Overvurderede Film

11/07-16Overvurderede Film
Tænkte om det var noget med en tråd om film, som var bredt anerkendte og blev regnet for store og vægtige værker i filmhistorien, men som for os personligt som individ ikke gjorde det store.

Jeg vil opstille et par regler for det:

1 - Filmen skal være fra 2011 eller før, så der har været bedre mulighed for at der er dannet konsensus om en given films kvaliteter.

2 - Filmen må gerne have været sablet ned af kritikerne i sin tid,
blot du kan forsvare at den siden har fået et efterliv hvor der er bred enighed i filmkredse om at den er god (selv om du ikke personligt synes det)

3 - Du skal opstille mellem 2 og 5 film og begrunde med ord hvad du synes. Det må gerne være kort, men rating må ikke stå alene.

4 - Om du vil smide en rating oveni må du selv bestemme:-)

Jeg har selv nogle stykker i tankerne, men har ikke haft tid til at tjekke det helt grundigt igennem. Så jeg ser lige først om andre kan, gider og vil byde ind med noget (ved jo at AB ofte er dygtig til at huske, samt at få nedfældet noget hurtigt):

11/07-16Overvurderede Film
Jeg husker ikke en skid :)

11/07-16Overvurderede Film
Så du har ikke lyst til at bidrage?

11/07-16Overvurderede Film
Lidt tilfældig rækkefølge.

5) Gone With The Wind
Beklager, men den er sgu for hysterisk og kommer virkelig let omkring flere ting, selvom filmen er uendelig lang. Igen, en go' film, men ikke det mesterstykke, som den gøres til.

4) Andrei Rublev
Man skal vitterlig være i særligt humør for at nyde Tarkovsky og det er også lykkedes mig med nogle af hans film. Denne her er ualmindelig tung at danse med, uendelig langtrukken, og vil ikke udelukke at man også skal kende lidt til baggrunden, hvis oplevelsen nogenlunde skal give mening. Det gjorde det ikke for mig. Men jeg beundrer manden for de store visioner. Som film, gjorde den ikke noget for mig.

3) Rules of the Game
Nummer 5 på "They shoot pictures don't they top 1000" og vil ikke afvise, at det kneb med forståelsen af indholdet, men jeg følte absolut intet for denne film og havde svært ved at bevare tålmodigheden. Kan ikke se det store i denne klassiker.

2) The Turin Horse
Du godeste gud, den er træg at komme igennem. Jeg har ikke tal på gentagelserne i en film, der føles så uendelig lang, at jeg hellere vil stirre i afgrunden end gense dette makværk. Det er ingen kritik af arthouse film, blot af denne, som i den grad røg hen over hovedet på mig - men sort/hvid billederne var ret imponerende, hvis jeg skal sige noget godt om filmen.

1) Det syvende segl
Det er noget tid siden jeg stiftede bekendskab med den, men dens filmsprog sagde mig ikke det fjerneste og hvis jeg ikke er fanget følelsesmæssigt, så skal filmen kompensere for det med noget "andet" og det synes jeg ikke, den gjorde. Jeg kunne godt lide Persona, men er ikke den store fan af Bergman.

Jeg kunne have nævnt mange flere og en del amerikanske.

11/07-16Overvurderede Film
Rigtig god idé til en tråd, Thomas.


Platoon (1986)

Helligbrøde, I know. Men jeg kan slet ikke se, hvorfor filmen har den status, den har i dag. Stone viser sin vanlige sans for at lave ikoniske billeder, og jeg medgiver gerne, at det er en seværdig film. Mit helt store problem med den er karaktererne, som er flade som en sivsko. De mangler dybde og er alt for overgjorte - især når det er en film, der selverklæret forsøger at skildre en virkelighed. At den ofte nævnes i samme åndedrag som "Full Metal Jacket" og "Apocalypse Now" er helt hen i vejret.


Finding Neverland (2004)

Lidt en joker fordi jeg faktisk gav den fire stjerner (dog små), da jeg anmeldte den i sin tid. Men valgte den med her, fordi jeg VIRKELIG ikke har lyst til at gense den. Det kommer ikke til at ske. Til det er den simpelthen for meget en oscar bait-film, hvilket jeg også kan huske, jeg følte dengang. Sød, tjoh, men gensynslysten er simpelthen på nulpunktet (!) Og så giver Depp i øvrigt karrierens mest kønsløse præstation i hovedrollen.


The Hurt Locker (2008)

Jeg har en virkelig dårlig sag her, da kritikerne enstemmigt hyldede den, mens den skovlede priser ind. Men undskyld mit franske - 'Best Picture' my ass. Oscaren var i mine øjne ude på et politisk korstog her. Kathryn Bigelow skulle heller ikke have vundet for bedste instruktør (nu siger jeg det bare: hendes køn gav hende statuetten). Jeg anerkender, at det er en relevant film, der tilmed er godt klippet, men ellers kedede jeg mig bravt, og at en film med så alvorligt et emne efterlod mig så kold, må siges at være problematisk. Mener faktisk, vi så den sammen på min sofa Thomas....?

