Midnight Special: Kunsten At Køre En Film Hjem På Præmissen

Midnight Special

14/09-16Kunsten At Køre En Film Hjem På Præmissen
Spøjs sci-fi med en retro-feeling, der fører tilbage til Spielberg og Carpenter's mere kronede dage i 80'erne.

Jeg har altid været fan af Jeff Nichols og især hans "Take Shelter" er, for mit vedkommende, stadig ét af de bedste "character-studies" jeg nogensinde har set. Denne film skrev han efter sigende efter han blev far, og det kan man godt mærke, da fader-søn forholdet er i centrum, mens den mere overnaturlige del af filmen træder i baggrunden.

Det er både filmens største force OG svaghed, da præmissen er så usædvanlig og interessant. Samtidig spiller den del af filmen aldrig rigtigt sammen med det menneskelige drama, som, især fra Shannons side, efterhånden bliver alt for overspillet. Faktisk sympatiserer man mere med Joel Edgerton's karakter som "the straight man", der ufrivilligt kastes ind i filmens mere eller mindre fantastiske historie. Han besidder en charme og synes lettere "bøvet" således at han menneskeliggøres. Jeg havde også gerne set flere scener med Sam Shepard som lederen af den mystiske kult, der er tiltrukket drengens kræfter. Denne del af historien er også skuffende underfortalt.

Til gengæld er filmen også visuelt fængende nok til at fastholde interessen, når plottet lidt mister sit tag i publikum. De mange natlige shots, kombineret med få special-effects skaber en ulmende dommedagsagtig stemning, ikke ulig "Take Shelter".

Midnight Special var, for mig, en mild skuffelse, der ikke besad det drama jeg havde håbet på, men som stadig fænger og underholder på et habilt niveau grundet sin fascinerende præmis og en fed dommedagsstemning.

4 små stjerner

14/09-16Kunsten At Køre En Film Hjem På Præmissen
Jeg er enig i filmens niveau, men jeg synes du mangler aspektet at historien aldrig føles gribende karaktererne imellem udi formidlingen, at den del bliver lidt fattig.

16/09-16Kunsten At Køre En Film Hjem På Præmissen
Enormt fattig. Specielt fordi at kemien mellem far og søn aldrig er der. Jeg troede simpelthen ikke på det. Her troede filmen, at det var nok at lave close-ups af Shannons forpinte ansigtsmimik og lade ham overspille og råbe "ALTOOOON!" rigtig mange gange.

Jeg havde set igennem fingre med mange af plottets shortcomings, hvis det menneskelige drama havde ramt mig mere.

22/09-16Kunsten At Køre En Film Hjem På Præmissen
Jeg synes du har skrevet en god anmeldelse. Jeg så filmen på baggrund heraf, men jeg må indrømme at jeg synes den var dræbende kedelig. Den var smukt filmet, og jeg synes at Jaeden Lieberher spillede fantastisk som drengen Alton.
Det var en interessant måde de afbillede 'den anden verden', og især eksistenserne heri. Men jeg savnede virkelig at få deres mission forklaret. Én time inde i filmen var det stadig ikke åbenlyst hvad faren ville med Alton. Måske var jeg træt og uimodtagelig overfor deres drama, men jeg følte bare aldrig, at jeg rigtig kom til at sympatisere med nogen af dem.

24/09-16Kunsten At Køre En Film Hjem På Præmissen
Det var lige præcis også et af mine problemer med filmen. Man manglede simpelthen sympati til at matche historiens lidt oppustede intensitet

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.