Podiepladserne

15/03 20:59Podiepladserne
I disse isolerede tider er det skønt at se aktiviteten på Scope fortsætte post-pandemi. Så nu forsøger jeg mig med et 'bette' indslag. Adis har punket mig flere gange for en Top 100, og jeg.... HAR prøvet. Af flere omgange. Og jeg når kun frem til at "si fra", det er præcis så overvældende en opgave, som jeg anede. Så nu prøver vi noget andet. Noget realistisk (for mig i hvert fald). Inspireret af den verserende tråd vil jeg "kåre" mine yndlingsfilm fra et givent år og give dem et podie at stå på. Jeg vil derfor udvide til 'Et år - tre film', men jeg lægger et benhårdt snit, og det bliver altså 1985 og frem. Så må vi se, hvor langt jeg når.

Vi kører det helt simpelt. En guldmedalje, en sølvmedalje og en bronzemedalje uddeles for hvert år. Og det er MIT podie. Det er ikke de tre flotteste film, jeg vælger. Eller de tre "mest respekterede" eller de tre mest "indflydelsesrige" film. Det er faktisk helt enkelt - jeg vælger at stille mig selv det samme spørgsmål, hver gang:

"Hvis du kun måtte tage tre film med dig på en øde ø - eller i en corona-kælder på ubestemt tid - hvilke tre skulle det så være?"

På den måde bliver det så personligt som muligt, og er det ikke hele idéen med lister? Dog lister jeg lige én regel ind (det bliver jeg nødt til), som slog mig sidst. Hvert år er der mulighed for, at to film kan dele én af medaljerne. Men kun én. Det giver mig lidt luft til at løse nogle af de der møntkast-beslutninger, som jeg ved, venter derude. Så altså, here we go:

(og I er naturligvis hjertens velkommen til at lege med eller byde ind)

Podiet - filmåret 1985

GULD: A View to a Kill......just kidding ;-)

GULD: Back to the Future

Ikke alene starten på en fantastisk trilogi men i sig selv en fantastisk underholdende film. Kæmpe barndomsfavorit som jeg sled op på overspillet VHS (eller var det 2'eren?). Romantik og humor, komødding, den DeLorean....alt spiller stadig. Hele hemmeligheden ligger i skuespillerne, synes jeg - det er en af de bedst castede film nogensinde. Kan man overhovedet forestille sig en version uden Michael J. Fox eller Christopher Lloyd? Og birollerne! Strickland skræmte mig som barn.

SØLV: Brazil

Terry Gilliam, en af mine helt store helte, får fuldt fortjent sølvet for dette fremragende 80'er-kig ind i fremtiden. En bidende satire over bureaukrati-diktaturet - her tilsat Kafka, scenografiske pragtstykker og et filmprog, der er i perioder er uudsletteligt. Dystopi og fantasi i et møde, hvis originalitet jeg stadig forbløffes over.

BRONZE: Re-Animator (Unrated Theatrical Cut)

Har jeg en Herbert West t-shirt? Ja da. Hvorfor? Fordi han er hele billedet på denne, ækle, skægge og fuldstændig vanvittige homage til god gammeldags horror. Opdaget ret sent i livet, men set en del gange siden. Filmen er både absurd sjov på en karikeret b-film måde, men fungerer også som selvstændig effektiv horror i sin grænseløse natur. Vi snakker tidlig Peter Jackson møder Lovecraft møder Frankenstein - og jeg elsker det.

15/03 21:12Podiepladserne
Fedest!! Så er vi begyndt. Jeg er altid klar på lister, så... :)

Mht titlerne: gode valg, selvom jeg ikke er den store fan af Back To Future. Jeg anerkender dens status, men jeg har store problemer med Zemeckis som instruktør.

Brazil er blandt de få Gilliam film jeg virkelig nyder. Jeg rater kun 12 Monkeys højere. En smule.

Re-Animator, sikke dog en overraskelse. Fandt den nu også fornøjelig.

15/03 22:36Podiepladserne
Alright man. Ja, ved godt du og Zemeckis ikke svinger. Jeg kan da allerede sige nu (eller det TROR jeg), at det ikke er sidste podieplads, han får - løøøøb! :-)

15/03 22:52Podiepladserne
Åh ja, god og alsidig smag fornægter sig ikke:D BTTF kunne muligvis også være min guldvinder fra 1985. En sjældent perfekt film, hvor det meste svinger så kvalitativt godt sammen at den er en film der bare bliver ved med at give.

