Terminator: et næsten mesterværk

Terminator
Film Terminator
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Debat
et næsten mesterværkdon
God filmdeneneste220
It'll Never Be Backpinhead
Gudefilm!Søren Rosendal
MenneskejagtSletsletslet
God Historiechampion1
koldt blod vil flyde....fisken8888
udødelig klassiker...!Anonym
Indlæg Se alle indlæg (33) Se mere

03/04 10:02et næsten mesterværk
Jeg har siddet lidt fast i en mindre række af trestjernede filmoplevelser på det sidste og ville se en fra samlingen, der med garanti fik mig op og køre. Valget faldt på James Camerons cirka-debutfilm Terminator (det er vist diskutabelt, om Vampyrfiskene tæller med i Camerons mageløse cv), der har fulgt mig siden jeg var lille. Min far optog Terminator fra en dansk tv-kanal, så min storebror og mig slap heldigvis for den tyske censurerede udgave og fik i stedet Camerons rene vision, der gjorde et uudsletteligt indtryk hos mig. Et gensyn har derfor en smag af nostalgi over sig, men objektivt set er Camerons film stadig en enestående og indtryksrig film, der er forbandet tæt på at være et mesterværk. Hvor fortsættelsen var et bombastisk actionbrag, er Terminator mere en fortættet horrorfilm med actionelementer og en dybt overbevisende og opslugende mytologi. Jeg har lidt svært ved at strukturere mine superlativer til filmen i stadig begejstring, så i rablende rækkefølge har jeg lyst til at celebrere den fremragende opbygning, den tykke stemning, der eksisterer i alt i Terminator, Camerons intelligente manuskript, der for hvert gensyn afslører en ny detalje (de afbrændte øjenbryn og hunde som detektor for fjenden var det nye for mig i denne omgang), Arnold Schwarzeneggers ikoniske præstation, der i ledtog med Camerons instruktion skaber en af filmhistoriens mest modbydelige karakterer, en ustoppelig og følelseskold dræbermaskine, der stadig kan hjemsøge mig. Cameron leverer generelt på næsten alle fronter, hvor kun nogle halvkiksede effekter, et par bøvede scener og en lidt for tung 80´er stil trækker ned. Af al min ros og begejstring for Terminator, så tilhører min genuine kærlighed i voksenlivet dog historien mellem Linda Hamilton og Michael Biehn, der begge spiller med en smuk og indfølt skrøbelighed og giver filmen dens hjerte. For under al action, al mytologi og neglebidende spænding, der er Terminator rent faktisk en smuk lille kærlighedshistorie, og herigennem viser James Cameron hvorfor han er en af filmhistoriens største genreinstruktører, da der altid ligger noget personligt og oftest rørende bag det fantastiske ydre. For dette, og fordi filmen efter alle disse år stadig formår at leve videre i mig efter hvert syn, giver jeg filmen den sjette stjerne.

03/04 17:37et næsten mesterværk
God anmeldelse af en film, jeg i hvert fald ikke vil tøve med at kalde et mesterværk!

04/04 13:21et næsten mesterværk
Dejligt med disse personlige anmeldelser, der lader rækkefølgen rable og tankerne knopskyde. Du har givet mig enormt meget lyst til at gense "The Terminator", også fordi jeg næsten ikke kan huske den. I øvrigt helt enig i, at Cameron er en af filmhistoriens største genreinstruktører. Denne anmeldelse er vel nærmest et lille koncentrat af hvorfor.

04/04 16:44et næsten mesterværk
jamen tak for ordene

og hr. bøf, du har givetvis ret i filmen nok bare er et rendyrket mesterværk

fedt rasmus, håber det bliver et dejligt gensyn og måske endda et med nogle ord med på vejen? :-)

04/04 17:03et næsten mesterværk
Jeg er meget enig i din anmeldelse. En af mine top yndlingsfilm, som jeg kan se om og om igen. 2eren er også en top fed film, men jeg foretrækker nu den første, som netop i høj grad er en horrorfilm blandet med en smuk kærlighedshistorie og med fremragende spil af den virkeligt ikke nok anerkendte Michael Biehn.
Du har allerede nævnt filmens mangler. Men en anden ting er, at filmen har et besynderligt plothul, hvor Terminatoren forsvinder efter biljagten, der stopper nede i tunnellen.

