Alt om min mor (Todo sobre mi madre)

Sygeplejersken Manuela (Cecilia Roth) tager efter sin søns død til Barcelona for finde sønnens far. Hun møder ad tilfældets veje en række forskellige kvinder (herunder transvestitter), der hver kæmper mod livets hårde odds. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Komedie
Instruktør Pedro Almodóvar
Medvirkende Cecilia Roth, Marisa Paredes, Candela Peña, Antonia San Juan
Spilletid 101 min.
Biopremiere 29.10.1999
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
Historien om en moder

Pedro Almodóvar har med udsøgt resultat skruet ned for farcen og op for den store inderlighed i sin seneste hyldest til de stærke kvinder


Af Puk Bang Jensen

Det er en hel unik evne, spansk films store navn i 80'erne og 90'erne endnu en gang fremviser på det store lærred med "Alt om min mor". Almodóvar poder ufortrødent de mest ekstreme mennesketyper og ukompatible miljøer på så elegant vis, at hele molevitten fremstår om end ikke strengt troværdigt, så ganske fuldendt og rørende. Med vanlig forkærlighed skildres ludere, narkomaner, transvestitter og transseksuelle uden fordømmende attituder og med afvæbnende humor. De farverige personager ledsages som altid af en tilsvarende scenografi, og genkendelsens glæde ved at se en Almodóvar-film er ved at nærme sig de samme højder, som Woody Allens film fremkalder.

Ligesom instruktørens trofaste følgesvende - farverne rød & blå - er også personerne i "Alt om min mor" svært kontrastfyldte. Nonnen Rosa (Penélope Cruz) har en madonnalignende karakter, men nærmer sig samtidig de ludere, hun af hjertets godhed hjælper på gaden, da hun bliver gravid. Den unge, lesbiske narkoman og skuespillerinde Nina (Candela Peña) ender med at slå sig ned på landet med mand og børn. Og så er der luderen La Agrado (Antonia San Juan), som til manges fascination er et tvekønnet væsen, idet det mandlige lem har fået lov til at blive siddende, mens et par bryster er kommet til ad kunstig vej. Det traditionelle mandebillede er i det hele taget stærkt underrepræsenteret. En knægt på 17 år og en senil ældre mand er de to bedste bud. Her er det kvinderne, der har bukserne på.

Forvirret? Ikke efter denne episode af "Hvem er hvem"
"Alt om min mor" lægger sig i forlængelse af "Høje hæle" ('91) og "Carne tremula - kødet skælver" ('97), hvad angår stemning og indhold, mens hovedpersonen Manuela (Cecilia Roth) er videreudviklet fra en lille birollefigur i "Min hemmeligheds blomst" ('95). Manuela er enlig mor til sønnen Esteban og arbejder som sygeplejerske på en organtransplantation-afdeling i Madrid. Da sønnen dør ved en trafikulykke, må Manuela selv opleve smerten ved at give sin søns hjerte videre til et andet menneske. Hermed anslås fra start et af filmens temaer - at livet går videre på godt og ondt.

Manuela drager fuld af sorg til Barcelona for at finde Estebans far (der også har fået monteret et par bryster og derfor lyder navnet Lola), men møder i stedet deres fælles ven La Agrado. Gennem ham (hende) får Manuela også kontakt med den unge nonne Rosa, der ligeledes viser sig at være blevet besvangret af Lola. Men Lola har ikke blot skænket Rosa et nyt, lille stykke liv - han har også viderebragt den snigende død i form af HIV-smitte. Manuela hjælper nølende Rosa og opsøger samtidig den kendte skuespillerinde Huma Rojo (Marisa Peredes), der på ulykkeligvis er knyttet sammen med Estebans død. Huma har på sin side problemer med sin unge elskerinde Nina, og sådan blandes glæder og sorger på kryds og tværs af venner og fremmede.

