Udfordring. Din top 4

30/11-99
Anonym

29/08-16Nyere anmelderdarlings du fattede hat af
10) Inside Llewyn Davis
9) Upstream Color
8) Slumdog Millionaire
7) The Pianist
6) Inland Empire
5) Spy
4) Frances Ha
3) The Lobster
2) Crash
1) Boyhood

Nuvel, de fleste er ikke dårlige film, men ligger på et meget højt score (+ priser), som jeg ikke lige forstår.

29/08-16Anmelderdarlings
Captain Phillips - flad og overdramatiserende. forsøger forgæves at puste luft i et drama, der aldrig rigtig er der. Når Phillips går solo med piratterne i nødbåden i den sidste halve time (sådan husker jeg det i hvert fald...) knækker det helt.

Cronenbergs to Viggo-film er underligt kejtede og kiksede, volden i Eastern Promises tilfører intet til historien (men er klart filmens fedeste aktiv), og symbolikken i A History of Violence er så tommetyk og endimensionel, at jeg keder mig bravt ('du kan ikke løbe fra din fortid' og 'hvis far bliver voldelig, så bliver sønnike det også' lyder budskaberne i mine ører)

29/08-16Udfordring. Din top 4
'hvis far bliver voldelig, så bliver sønnike det også' lyder budskaberne i mine ører)"

Filmen tematiserer jo voldens væsen og rejser vel diskussionen op omkring arv og miljø. Jeg synes TN's ældre scope-anmeldelse stadig er spot on. Jeg ser ikke skyggen af tyk symbolik, men faktisk en meget subtil fremstilling af konflikterne. Men ok, øjnene der ser, men jeg ser overhovedet ikke filmen som et budskabs film, der hamrer sine pointer ind med forhammeren.

Og så synes jeg Viggo leverer en af de største præstationer, som hører blandt mine favoritter.

29/08-16A History of Violence
'Filmen tematiserer jo voldens væsen og rejser vel diskussionen op omkring arv og miljø'

Jamen det gør den da bestemt, men handlingens udvikling er nu engang, at Viggos søn tæver bøllerne i skolen efter at have set sin far rundbarbere de mystiske mænd i baren. Og Viggo selv boller Maria Bello til et 12-tal, da han har fået kradset lidt i sin før så voldelige og nu åleglatte lak. Ikke just subtile fremskridninger i handlingen, når kontrasterne mellem forstadsidyl og ulmende vold tegnes op.

Min yndlingsanmelder Per Juul Carlsen gav dengang de sjældne 6/6, og jeg husker at bryde mit hovede med hvorfor.

29/08-16Jack Nicholson top 4
1. One Flew Over...
2. Five Easy Pieces
3. The Shining
4. The Pledge

29/08-16Mainstream
AB/Wayne: Det er sjovt, for jeg synes faktisk at Gattaca er langt mere mainstream end Cinema Paradiso og til dels også Requiem for a Dream. Gattaca er en stor amerikansk Hollywood sic-fic med mere eller mindre store/kendte navne, holdt op imod et lille italiensk drama, hvor der endda tales italiensk.

Requiem for a Dream er da også en film, der vil være langt sværere for det store publikum at sluge og holde af, end netop Gattaca.

29/08-16History of
Ras - jeg synes nu den er meget elegant fremstillet og måden den indestængte aggression pludselig vælter ud, synes jeg er overbevisende. Ligeledes forbindelsen mellem sex og aggression, hvor "trappescenen" er så absolut fornemt eksekveret.

29/08-16History
Jeg kan som sådan godt følge dig Rasmus, men jeg synes så bare heller ikke at A History of Violence er en film der dyrker symbolikken. Filmen er enkel, direkte og for mig troværdig i dens billede af at vold avler vold osv. Samtidig er det, for mig, også en film som formår at underholde og holde mig i spænding. Den forklarer ikke, den viser blot og så kan man mene ud fra det.

29/08-16Mainstream
TN - dømt ud fra indhold og hvor tilgængelige de to film er, så synes jeg godt nok Paradiso er no brainer her. Den er ganske vist på italiensk, men jeg vil vove den påstand, at det stadig er en mere kendt film, end Gattaca - som i øvrigt floppede totalt i sin tid.