11/07-16Overvurderede Film
Skam dig. The Hurt Locker er helt fantastisk. Sjældent har term som "intensitet" været så meget berettiget, som her. Og nej, jeg synes bestemt ikke Bigelow vandt pga køn. Jeg synes faktisk hun vandt ganske fortjent, fordi det var den bedste film blandt nominerede. Hvem mener du da, fortjente statuetten mere?

11/07-16Overvurderede Film
"District 9" ! (hvordan kan du overhovedet spørge??)

Og Tarantino skulle have vundet for bedste instruktør.

11/07-16Overvurderede Film
Jeg er også vild med D9, men synes The Hurt Locker er en mere holdbar film og fornem skildring af moderne soldats syn på krig, som adrenalin-fix. Overrumplende intensitet. Utroligt du kedede dig. I så fald burde Thomas have pandet dig en ;)

12/07-16Overvurderede Film
Spændende titler i har hevet frem egentlig. Jeg har ikke så meget at sige til din tråd AB, uden at jeg kan lide 2 ud af de 5 du har på din.

Kurtz: Angående Platoon, så mener jeg at huske at den er kåret af diverse Vietnam veteraner som den film om krigen, de mener bedst skildrer hvordan de oplevede det. Det gør det naturligvis ikke i sig selv til stor filmkunst, men da specielt på en måde.

Jo du husker helt rigtigt, The Hurt Locker så vi hos dig. Som jeg husker det, boede du i Aarhus og det var Oscar-night, som vi skulle se i biografen og den var nomineret. Jeg mindes den faldt i min smag. Husker ikke hvad du synes om den, uden at jeg er overrasket over at du har den her. Men altså, kønspolitisk eller ej, så er filmen en der har sat sig hos mig og som jeg føler har mere i sit simple setup end mange mere komplicerede fortællinger om selvsamme. Så på en måde synes jeg det er en film der vokser med en (mig) og forbliver der.

Finding Neverland kunne jeg rigtigt godt lide:-)

12/07-16Overvurderede Film
Platoon kan jeg også rigtig godt lide. Den er under Dommedag Nu, men ikke under Full Metal Jacket i min bog.

Finding Neverland husker jeg som okay, men regnes den egentlig for noget særligt?

12/07-16Overvurderede Film
Her er så mine egne bud. Jeg kunne have haft en del andre på listen som sikkert var lige så "værdige". Men har valgt disse, så der er et lidt bredere udvalg af genrer og stil.

Olsen-banden (1968)

Jep, det er dansk filmguld og en del af den danske kultur og bevidsthed. Jeg har såmænd også selv nydt mange af filmene og når folk snakker om de elsker filmene, så taler de nok mere generelt og det er nok i et par af de efterfølgende film at status er opnået. Eller det håber jeg, for første film er ved gud intet særligt. Tværtimod er det en kedelig og letforglemmelig lille film.

Friday the 13th (1980)

Jeg har aldrig forstået hvorfor denne film har opnået den succes og status om den har. Den er sjældent uhyggelig og ofte forekommer den amatøragtig og flad. Kun slutningen overrasker og så er det positivt at filmen, modsat dens utallige ringe efterfølgere, ikke er overnaturlig og heller ikke er dybt utroværdig.

Synecdoche, New York (2008)

Original måske nok, men også en film der slet ikke har sat sig spor hos mig. Jeg husker nærmest intet af den og det gjorde jeg heller ikke kort efter den var set. Jeg forstår ganske enkelt hvad andre ser i den. Er det filmens selvforståelse der trækker op? Burde det så ikke bakkes op med noget der var underholdende, sjovt, spændende eller bare something??? Er der en regel om, at stor filmkunst skal være gabende kedelig?

Tôkyô monogatari (1953)

En af den slags film, som ofte optræder på diverse lister over fantastiske film og på diverse filmanmeldere og filmelskeres toplister ligeså. Jeg fandt den på ingen måde ringe, men sad under filmen og følte ganske ofte jeg så et lysbilledeshow. Intet galt i lysbilleder, men i så lang tid med mennesker man ikke kender og aldrig føler man kommer til at kende. Stilen var så underspillet at jeg i hvert fald ikke har empati (om det så gør mig kold ved jeg ikke) nok til at kunne leve mig ind i mennesker hvis følelser er så subtile og uudtalte, at folk kunne dø ved siden af dem uden at de ville foretrække en mine. Jeg fik et par stikord til forståelse af historiens tematik, af en af de filmelskere der netop holder ekstremt meget af filmen. Deraf ved jeg at det vistnok er en sørgelig film. For mig var den såmænd også trist, alene på grund af dens tone, men stor filmkunst har jeg svært ved at kalde det.

Fight Club (1999)

Jeg har aldrig set det store i denne for mig, meget tidstypiske ”opgør” med tidens normer og ”subtile” pointer. Den forekom mig MTV- leflende som var det en intellektuel indpakket film, men poppet bag facaden med tidens hotte stjerner og vitterlig en film jeg fandt virkede som den mest trættende studentikose stiløvelse. Jeg har givet den mange chancer igennem årene, for har ment der måtte være et eller andet der fløj over hovedet på mig, siden den forsat kunne vedblive med at være så populær igen og igen. Måske er det mig der ikke forstår den (uanset ville det nok ikke hjælpe på at den var middelmådig), eller måske er det den generation der tog den til sig som stor kunst, der har holdt ved den, selv om den hører 90’erne til på alle de værst tænkelige måder. Uanset, så har gensyn heller ikke hjulpet mig. Det var faktisk haft den modsatte effekt.

