JAGTEN PÅ DEN FORSVUNDNE FILMSKAT (Filmbøffen på grillen)

27/03 12:19JAGTEN PÅ DEN FORSVUNDNE FILMSKAT (Filmbøffen på grillen)
Salget af fysiske kopier af film er stærkt faldende. Blockbuster, Stereo Studio og Fona, der før var faste stop for mange film-hoveder i Danmark, er i dag lukket og tilbage står kun spinkle udvalg af dvd- og bluray-film i diverse varehuse som eneste nysalg. Årsagen er nok de fleste indlysende, nemlig ikke bare streamingtjenesternes indtog, men også muligheden for elektroniske køb af film. Selve butikskæderne har undertegnede ikke nogen sentimentalitet tilovers for: De ansatte var ofte dybt uvidende og uinteresserede, når det kom til filmens verden og jeg er flere gange drejet om på hælen og forladt nævnte etablissementer, når servicen har været for lav, som da en ekspedient ville sælge mig ”Taxi Driver”, da jeg efterspurgte ”Drive”.

Den digitale revolution befrier os altså fra vores dyre, miljø-belastende dvd-biblioteker, hvor en film kan få lov at ligge stille i adskillelige år uden hverken at blive afspillet eller smidt ud. Nu kan man se udbydere som Netflix og Amazon Primes store kartotek af film og desuden supplere med digitale køb på eksempelvis iTunes Store eller Blockbusters reinkarnation som hjemmeside. Som rigtig filmbøf er det faktisk et slaraffenland at gennemgå listen af mere glemte og obskure film, man har mulighed for at købe digitalt. Man kan altså sammenstykke et imponerende bibliotek af kræs for kendere, mens streamingtjenesterne står for de bredere og mere aktuelle værker. Det lyder som en perfekt løsning, men der er noget galt i paradis.

Jeg har før langet ud efter ”Ditte og Louise”, hvor jeg faktisk mistænker, at Ditte Hansen oprettede en bruger på Scope for at sætte mig på plads. I en video udgivet 29. januar på førnævnte films Facebook-side proklameres det, at det nu er muligt at ”eje Ditte & Louise for evigt”, hvilket også gentages af de to damer i selve videoen. ”For evigt” er selvfølgelig et svært begreb i sig selv og skal nok ses som en del af den absurde situation, de to kvinder tegner, hvor de i et forsøg på humor giver indtryk af, at man kan eje dem personligt, men det er altså i alle ordets definitioner direkte usandt.

Går man de forskellige udbyderes handelsbetingelser igennem, kan man læse, at det, man køber, i virkeligheden er tilgang til titlen så længe det pågældende firma har en aftale med filmens rettighedshavere. Dine permanente køb, som Blockbuster eksempelvis omtaler som ”ubegrænset adgang”, kan altså til enhver tid forsvinde fra dit bibliotek, uden at du har noget juridisk krav på kompensation. Dette er ikke kun en teoretisk risiko. Det sker for folk og for mit vedkommende med filmen ”Vampires” af John Carpenter.

Dermed er vi overladt til streamingtjenesternes nåde, der for selv den moderat interesserede film-fan er langt fra tilfredsstillende. Et helt hav af film vil formentligt aldrig dukke op på Netflix og Co., da de måske befinder sig i rettighedsmæssigt vakuum eller de bare er for dyre i forhold til hvor få, der gider se dem. Med den problematisering, vi i disse dage ser af kunstneres værker på baggrund af deres moral, kunne man også forestille sig, at film med upopulære skuespillere som Kevin Spacey eller Richard Dreyfus i fremtiden vil blive forbigået. Biblioteksvæsnet har spillet fallit i denne sag, hvilket jeg kunne konstatere da jeg senest lånte ”Den jagede”, ”Livsfarligt spil” og ”Bounty” og alle var så ridsede, at de ikke kunne afspilles.

Derfor må jeg vende tilbage til det gode gamle fysiske filmbibliotek som den stadigt bedste løsning. Mange skiller sig i disse år af med deres dvd’er og Danmarks mange glimrende genbrugsbutikker og hjemmesider bugner med sjældne titler, der i fremtiden muligvis kun vil kunne findes i få menneskers private samlinger. Vi er som film-elskere nødt til at være opmærksomme på dette problem, der går stik imod den fortælling, vi hører til dagligt, om teknologiens befriende effekt.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.