29/08-16Mainstream
AB:
Jeg synes, at det er noget af et postulat, du kommer med.Jeg regner mig selv for at være en stor filmentusiast, men jeg kan ikke påstå, at jeg har hørt om Cinema Paradiso. Jeg kender, og har set Requiem for a Dream på Waynes liste, og det er også det.

29/08-16Mainstream
Nu tænker jeg lige højt: Både 'Requiem for a Dream' og 'Cinema Paradiso' er set eller i hvert fald kendt af rigtig mange filminteresserede mennesker ( i sidstnævnte tilfælde er det altså din filmviden, der kommer til kort, Indiana :) kan titlen 'Mine aftener i paradis' måske ringe en klokke?).

Det samme kan næppe siges om Gattaca, selvom den - som Thomas pointerer - har Hollywood A-navne på rollelisten.

'Sort kat hvid kat' er ikke mainstream.

Og hvad er 'Interstate 80' overhovedet for noget?

29/08-16Anmelderdarlings
Spændende indspark, Rasmus.

1) Traffic (2000) Min rating 2/6

Steven Soderberghs "Traffic", som vandt fire Oscars og blev nomineret for "bedste film" har ved begge de gange, som jeg har set den, været et stor skuffelse. Kender I det, når en film ligesom synes at flyve direkte gennem hovedet på én, og man ikke husker noget synderligt af handlingen? Sådan har jeg det med "Traffic". Jeg synes simpelthen, at filmen er alt for statisk i sin handling og dette resulterer i, at jeg finder den dræbende kedelig. Så synes jeg klart, at der er langt mere nerve i Soderberghs debutfilm "Sex, Lies and Videotape" fra allerførste gang, jeg så den her for nyligt.

2) Crazy Heart (2009) Min rating: 2/6

Jeg havde visse forventninger til denne film. Med en Oscar-vindende Jeff Bridges i hovedrollen måtte der nok være noget om denne film. Desværre fandt jeg den ret så kedelig og triviel. Det er igen mit problem med, at filmen virker alt for statisk, som kendetegner alle filmene på denne liste, og faktisk også alle de film, som jeg generelt finder overvurderede i større eller mindre grad.

3) Watchmen (2009) Min rating: 2/6

En af de superheltefilm, som har fået allermest ros af anmelderne i nyere tid, og jeg forstår ikke helt hvorfor. Jo, velnok fordi den vist prøver på at være mere alvorlig og voksen i sin tone end den gennemsnitlige superheltefilm. Men dér, hvor jeg tror filmens store fejl ligger er, at der er for mange karakterer i filmen, hvilket resulterer i, at man ikke kan nå at engagere sig i nogen af dem, og så bliver jeg personligt ligeglad. Filmen har en lækker æstetik, som det er at forvente fra Zack Snyder, som kan lave flotte billeder, men ikke er den store historiefortæller med nerve om mennesker. Hans bedste film er fortsat hans remake af Dawn of the Dead fra 2004, hvis du spørger mig.

4) A History of Violence (2005) Min rating: 2/6

Jeg må give Rasmus ret her. Jeg forstår heller ikke den store ståhej over hverken denne film eller Eastern Promises, som jeg vist fandt minimalt bedre, så vidt jeg husker? Men efter at have set A History of Violence mindst to gange, må jeg også bare sige, at det er flere gode, som i grumme, voldsscener med, hvis man er til den slags. En samling flotte voldsscener i en, for mig, uengagerende historie. Men i det store hele siger filmen mig altså ikke det store. Kort sagt.

29/08-16Udfordring. Din top 4
AB: At du synes en film er en no brainer, gør det hverken til sandhed eller til mere eller mindre mainstream:-D

Derudover, hvis mainstream alene skal måles på kendskab af filmentusiaster, så har jeg en del film som er produceres som ren mainstream, men som de færreste af jer sandsynligvis har set (ja nok ikke engang hørt om, uden måske pga mig:)

Eller sidestiller vi det automatisk det mest kendte med mainstream? Jeg synes Gattaca er mere mainstream!!!