15/03 22:52Podiepladserne
:)

Men god måde at stille det op på.

16/03 19:19Podiepladserne

16/03 19:24Podiepladserne
Podiet - filmåret 1986

GULD: The Mosquito Coast

Jeg har altid holdt meget af Peter Weir. Han laver film som ingen andre, og han formår altid at ramme mig emotionelt, selvom rammefortællerne er så forskellige. Den her er nok favoritten.

http://www.scope.dk/forumemne/6...paa-naer-allie

DELT SØLV: Der Name der Rose (Rosens Navn)

Der findes ikke mange smukkere ting i verden end Sean Connery i munkekutte. Jeg tror aldrig, jeg bliver træt af Rosens Navn. Filmen er en helt uovertruffen kobbergryderet, der simrer, og oser af middelaldermystik. I sin grundfortælling en detektiv-historie men med kæmpe lommer indlagt til at suge stemningen ind. Man kan MÆRKE papiret knitre og fugten på brostenene. Og så er den et sandt kulisse-mesterværk (den havde den største udendørskulisse siden "Cleopatra").

DELT SØLV: The Fly

http://www.scope.dk/forumemne/6...ek-med-en-flue

BRONZE: Blue Velvet

David Lynch får sin første podieplads, og det gør han, fordi jeg nok aldrig nogensinde kommer til at glemme Dennis Hopper i "Blue Velvet". Sikke en underlig, mørk mand. Og sikke en underlig, mørk film. Den rummer et par af de mest uforglemmelige scener, jeg har set - især når Roy Orbisons stemme sætter ind. Wauw. Pseudorealisme og krimi-mysterie i skøn symbiose.

16/03 20:06Podiepladserne
popcornene er gjort klar :)

Jeg var af en eller anden grund ikke særlig begejstret for M. Coast, som jeg først så for ganske nylig. Weir laver ellers kvalitetsfilm og min favorit er Master And Commander.

Ingen indvendinger mod The Fly og Blue Velvet. Jeg gik i sidste ende med Manns Manhunter det år, som jeg i dag vil vurdere over Ondskabens Øjne.

16/03 20:15Podiepladserne
Mann'sHunter er et cool valg. Indrømmet længe-længe siden, jeg har set den. Men jeg tænker da, at Mann nok skal få møvet sig ind her på et tidspunkt ;-)

16/03 20:46Podiepladserne
Alt andet ville også være galimatias :)

Tror jeg har 4 af hans film jeg vil betegne som favoritter. Så han er højt placeret hos mig, men han laver også film lige efter mit hoved.

17/03 05:301985
Herlig idé, Skipper.

Helt enig mht. Back to the future - den er ikke truet af nogen, det år.

Brazil er bestemt både flot og forurolignende, men jeg genser hellere et par westerns - så smider Pale Rider og Silverado ind på de næste pladser. 1985 var ikke et stort filmår.

17/03 05:401986
Guld - Platoon - Oliver Stones antikrigsfilm er stadig en hård nyser at gense.
Sølv - Aliens. Cameron hentede flere af dem til en herlig blanding af action og Sci-Fi
Bronze - Highlander. Bare man havde ladet det blive ved den film - alt andet siden har ødelagt dens efterskrift.

17/03 12:09Podiepladserne
Skønt initiativ, Oberst, og du har givet mig en glubsk appetit på at se 'The Mosquito Coast', som jeg dog aldrig er stødt på, hverken ude i virkeligheden eller digitalt. Elsker særligt 'Døde poeters klub', og 'Picnic at Hanging Rock' havde noget særligt over sig, mens hans 'The Last Wave' dog skuffede mig fælt.

Flot og fortjent sølvmedalje til 'Brazil' og gode ord om 'Rosens Navn' og 'Re-Animator', som jeg selv mangler. Vil kigge med og ser frem til fremtidige kåringer.

17/03 13:50Podiepladserne
10 år siden Weir sidst lavede en film. Mine favoritter er Truman Show, Witness og Master and Commander.

