Hugo:

Hugo
Film Hugo
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Debat
En honningdryppende historietime f...Carcajou
Mirza
In Dreamssandmand
Visuelt mesterværkTorbenWood
Hugos farBries Blog-O-R...
Hvorfor ikke!Carl Nielsen E...

20/03-12

21/03-12- Den reaktionære lod -
Gisp, der røg min underholdning i morgen aften....

21/03-12- Den reaktionære lod -
Den ufrivillige humor fejler dog intet!

27/03-12- Den reaktionære lod -
Jeg er aldeles enig. Især i det med diabetes.

29/03-12- Den reaktionære lod -
SPOILERS

Jeg synes ikke I har helt ret i jeres kritik.

Vi kan dog godt blive enige om at Marty ikke har cutting edge længere, og at han efter Cape Fear ikke har lavet et godt krimi/gangsterdrama.

Der er mange ting i Hugo, der funger. F.eks. den dobbelte drøm, måske en reference til Inception. Men i hvertfald en smuk flimisk illustration af den flydende grænse mellem drøm og virkelighed, som er hele filmens grundtema.

Også det mekanske menneske, som bliver til den mekaniske hund i feel-good-scenen med de to hunde, men det vigtige er ikke at man bliver rørt, men at hans fremgangsmåde for at komme tæt på kvinden er lige dele mekanik og følelse, ligesom forholdet mellem film og virkelighed.

Derudover synes jeg bare man må tage hatten af for, at han skaber en narrativ genistreg ved at lade Hugo bruge et element fra sin drøm (opholdet på togskinnerne) i virkeligheden, og at Hugo ved hjælp af sin brug af dette drømmelement sætter livet på spil, så betjenten er nødt til at redde ham, hvilket får betjentens menneskeliged til at spire (hvad Hugo jo har troet på ville ske) med den konsekvens, at betjenten lader Hugo gå. Det er filmisk avanceret og superkomplekst. Der er navnlig ét element her der er sublimt, fordi betjenten griber fat i Hugo for at redde ham fra skinnerne. Og da betjenten senere har anholdt Hugo i alles påsyn og står i sin store valgsituation, har han igen fat i hans arm, og da betjenten vælger at lade nåde gå for ret, sker det ved at han slipper sit greb i Hugos arm.

Hugo prøvede faktisk det samme trick ved kravle ud på tårnet og hænge oppe på urets viser - nemlig at gøre film til virkelighed med samme formål - men det kiskede første gang for ham.

Andre har også set det:
http://catharsis.dk/filmensmagi.html

30/03-12- Den reaktionære lod -
....

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.