12/07-16Overvurderede Film
Fin idé Thomas - jeg bidrager gerne. Spændende at se hvilke film andre har problemer med.

12/07-16Overvurderede Film
Jeg ville helt sikkert give nogle flere fyldige besyv med her på min gamle yndlingshjemmeside, hvis ikke jeg havde et delvist filmfagligt, delvist selvbiografisk skriveri på tegnebrættet (det lyder måske fancy, om det er det skal jeg ikke kunne sige endnu). Jeg er lidt bange for at tørlægge min skrivelyst her på scope - især når emnerne nu er så saftige!

Thomas: For mig var 'Synecdoche, New York' en meget snørklet indpakningen af et simpelt og kraftfuldt budskab: Hoffman er kunstneren, der ikke kan leve sit liv, fordi han hele tiden føler trang til at iscenesætte det, trang til at ophøje det til noget større og rigere. Når han begynde at hyre folk til at spille folk der hyrer folk (til sidst bliver det skruen uden ende), siger det for mig noget om kunstens evindelige kamp mod livet, og den blev akut en af mine favoritfilm, dengang jeg så den til CPH:PIX.

Spændende titler fra jer andre også. 'The Hurt Locker' skuffede mig lidt, men det er en film, jeg stadig tænker på i ny og næ. Som sådan er den bedre end mange andre mere fortjente Oscar-vindere.

'Det syvende segl' er jeg enig i, men jeg har på fornemmelsen, at den kræver et gensyn. Bergman har dog også til gode at tale til mig for alvor. Indtil videre er 'Winter Light' kommet tættest på.

De grelleste eksempler på overvurderede film, jeg selv kan pege på, er det døvstumme kostskoledrama 'The Tribe' og 'Hesten fra Torino', to opslidende og uinspirerende film til trods for fornem kameraføring. Også nyere anmelder- og café-biografpublikumsfavoritter som 'Ida', 'Amour' og senest 'Slangens Favntag' og 'Youth' har jeg haft det svært med.

12/07-16Overvurderede Film
Jeg fattede hat af Synedoche, New York dengang, men den er langsomt begyndt at udfolde sig og sige mig noget personligt. Men det er en af de film, jeg synes er sjovt at afkode og finde mening i, men kan også se den kan virke fortænkt på nogle.

Ras: Ida kunne jeg rigtig godt lide. Meget simpel filmkunst, men på den næsten bedste måde. Slagens Favntag var helt suveræn.

Du bliver aldrig tilgivet for Fight Club, TN.

12/07-16Overvurderede Film
Her mine bud;

En verden udenfor (1994)
Ja, den tager toppen hos IMDb – men jeg forstår det ikke. Det er absolut en rigtig fin, rørende og opbyggelig historie. Men at den skal ligge foran The Godfather giver ingen mening. Min rating 8/10.

De syv samuraier (1954)
Den var sikkert fantastisk, dengang – og jeg kan da stadig se nogle kvaliteter i den. Men der er løbet meget vand i åen siden. Den får 7/10 af mig.

Casino (1995)
Langgaber af Scorsese. Bevares – castet fejler ikke noget, Jeg kedede mig bare bravt over en ligegyldig men flot film. 7/10

Toy Story 3 (2010). Det må være gensynets glæde, som har fået den så højt op. Pixar gentager sig selv, og skulle absolut ikke belønnes for at tilføre lyserøde bamser. Men flot produceret, som altid. 7/10.

Nawals hemmelighed (2010) Ja, den kunne de så godt have bevaret, for min skyld ;-). Fint drama, men så heller ikke mere.

Og et par nye - uden for kategori grundet alder;

Interstellar (2014)
Jeg blev ikke fanget af ”ormehullet” – og trods fine motivationer fra Nolan, så har historien for mange huller til at jeg kan godtage den. 7/10

Whiplash (2014)
Points til J.K. Simmons for at dele øretæver ud – især verbalt. Men mere en sportsfilm om at presse over grænsen for at opnå det sublime – jeg synes bare ikke det var interessant nok, selvom det er pakket pænt ind. 7/10

12/07-16Overvurderede Film
Spændende tråd!


Godfather Del 2

Jeg har aldrig rigtig forstået, hvad Francis Ford Coppola fik ud af at vende tilbage til Godfather-universet igen, og slet ikke igen. Udover at være et næsten fejlfrit mesterværk, er første film også et enkeltstående og smukt afrundet værk i sig selv. Vito Corleone: The Origin Story er for mig ret ligegyldig og tilføjer intet, den trækker faktisk fra ved den første film, Corleones æteriske mystik og principfasthed. Præstationsmæssigt er der også for meget forskel på Brandos originale karakter og De Niros mere uinteressante version. Der er bestemt gode momenter (I know it was you Fredo, you broke my heart) og Godfather Del 2 er slet ikke nogen dårlig film. Men Coppola afdækker intet nyt, og i samme liga som den første er del 2 på ingen måder for mig og har aldrig kunnet se, hvorfor den blev celebreret som sådan.


