The Dark Knight Rises: Værdig afslutning

The Dark Knight Rises

13/08-12Værdig afslutning
Hvordan løfter man arven efter den måske bedste superheltefilm lavet, The Dark Knight? Det er en noget nær umulig opgave og forventningerne er enorme. Det lykkedes dog Nolan at levere en fornøjelig afslutning, om end må jeg konstatere, at dette 3 kapitel er seriens svageste led - grundet flere huller i logikken og generelt flere skønhedsfejl end tidligere. Det er samtidig også svært for Nolan og co. at diske op med noget nyt her i tredje ombæring, hvilket, paradoksalt nok, ikke har været et problem hvis man sammenligner Begins og TDK - som er vidt forskellige og alligevel i tråd med hinanden. Rises samler mere trådene op fra de forrige film, alt imens historien centrerer omkring nyt terrorplot, hvor skurken atter skal tvinge Batman i arbejdstøjet. Overraskelsesmomenterne er små og ambitionen er knap så høj som tidligere, men Nolan har alligevel begået en gedigen actionfilm. Det er SÅ solidt teknisk håndværk og byder måske på seriens bedste actionsekvenser - herunder kan flykapringen nævnes, som imponerer mest sammen med Bane og Batmans første fist-to-fist møde i grotten. Det store møde mellem politi og badguys i åben gade mod slutningen, er lidt skuffende iscenesat, selvom tanken bestemt er god og ikke desto mindre underholdende nok.

Bale er atter formidabel i rollen (hvem sagde Howard Hughes?) og Hardy gør et godt indtog som superskurken Bane med fysisk overlegenhed. Han bleger dog lidt ift. Ledgers joker, men måske en urimelig sammenligning? Hathaway er fin som Catwoman. Manipulerende og fræk. Jeg savnede dog en mere sensuel/seksuel side af karakteren - lidt tættere op af Frank Millers portræt, men hun gør stadig en rigtig god figur. Oldman er stadig god, og Levitt er fin, men lidt mere kant i de mere centrale biroller havde jeg gerne ønsket - dog er der ingen der falder igennem, heldigvis.

Alt i alt en værdig afslutning på en trilogi der er af høj mainstream kvalitet, selvom denne 3'er ikke helt befinder sig på samme niveau som seriens to første kapitler (den er så heller ikke helt langt fra). Nolan er dog stadig så meget bedre end mange af hanskollegaer til at skrue en gang go' sommerunderholdning og denne her hører bestemt blandt de mest episke superheltefilm nogensinde lavet.

14/08-12Værdig afslutning
Meget enig! Ikke på højde med den eminente forgænger, men der er stadig meget at glæde sig over.

15/08-12Værdig afslutning
Kort, flot opsummering af 'right and wrong'. Noget andet er, at filmen her eller rettere de få indlæg siger noget om hvorledes Scope har mistet taget i filmfolket. Jeg husker dengang at sådanne film her fik 400 kommentarer. Ved godt, der kom en masse lort, men der kom også en del gode. Nu kommer der, hvis man er heldig, få gode og et par enkelte ligegyldige kommentarer (som denne her:). Scope virker DØD!

15/08-12Værdig afslutning
Car: Ser frem til din anmeldelse

TN: Ja, desværre. Scope virker meget forladt. No one cares about the man in the box :(

15/08-12Værdig afslutning
Det skyldes vel blot det biologiske skred. Husker jeg nogenlunde, så var der adskillige, forholdsvis unge brugere. Det er svært at være passionerede på sådan indædt en måde, når man stadig er grøn på den lyserøde sky. Hvor man lever i det ungdommelige spektrum og alt hvad dette måtte indebærer af euforiserende eksperimenter af livets stimulanser, der slides på midtvejen som en overhørt yndlingssang, men som lige nu føles som gaver.

Don't take it so personally
You're not the only one
That time's got it in for honey
That's where you're wrong

15/08-12Værdig afslutning
Og Scope, jeres designflip var den djævelske udløser

16/08-12Værdig afslutning
Scope, jeg har i min fantasi set dig sidde på en cafe ved Arnofloden i Firenze. Vi ville ikke sige noget til hinanden. Men vi ville begge vide at du havde klaret det.

16/08-12Værdig afslutning
Elsk på Sandie!! I love you, bro :D

16/08-12Værdig afslutning
:-D

16/08-12Værdig afslutning
Kan man mon købe et Poul Pava billede med teksten "elsk på sandie")

;)

16/08-12Værdig afslutning
Nu når vi for en kort stund er samlet…

I dag satte jeg ”Sweet Smell of Success” på. Jeg så de første ti minutter, og kunne ikke rigtig koncentrerer mig. Der var bare noget vagt ved anslaget, og noget påtaget over både gestik og mimik på hele linjen. Jeg spolede ¾ frem til en scene, som jeg burde have forpasset. Ikke en gang verdens bedste twist ville lokke. Det var en humørforladt og kalkuleret sfære, der stak ud i adskillige retninger. Så jeg stoppede den. Så satte jeg ”The Reporter” på. Det samme skete.

Så fik jeg et neurotisk gys. Går mine præmisser for en god film, nu i for små sko? Det er ikke en metode jeg har brugt før, men det skete altså to gange i dag, og med to film der har opnået fornemme titler i filmhistoriehåndbøgerne. Hvordan vil I – der har set mindst én af de fremhævede film – vurderer denne metode?

16/08-12Værdig afslutning
AB: Du kunne godt have været sødere ved mig og foreslået Joan Miró eller noget andet? :|

16/08-12Værdig afslutning
Med Pava, så har vi alle råd til vores "sandie" på væggen ;)

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.