scenen. De er rent ud til grin, og trækker nogle små kvaliteter som kunne have været tilstede ud af filmen. Den indeholder heller ikke noget af den særprægede Tarantino-dialog. Dialogen er faktisk meget anonym.

Så en fiasko betragter jeg desværre Kill Bill som. Dog ikke helt så stor en fiasko som Death Proof (også af Tarantino), men under alle omstændigheder forfejlet.

30/10-11Dårlig stil
Hehe, ja det kræver sin mand at sluge QTs syge humor. Der er nu masser af substans, i ironien, i fortællingen om kvindens galvaniserede omsorg og hendes icy killer instinct, der ifølge hende selv uden problemer går hånd i hånd med hendes moderlige kærlighed. Om at kvinden kan undvære manden efter barnets fødsel. I symbolerne på kampen på liv og død mellem ægtefællerne. Et moderne graviditets-, børne- og skilsmissedrama er hvad QT har lavet, og han rammer eddermanme kønskonflikterne godt, hvis du spørger mig.

30/10-11Dårlig stil
Jeg beundrer virkelig at du kan få så meget ud af filmen her. Tarantino har sikkert haft også store store tanker med Kill Bill, men jeg kunne bare ikke få øje på hans pointe. At der så er andre der kan, er jo kun herligt.

30/10-11Dårlig stil
"Jeg beundrer virkelig at du kan få så meget ud af filmen her"

Sandy har altid haft en enestående evne til at analysere og det er altid underholdende :)

31/10-11Dårlig stil
Hej begge,

Nu er det jo ikke mig der opfinder temaerne, jeg er bare en slags selvbestaltet talerør for instruktørens ideer, fordi jeg i sin tid syntes det var trist at auteur'ernes subtext blev forbigået.

Kvindens emotionelle dilemma som fanget mellem moder og "dræber" kommer flot frem i to af de sidste scener i to'eren. Dels hvor Beatrix opdager hun er gravid og indstiller duellen, dels hvor hun putter datteren lige før hun skal henrette Bill og de diskuterer godnatfilm, og Malcolm McLarens fine version af About Her fortolker scenen. "But it’s too late to say you’re sorry" - det ultimative spørgsmål vi alle må forholde os til. Beatrix valgte selv svaret, selvom hun måske bilder sig ind hun var nødt til at slå Bill ihjel.

Men alt dette er jo kun overbygning på filmens store tema om hævnens tomhed og meningsløse uendelighed, som vi også har drøftet under Inglourious Basterds, og som kommer flot frem under Michael Madsens sublime replik, "we deserve to die". Det er vel substans nok for én (todelt) film?

31/10-11Dårlig stil
sandmand:

Det er helt sikkert substans nok :) I mit udsagsn "Kill Bill hører til den gruppe af film som prioriterer stil frem for substans" taler jeg blot om det som når ud til et mainstream publikum (som f.eks. mig). Jeg finder det uhyre vanskeligt at analysere en film som Kill Bill. Og som sagt, jeg beundrer din evne til at finde alle disse analyseemner og jeg tvivler ikke på at de er sande.

DasGott:

Ja, jeg vil næsten ønske at jeg havde drukket mig fuld inden jeg så filmen. Så vil jeg sikkert have moret mig glimrende :)

31/10-11Dårlig stil
Sandy

Så du fungerer som en slags repræsentant for en instruktør, og taler på deres vegne? :)

01/11-11Dårlig stil
Ja, men jeg er kun "repræsentant" for de gode instruktører, som få forstår. Det var derfor jeg startede på scope. Jeg ville udlægge teksten for "Conny fra Brøndby", fordi jeg troede og stadig tror hun vil forstå den i min udlægning, bøjet i tunge "vestegns"neonrør. Nogle folk kan lægge et gulv, jeg kan udlægge en film selvom jeg langt fra ser alt. Vi har alle et talent.

Kill Bill er godt nok stilsikker, men stadig mere substans end stil. Finten er hele tiden at lede efter indhold. Det som ingen ser. The figure in the carpet, som Henry James kaldte det i sin novelle af samme navn.

Livet Er Smukt, men kun Bag Facaden.

01/11-11Dårlig stil
Fortolkning og overfortolkning er to forskellige ting. Det er ikke altid nødvendigt at "lede" efter substans og intellektualisere enhver handling i en film - giv dig hen til den filmiske oplevelse og sæt den analytiske del af hjernen på hylden.

01/11-11Dårlig stil
Her er en nem en, Sandy. En sjov hjerneøvelse :)

En mand holder et fotobillede af en mand
Manden bliver spurgt: hvem er den mand på billedet?
Manden svarer: jeg har hverken en bror eller søster, men den mands far er min fars søn.

Hvem er på billedet? :)

01/11-11Dårlig stil
Kan Onkel Morfar virkelig være onkel og morfar til én og samme person? Jeg mener at have løst den, men har desværre glemt alt om regnestykket nu.

01/11-11Dårlig stil
Haha Mirza. Jeg svarer ja til dit, tror jeg nok. Men jeg er kommet frem til en ret perverst regnestykke. Ihvertfald sådan som jeg tolker ;)

01/11-11Dårlig stil
Ud med sproget! :)

02/11-11Dårlig stil
DasGott

Der bør også være et forbud mod underfortolkning!

Går ikke ud fra at du hetyder til hævntemaet, som er helt klart fremlagt.

Temaet om kvindens indre emotionelle modsætninger/rummelighed står jeg gerne ved for egen regning. Det er jo også vist i den grinagtige scene hvor barnet kommer hjem fra skole, og mor og Beatrix indstiller voldshandlingerne et kort sekund.

Temaet om mand/kvinde synes jeg ligger på den flade hånd al den stund Beatrix vælger at fastholde at hun vil slå sit barns far ihjel, selv da det går op for hende at han faktisk er far og hun er mor. Det er jo hele filmens, store gemte pointe, at hun først skal finde ud af det til sidst, men at hun er in blood stepped in so far at hun ikke magter at omgøre sin hævnbeslutning. Hun får et kort glimt at et familieliv, da Bill og hende drøfter godnatfilm for BB. Det er jo så rørende vist. Klip til at faren må dø. Ovenikøbet nænsomt.

03/11-11Dårlig stil
Men hvad gør hævntemaet dybere her end i så meget andet, for vi skal altså stadig huske på dette er kitsch, en form for b-film hyldest, som også har til hensigt at underholde stort.

07/11-11Dårlig stil
QT stiller jo i første omgang blot spørgsmålet om hævnens berettigelse. Hans egen opfattelse er IMO at hævn ikke er acceptabelt. Ligesom dødsstraf (som jo er overvejende hævn). At hævnen vil fortsætte i det uendelige, fordi man kan blive ved at hævne. Derfor laver han Kill Bill 3. Kun ved at være bevidst om disse pro and cons i hævnfilosofien får man det fulde udbytte af Kill Bill-filmene.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.