29/08-16Mainstream
AB skriver:

"Så ser man ikke særlig mange film, hvis man ikke har hørt om dine to første ihvertfald." Eftersom, at jeg ser et stort antal film f.eks pr. måned, og er en udpræget filmnørd, så er det i bedste fald en generalisering af AB, at påstå, at man ikke ser "særlig mange film", hvis man ikke kender "Cinema Paradiso". Ergo er det I MIT TILFÆLDE ikke gældende. :)

Rasmus:
Du kan mene, at min filmviden kommer til kort, og det er muligt, at der noget om snakken. Vi kan jo alle komme til kort, hvad angår vores viden og evner, bare vi bliver udfordret nok. :) Jeg synes selv, at jeg har en stor filmviden, og selvom min smag mest er til mainstreamfilm, så suger jeg også gerne obskure titler til mig, når muligheden byder sig. Men der er jo også bare film, som man ikke kender, og i hvert fald film, som man ikke får set. Titlen "Mine aftener i paradis" ringer en svag klokke sted, jo. Eftersom filmen også figurerer på Scopes top-100 er det nok derfor, at jeg har set den danske titel før. At filmen står på top-100 listen indikerer indrømmet, at mange af brugerne herinde kender den og har stemt på den. Men naturligvis vil jeg ikke sidde at lyve og påstå, at jeg kender en titel bare for ikke at tabe ansigt. Det er jeg alt for ærlig til.

29/08-16Mainstream
Thomas:

Nu bliver jeg helt nysgerrig: Kan du give et eksempel på en sådan film, som du mener er "mainstream", men som vi ikke kender? Du kan sikkert nævne flere, som jeg ikke har hørt om. ;-)

29/08-16Watchmen
Indiana - Watchmen blev ikke rost voldsomt meget. Tværtmod. Prøv tjek rottentomatoes og de danske anmeldelser.

Mht Paradiso, ja så undrer det mig sgu gevaldigt du ikke har som mindst hørt om den.

29/08-16TN + mainstream
A-liste skuespillere er ikke så afgørende i denne sammenhæng. Tree of Life har top navne, men det er ikke en mainstream film.

Alene her på scope, så er Paradiso med på "top-listen" dømt af brugerne. Så jeg tror nu den er mere tilgængelig som film og i sit indhold, på trods af sit oprindelige sprog.

Gattaca var stor fiasko i sin tid og en film der stadig lever lidt isoleret efterliv. En filmnørd vil genkende den, men tror ikke folk med blot moderat viden, vil ane noget om den. Og ren tåge for den gængse.

29/08-16Watchmen og mainstream
AB: Der er to-tre stykker af de angivede bladanmeldere, som giver Watchmen fem stjerner og et par stykker, der kun giver den to. Man kan vel sige, at den er en darling blandt nogle af anmelderne, og i hvert fald konstatere, at filmen deler vandene. Måske er filmen også mere en darling hos flere af jer brugere herinde, som giver filmen fem stjerner.

Og med hensyn til Paradiso må jeg erkende, at det er en sort plet blandt flere i min filmviden. Dén tager jeg på mig, og filmen ryger på min watch/shame-list. :)

29/08-16Mainstream
Nej, om folk har hørt om en film, og om denne er mainstream, følges da ikke nødvendigvis ad?

Tree of Life, som du også nævner AB, har jeg da indtryk af er en som film, som mange mennesker har hørt om, selvom de måske ikke interesserer sig/ved synderligt meget om film. Men filmen er da så afgjort ikke mainstream. Det har vel meget at gøre med, om den er tilgængelig for et bredt publikum og i almindelighed falder i sådan et publikums smag?

Jeg stødte vist først lige på titlen Gattaca for ganske nyligt, da jeg hurtigt tjekkede Ethan Hawks bagkatalog. Jeg kendte den ikke før, og har endnu ikke fået set den.

