Scopes historie


Lørdag den 1. juli 1995 kan den lille eksklusive skare af danskere, der råder over en internetforbindelse, for første gang finde oplysninger om film på den danske del af internettet.

Scope 1995 Nyskabelsen hedder Scope og har adressen www.scope.dk. De danske medier beretter med benovelse fra det velbesøgte pressemøde, at Scope er ’fuldkommen gratis’ og at man kan finde det på ’Internettets World Wide Web-del’. Ved lanceringen er der 261 biografer i Scopes bioliste, mens sitet har to annoncer indrykket af henholdsvis Pengeinstitutternes Betalingsservice og et isfirma. Den megen presseomtale og det store udbud af artikler og anmeldelser betyder, at der efter datidens målestok efterfølgende kommer mange gæster forbi sitet. Hele 5000 brugere besøger Scope i den første måned.

Mondo

Scope bliver udviklet og lanceret af softwarefirmaet Mondo, fordi de mangler en ’showcase’ til at vise potentielle kunder, hvilke utrolige muligheder internettet rummer. Da flere af Mondo-ejerne er vilde med film, beslutter de sig for at lave et filmsite. De kommer i kontakt med den filmstuderende Anja Hitz, der efter et studieophold i New York også har fået øjnene op for internettets potentiale. Anja bliver ansat som Scopes første redaktør, og de tre Mondo-folk Laust Søndergaard, Karsten Pers og Kim Borreby udgør sitets første bestyrelse.

Den første Scope-redaktion

Anja Hitz samler en flok studerende fra Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet til at skrive artikler og anmeldelser til sitet. Skribenterne modtager ikke betaling for artiklerne, men får til gengæld alle en læderjakke med et stort Scope-logo på ryggen. Og så er Mondo ellers flinke til at levere pizzaer, colaer og øl, når der er travlt på Scopes redaktion, der deler adresse med Mondo ovenpå Copenhagen Jazzhouse i Københavns city.

I sin første levetid modtager Scope flere priser, blandt andet ’Det gyldne @’ som Danmarks bedste indholdssite i februar 1996. Præmien er ’en internetklar multimedia-pc’.

To og et halvt år efter lanceringen fortæller Berlingske Tidende om ’den oversete succes’ Scope. Nu kan sitet mønstre 35.000 månedlige brugere. Trods succes hos brugerne har både den nye redaktør Ronald Lindkvist, der tiltræder i oktober 1996, og Mondos direktør Laust Søndergaard stadig svært ved at finde en model, der kan gøre sitet rentabelt. Det er svært at finde annoncører, og indtægterne står slet ikke mål med udgifterne. Mondo bider igen tabet i sig, da der stadig er en tro på, at pengene venter lige rundt om hjørnet.

World Online

I løbet af 1998 og 1999 bliver internettet for alvor udbredt i de danske hjem og også globalt vokser der en enorm industri op. Der bliver skabt milliardformuer ’overnight’ på højtprofilerede børsintroduktioner i både Europa og USA. Også den schweiziske familiefond Sandoz, der har tjent gode penge i medicinalindustrien, vil med på dotcom-bølgen, som det nye erhvervseventyr døbes. Sandoz etablerer sammen med andre investorer internetudbyderen World Online, der har base i Holland. Men som navnet antyder, så er ambitionerne alt andet end beskedne.

For at få foden ind på det danske marked køber World Online i foråret 1999 den danske internetudbyder Image Scandinavia. Foruden internetopkoblinger vil World Online også tilbyde sine kunder en bred vifte af forskelligt indhold – eller ’content’ som man nu kalder det – på World Onlines danske ’portal’.

Mondo sælger Scope den 1. november 1999 til den danske afdeling af World Online. Kort efter flytter redaktør Kamilla Thirstrup-Hasen og redaktionsmedarbejder Brian Iskov ind til resten af World Online på Peter Bangs Vej på Frederiksberg. Ifølge kontrakten har Scope på daværende tidspunkt 10.000 ugentlige brugere. Den redaktionelle profil opretholdes, men der opgraderes på indholdssiden. De omkring 20 freelanceanmeldere får nu betaling for deres arbejde. Ambitionerne er store og entusiasmen endnu større.

World Scope

Som et led i World Onlines portal og branding-strategi ændres Scopes navn til World Scope. Det besluttes også af World Onlines ledelse, at Scopes redaktionelle profil skal ændres fra at være et specialiseret magasin til at være en bredt funderet guide. Nøgleordet for den nye udgave af Scope er ’overblik’. En stor del af det gamle indhold lægges nu i en database. Ud over at lave en ny bioliste er der et stærkt fokus på at præsentere de store mængder af data på en logisk og intuitiv måde.