17/03 19:34Podiepladserne
Glem ikke hans antikrigsfilm "Gallipoli".

Dejligt modtagelse, venner! Jeg garanter (overhovedet) ikke, tempoet fortsætter, men jeg vil da lige prøve at liste næste år ind i morgen :-) Ellers er det som skrevet - vi ser, hvor langt jeg når.

17/03 21:33Podiepladserne
1985.
GULD: "Gå og se"
SØLV: "The Witness"
BRONZE: "Ran"

1986.
GULD: "Manon og kilden"
SØLV: "Kilden i Provence"
BRONZE: "Down By Law"

18/03 00:51Podiepladserne
Lækkert, Mirza, fedt med mere Weir. Men lidt kedeligt at tage både "Dr. No" og "From Russia with Love" året efter :D (har i øvrigt givet mig selv Bond-karantæne på den øde ø, folks, så skulle jeg ikke stresse over det)

Jokes aside, det er to gode film, selvom de er ret langt fra podiet her. Men især din guldvinder drev hele grådighedstemaet hjem, enig. Og Daniel Auteuil er for vild.

21/03 20:31Podiepladserne
Podiet - filmåret 1987

GULD: RoboCop

Det her en af de film, jeg har set flest gange nogensinde. Jeg havde actionfiguren som barn, men jeg holder mindst lige så meget af den i dag. Bl.a. takket være Paul Verhoevens geniale samfundssatiriske lag, som jeg dengang naturligvis ikke fangede. "RoboCop" kan ganske enkelt ikke slides op, hvis du spørger mig. Der er noget magisk i Peter Wellers' spil (og look!) - hans robotfacade, i al sin kølighed, formår alligevel at prikke sig ind under huden på os. Sjælden perle.

SØLV: L'ultimo Imperatore (Den Sidste Kejser)

Episk med episk på. Måske den sidste film, vi nogensinde får, holdt i den gamle, helt ægte David Lean-tradition. Også her er jeg muligvis barndomsfarvet, da jeg husker den som en af de allerførste film, jeg nogensinde så, og (mor havde optaget den) en af de allerførste film, jeg så igen. Og igen. Den helt unikke produktion, det dybt originale hovedperson-narrativ, samt de gode billeder ligger dog helt fast. Vildt imponerende.

BRONZE: Predator

Arh Emil, er det ikke bare en ungdomsfavorit? Nope. Jeg syntes faktisk overhovedet ikke, den var 'all that', dengang jeg så den forsinket som teenager. Men den er kun blevet bedre jo flere gange, jeg har set den. Det er jo den ultimative American macho-actionfilm. Vi skal huske på, at det sprog, som vi joker med i dag, var ved at blive OPFUNDET her. Det var frisk og det var nyt, dét som John McTiernan klaskede op på bordet. Du *er* i en jungle. Og ellers er filmen jo bare den ene topfede scene efter den anden, startende ved den effektive introduktion af karaktergalleriet.

21/03 21:04Podiepladserne
Lige det år, vil jeg også lade mainstream filmene sejre. Guldet og bronze er vi faktisk enige om. Sølv vil jeg dog give til ‘Au revoir les enfants’.

Apropos Robocop, så fik jeg genset ‘Upgrade’, som henter inspiration fra netop film som Robocop og Terminator. Du burde se den. Helt forbløffende hvor meget man kan vride ud af et sølle budget.

Predator er blandt de film jeg har set flest gange som ung. En af de film man ikke måtte se for forældrene, men gjorde alligevel :)

21/03 21:53Podiepladserne
Tak for anbefalingen, Adis - lyder godt, må få set, hvad den vrider ud.

Og dejligt, vi kan enes her. Det var helt ligetil for mig med '87 - bang, ikke så meget at tænke over for en gangs skyld.

[En af de film man ikke måtte se for forældrene, men gjorde alligevel]
Det er nemlig LIGE der, vi er :-)

21/03 21:53Podiepladserne
Hov hov hvad med Angel Heart, Heksene fra Eastwick, Lunefulde Måne.