29/08-16Anmelderdarlings/Interstate/Mainstream
Rasmus

Captain Phillips er ikke noget mesterværk, enig - men jeg var fint underholdt og gav den 7/10

Derimod synes jeg at A History of Violence og Eastern Promises er virkeligt vellykkede. Jeg gav dem begge 9/10

Interstate 60 - beklager fejlen. Har du set den? :-)

At film er kendt i filmkredse, gør dem vel ikke til mainstream?

James Bond er mainstream - Cinema Paradiso er ikke.

29/08-16Watchmen
Indiana;

Watchmen kan jeg slet ikke følge dig i - den er de fleste superhelte nørders våde drøm af en film, og ligger som min personlige top 5, blandt superheltefilm.

Det skyldes også at jeg har læst det oprindelige oplæg, flere gange - og Snyder rammer det helt perfekt. Fantastisk visuel oplevelse - ikke som superheltefilm er flest. Men det er tegneserien heller ikke.

Den handler om hvordan magt og kræfter kan korrumpere, og hvordan det påvirker relationer at blive almægtig/gudelignende.

29/08-16Anmelderdarlings Top 4
Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull - 5 medier gav den samlet 5/6. Whaat?

True Grit. 5,3 - af 7 medier. Fin film, men ikke fantastisk.

Boyhood. 5,5 af 7 medier. Ja, som bedrift - ikke som film.

Mænd der hader kvinder. 5 af 6 medier - lige i overkanten....

29/08-16Indiana + filmviden
Indiana - Watchmen deler vandene blandt anmeldere. 65% på RT samt en average rating på 6.3 hører ikke just blandt de mest roste superheltefilm. Det forholder sig dog anderledes blandt filmfans, har jeg indtryk af.

Mht dit "sorte plet" ang. Paradiso-filmen, så handler det om at udfordre sig selv og gøre en indsats for opnå stor filmviden, som opstår gennem erfaring. For nogle fans er Paradiso måske ukendt territorium, for andre er det måske mere snævre navne som Abbas Kiarostamis film eller Apichatpong Weerasethakuls film.

29/08-16Wayne
"Den handler om hvordan magt og kræfter kan korrumpere, og hvordan det påvirker relationer at blive almægtig/gudelignende."

Haha! Jeg aner ikke hvad du snakker om :)

29/08-16AB
Så du er slet ikke påvirket af din magt, og dine superkræfter?

29/08-16Wayne
Jeg er slet, slet ikke med? Er det ikke kaffetid, Wayne?

29/08-16AB er blevet mainstream. Før i tiden var han X-Rated og i opposition til flertallet af filmfans:-D
[A-liste skuespillere er ikke så afgørende i denne sammenhæng. Tree of Life har top navne, men det er ikke en mainstream film.]
Der er heller ingen der har påstået at det var afgørende. Det er vist kun dig der har forstået det sådan. Det kan dog være en del af det. Udtrykket mainstream stammer oprindeligt fra musikkens verden. Om der er en egentlig definition på det i forhold til film ved jeg ikke, men jeg ved det betyder noget i retning af, at man laver film som skal ramme det populære, det der rammer og hitter hos mange og der er eller kan kendte skuespillere altså være en del af billedet. Jeg er enig i at Tree Of Life ikke er en mainstream film. Men du skal ikke bilde mig ind, at den ikke har været lettere at sælge til et mainstream publikum med store navne, fremfor man havde valgt ukendte navne i rollerne. Ikke dermed sagt at de har spekuleret i dette, men heller ikke sagt at de ikke kan have haft dette i tankerne.


[Alene her på scope, så er Paradiso med på "top-listen" dømt af brugerne. Så jeg tror nu den er mere tilgængelig som film og i sit indhold, på trods af sit oprindelige sprog.]

Jeg ville nok ikke selv bruge det som parameter hvad der står på en eller anden liste, på et eller andet lille filmsite i Danmark. At den er dømt højere, skyldes måske ene og alene at folk finder den bedre. Men i øvrigt synes jeg at det at vi her er delte om hvilken der er mest mainstream (absurd debat egentlig), beviser at ingen af os har ret. Begge film er ganske enkelt for tætte, til at vi kan bedømme det helt rationelt. Bemærk i øvrigt at jeg ikke har påstået at Gattaca var en mainstreamfilm. Jeg har påstået at JEG synes den er mere mainstream end Cinema Paradiso.