The Departed

Jeg havde det okay godt med Scorseses genindspilning af den kinesiske Infernal Affairs, da jeg så den første gang. Mest fordi jeg virkelig gerne ville kunne lide den, men der var også noget der smagte lumsk. Ved gensyn fandt jeg The Departed overdrevet kikset, fuldstændig manisk og uden jordforbindelse. Den plotter hæmningsløs og uunderholdende rundt, mens den leverer ret anstrengende karakterer og skuespillere, der får fire tøjler som var det en studentikos skuespillerøvelse. Scorsese virker underlig ligeglad, og hans normalt fascinerende og innovative filmsprog kører på autopilot med denne film. Jeg har altid følt, at selvom Scorsese ikke leverede gode film hver gang, så var der altid noget interessant i dem. For første gang modbeviste manden mig med The Departed, og igen senere med Shutter Island.


Match Point

Modtaget som var det en tilbagevenden for den dybe og kontemplative Woody Allen, men for mig en papirtynd og overfladisk filosoferende thriller uden nogen former for appel eller reel indhold. Allen kaster floskler ud, der ikke kan tåle at blive tygget på, og Match Point har intet på eksempelvis Små og Store Synder, der var langt mere tankevækkende og resonerende. Jeg kan oprigtigt intet interessant huske fra denne film.


Inglorious Basterds

Op til og med Kill Bill Vol. 2 var Tarantino min helt store filmhelt, som hos så mange andre. Jeg respekterer manden for altid at gå sine egne veje, men jeg fandt intet holdepunkt i hans propagandasatiriske Inglourious Basterds. En film, der virker vildt pubertærmasturberende, selvsmagende, selvfed, selvopfyldt. Selv på den helt vildt uabsorberende og træls måde. Stadig med den gode Tarantino filmenergi, men med en lille dreng med hovedet oppe i sin egen røv ved roret. Et hoved, der igennem de sidste mange film har siddet godt og grundigt fast.


Ah ja, Rasmus. Ida. Forstod jeg dælme heller ikke hvorfor den skulle være noget specielt. Og hvis man nu skal bryde Thomas’ regel nr. 1 (som han også selv har brudt regel nr. 1 fra Fight Club) så ville jeg af nyere film kaste Room, Carol og rigtig meget The Revenant ud.

(og det lyder spændende med dit projekt, Rasmus)

12/07-16Overvurderede Film
Hmm, måske det bare er mig, men jeg synes flere titler slet ikke er vurderet højt nok, til at man kan kalde dem overvurderet. Interstellar modtog jo blandet kritik. Jeg havde håbet på folk ville have nævnt flere etablerede klassiker.

12/07-16Overvurderede Film
Så tager det fart, fedt! Jeg vender vanen tro tilbage med respons, men jeg har lige besøg af min kære mor, som er her de næste dage, så det bliver muligvis på den anden side.

Men lige hurtigt - Adis har en pointe med "Interstellar", som jo langt fra faldt i god jord generelt. Et pejlemærke hvis man er i tvivl er vel Rotten Tomatoes, hvor kritiker-procenten hurtigt kan afgøre det. Tjekkede lige "Finding Neverland" nu der bliver spurgt ind, og den ligger trods alt på 83 %, og var nomineret til et hav af priser, så synes den er godkendt. Men Thomas har det sidste ord.

12/07-16Overvurderede Film
Jeg har en række mere, som burde nævnes.

5) Slumdog Millionaire
Bevares, den er da sød og vinder mest på en fantastisk cinematografi, men historien om hvem-vil-være-millionær og svarene, som drengen havde, har jeg det stadig svært ved at sluge. Oscar showet slugte den råt og gav denne oscar for bedste film. Shiiiiiiiiiiiiet!!

4) Forrest Gump
Igen, sød film og egentlig underholdende, men føles også oversentimental og banal. Fuldstændigt galimatias at den vandt over Pulp Fiction.

3) A Beautiful Mind
Jeg har lidt på fornemmelsen, at filmen er røget i glemmebogen hos de fleste og fortjent nok, selvom den afgjort har sine kvaliteter. At den vandt over film som In the Bedroom og Fellowship of the Ring, er utroligt.

2) Gravity
Ja, jeg fik selv en wow-oplevelse i biffen, men når stormen havde lagt sig, så var der virkelig ikke meget mere at komme efter. En film, der i den grad kom på prøve i "hjemmet" og fascinationen udeblev desværre, selvom jeg stadig godt kan lide den. Modsat den mesterlige Children of Men, tror jeg ikke denne har en lang levetid.

1) Hævnen
Danske "Hævnen". Ser ingen grund til at være nationalstolte over denne film, som i bedste fald var okay og kompetent håndværk, men ikke mere.

12/07-16Overvurderede Film
Fantastisk tråd! I'll be back!

