Lee Marshall

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • The Hand of GodThe Hand of God
    • "...en bevægende, original coming of age-historie, der er båret frem af Paolo Sorrentinos kunstneriske vision. The Hand of God er et mesterværk, der står solidt for sig selv."
    • 6
    • One Night in MiamiOne Night in Miami
    • "Det er sjældent at opleve en film, der har modet til at bruge politisk debat som primus motor for sin historie."
    • 5
    • I WalkI Walk
    • "...i sine bedste øjeblikke opnår filmen en drømmende kadence, godt støttet af Ola Fløttums længselsfulde musik. Her bliver I Walk vitterligt et rørende portræt af en gnaven, forfængelig og genial kunstner, der tager livtag med mørket for enden af livets tunnel."
    • 4
    • MonosMonos
    • "Alejandro Landes’ film er i egen ret et underskønt, urovækkende ungdomsportræt, der vipper frygtindgydende mellem barbari og civilisation."
    • 5
    • Les MisérablesLes Misérables
    • "Les Misérables knækker til sidst, fordi den voldelige slutning føles overdrevet. Men inden da har de første 80 minutter budt på rigelige mængder eksplosiv energi."
    • 4
    • Smerte og æreSmerte og ære
    • "Smerte og ære er ikke bare 
et rørende portræt af en kunstner, der kæmper med en kreativ og følelsesmæssig blokering, men også en kunstnerisk afspejling af, hvordan vi alle genkalder os og omskriver fortiden."
    • 5
    • Lazzaro den lykkeligeLazzaro den lykkelige
    • "...er allerbedst, når den lader sig rive med af karakterernes og begivenhedernes stilfærdige strøm. Og værst i en slutscene i en bank, hvor allegorien overtrumfer troværdigheden. Men først og fremmest er den en af de seneste års mest originale film og en oplevelse, man bør unde sig selv."
    • 5
    • The FavouriteThe Favourite
    • "Der er ikke langt fra palads til mødding i Yorgos Lanthimos’ sprudlende kostumekomedie, som med bidsk satire og en trio af topskuespillere rammer både datiden og nutiden med samme træfsikkerhed."
    • 6
    • GrænseGrænse
    • "Grænse udforsker grænsen mellem fornuft og raseri, menneske og dyr, rigtigt og forkert, mand og kvinde, frygt og racisme, og den gør det med så stor indlevelse, at man mister jordforbindelsen og kun ænser sig selv under rulleteksterne."
    • 5
    • HjertelandetHjertelandet
    • "...historien i Hjertelandet er også utroligt medrivende. Og så ser man gerne gennem fingre med, hvor åbenlyst materialet er blevet hakket og skåret til. Det er en dybt menneskelig fortælling, der favner både komik og tragedie, og som giver et nært indblik i to samfund på hver side af kloden."
    • 4
    • WorkshopWorkshop
    • "... helhedsindtrykket er utilfredsstillende og dramatisk forfejlet, så man næsten føler, at den må være udsprunget af samme kollektive øvelse, den skildrer – en øvelse, der starter lovende, men afspores af løse tråde og halvbagte idéer."
    • 2
    • Farvel til TysklandFarvel til Tyskland
    • "Kunstfærdighed er i sidste ende filmens kerne. Dette er en verden i limbo, hvor alt kan ødelægges og genskabes i en ny, smuk form."
    • 4
    • Luk solskinnet indLuk solskinnet ind
    • "Hvad der på overfladen ligner en intellektuel kvindes syn på en romantisk komedie under indflydelse af Eric Rohmer, Woody Allen, Nancy Meyers og Richard Linklaters Before-trilogi, viser sig som meget mere."
    • 5
    • You Were Never Really HereYou Were Never Really Here
    • "Takket være Joaquin Phoenix’ mesterlige præstation som melankolsk lejemorder løfter Lynne Ramsays hævndrama sig over den kunstfærdige stiløvelse."
    • 4
    • The Shape of WaterThe Shape of Water
    • "The Shape of Water er en brillant film, højdepunktet af del Toros karriere, et mesterværk fyldt til bristepunktet med gammeldags filmiske glæder."
    • 6
    • Kvinde, ukendtKvinde, ukendt
    • "Der bliver trådt forbi til sidst, hvor en masse forklaring forringer filmens moralske finesse. Men det ødelægger ikke det faktum, at filmen faktisk er et skridt fremad for Dardenne-brødrene."
    • 4
    • ElleElle
    • "Verhoevens comeback er et lille mesterværk med en pragtpræstation af Isabelle Huppert."
    • 5
    • Dræberne fra NibeDræberne fra Nibe
    • "Til tider forsøger Bornedal at appellere til filmnørderne med indspist metakomik, andre gange prøver han sig frem med krukket konebytte-komik, og så kommer han pludselig i tanke om, at filmen jo egentlig er sylespids satire over livet på landet. Resultatet er et distraherende sammenkog af genrer, overhældt med underligt sentimental orkestermusik, der ikke passer til nogen af dem."
    • 1
    • The UntamedThe Untamed
    • "Denne excentriske blanding af porno, horror og sci-fi er presset ned over et langt mere ordinært socialdrama om fire utilfredse mennesker, der lever som ensformige eksistenser i en mexicansk storby. Det er en mærkværdig sammenstilling, der slet ikke burde fungere – og der er også huller i syningen – men uden dette mismatch ville The Untamed være en langt mindre interessant oplevelse."
    • 4
    • BjergetBjerget
    • "... en ellers medrivende historie om en kvinde på afveje, der er endnu mere medrivende på grund af Shani Kleins følsomme præstation i hovedrollen."
