Transcendence: Transception

Transcendence

20/10-14Transception
Spoilers,

Man må jo elske Wally Pfisters lille sjove leg. Han laver en omvendt Inception. Her er det kvinden, der skørt vil holde fast i den afdøde, som ikke kan slippes. Og det er kvinden, der dykker ned i dødsriget for at eliminere tramuet. Og guess what. I modsætning til Cobb, der havde Ariadne ved sin side, klarer hun den ikke. Hun bliver i dødsriget med sin afdøde mand. Eller gør hun, for i slutcenen er det ikke, som i Carrie, en hånd, der rækker op fra graven, men en dråbe der røber, at de døde måske ikke er helt døde.

De bindes sammen på mange måder, bl.a. ved at de såres i samme side af kroppen. Der er referencer til Duncan Jones' Source Code med et tema der minder herom, og Pfister kommer jo fra Chicago hvor filmen foregår. At Pfisters stil er så klar anti-method acting tænder åbenbart folk af. Rebecca Hall hyler og skriger f.eks. ikke når de dårlige begivenheder rammer hendes mand. Det giver faktisk filmen dybde, fordi der samtidig åbner sig et nyt univers af fortolkningsmuligheder. Der kan måske mangle lidt psykologisk dybde og drama(turgi) hist og her, men det er en godkendt debut med reference til Nolans mesterværk.

Rebecca Hall er vel den nye Emma Thompson i sin oprigtighed. Og i 2' eren skal Max vel ned i dødsriget og redde hende for at hindre jordens undergang 2.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.