04/04 17:50et næsten mesterværk
Jeg synes det er en meget smuk anmeldelse <3

05/04 12:03et næsten mesterværk
mange tak thomas

haha, det er sandt indiana, jeg studsede også over den scene, at det virkede lidt nemt

05/04 16:29et næsten mesterværk
Don og Indiana, I sover jo under filmen :)

Vi ser tydeligvis en udgang, exit, da politimanden orienterer sig og passagerdøren står åben. Så han er tydeligvis flygtet. Hvorfor så det? Han er jo en Terminator. Jamen det er fordi han kommer slemt til skade, som vi ser i den næste scene. Arm + øje helt defekt. Systemet har derfor vurderet, at det er bedre at vente, særligt fordi Terminator nu ved, hvor Sarah og Kyle vil befinde sig. Nemlig på politistationen. Så ingen plothuller her, venner. Derudover tilføjer det karakteren Terminator et mystisk element, fordi han kan forsvinde næsten uset.

Jeg så filmen i en al for tidelig alder og havde mareridt. Mærkeligt nok går lige præcis dette mareridt igen. Hvad det er et billede på, ved jeg ikke :) Men tanken om en tankeløs, ustoppelig kraft, der bare vil eliminere en, har haft en skræmmende effekt.

Enkelte effekter er dateret, gummimasken var faktisk unødvendig, da man godt kunne klippe sig ud af budgetmæssige begrænsninger, men så har jeg næsten heller ikke flere indvendinger i denne noget nære perfekte genrefilm, som stadig inspirerer filmskabere. The Guest var tydeligvis inspireret af Terminator.

Go’e ord, Tommy.

05/04 19:25et næsten mesterværk
Haha, jeg har set filmen mindst 50 gange. Jeg har selvfølgelig lagt mærke til, at politimanden tjekker politibilen, som Terminatoren netop har forladt. Du kan have en pointe i, at grunden til , at maskinen valgte at smutte, var af taktiske årsager. Nuvel. Men det er bare fordi, vi er mange, der har undret os over, at man ikke ser ham kravle ud af bilen og flygte. Men ja, det var først noget jeg studsede over i de senere år. Som barn slugte jeg filmen råt og har stået som en af mine favoritter lige siden.

05/04 20:29et næsten mesterværk
Lidt suspension of disbelief er nødvendigt i langt de fleste genrefilm :)

Men tror nu ikke der er tale om decideret plothuller. Ved at vise skud for skud hans flugt, fjerner du noget af mystikken. Antydningens kunst er bedre. Vi ser passagerdøren er åben. Vi ser der er en udgang. Ergo må han have flygtet.

07/04 09:34et næsten mesterværk
ingen tvivl om han er flygtet, Adis, det er ikke plothullet. det er at det var en mulighed for maskinen, og hvorfor det hændte, og så uset, jeg er helt med Indiana her. det er fine argumenter fra dig og kan også give dig ret, men det smagte mig alligevel lidt af klichéfyldt genretrofæ og Cameron, der bare skulle have karakteren af vejen til næste sekvens. men større problem er det heller ikke, ødelægger på intet måder hele vejen, og står kun ud fordi resten er så godt :-)

"Men tanken om en tankeløs, ustoppelig kraft, der bare vil eliminere en, har haft en skræmmende effekt." fuldstændig enig! tænkte på dengang jeg så It Follows at David Robert Mitchell har taget denne følelse fra Terminator

07/04 11:10et næsten mesterværk
Adis har ret, men jeg er alligevel enig med don i at det er et plotelement a la det man ofte ser i horrorfilm, hvor morderen er forsvundet på næsten mystisk og skræmmende vis, så der kan lægges op til de kommende scener.

Og ja, husker da jeg så The Terminator i bio som meget ung teenager. Den der ustoppelige dræbermaskine var så voldsomt uhyggelig at jeg sad på kanten af sædet. Noget T2 ikke kunne få mig til, selv om den så leverer mere som storstilet blockbuster actionfilm. Synes det er spot on at betegne filmen som en horrorfilm et stykke hen ad vejen.

09/04 09:51et næsten mesterværk
åh hvor må det have været en fantastisk oplevelse at se The Terminator i biografen, og så på en filmkopi :-)

personligt fik jeg en smule af samme smag med Robert Patricks T-1000, men slet ikke i samme omfang. hmm, tænker T2 skal have et gensyn snart

09/04 15:03et næsten mesterværk
Jeg hører hvad I siger. Men synes bare ikke det går ind under plothuller. Måske ‘belejlige’ øjeblikke eller whatever. Men det findes i sådan ca samtlige film :)

T1000 var for mig mindst ligeså uhyggelig, fordi han ikke kunne stoppes, medmindre den smides ned i lava :) Udover at være så dødbringende, var han pokkers intelligent infiltrator - fx. når han taler med stedforældrene eller børnene på gaden, så virker han så menneskelig og imødekommende. Arnold i etteren var mere primitiv.

T2 er et episk mesterværk og jeg vil altid sætte den lidt over etteren.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.