    • 4
    • Virgin MountainVirgin Mountain
    • "En af de fantastiske ting ved 'Virgin Mountain' er den måde, den sætter en person, som man kunne forvente havde en mindre rolle i en andens historie, midt på scenen. Og det gøres med en stille opmærksomhed, der virker distanceret til at begynde med, men som vokser, i takt med at vi lærer den reserverede mand at kende. Til sidst ender det med sympati og hyldest til en hverdagshelt."
    • 5
    • The AssassinThe Assassin
    • "... en mageløs og fængslende film, der er så billedskøn, at den meget vel kan være årets smukkeste."
    • 5
    • Where to Invade NextWhere to Invade Next
    • "... sammen med den retfærdige harme – som er mest ophedet og effektiv i en sekvens, der afslører racismen i USA’s narkotika-lovgivning – er der i 'Where to Invade Next' en slags kærlig nostalgi til en radikal politiks guldalder. Og en følelse af, at den nutidige dokumentars storartede cirkusdirektør er blevet mere mild med alderen."
    • 4
    • FægterenFægteren
    • "... hæver sig over klichéerne med en forfriskende underspillet stil."
    • 4
    • CarolCarol
    • "Når 'Carol' er en af sidste års bedste film – måske endda en af det tredje årtusindes bedste film – er det, fordi den knytter sit emne sammen med lige præcis det, film kan. Og det gør den på en både intelligent og følsom måde."
    • 6
    • El ClubEl Club
    • "Filmen er skudt i atmosfærefyldt widescreen, og det giver virkelig nogle utrolige billeder i en verden af tusmørke, illegale hundevæddeløb, forblæste strande og et hus med nedrullede gardiner."
    • 5
    • Taxi TeheranTaxi Teheran
    • "... et passioneret forsvar for kunstnerisk frihed, men også en sprudlende film i sin egen ret."
    • 5
    • I dine hænderI dine hænder
    • "... på trods af temaet og et overforbrug af auteur-almindeligheder er Samanou Acheche Sahlstrøms debutfilm - når den ikke forstiller sig - et kraftfuldt, mindeværdigt drama om menneskelige vilkår og det vanskelige, intense bånd mellem to ensomme mennesker."
    • 4
    • MommyMommy
    • "... den energiske drivkraft og dramatiske tæft i 'Mommy' efterlader et varigt indtryk. Det samme gør den rene kærlighed til filmmediet fra en instruktør, der i den modne alder af 26 slipper taget i krykkerne fra Fassbinder og Godard og finder sin egen stemme."
    • 5
    • VintersøvnVintersøvn
    • "Årets Guldpalme-vinder er fuld af åbne spørgsmål og strittende knopskydninger, men det hele samles til et herligt upoleret mesterstykke og Nuri Bilge Ceylans største film."
    • 6
    • Force MajeureForce Majeure
    • "... et vidunderligt stilfuldt drama, der efterhånden åbenbarer sig som en sorthumoristisk, menneskelig komedie og et hvast studie af ægteskabet."
    • 5
    • The Look of SilenceThe Look of Silence
    • "... denne bemærkelsesværdige dokumentars emotionelle styrke og moralske kompleksitet."
    • 6
    • The Trip to ItalyThe Trip to Italy
    • "De komiske improvisationer er forrygende, men de er ikke nok til at fjerne fornemmelsen af deja-vu."
    • 3
    • To dage, en natTo dage, en nat
    • "Det er måske en noget konstrueret situation, men den føles troværdig på grund af et realistisk plot og en rå og kompromisløs præstation af Marion Cotillard."
    • 5
    • Ung og smukUng og smuk
    • "At fremstille en teenagepige så følelsesmæssig uudgrundelig er et feministisk statement fra en filmskaber, der sammen med Pedro Almodóvar er en af Europas største mandlige leverandører af film om kvinder lavet fra et kvindeligt synspunkt."
    • 5
    • En du elskerEn du elsker
    • "Mikael Persbrandt er intenst velspillende i Pernille Fischer Christensens forudsigelige drama om en rockstjerne på deroute. Men Trine Dyrholm er helt fejlcastet."
    • 3
    • Only Lovers Left AliveOnly Lovers Left Alive
    • "Der er noget dybt rørende i ideen om en kærlighedsaffære, der er blevet vakt til live igen og igen gennem århundreder, og de to hovedrolleindehavere får os til at tro på det."
    • 5
    • GravityGravity
    • "Få film – måske kun Rumrejsen år 2001 og dokumentarfilmen For All Mankind – har som Gravity formidlet rummets dobbeltansigt af fare og vidunder så imponerende."
    • 5
    • Mit liv med LiberaceMit liv med Liberace
    • "Det følsomme manuskript viger uden om Hollywood-biografi-filmens storladne dramatik til fordel for en mere episodisk struktur, der bliver bundet sammen af virkningsfulde ekkoer."
    • 5
    • De elskende passagererDe elskende passagerer
    • "En let og på flere måder ret fjollet film, selvom instruktøren ... også antyder, at politisk ukorrekt munterhed og evnen til at ryste en tragedie af sig kan være en nyttig overlevelsesstrategi i svære tider."
    • 3
    • RealityReality
    • "Den er elitær og folkelig på samme tid, boblende af visuelt og tematisk overskud, men samtidig lidt tilbageholdende med at folde dramaet ud."
    • 5
    • LoreLore
    • "Præstationerne er dog overbevisende fra start til slut, først og fremmest Saskia Rosendahl, der spiller titelrollen med præcis den rette blanding af følsomhed og pubertær uregerlighed."
    • 4
    • The MasterThe Master
    • " Her er ingen pæn begyndelse, midte eller slutning, det hele udspiller sig i samme voldsomme toneleje. Om man vil det eller ej, bliver man en del af karakterernes forvrængede verdensbillede."
    • 5
< 1 >