21/03 21:59Podiepladserne
"Predator" skulle ha' lov at stå alene, men jeg overvejede faktisk at dele bronzen op med "Angel Heart". Elsker den. Og De Niro og Rourke slår jo gnister. Men sådan er den her leg jo og i sin definition, hård og uretfærdig ;-)

22/03 10:42Podiepladserne
Emil: Upgrade, det kunne være et bud på blandt de bedste action/cyberpunk film over årtiet. Den gør ting, der føles en smule frisk og så er Logan Marshall-Green helt forrygende. Det han gør fysisk er helt vanvittigt. Jeg har lidt en svaghed for Leigh Whannell og hans old school approach. Og respekt for blumhouse-produktion, der holder sig indenfor en radius af 10 millioner dollars og spytter indimellem ret kvalitativ underholdning som denne, Get Out, Whiplash m.fl.

22/03 22:35Podiepladserne
10 mio. er jo peanuts, ja. Den vil jeg helt sikkert opsøge!

23/03 08:33Podiepladserne
Man kunne godt bruge vendingen “Upgrade” er en god film til prisen. Det ville måske være unfair. Jeg har dog set bedre på samme prisniveau, men bestemt også mange værre. Det sagt, så er den bestemt værd at opsøge. Den er ikke uden sine problemer, men jeg ratede den en solid 7/10.

23/03 11:36Podiepladserne
Jeg kan ikke nævne en sci fi / action film de senere år til 3-4 millioner (det er faktisk det, den har kostet) der er SÅ overbevisende og ikke mindst bare lidt frisk.

5/6

23/03 11:42Podiepladserne
Det i sig selv siger da intet om Upgrade og dens eventuelle kvaliteter? Det siger blot at den måske er bedre end det meste billige lort derude. Jeg skrev sådan her om den.

Upgrade (2018)

Seværdig og underholdende, men ikke nær så original sci-fic actionthriller, som den selv tror den er.

Faktisk føles mange af ideerne og historien som et opkog af diverse store klassikere i genren (Blade Runner, Robocop, The Matrix og andre). En historie som desuden har visse mangler og nok ikke helt tåler for meget eftertanke.

Men mens den kører, så er det kantet og b-filmsagtig underholdning, på den bedste facon. Den slags hvor volden føles rå og skræmmende, suset fra actionscenerne medrivende fordi de er så jordnære og spændingen, trods det lidt forudsigelige, er støt stigende.

Bedømmelse: 7/10

23/03 11:58Podiepladserne
Jeg skrev også ‘ikke mindst frisk’ hvilket hentyder til den har andre kvaliteter. Jeg synes blot det var værd at vide, at man har formået lave en meget overbevisende sci fi scenarie til ingen penge næsten. Den vakte minder hos mig om District 9. Ikke at de minder om hinanden, men friskheden og kreativitet synes jeg var til stede. Tror Emil vil nyde den.

23/03 11:59Podiepladserne
Jeg nød den jo også, som du måske har bemærket;)

23/03 17:42Podiepladserne
Så er jeg mere rolig, Emil.

30/03 21:47Podiepladserne
Podiet - filmåret 1988

GULD: Who Framed Roger Rabbit

En af barndommens HELT store favoritter. Alene den fremragende intro, hvor Robert Zemeckis på genial vis får fusioneret sine to kunstneriske stilarter, var jeg ved at slide op på videoafspilleren. Jeg husker, hvordan jeg var fuldstændig forgabt i Bob Hoskins, og hans tour de force-optræden. Uden tvivl årets skuespilpræstation! Og Christopher Lloyd er således med i endnu en guldvinder - her giver han den hele armen som superskurk, og jeg var oprigtigt rædselsslagen for ham som knægt. En filmisk fest fra ende til anden. Sorry Adis, Zemeckis løber med guldet igen.

Bonus-info: Det var den første dvd, jeg købte "hjem" fra det stoooore udland ;-)

SØLV: Coming to America

En genre jeg altid har ment fortjente flere "podiepladser" er komedien. Jeg har aldrig forstået komitéernes generelle seen ned på den afdeling af Hollywood. Eddie Murphy og John Landis ramte i mine øjne 'comedy gold' med en af de sidste store firserkomedier (og den sidste fra Landis, der jo selv var kongen af firserne). "Coming to America" er vidunderligt sjov. Landis ekskverer det udovne manuskript helt perfekt, mens Murphy leverer en gedigen magtdemonstration i hans firedobbelte optræden og viser et transformerende talent, der rækker ud over Rick Bakers genistreger i makeuppen.