Det nye World Scope lanceres i begyndelsen af april 2001. Kristian Mørk har nu afløst Kamilla som redaktør. Teknisk set går lanceringen af det nye site relativt smertefrit. Til gengæld udtrykker en række brugere og tidligere skribenter deres utilfredshed med nedprioriteringen af det redaktionelle indhold. Det nye site indeholder ikke egne anmeldelser, men derimod oversigtssider med anmeldercitater fra de førende danske medier. Der er nu langt nemmere for brugeren at danne sig et overblik over aktuelle filmtilbud og inspiration til bioudflugten eller turen i videoforretningen. Efter få måneder begynder brugerne at tage det nye site til sig med støt stigende trafik til følge.

Tiscali Film – Scope

Scope 2002 World Online bliver i efteråret 2000 købt af det italienske internetselskab Tiscali. Den følgende sommer skifter World Online navn til Tiscali. Siden ændres World Scope til det lidet mundrette Tiscali Film – Scope. Sitet får nyt design baseret på Tiscalis internationale guidelines for portaler med ’content’ indenfor underholdning. Den redaktionelle profil er dog uændret.

Der arbejdes løbende med at udvikle og forbedre sitets funktionalitet. I efteråret 2001 får brugerne selv mulighed for at skriver deres mening om film på Scope, ligesom de får mulighed for at afgive karakterer til de enkelte film. Det bliver hurtigt en succes med regelmæssige indlæg fra mange loyale brugere. Sammen med resten af Tiscali flytter Scopes redaktion til nye lokaler i Nordhavnen på Østerbro i København.

Scope I/S

I sensommeren 2002 beslutter Tiscali at skære ned på deres aktiviteter i Danmark. Selskabet fyrer halvdelen af medarbejderne i den danske afdeling, heriblandt alle der har med Tiscali Film – Scope at gøre. Det betyder samtidig, at sitet er faretruende tæt på at blive lukket. Takket være portalchef Claus Sølvsteen bliver det muligt for fire af de afskedigede medarbejdere sammen at købe sitet af Tiscali. Det betyder, at Danmarks ældste filmsite fra den 1. oktober 2002 vender tilbage til sit oprindelige navn, Scope. Ved samme lejlighed dannes interessentskabet Scope I/S, der ejes i fællesskab af Steffen Nielsen, Kristian Mørk, Mikkel Hvidtfeldt og Lars Henrik Møller.

De fire nye ejeres ambitionen er at drive Scope som et seriøst og ambitiøst fritidsprojekt. Scope er nu mere uafhængigt end nogensinde før, men også uden nogen som helst finansiel sikkerhed i ryggen.

Scope bliver nu ikke længere drevet fra et stort kontor hos et multinationalt firma, men laves derimod hjemme hos de fire ejere på deres private computere. I følge det nye selskabs vedtægter er dets primære formål at drive og udvikle Danmarks største og bedste filmguide og database. Der er samtidig enighed om, at nok vil Scope gerne tjene penge, men ikke for enhver pris. Således er man tilbageholdende med at tillade annonceformater, der forstyrrer brugeroplevelsen.

Scope 2005 I det første halve år under de nye vilkår er der primært fokus på at få etableret forretningsdelen af Scope, samtidig med at deres laves faste arbejdsrutiner for alle dele af sitets drift. Der laves aftale med AdLink om annoncering på Scope, mens også hosting og de første aftaler om salg af indhold fra Scope kommer i stand. Herefter sættes alle kræfter ind på at optimere og udvikle selve sitet med blandt andet udvidet søgefunktion og overblik over filmgenrer.

I oktober 2004 udvides Scope med tre nye medarbejdere; Ulla Søe, redaktionsmedarbejder, Rune Keller og Douglas Nedeljkovic, begge programmører. Programmør Steffen Nielsen udtræder ved udgangen af året. I den efterfølgende periode udvikles en række nye funktioner. For eksempel kan brugerne nu oprette deres egen profil på Scope, således at alle ens egne filmanmeldelser og kommentarer bliver samlet under ens profil.

I maj måned 2005 har Scope små 200.000 unikke brugere og 1.400.000 sidevisninger.

Den 1. juli 2005 fejrer Scope sit ti-års jubilæum med en reception i Empire Bio på Nørrebro og lancerer kort efter sit nye design.