Peter Nielsen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Berlin AlexanderplatzBerlin Alexanderplatz
    • "Berlin Alexanderplatz er absolut seværdig og fængslende, men også lidt for pæn. Skuespillerne er lækre i en lidt for overdådig kulisse af smart costumedesign forløst i Yoshi Heimraths højglans-og neonlysfotografi."
    • Værk uden skaberVærk uden skaber
    • "Det er først og fremmest instruktøren, der bliver tilfredsstillet i sit eget verdensbillede, og ikke kunsten selv, der bliver tilgodeset i Florian Henckel von Donnersmarcks nye film ’Værk uden skaber’. Instruktøren hævder ganske vist kunstens magiske kraft, men i virkeligheden reducerer han den i en filmisk hævn over en flertydig kunst."
    • Magic in the MoonlightMagic in the Moonlight
    • "Man kan se filmen som en legende let komedie, nyde det sindrigt og vellavede plot, slubre det hele i sig og gå glad ud af biografen. Men man kan også se den som en af de mest metabevidste af hans film, der handler om kunsten og illusionen som det eneste mulige tilflugtssted i en sort og depressiv verden."
    • Die andere Heimat - En fortælling om længselDie andere Heimat - En fortælling om længsel
    • "Edgar Reitz slutter med et utvivlsomt mesterværk, og jeg lover, at man kommer ud af biografen som et nyt menneske, når man har levet i disse billeders magi af den største armod."
    • Midnight in ParisMidnight in Paris
    • "Filmen er gennemført og velspillet i alle facetter. Mesterlige skuespilpræstationer hele vejen rundt."
    • HævnenHævnen
    • "Hævnen er på alle måder en vellykket film, gennemarbejdet ned i mindste detalje, smukke billeder, flotte kontraster, gode skuespillere - og alligevel føler man sig manipuleret med."
    • SubmarinoSubmarino
    • "Glem alt om billige effekter, forstillelse og kunstneriske manerer. Vinterbergs nye film borer sig ned i tilværelsens urgrund og fremviser en socialrealistisk hverdag af den grummeste slags, samtidig med at den kunstnerisk forløser det forfærdelige stof."
    • BlekingegadebandenBlekingegadebanden
    • "Filmen fungerer især som portræt af Bo Weymann og af en mand, som angrer. Men det, der bliver ofret, er en mere nuanceret fremstilling af bandens bevæggrunde."
< 1 >