Imitation of Life
Almodóvar dedikerer filmen til sin mor samt nogle af filmhistoriens store kvinder - Bette Davis, Gloria Swanson, Judy Garland og Lana Turner. Desuden bruges to store filmdramaer med kvinder i centrum eksplicit i handlingen "Alt om Eva" ('50) og "Omstigning til Paradis" ('51), mens melodramaets store mester Douglas Sirk ikke direkte bringes på banen. Til gengæld bidrager hans europæiske aftager Fassbinder med et par stænk af Petra von Kants bitre tårer. Død og ulykke fylder meget i "Alt om min mor", men det er samtidig en historie fuld af håb og næstekærlighed. Almodóvar udstiller de store følelser på en så gribende og skæbnesvanger facon, at filmen ikke kan undgå at ramme en lige der, hvor hjertet slår.

Brugere

26/08-07Todo Sobre Mi Madre-Almodóvar
Manuela arbejder på et hospital i Madrid, Spanien. Hun flyttede fra Barcelona til Madrid for at opdrage hendes nyfødte barn Esteban.
Esteban er nu 17 år og det er hans fødselsdag. Manuela og søn tager sammen i teatret. ulykken rammer snart, Esteban dør i en frygtelig trafik ulykke.

Estebans sidste ønske var at finde sin far, som Manuela efterlod i Madrid på grund af stof-misbrug.
Nu må Manuela følge sin afdødes søns hjerte, og finde Estebans far.
blandt transvistitter og ludere i undergrunds-miljøet i Madrid starter Manuela sin søgen efter Estebans far Lola. Manuela bliver genforenet med sin gamle ven Agrado, og for arbejde hos skuespillerinden Huma. det er atten år siden Agrado og Manuela sidst møttes og Agrado har i mellem tiden fået en køns-operation og er nu en dame og ikke nok...

18/01-04En hyldest til kvinden
Anonym
En smuk film om kvinden.

Part of every woman is a mother
Part of every woman is an actress
Part of every woman is a saint
Part of every woman is a sinner
And part of every man... is a woman.

Sådan præsenteres filmen i traileren. Og det siger det hele.

Og det hele er indpakket i den modne Almodovars evne til at balancere det melodramatiske og komiske med det tragiske og lyriske (noget han absolut ikke mestrede i sine tidlige film). Altid overraskende, altid langt ude, hans film føles som livet gør. Absurd. Unfair. Men også smuk og givende.

Man mister noget for at vinde noget nyt og måske bedre...

(lille note til Patrick Schwensen: Amodovar kan vist ikke kaldes kult instruktør. Han er en af Europas største. Han er i hvert fald Spaniens største. Hans film vinder Oscars og...

15/02-03Alt eller intet
Anonym
I 1999 fik kult-instruktøren Pedro Almodovar så sit internationale gennembrud.
Filmen er en meget intens og farverig film. Og Almodovar lægger ikke skjul på sin betagethed af kvinderne, bl.a. mindeværdigt spillet af Cecilia Roth. Men til gengæld bliver man træt af at mændene enten er transvestitter eller idioter, og filmen er ikke videre helstøbt - men talentfuld.
Penélope Cruz fik også sit gennembrud i denne film.


Fakta

Medvirkende
Manuela Cecilia Roth
Huma Rojo Marisa Paredes
Nina Candela Peña
Agrado Antonia San Juan
Søster Rosa Penélope Cruz
Rosas mor Rosa María Sardà
Rosas far Fernando Fernán Gómez
Lola Toni Cantó
Esteban Eloy Azorín
Mario Carlos Lozano
Bag kameraet
Instruktion Pedro Almodóvar
Produktion Agustín Almodóvar
Manuskript Pedro Almodóvar
Fotografi Affonso Beato
Klip José Salcedo
Scenografi Antxón Gómez
Musik Alberto Iglesias
Genrer og relationer
Genre Komedie
Undergenre Melodrama
Nøgleord Tab af søn, Transvestit
Premieredatoer
Biograf 29.10.1999
Dvd 29.04.2003
Øvrige oplysninger
Land Frankrig, Spanien
Produktionsår 1999
Spilletid 101 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 92.623
Selskab El Deseo
Biodistributør Sandrew Metronome
Priser Cannes 1999, Bedste instruktion
Oscar 2000, Bedste udenlandske film
Bodil 2000, Bedste ikke-amerikanske film
Robert 2000, Årets udenlandske film (ikke-amerikanske)
Golden Globes 2000, Bedste udenlandske film

Se også...