Joker: DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER

Joker

05/01 13:27DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Ingen kan være uenige i, at Todd Phillips’ ”The Joker” er et mesterværk, men hvilket filmisk ophav er den funderet på? Den gængse filmgænger vil hurtigt identificere indflydelser fra Martin Scorsese, hvilket da også synes oplagt i kraft af hans rolle som producer på filmen og det klare tematiske og handlingsmæssige slægtskab med dennes værker ”Taxi Driver” og ”King of Comedy”, to film der som ”The Joker” sågar også har Robert De Niro på rollelisten! Hermed kan sagen lukkes, mener mange, men tager man Phillips’ film seriøst, ved man også, at intet nødvendigvis er, som det ser ud ved første øjekast. Dette perspektiv skal tages med i analysen af værket.

Man skal nemlig ikke grave mange spadestik dybere og naturligvis have sin filmhistorie i frisk erindring for at identificere legenden Brian De Palma som den drivende auteur bag Phillips’ filmsprog. Her følger en række auteur-træk fra De Palma og direkte hyldester til manden i ”The Joker”, som undertegnede bekendt har været fraværende i alle de store anmelderes dissekering af filmen.

1. GENFØDSLEN
Et af de meget karakteristiske De Palma-træk, hvor en karakter, som regel vores hovedperson, oplever en form for markant overgang fra ét jeg til et andet. Tænk på John Travoltas overgang til at tage ansvar for sig selv og sin omverden, efter sit dyk ned i søen i starten af ”Blow Out” eller ”Carrie”, som giver sig selv. Dette er meget let at overføre til ”The Joker”, hvor vores hovedperson bliver presset fra alle leder og kanter ud i sin nye identitet. Ligheden underbygges sågar af næste punkt.

2. TUNNELEN
De Palma holder meget af at bruge tunnelen, måske har den en freudiansk betydning for ham, som selvfølgelig kun underbygger genfødselssymbolikken hos ham. Førnævnte scene i ”The Joker” foregår under jorden i metroen og falder perfekt ind i De Palmas sædvanlige filmsprog. Tænk her på den berømte tunnel-scene fra ”Mission Impossible” eller endnu mere oplagt den ikoniske scene fra ”De Uovervindelige” på togstationen, som ”The Joker” her nærmest citerer flere gange.

3. BLOW OUT
I en for superheltemytologien central scene, da Batmans far Thomas Wayne myrdes på vej ud af biografen, fremgår det direkte af tavlen, at en af de film, der kører, er ”Blow Out”. Der findes også en ældre film af samme titel, men intet giver anledning til at tro, at denne film ikke skulle foregå samtidig med De Palmas mesterværk. At her skulle være tale om en arbitrær tidsmarkør negeres af den store plotmæssige lighed: En aspirerende politiker myrdes både i scenen og i den film, der henvises til. Her kan der tolkes på om det er et udtryk for ren association i en gestaltet virkelighed, eller om Phillips i stedet peger på, at mordet på Batmans forældre måske er del af en større konspiration som i ”Blow Out”.

4. FORÆLDRE
Forældre og forældrefigurer er meget vigtige hos De Palma ("Carrie", "Mission impossible", "Hej mor") og i ”The Joker”. Dynamikkerne mellem Arthur og hans mor, potentielle far og faderfiguren, talkshowværten Murray er på mange måder filmens bærende elementer. Man kan også spekulere i, om den ukendte skuespillerinde, der portrætterer Arthur mor, er castet grundet sin lighed med Carrie-skuespillerinden Sissy Spacek, for en rolle som den vil mange af de helt store skuespillerinder i den alder stå i kø for, så hvorfor er valget ellers faldet på denne Frances Conroy? Selve karakteren Penny kan desuden ses som en spejling af PIper Lauries mor i "Carrie".

5. DEN UPÅLIDELIGE VIRKELIGHED
Dette træk kan man sige, fylder meget generelt i filmens verden, især siden 90’erne gjorde det in med film som ”The Usual Suspects” og ”Memento”, men det må også siges at være styrende for ”The Joker”. Men ikke alene har De Palma trukket på dette virkemiddel, han har i høj grad også tematiseret den. Således finder man konkurrerende virkeligheder i adskillelige af hans film, især de mere konspiratoriske som ”Blow Out”, ”Snake Eyes” og ”Stand-in for mord”, men også på et mere abstrakt plan i "Mission to Mars".

05/01 14:30DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Sjovt men ikke helt rigtigt.

05/01 15:56DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Sandmand, jeg er stødt på mange interessante tanker om og analyser af De Palma og hans værker fra din side, men i Jokerens ånd vil jeg fremhæve, at den, der mener at have patent på sand(-)heden, ofte har mange overraskelser i vente.

P.S. tak for at læse med!

06/01 04:00DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Altså jeg hævder at kende De Palmas æstetik bedre end dig ja. Det bekræfter dit indlæg selvfølgelig og det er du klar over.

Om sandhed kan man sige at det er jagten på sandheden der er film-hovedpersonernes drug. Der fører til undergang.

I Blow Out træder han netop ikke i karakter til sidst men hans politiske projekt og dets forrang frem for det personlige projekt fører til fortabelse.

Tunellen er særligt fremtrædende i Body Double.

Du glemte Ødipus i forældre-afsnittet. At fx kunne dræbe den virtuelle fader igen og igen i M:I.

Den upålidelige virkelighed skabes for De Palma i høj grad via TV og myndighedernes brug af TV. Kameraet lyver altid.

Men tak fanden. Og du på vej til kagehylden. Du kan nu næsten begribe en hvilken som helst film. Blot brug idealist-temaet som forstørrelsesglas. Forholdet mellem ideal og virkelighed.

06/01 11:37DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Mange spændende tilføjelser og rettelser, Sandmand. Der er ingen tvivl om, at du er en ægte De Palma-bøf, hvilket jeg ikke vil betegne mig selv som, men jeg værdsætter hans arbejde og kan genkende det i Todd Phillips'. Jeg holder også stadig af at se, hvad han har fundet på, selvom det i mine øjne ikke når hans høje niveau fra de unge dage og helt til starten af det nye årtusinde. Jeg har ikke set "Domino" endnu, men ser frem til det.

Da jeg første gang fremførte denne teori på Scope, var der en, der skrev, at "The Joker" "intet" havde med De Palma at gøre, og det synes jeg med eller uden dine rettelser, er svært at argumentere for.

07/01 05:19DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Skal se at få den set. Selvom jeg ikke rigtigt ved hvordan en instruktør af tømmermændsfilmene skal kunne klare sig i kunstens bundløse farvand ...

Der skulle være en Scarface-plakat i War Dogs.

Om ikke andet har han sine referencer i orden. Så må vi se om han kun er en name-dropper.

07/01 14:22DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
[Selvom jeg ikke rigtigt ved hvordan en instruktør af tømmermændsfilmene skal kunne klare sig i kunstens bundløse farvand ...]

Klart. Fordi man har lavet komedie, så MÅ man da være elendig til det andet. Hvis du gad kende ham for andet, så er han i øvrigt en prisbelønnet dokumentarist før spillefilmkarrieren.

07/01 14:32DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Noteret. Jeg ved godt det andet er en fordom.

07/01 14:37DE PALMA I TODD PHILLIPS’ THE JOKER
Vil faktisk mægtig gerne høre din mening om den. Nu er du jo dejlig uforudindtaget generelt, hvad tegneseriefilm angår, så den her er lidt speciel. Altså den vedkender sig at være en del af et større Batman-univers, men det står klart i baggrunden (det er nærmest minimalistisk) - det er Arthus tur ned i hullet, der er i fokus.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.