12/07-16Overvurderede Film
Rasmus: 'Synecdoche, New York' er den typiske fortælling om the struggling artist med andre ord, om hvilken jeg så kunne tænke, er en kunstnerisk kliche af de mest forslidte, men som altid er så populært et tema hos anmeldere og diverse feinsmeckere (så ved jeg hvorfor den har sin ufortjente status;). Nu mener jeg det ikke provokerende, selv om det kan lyde sådan. Det er bare for at sætte det på spidsen, da dette tema på mig virker lige så genbrugt som de mest brugte klicheer du kan finde i superheltegenren. Ej, tematik eller ej, filmen ramte mig bare ikke og that's it tænker jeg.

Jeg ønsker ikke din tilgivelse AB, ikke for Fight Club. Resten må du snakke med din kone om;-)

don: Hvis jeg ikke kendte dig udenfor Scope, så ville din liste afskrive dig for at komme på min venneliste:-D Ja ja, nu skal du ikke sidde og tænke, "fuck hvorfor postede jeg den ikke for år tilbage så", ha ha ha:-P

12/07-16Overvurderede Film
Mht til det sidste ord, så kan man med sådanne snakke ikke lægge et kirurgisk snit, der vil altid være en gråzone. Jeg prøvede at begrænse denne zone, ved at "kræve" at filmene havde nogle år på bagen. Nyere film kan man (ofte?) endnu ikke helt vurdere i forhold til deres historiske værdi eller deres efterliv.

Derfor mener jeg heller ikke at rotten Tomatoes, hvis det er den kritik filmene har modtaget i deres samtid, kan bruges helt (men bestemme det vil jeg ikke). Men det bliver en vurdering om en film er "regnet for store og vægtige værker i filmhistorien" (som jeg skrev i starten), i forhold til enkelte velmodtagne film. Jeg ville ikke selv tage Finding Neverland med. Selv om den har været fint modtaget, mange måske finder den god nok, så synes jeg ikke der er meget der indikerer at den har sat et større fingeraftryk rent filmisk. Men igen, i sidste ende kommer det nok til fornemmelse måske. Men så ved jeg dog heller ikke om jeg ville tage "En Verden Udenfor" med. Jo, det kan begrundes med at den er numero uno på IMDbs top 250 og derfor giver det måske mening. Jeg kender bare stort set ingen filmfans der synes den hører til der. De fleste jeg kender kalder det i bedste fald en rigtig god film. Personligt har jeg altid ment, at den lå hvor den lå, fordi den var så nem at holde af, den delte ikke vande eller gjorde ret meget for at en del ratede den lavt, modsat de fleste andre værker som kunne have lidt mere og flere imod sig. Så det er grunden til den er endt hvor den er endt, retfærdigt eller ej.

De film jeg har valgt, er alle film jeg mener har levet en form for efterliv, fået en status som gør at enten alle kender eller har hørt om dem, eller så har de været på nogle af de mest respekterede filmlister. Det er film som kan have startet en bølge, er blevet efterlignet og eftergjort osv osv.

12/07-16Overvurderede Film
AB: Du har da vist ikke forstået reglerne, din skurk. Den går sgu ikke, at du bare laver en liste til med 5 nye:-D Nuvel, det kan jeg selvsagt ikke forhindre dig i (og dem du har valgt, er stort set alle titler, som jeg heller ikke helt ved om passer til, i forhold til din egen kritik af folks valg.

Jeg kunne have været ligeglad med begrænsninger. Jeg tog den regel med, for at få folk til at skære overflødigt fedt fra, så man måtte tænke sig om og vælge. Men også så vi ikke fik for mange titler pr. person, hvis vi skulle nå at debattere flere af dem.

12/07-16Overvurderede Film
Du har også ret. Vi skal holde os til regler. Du brød jo Fight Club reglen :)

Hvad for nogle titler tænker du på, ikke passer?

12/07-16Overvurderede Film
Gravity er jo for ny og er film som Slumdog Millionaire forsat så højt vurderet, at den anses som en stor og vægtig film? Muligt den er, jeg bygger det blot på fornemmelse. Det samme med Hævnen og Et Smukt Sind. Gode film og vi kan hver især godt sætte dem meget højt. Jeg har blot ikke indtryk af, at de er film der sådan overordnet set har så høj en status igen, hvis man tager mit udgangspunkt for tråden. Men igen, du tjekker de mere "vigtige" lister, det gør jeg sjældent. Så måske er de derpå. I sidste ende er det også op til folk her på siden, hvad de vil sætte på listen. Jeg ser hellere at der bidrages, end at folk holder sig tilbage pga rigide regler.

12/07-16Overvurderede Film
En Verden Udenfor er netop en stor klassiker og de fleste elsker og kender til. Man kan altid argumentere for og imod dens placering som nummer 1 på imdb, men uanset hvilken titel der toppede listen, vil der findes utilfredshed blandt filmnørder.