DELT BRONZE: The Last Temptation of Christ

Jeg er stadig betaget af Scorseses eksistentielle take på Jesus-myten. Det var det helt rigtige at gøre. Dengang. I dag måske ikke så kontroversiel (og så alligevel, jeg husker dramaet omkring Mel Gibsons "The Passion of the Christ" i sin tid), men mindst lige så virkningsfuld. Scorsese formår både at indfange bibellandskabets storhed og det tætte nagende menneskelige drama. Men ellers....Willem Dafoe som Jesus og David Bowie som Pontius Pilatus, behøves man mere?

DELT BRONZE: Die Hard

Det bliver ikke jul uden Die Hard, og det bliver heller ikke et podieår uden dén. Det ville ganske enkelt bare ikke føles rigtigt. Klassikerstatussen er selvfølgelig for længst forsejlet, men Bruce Willis' store gennembrud på film *er* altså også bare en af de bedste actionthrillere nogensinde. Med et banebrydende location-skelet der har vist sig at være langtidsholdbart, og en af de absolut bedste skurke der findes i de hellige annaler. To gange bronze på to år til John McTiernan, der har lavet en af filmhistoriens bedste 'back to back'-præstationer her.

30/03 22:03Podiepladserne
Vi ser forskelligt på året.

Guld: Grave of the Fireflies
Sølv: Dead Ringers
Bronze: Akira / Mississippi Burning

30/03 22:03Podiepladserne
Kæft det er god stil med så meget kærlighed til mesterværket Roger Rabbit <3

30/03 22:11Podiepladserne
Adis:
Tre af dem var med i mine overvejelser. Det smerter mig, men igen måtte Alan Parker trække et kort strå.

Thomas:
Jo tak :-) holder sgu så meget af den.

30/03 22:17Podiepladserne
Emil, at du vælger Zemeckis over Parker er jo.... ja, jeg kan ikke lige finde ordet for det :)

Må i øvrigt få genset Scorsese filmen.

30/03 22:32Podiepladserne
Well, det bliver jeg jo ligesom nødt til, når det er ham, der har lavet den bedste film :-)

30/03 23:02Podiepladserne
Du er da også så underlig Emil, at vælge den bedste film;-D Jeg kunne muligvis også have Rabbit i top. Die Hard er også en contender. Men har ikke tjekket hvad der ellers rørte sig det år.

31/03 05:54Podiepladserne
Ha - smart at dele bronzen, men så kan man jo bøje reglerne en del...

Mine - efter hvor meget jeg har lyst til at se dem igen;

Guld; A Fish Called Wanda

Sølv; The Naked Gun

Bronze; Die Hard (har set den så mange gange at det efterhånden ikke er hver jul jeg orker det).


Bedste film;


Guld; Cinema Paradiso

Sølv; Rain Man

Bronze; Die Hard

31/03 09:20Podiepladserne
"John McTiernan, der har lavet en af filmhistoriens bedste 'back to back'-præstationer her" - spot on, hr.! Og god læsning generelt

31/03 18:23Podiepladserne
Takker, donski!

Og ja, Wayne, som jeg skriver indledningsvis, så var det ganske enkelt nødvendigt for ikke at blive sindssyg undervejs, følte jeg. Men mit "wildcard" kan kun bruges til én medalje på et helt år, så jeg synes da egentlig ikke, det er meget, jeg giver mig selv af ekstra snor. At doble op er jo aaaalt for nemt :-)
...men hvor er det herligt at se med Wanda og "The Naked Gun" (apropos mit udestående). Leslie Nielsen bør jo stå på alle podier.

02/04 11:11Podiepladserne
Oberst - Leslie Nielsen er måske lige den kur vi har brug for i disse tider :-)

https://www.youtube.com/watch?v=AvWfbIe4X_4

Og disse regler kan vi vel bøje lidt - når alle andre skal følges?