[Gattaca var stor fiasko i sin tid og en film der stadig lever lidt isoleret efterliv. En filmnørd vil genkende den, men tror ikke folk med blot moderat viden, vil ane noget om den. Og ren tåge for den gængse.]
At en film har været en endda stor fiasko, kan altså ikke bruges til bevis for at en film ikke er en mainstream film AB. Det er noget regulært vrøvl, undskyld jeg siger det. Ud fra en sådan påstand, kan jeg påstå at film som Star Trek Beyond og The Legend Of Tarzan ikke er mainstream. Heller ikke en films kritik er ifølge mig et gangbart parameter, hvis den udelukkende baseret på negativ omtale. Så kan Transformers 4-5 eller hvor langt de er kommet, påstås ikke at være mainstream. Hvis det skal bedømmes hvad der er mainstream, i forhold til udtrykkes betydning (fra musikken), er det kunst der står i modsætning til det populære, kunne man måske påstå (tror jeg, må jeg hellere tilføje). Jeg hører en masse Dean Martin. I 40’erne og i 50’erne ville den slags musik kaldes mainstream. Hvis Dean Martin var ung i dag og lavede det samme musik, ville det nok ikke kunne falde ind under mainstream. Så en film kan godt have været tænkt som mainstream da den blev lavet, selv om den eventuelt er faldet til jorden og glemt i dag tænker jeg.

Indiana: Jeg kunne nævne en lang række gamle Tarzan titler fra 50’erne og 60’erne, samt en lang række eventyrfilm, en hel del film med John Wayne osv. Det var kun en kommentar, rettet mod at mainstream er filmtitler der er kendt af mange filmfans, som vist har et argument et sted i debatten. Men nu vil jeg takke af og tage en pause fra Scope. Jeg har brug for at finde min energi til andre ting end lige debatter på siden her:-) Så kan i have det godt. Smid mig en besked på Facebook anyone, hvis vi bliver enige om Odense og det er en mulighed, til en fest.

29/08-16Udfordring. Din top 4
TN - i og med du selve bragte "store navne" op, så antog jeg, at du prøvede at pointere noget. Naturligvis er det, som udgangspunkt ihvertfald, nemmere at sælge en film med kendte navne, men skuespillerens status er ikke med til at definere en films indhold og appeal.

Vedr. snakken om flops og din sammenligning med Transformers o. lign, så holder det ikke vand i forhold til, hvad jeg forsøger at pointere. Du er godt klar over det faktum, at en film kan floppe af forskellige årsager. "2001" floppede af helt andre årsager end eksempelvis "Beyond" eller "The Island". Og det er der lavet amerikanske undersøgelse på, der grundigt kigger på årsagerne. Så hvert eventuelt flop skal analyseres individuelt og jeg er ret overbevist om, at Gattaca floppede, fordi den tydeligvis ikke blev et produkt af sin samtid og krævede en større indsats af sit publikum og blev måske først værdsat ordentligt efter flere gennemsyn. Der er intet i Paradiso-filmen, som ikke kan nydes af rigtig, rigtig mange målgrupper, på nær lige måske sproget italiensk, som selvfølgelig kan være et problem for nogle. Gattaca - i sit indhold, er en mere snæver film.

30/08-16Udfordring. Din top 4
AB:
Ja, tak, det ved jeg godt. Nu er jeg altså heller ikke en novice, hvad angår film, bare fordi den film ikke sagde mig noget, og har haft en profil herinde i 10 år.. Jeg ser skam nærmest alt, jeg kan komme i nærheden af, og læser meget om film, så jeg vil selv sige, at jeg har- og stadig gør mig mange erfaringer, hvad angår film.

30/08-16Watchmen.
AB;

Så får du den udvidede udgave.

Watchmen foregår i et alternativt 1985 univers - hvor Nixon stadig er præsident. Superheltene har vundet Vietnamkrigen for USA. Men nu er gruppen er stort set opløst, da offentligheden frygter dem og de føler sig overflødige.