12/07-16Overvurderede Film
En Oscar-vinder spiller ihverfald en væsentlig rolle og var et af mine kriterier for udvalget af filmene. Og så synes jeg nu disse titler tit ses på diverse lister fra kritikerne og fans. Derudover er de også roste. Så jeg synes den kan forsvares :)

12/07-16Overvurderede Film
Jamen jeg er helt enig i, at den er overvurderet, hvis man tager den som nummer 1 på IMDs liste. Jeg har altid selv rated den højt, men ikke så højt og den ville aldrig ende på min top 50 eller 100 tænker jeg. Så på den måde kan eg godt tilslutte mig. Det er netop derfor jeg satte spørgsmålstegn til den dog, for jeg synes aldrig jeg har mødt en filmfan eller stødt på snakke hvor folk forstod dens status eller bakkede dens status op (uden på IMDb måske, som kan minde om Ekstra Bladets Nationen indimellem). Men igen, jeg følger ikke med alle steder. En stor klassiker er igen en vurderingssag synes jeg. Uanset, kan den vel godt være en klassiker, uden at være så stor som dens placering gør den til. Jeg tvivler i hvert fald på, at det var en film folk snakkede om i dag, var den ikke nummer 1 der (men igen, det argument kan man jo bruge hver gang så:-)

At de fleste elsker den, var vel netop en af mine argumenter for dens placering. Nem at elske, svær at hade. Mange høje stemmer på IMDb måske af den grund. Men ikke på manges personlige top 10. Det er som antydet dog kun spekulationer jeg er ude i. Men har den sat dybere spor og kickstartet en trend eller fornyet en genre (som f.els Die Hard gjorde) f.eks. Er den på diverse anmelderes toplister og/eller andre mere seriøse lister. Er den blevet efterlignet osv osv? Måske er den nogle af disse ting? Den er dog på IMDbs liste og det kan være argument nok her, indrømmet.

12/07-16Overvurderede Film
Og det er også fair nok du synes det. Det tænker jeg de fleste kan med deres valg.

Der er dog en del Oscar vindere der er gået i glemmebogen!

12/07-16Overvurderede Film
Tjo, måske nok, men nu tog jeg ikke kun udgangspunkt i RT men også flere andre ting. Flere af dem er indrømmet ikke STORE klassikere, medgivet. Så måske går min anden liste blot ind under "overvurderede film".

En Verden Udenfor mener jeg bestemt regnes for et vægtigt værk. Tror ikke jeg har stødt på mange lister, den ikke var på. Så jeg synes det er ok den nævnes, hvis man synes lidt mindre om den. Det er en god feel good movie, så jeg kan godt sætte mig lidt ind i, hvorfor den appellere til mange.

13/07-16Overvurderede Film
Nu er jeg forvirret. Hvis førsteplads-filmen hos verdens største filmdatabase er i gråzonen, så er jeg ikke sikker på, jeg forstår legen.

Jeg tolkede såmænd bare "bredt anerkendt" som film, der var kritikerroste, men det gik nok lidt for hurtigt.

13/07-16Overvurderede Film
Jeg skrev bare at den ikke var kommet med hos mig Kurtz, da jeg aldrig møder nogen der vurderer den højt nok, til at jeg går og tænker på den som overvurderet (udover sin placering, som jeg lavede en spekulation på, da jeg tit har opfattet at den var endt der på en teknikalitet, mere end at den var flertallets favorit). Jeg anerkendte jo, at den netop via sin status på IMDb kunne argumenteres for at stå på ens liste. Jeg skrev også at det var op til folk selv at vurdere, at resten fra min side var netop spekulationer. Så mere kompliceret er det såmænd ikke.

Jeg kan dog godt fornemme at jeg har bevæget mig ud hvor isen er tynd:-) Jeg har forsøgt at forklare hvad jeg tænkte og hvorfor. Det kan man så være uenig eller enig i eller alt midtimellem. Men måske giver det kun rigtigt mening i mit hoved. Jeg er bare oftere (faktisk altid) stødt på kritik af dens placering rent kunstrisk end forsvar for det. At den tiltaler mange derimod, har jeg jo selv skrevet at jeg forstod. Den tiltaler også mig. Men "verdens bedste film" er det ingenlunde. Så jo, selvsagt er den på den konto overvurderet.

Så kort sagt: Jo selvfølgelig hører den til her. Jeg synes dog forsat valget er så oplagt at jeg tænker vi alle kunne have taget den med på vores lister (ergo synes vi alle den er overvurderet og dermed devaluerer vi den. Men igen spekulation).

Mht om du var for hurtig, så er det jo igen hvordan man tænker begrebet. Jeg har forsøgt at stille det op, så modtagelsen af filmen i sin tid, ikke nødvendigvis står alene, da en films status både kan være steget og faldet siden som du ved. Det står dig frit for at tolke "reglerne" bredere eller anderledes end jeg. Det brydes de jo ikke nødvendigvis af.

13/07-16Overvurderede Film
Godt at høre i forhold til det sidstnævnte. Det er jo også sjovt, når reglerne bøjes lidt og jokere kommer i spil (sådan har jeg det selv i hvert fald).

Jeg vender frygtløs tilbage!

13/07-16Overvurderede Film
Det ser jeg MEGET frem til og enig. Diversitet er godt og overraskelser herlige.

