OSCAR I KRISE (Filmbøffen på grillen)

01/02 12:33OSCAR I KRISE (Filmbøffen på grillen)
”Filmbøffen på grillen” er mit nye format, hvor jeg giver min vinkel på et fænomen indenfor filmens verden. Det kan både forstås sådan, at jeg griller et givent emne, eller at man er taget med mig på grillen efter en tur i biografen og nu vender de små og store spørgsmål.

Oscar-ceremonien står for døren, men efterhånden er det os filmfans bevidst, at den desværre ikke er, hvad den har været. Folk gider ikke se det længere, hvor seertallet de seneste fem år er så godt som halveret og man kan ikke engang finde en, der gider være vært i år, hvorfor det kommer til at foregå uden. Offentliggørelsen af de nominerende har ligeledes været en undervældende oplevelse, hvor man kunne præsentere et af de kedeligste felter i mands minde!

Der hersker ingen tvivl om, at Oscar-akademiet og anmelderstanden har en anden smag i film end befolkningen og når denne diskrepans får lov at vokse, kommer det til udtryk i manglende interesse fra seerne. Hvorfor sidde en hel aften og overvære en prisoverrækkelse, hvor alle ens favoritter er udelukket? Udelukkelse trods popularitet peger implicit på, at disse film ikke er fine nok til at være med i selskabet og må repræsentere en mere simpel, mindre begavet glæde. Skulle man være i tvivl, overvejede akademiet endda at indføre en pris for den såkaldt ”Bedste kommercielle film”, hvor de underlødige men elskede film som ”Creed II”, ”Aquaman” og ”Mission Impossible” kunne få lov at figurere i bytte for seernes gunst. Idéen blev som bekendt droppet og disse tre film har faktisk nul nomineringer til sammen i år. Tro det eller lad være.

Det bliver klart, at akademiet kun interesserer sig for film af ganske særlig karakter. De vil have store dramaer, film der hylder USA og nogle enkelte politisk korrekte værker, så de ikke kommer i modvind. Således har Disneys ”Black Panther” sneget sig ind i kategorien ”Årets film”, selvom det bare er en af tredive film i ”Avengers”-universet og ikke skiller sig ud på andre parametre end at være afroamerikansk centreret. Det er derfor ikke kun filmfans af den gamle skole som undertegnede, der må se sig snydt ved prisuddelingen. Mange moderne, engagerede filmfans, der lapper kunstfilm i sig, vil også føle sig snydt: Der er heller ikke plads til de mere alternative, men også meget populære værker, som ”Hereditary” og ”First Reformed”. Førstnævnte er af Scope-brugerne kåret som bedste fiktionsfilm 2018, men den er slet ikke nomineret, ligesom den heller ikke fremgår af de danske anmelderes Top 10. Det synes arbitrært, at ”Get Out” til sammenligning sidste år var nomineret til fire statuetter.

Når man både taber os, der tilhører Spielberg-skolen, og de måske lidt prætentiøse men om ikke andet lige så engagerede fans af ”kunstfilm”, har man fremmedgjort alle dem, der ville være interesserede i at følge med i udsendelsen og det er det, der kommer til udtryk i de manglende seertal, hvilket igen medfører manglende interesse i at agere vært. Oscar-akademiet er nødt til at vågne op og gå ud til befolkningen. Jeg har mange idéer, men den bedste er umiddelbart at man laver et system hvor almindelige filmentusiaster kan registrere deres biografbilletter og dem, der har set flest film i årets løb, får stemmeret. Disse kunne eksempelvis udgøre halvdelen af vælgerne. Hvad angår værten, bør man gå tilbage til traditionen fra gamle dage, hvor det var en af de nomineredes kollega, der stod for det, hvor vi især mindes Billy Crystal og Whoopi Goldberg. I år har man en unik chance, da hverken Tom Hanks eller Meryl Streep har nogen film ude. Hvad med at lade dem danne værtsduo? Det er den slags ukonventionelle idéer, der kan få Oscar ud af deres krise!

Filmbøffen, 2019

06/02 00:54OSCAR I KRISE (Filmbøffen på grillen)
Altså årets Oscar-nomineringer rammer slet ikke skiven, det er vi enige om, men ellers har jeg svært ved at se, hvad det er du vil sige med din "grillning". Du snakker om, at Oscaren forsømmer folket og at visse titlers [udelukkelse trods popularitet peger implicit på, at disse film ikke er fine nok til at være med i selskabet], og at billetkøberne skal have stemmeret i fremtiden. Øhh, "Bohemian Rhapsody", "A Star is Born", "Black Panther"? Man skulle da netop tro, at det var billetkøberne og ikke en fagjury, der bestemte i år.

Når det er sagt, så havde jeg også gerne set "Heriditary" som dette års "Get Out". At den ikke engang fik en for klipning eller for Toni Collette er simpelthen ikke okay.

06/02 16:30OSCAR I KRISE (Filmbøffen på grillen)
Ja, man skulle tro, billetkøberne havde bestemt, Oberst. Men ikke de menensker, der køber flest billetter! Man skulle derimod tro, det var det brede publikum, som kun går i biografen et par gange om året, der havde bestemt! Dem vil jeg ikke slås i hartkorn med, tak.

Det brede publikum går ikke nok op i film til at sidde og se Oscar-show. I modsætning til alle os, der bliver udelukket, der rent faktisk brænder for film: Folk der kan lide "Heriditary" eller folk som mig, der kan lide "Creed II" (for at sætte det på spidsen).

07/02 19:43OSCAR I KRISE (Filmbøffen på grillen)
Dine pointer flyver i øst og vest. Er slet ikke med, beklager.

08/02 14:52OSCAR I KRISE (Filmbøffen på grillen)
Din kritik er taget til efterretning. Jeg er nok kommet til at gabe over for meget i forsøget på at beskrive hvad der er galt med Oscars og hvordan det relaterer til filmverdenen generelt. Det havde givetvis været bedre at tage de enkelte emner op individuelt. Genresnobberi (både mod action, gys, kunst), at man satser på det brede publikum frem for det engagerede publikum, manglende fornyelse og politisk korrekthed.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.