Måske lige bortset fra Dr. Manhatten (almægtig/gudelignende), der er den stærkeste af alle - og nærmest har fået gudelignende kræfter. Desværre for ham og stilles der store krav til ham om at beskytte verden mod atomkrig - samtidig med at han anklages for at pådrage en tidligere kæreste kræft. Det får ham til at miste interessen for menneskeheden og menneskeligheden - og fjerner ham fra Silk Spectre, som løber i armene på Night Owl, som i den grad er menneskelig.

Det bagvedliggende plot handler om den intelligente og hovedrige Ozymandias (korrumperet af penge, magt og overfortolket intelligens), som mener han har løsningen på verdens problemer; Slå en del af verden ihjel, for at resten kan leve i fred - forenent mod en større fjende (Dr. Manhatten, som får og påtager sig skylden).

Derunder er der nogle mindre plots. Men ret mig, hvis du ikke er enig.

30/08-16
Wayne - nu ridser du i grove træk hele historien op? Hvad er pointen? Jeg har både set filmen og læst forlægget, som oveni købet står på hylden. Et vildt gæt, så tror jeg også Indiana forstod filmen :)

Jeg synes det er en vellykket filmatisering selvom den tabte sin topkarakter, jeg i sin tid smed efter den. Jeg har lidt problemer med filmens mange monologer, som gør filmens pace lidt ujævn og så forstår jeg ikke hvorfor figurerne har en strejf af superkræfter (tænker ikke på Manhattan), som slet ikke var tilstede i forlægget. Det har heller ikke været muligt at integrere "black freightner" på samme, elegante vis, på film, som det har været i Alan Moores graphic novel. Engang luftede Terry Gilliam tanken om, at en mini tv-serie kun ville yde forlægget retfærdighed. Men altså, det lykkes Zack Snyder i store træk og sine steder er filmen også et hak bedre end forlægget (slutningen og volden er generelt mere nådesløs).

30/08-16Indiana
Indiana - jeg synes selv, at listen "they shoot pictures dont they" har været en stor inspiration, fordi den dækker så meget og det er et godt sted at starte med at opdage mange betydningsfulde film. Det kræver bare at man er villig til at tage chancer og bruge penge på titler, der er sværere at skaffe.

30/08-16anmelderdarlings og hat
Der er ingen af disse film jeg hader eller finder decideret dårlige. Forstod bare ikke hvorfor folk de var så meget oppe og køre over dem.



Shame – følte ikke den havde nogen kompleksitet, om et emne, der må syde af det. Endnu mere ærgerligt at Steve McQueen tager fat i noget, der på film sjældent er blevet behandlet, og leverer det uspændende og ofte med billig psykologi. Fremragende enkeltstående scener dog

The Revenant – indholdsmæssig fandt jeg Inarritus film tom. Visuelt glimrende, men ikke noget, som Lubezki ikke allerede har gjort tusind gange mere interessant med Malick før. DiCaprio har ingen karakter at spille på og det var en hån, at han vandt sin oscar for denne og ikke eksempelvis The Aviator. Den underholdte mig på et lavpraktisk plan, men havde intet af den poesi og fascination i sig, som Inarritu forestiller sig. Ikke for mig i hvert fald

Boyhood - se den svenske dokumentarfilm Pang Pang Brødre i stedet. Den er alt det, som Boyhood blev lovprist for at være, men ikke rigtig er. Måske den ypperligste skildring af barndom jeg nogensinde har set.

Carol – Carter Burwells musik er guddommelig. Men filmen for mig var åbenlys på en meget uinteressant måde. Ledte virkelig efter det storslåede, som vi fik at vide var der, men kunne ikke finde det. Carol er dog den eneste af de fire nævnte film, jeg føler måske havde noget i sig, som jeg bare ikke fangede.


Rasmus, helt enig med dig i A History of Violence. Finder den også ret tynd

30/08-16AB
Virkede bare ikke som om du forstod mit opkog på essensen i filmen.

Ja der var mange store kræfter og selskaber som måtte opgive projektet - derfor er det en endnu større triumf at det lykkedes så godt for Snyder. Man kunne sagtens have forestillet sig en udvidelse, hvor man havde mere med - men så var det hele måske faldet til jorden.