13/07-16Overvurderede Film
Jeg tog den nemme løsning, tjekkede IMDb's top 250 og fandt de første fem film, som jeg ikke synes er noget særligt:

Léon (1994)
Den fik jeg faktisk først set for nylig - og helt ærligt: Hvad er det specielle ved den? Er det ikke bare en forholdsvis stereotyp actionsag om den onde mand, der møder uskyldigheden (sådan da) og finder frelse/menneskelighed gennem hende? Blot på fransk og iklædt skæve karakterer og lidt andet Besson-lir.

The Departed (2006)
Tja, tjo, gangsterfilm med en (igen) overspillende Jack Nicholson. Ikke nogen dårlig film, men en lidt lunken omgang sammenlignet med de mesterværker i samme genre, som Scorsese tidligere havde lavet. Og først og fremmest tænkte jeg bare, at den hongkongske original er så meget bedre (for den er nemlig superfed, lavet med mere stil og skærer sine konflikter langt mere overbevisende ud).

Once Upon a Time in America (1984)
Mere gangsterfilm, og Leones store amerikanske epos lever heller ikke helt op til de film, den forsøger at matche (= Godfather). Igen ikke nogen dårlig film, bare på det jævnt o.k. niveau i mine øjne. (dog er det også den af de fem, jeg nævner her, hvor jeg mest tænker, at den måske fortjener et gensyn)

Return of the Jedi (1983)
Bamser i krig. 'Nuff said.

Braveheart (1995)
Sværdsvingende, langhåret Mel Gibson. Og jo, den er da meget fin, og der er o.k. flotte kampscener, men det er også tre lange timers ultraforudsigelig nationalheltedyrkelse.

Og så er jeg i øvrigt enig med jer andre, i at Platoon, Ida, Amour, Slangens favntag, Match Point, Inglourious Basterds, Slumdog Millionaire og Hævnen er overvurderede. Og den første Olsen-banden er én af de dårligste i serien, Thomas! (men resten er heller ikke mesterværker).

13/07-16Overvurderede Film
Helt enig, der er ingen mesterværker i Olsen-Banden serien. Jeg kan dog forstå deres folkelige status med et par af dem. Men jeg tog den med, nok mere generelt som repræsentant for seriens særegne status, som fortjent eller ej, har forekommet mig lidt høj. Men okay, i det gamle Østtyskland var de jo også kæmpestjerner som jeg læser det?

13/07-16Overvurderede Film
Selvom jeg godt kan lide Braveheart, så er Mel Gibson ofte bare for firkantet og ensidig. Der er ihvertfald INGEN tvivl om hvem man skal holde med. Men den rammer et flot adventure stemning, så måske skal man ikke tænke over det historiske alt for meget?

Return of The Jedi er jeg helt enig i. Fucking bamser?. You fucking kidding me!!! Den er også bare komplet dateret synes jeg, dog med få gode øjeblikke som trækker op.

13/07-16Overvurderede Film
@Thomas: Nej, helt enig. Det er også meget tydeligt, at det først var i toeren, at Balling & Bahs fandt formlen.

13/07-16Overvurderede Film
... og ja, de var superpopulære i DDR - man kan stadig finde obskure tyske fansider på nettet.

13/07-16Overvurderede Film
For mig personligt er det først i Olsen-Bandens Store Kup at serien rammer over det middelmådige. Formlen er dog fundet før der, enig. Jeg tjekkede lige mine ratings og har ikke smidt over 7/10 til nogen af dem. Blot for at sætte det i karakterkassens perspektiv.

13/07-16Overvurderede Film
7/10 er vist også min topscore til et par Olsen-banden eller tre.

13/07-16Overvurderede Film
Og respekt for din liste. Leon kan jeg godt følge dig i. Den er ret stereotyp i dens forsøg på at opstille et psykologisk præmis at bygge på. Synes dog stadig det er en ret fantastisk film.

Once Upon hører så til en af mine personlige favoritter. Så av:-) Jeg synes dens stemning er helt unik.

14/07-16Overvurderede Film
Som jeg skrev, er Once Upon a Time in America den af de fem film, hvor jeg tænker, at den nok kunne fortjene at få et forsøg mere. Det er vel nærmest 30 år siden, jeg har set den, og jeg er fx blevet (endnu) gladere for Once Upon a Time in the West med tiden.

14/07-16Overvurderede Film
Det synes jeg den fortjener og håber at høre om det (gerne i en af dine velskrevne og godt argumenterende anmeldelser:), uanset udfaldet:-)

14/07-16Overvurderede Film
Jeg synes stadig at Léon er en fantastisk film - og uden sammenligning det bedste Luc Besson har bedrevet.

Siden har han ikke bedrevet noget stort, for alvor - og på det seneste minder hans produktioner mere om fabriksfremstillede varer. Men der er da enkelte imellem, med fin underholdningsværdi. Heriblandt Taken, Transporter, Banlieue 13 og Colombiana.

Jeg ærgrer mig også over at der gik "Muppet Show" i Return of the Jedi, som ellers lever op til de andre - men det trækker ned.