02/04 15:34Wayne
Selv om jeg godt kan følge dig, at de film man ofte gider gense, ikke altid er de samme dem man finder bedst, så kan jeg selv være lidt ambivalent på dette punkt. Indimellem må man måske bare være ærlig og erkende overfor en selv, at en favorit er en favorit uanset at man måske godt kan se at dens kvaliteter og “kunstneriske dyder” ikke stikker helt så dybt. Men jeg har selv flere film jeg kan få lyst til at smide på og nyde, selv om de ikke figurer på mine toplister (i fald jeg havde en sådan) og ikke engang måske opnår en max rating.

02/04 17:48Thomas
Du har ret. Selvom jeg synes at Cinema Paradiso var både rørende og flot, da jeg så den - så ville den aldrig vinde over et gensyn med A Fish Called Wanda, hvis jeg skulle vælge - det burde jeg måske tage konsekvensen af på en liste :-)

02/04 18:06Wayne
Du må da gøre lige, hvad du vil. Men der findes nu engang kun tre medaljer ;-)

Som Thomas lidt er inde på, kan jeg ikke se hvorfor de to ting skal skilles ad. Jeg overvejede faktisk "The Naked Gun" kraftigt, da jeg skulle vælge mit podie. Den og de andre har en meget speciel plads her, men jeg regner den - ganske enkelt - også for en af de sjoveste film, der er lavet. Leslie Nielsen og George Kennedy som komisk duo er helt oppe på siden af Gøg & Gokke, hvis du spørger mig.

02/04 18:15Podiepladserne
....det hele handler egentlig bare om at se film i øjenhøjde, hvad jeg hele mit liv har forsøgt at gøre. Skulle film som "The Naked Gun" og Wanda henvises til et trøstepodie, blot fordi de er komedier? Bullshit. Drama og komedie er lige "vigtigt". Og ja, der findes ufatteligt mange dårlige komedier, men det er (efter min mening) også fordi, det er det sværeste at mestre.

02/04 19:09Podiepladserne
Humor (som gys) er en meget individuel sag. Nok to af de mest klichefyldte genrer, men modsat komedien er gyset stadig i stand til at genopfinde sig selv. Måske har komedien som genre blot en begrænset ramme. Personligt vægter jeg dog ikke genren højt.

02/04 19:45Podiepladserne
Well, 'Naked Gun' var jo netop en genopfindelse af genren. Og jeg har svært ved at forestille mig, det er sidste gang, en komedie havner på et af mine podier, just sayin' ;-)

Der var TO masker, da det hele startede.

02/04 19:57Podiepladserne
Dejligt. Jeg mindes også du alle dage har nydt genren betydeligt mere end mig. Jeg tror faktisk jeg kun har givet én komedie en ren 10’er.

02/04 20:26Podiepladserne
Et særligt pragteksemplar på gys og komedie, der flettes overbevisende sammen på stringent vis kunne jo være "Gok-seong", men det er altid en hårfin balance, der er betinget af formidable instruktionsevner og en vovemodig vision. En film som "The Shining", der for mit vedkommende står som den uhyggeligste film nogensinde, har også sine hyldende morsomme øjeblikke. Tag scenen på herretoilettet med de blodrøde og kridhvide vægge, hvor "It's All Forgotten Now" spiller svagt i baggrunden fra balsalen. En scene der med syleskarp virtuositet vælder af tæt foruroligelse *og* en kulsort galgenhumor.

02/04 22:38Podiepladserne
Vildt nok, Adis :-) og ja, du husker helt ret. Noget af det allerførste overhovedet, jeg forelskede mig i ved film, var Marx Brothers, (og Louis de Funes-komedier!) som vi havde en dejlig håndfuld bånd med liggende.

Det er altså skarpt, Mirza - du har helt ret, "Gok-seong" er et kongeeksempel på en fusion mellem de to genrer. Og jeg ved jo, vi begge forguder den film. Efterforskerens præstation er også meget comedy-båret (og han gør det skidegodt).

03/04 07:22Podiepladserne
Jeg nyder også film, der blander genrer. Memories of Murder er for mig endnu bedre eksempel i sin beskrivelse af politiets inkompetence. Det må have været drøn hamrende svært at ramme hovedet på sømmet med tonen i filmen i forhold til at dosere humor og alvor rigtigt.

Jeg anfægtede egentlig mere de rene komedier, som (modsat gys) ikke trives specielt godt i min bog.

Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.