Det kan godt være at der er et par uldne monologer - men Snyders helt enestående grafiske og visuelle talent, kompenserer rigeligt for det. 5/6 - og 9/10 fra mig til Watchmen. Jeg er ikke blevet skuffet over gensyn.

30/08-16Don
Åh ja, Boyhood. Den bedste anmeldte film i historien, forlyder det. Jeg formoder at det var et kollektivt kollaps i biografen for anmelderkorpset.

Shame er jeg slet ikke enig med dig i. Fantastisk film.

Revenant, en visuel oplevelse som bærende kraft, men en smule overfladisk når den visuelle storm har lagt sig. Men stadig bedre underholdning end meget andet på marked, så ikke en jeg vil have på listen.

30/08-16Gene Wilder - top 4
R.I.P. Gene Wilder, som døde søndag aften.

Det er i sandhed en af de store gamle komikere som er død. Mange af Kino's brugere kender ham sikkert. Men nu er der alletiders anledning for at genopfriske hans talent.

Det var især hans evne til at underspille en rolle som helt almindelig mand, som kom ud for ualmindelige oplevelser - som virkede.

Han havde et fantastisk samarbejde med især Richard Pryor og Mel Brooks.

Min top 4;

1. Young Frankenstein
2. Blazing Saddles
3. The Producers
4. Silver Streak

30/08-16Don
'Boyhood' er sådan en film, jeg ikke har lyst til at diskutere med folk, men jeg kan godt forstå at nogle finder den vag, måske endda intetsigende. selv tvang den mig til tårer

'Shame' forstår jeg ikke din kritik af. Kompleks var den for mig. Scenen hvor Brandon konfronteres med sin computers beskidte harddrive viser, hvor lille han er. Det gør mange scener. Filmen ramte mig, men scenen hvor søsteren synger 'new york new york' i søvndyssende sneglefart var McQueen fra sin mest selvsmagende og ærgerligste side. Har du set 'Hunger'?

Om 'Carol' er jeg dog enig i hvert et ord. Meget skuffende

30/08-16Gene Wilder
jeg har aldrig set en film med Gene Wilder, finder jeg lige ud af :O

30/08-16Gene Wilder - Rasmus
Du er næsten tilgivet. Men også kun fordi du ikke var født da hans sidste film havde premiere i biograferne.

Alligevel utroligt at du ikke på et tidspunkt er løbet ind i Blazing Saddles (Sheriffen Skyder På Det Hele) eller Young Frankenstein. Men så har du det til gode :-)

30/08-16Top 4 Gene Wilder film
1) Young Frankenstein
2) Stir Crazy
3) Silver Streak
4) Blazing Saddles

(så har du da lidt at gå efter, Rasmus)

30/08-16Boyhood
Jeg finder ikke Boyhood decideret intetsigende, det er en god film og jeg værdsætter virkelig den fornemme bedrift med at optage filmen over så mange år. Men jeg fornemmer lidt, at bedriften overskyggede indholdet, men på den anden side, så kan vi ikke synge mesterværk i kor alle sammen, det ville være en tand for kedeligt.

30/08-16Top 4 Bond-henchmen
Som lovet.

1) Jaws i "The Spy Who Loved Me" (ikke bare mindeværdig i Bond-regi men en ikonisk karakter i det hele taget. Shit jeg var bange som knægt, da han begyndte at skrælle taget af den varevogn)

2) Grant i "From Russia with Love" (Robert motherfucking Shaw - behøves man sige mere? Fysisk råstyrke møder intelligent kølighed. Allerede en stjerne før opening credits)

3) Xenia Onatopp i "GoldenEye" (herlig sadistisk henchWOMAN som var et tiltrængt 'old school Bond' skurkeindslag dengang. Og hold kæft hendes sexappeal fik mit præpubertære blod til at rulle)

4) Dario i "License to Kill" (dragende, psykopatisk og lettere mystisk. En ung Benicio Del Toro formår effektivt at gøre en lille rolle meget farlig)

31/08-16AB.
Ok. Tak for anbefalingen af den liste. Den tror jeg, at jeg vil kigge nærmere på. Ja, men som jeg tidligere har givet udtryk for, er det at "tage chancer", hvad angår at se film ikke noget issue hos mig overhovedet. Jeg springer meget gerne i med begge ben, hvis en ukendt titel eksempelvis bliver sendt i tv, eller jeg falder over den andetsteds. Jeg der også gerne film, selv hvis jeg ved på forhånd, at filmen har ry for at være dårlig. Jeg giver alt en chance.