Olsen Banden, generelt; Jeg startede fornyligt på at se hele serien - en film om dagen. Da jeg nåede forbi "Ser Rødt" - som regnes for den bedste, så så jeg kun en mere; "Deruda" - og så havde jeg fået nok :-)

Balling/Bahs havde jo på mange måder lavet en evig gentagelse - som fungerede fint når der gik et år mellem hvert epos, men ikke hvis man ser dem på kort tid.
Blandt andet brugte de de samme ca. 20 skuespillere som fyld i nye roller - i hver eneste film. Det mest geniale var at D'Herrer Bahs og Balling havde en herlig rejse til Paris hvert år, hvor de planlagde langt de fleste kup - og tjente godt på den best sælgende danske serie, nogensinde. Det er stadig hyggeligt at se, men ikke i for store doser ;-)

Slumdog Millionaire; Nej det er måske ikke stor filmkunst - men alligevel genialt fundet på, og følesen af trash opstår jo netop på grund af lokation og skuespillere. Jeg var pænt ramt af den - selvom den sidste 1/3 langtfra er så smuk som resten. At den endte med at høste Oscars skyldes vist lige så meget det øvrige felt.

A Beautiful Mind, Gravity, Hævnen - helt enig.

Godfather Del 2. Helt uenig - jeg synes fuldt ud den lever op til den første. Desuden beskriver den den uundgåelige udvikling af Pacino's karakter - synd at han aldrig blev ordentligt belønnet for præstationen.

17/07-16Overvurderede Film
Platoon. Jeg kan godt huske at have læst, at veteranerne roste den, men nej, det er netop ikke en kvalitet i sig selv. Jeg anerkender dog, at filmen har nogle rigtigt gode momenter - scenen hvor de brænder den lille landsby ned er jo virkelig 'real' i al sin ubehagelighed, men det opvejer bare ikke alle de scener, der virker forcerede, og som netop hiver mig ud af filmen. Nogle steder synes jeg faktisk, skuespillet tangerer karikaturer. Og nej Adis, "Platoon" er ikke i nærheden af "Full Metal Jacket", som har indtil flere legendariske scener, der alle får en skamskudt Willem Dafoe til at blegne.


"Jeg er også vild med D9, men synes The Hurt Locker er en mere holdbar film"

Nej. "The Hurt Locker" som er så temperatur-tagende i forhold til en aktuel politisk varm kartoffel er ikke mere holdbar end en dybt original, teknisk sublim og decideret banebrydende science fiction-film, der skriger 'instant classic' fra første færd.

Og så er jeg helt enig i, at "Léon" ikke er noget særligt. God film, men at den igen og igen figurerer på de helt store lister rundtomkring er mig en gåde.

17/07-16Overvurderede Film
Jeg vægter Platoon og Full Metal Jacket lige højt. Tom Berenger er fænomenal i Platoon.

Jeg er ret overbevist om, at jeg på længere sigt vil få ret angående status snakken om D9 og The Hurt Locker. D9 er en god gang action med et par politiske tiltag, men det stikker ikke dybere end det og når alt kommer til alt, så er det en flot actionfilm med bulder og brag som første prioritet. The Hurt Locker er altså mere.

Leon.....den er fantastisk.

18/07-16Overvurderede Film
Så hvis en film har action som førsteprioritet er den per automatik "mindre" end en, der ikke har?

Sikke noget sludder.

18/07-16Overvurderede Film
Svaret må være ja, når jeg i dette tilfælde foretrækker den anden. D9 var et frisk pust, men decideret banebrydende ved jeg ikke, om den er.

19/07-16Overvurderede Film
Man er jo tilbøjelig til at tage udgangspunkt i den amerikansk funderede IMDB-liste:

1. The Shawshank Redemption (1994)
Har aldrig fattet hvad folk så i filmen, visuelt eller narrativt. Lytter gerne til analyse.

8. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
Handlingen er for fjernt fra konkret psykologi for mig og den føles som lavet til fanboys af bøgerne.

13. Forrest Gump (1994)
Cute men Hanks bliver aldrig nogen James Stewart.

15. The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)
Do.

39. The Green Mile (1999)
Grænseløst irriterende Jesusattrap. Elsker Carrie men det her er bare for klistret.

The Shining. Måske kan jeg overbevises, men filmen giver ingen dybere mening. Læste dog en analyse om dens tema om manglende kommunikation så jeg er måske ved at se en vis tanke med filmen.

Den Eneste Ene. Dansk humor når det er værst. Det bevidste overspil uden æstetisk formål. Som en dårlig tv-reklame.

Carcajou. Synes ikke man rigtigt kan sammenligne Leones æteriske og ukronologiske værk om time, memory and cinema med Coppolas nede på jorden gangsterfortælling. Begge mesterværker men OUATIA er imo i en visuel og narrativ liga for sig.

19/07-16Overvurderede Film
Sandy, jeg vil da påstå at Hanks er noget mere alsidig skuespiller end Stewart. Forstår godt din sammenligning, de to er vel et billede på en amerikansk "everyman" protagonist, men jeg synes Hanks har flere strenge at spille på. Kan dog godt lide dem begge i sidste ende.

I alt 60 fundet.
Side [1] 2 > »
Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.