31/08-16Gene Wilder
Jeg har set én film med Gene Wilder. Blazing Saddles. Jeg må indrømme, at jeg ikke brød mig om den, da jeg fandt dem kedelig og ikke særlig morsom. Måske er det bare ikke min humor. Men den skal nok også genses på et tidspunkt.

31/08-16Film Serier Top 4
Vi har allerede berørt emnet, med bedste 2'ere og 3'ere.

Men hvilke film serier er de ultimativt bedste? Og hvad kvalificerer til at være en film serie.

Jeg synes fint at man kan bruge AMC's liste som baggrund.

http://www.filmsite.org/series-part1-AtoE.html

Pixar er et label, med forskellige titler - hvor nogle få hører sammen, og er ikke en serie.

Til gengæld mener jeg at Marvel Cinematic Universe hænger sammen som serie, da både personer og sidehistorier influerer på den overordnede historie.

Spørgsmålet er også om James Bond kan kvalificere sig som serie, da den har forskellige hovedrolleindehavere - og hvis den gør det, så kan man vel sige det samme om Batman, eller Superman - overordnet, som figurer. De hører vel principielt mere ind under begrebet Franchises. Og det kan vi lave en selvstændig top-4 over senere.

Desværre er der ikke nogen serie, som er helt perfekt. Jeg har valgt ud fra dem hvor jeg synes det er lykkedes bedst, samlet set.

Set i lyset af det, ser min liste sådan ud;

1. The Godfather
2. Batman (Christopher Nolan) - The Dark Knight Trilogy
3 The Lord of the Rings
4. Star Wars

Star Wars hænger på et yderligt mandat og kæmper med serier som Indiana Jones og Sin City - selvom det måske er den serie jeg har mest lyst til at gense, ofte.

02/09-16Gene Wilder - Indiana
Jeg vil foreslå dig at du napper Silver Streak (Chicago-Eksperessen), når DR K viser den på lørdag kl. 22.05

Det er en old-school action komedie, som garanteret vil falde i din smag.

02/09-16Mel Gibson præstationer top 4
Lad os da lige hylde goe gamle Mel

1. Signs
2. Braveheart
3. The Patriot
4. Ransom

Den mand forstår altså at skabe sig

02/09-16Top 4 Mel Gibson præstationer
Jaaaaa! Elsker-elsker-elsker Mel Gibson!

1) Gallipoli (en drømmerolle der får som fortjent)
2) Mad Max 2 (ren stumfilmsmagi)
3) Payback - Director's Cut (han er tæt på at hidkalde Lee Marvin fra det hinsides)
4) Lethal Weapon (han er stellar i dem alle, men brænder virkelig igennem her)

04/09-16Filmserier top-4
Top-4 over filmserier:

1) Indiana Jones
2) Back to the Future
3) Star Wars
4) Die Hard

Jeg synes, at alle disse serier holder et ret så højt niveau, og står samtidig nok de filmserier, hvis film i det store helt står mit filmhjerte mest nær. Star Wars-prequels generer mig ikke så meget, men de holder ikke helt op til den originale trilogi. Dette trækker lidt ned på helhedsindtrykket. Die Hard er også en imponerende flot actionfilmserie. Den femte film var dog en svipser.

04/09-16Gene Wilder - Wayne
Mange tak for anbefalingen, Wayne. Jeg tror også, at det kunne være en film for mig. Jeg var dog ude i går aftes, så havde ikke tid til at se film. ;) Men det må blive en anden gang.

I alt 466 fundet.
Side « < 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 > »
Login

Du skal være logget ind på Scope for at skrive indlæg.

Profilnavn
Kodeord
Husk mig

Opret Scope-profil.